Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ شهریور ۱۶, پنجشنبه

یک پژوهش جدید نشان می دهد که آنچه DNA ی بی اهمیت یا آشغال نامیده می شد، دارای عملکردی بسیار مهم است و نقش تعیین کننده ای در کارکرد سلول ها و اعضای بدن انسان دارد. پژوهشگران نقشه ای را درمورد عوامل مؤثر در وراثت تهیه کرده و ارائه داده اند که موفقیتی بزرگ نامیده شده است.


یک پژوهش جدید نشان می دهد که آنچه DNA ی بی اهمیت یا آشغال نامیده می شد، دارای عملکردی بسیار مهم است و نقش تعیین کننده ای در کارکرد سلول ها و اعضای بدن انسان دارد. پژوهشگران نقشه ای را درمورد عوامل مؤثر در وراثت تهیه کرده و ارائه داده اند که موفقیتی بزرگ نامیده شده است.


راهی برای مقابله ی بهتر با بیماری ها

محمدعقیلی

به گفته ی Rickard Sandberg  پژوهشگر درزمینه ی سلول ها و مولکول های حیاتی در انستیتوی کارولینسکا در استکهلم می گوید که این پژوهش پیش ازهرچیز نشان می دهد که شمارعوامل مؤثر در وراثت که نقش تعیین کننده ای دارند بسیار زیاد و حدود ۸۰  درصداست و این خود یک موفقیت بزرگ است.

این پژوهشگران که به شکل پروژه ای با نام  Encode  انجام شده، نقشه ای را معرفی کرده است که  توسط ۴۴۰ پژوهشگر تهیه شده و نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد عوامل مؤثر در وراثت فعال هستند و ژن های انسان را اداره می کنند. این پژوهش با انتشار حدود ۳۰ مقاله ی علمی در نشریات مختلف ازجمله Nature and Science معرفی شده است. تصویرارائه شده از عوامل وراثت دراین پژوهش، با جزئیات بیشتری نسبت به تصویری که تاکنون دراین مورد وجودداشته همراه است. به گفته ی ریکارد سندبری، اینک این امیدوجوددارد که با این پژوهش بتوان به درک بهتری از بیماری ها و آسیبی که بر برخی از مردم  واردمی کنند و راه های درمان آنها دست یافت. او می گوید که این پژوهشگران به ابزار فوق العاده  بهتری دست یافته اند تا با بیماری های مختلفی مقابله کنند. به گفته ی او اینک تمام زیست شناسانی که بیماری ها را بررسی می کنند از نقشه ای که این پژوهشگران تهیه کرده اند استفاده خواهندکرد.
پیش ازاین شماراندکی از عواملی که بر ژن ها تاثیرمی گذاشتند مورد توجه قرارگرفته بودند، اما اینک با افزوده شدن عواملی که تاکنون DNA ی بی اهمیت و آشغال نامیده می شدند، می توان چگونگی رشد انسان و چگونگی به وجودآمدن برای نمونه یک سلول عصبی و یک سلول استخوانی و همچنین دلیل پیداشدن بیماری ها را دریافت. 
ریکارد سندبری، پژوهشگر در انستیتوی کارولینسکا می گوید که پروژه ی Encode  با تهیه ی نقشه ی عوامل مؤثر در وراثت، تمام بخش های مهم دراین مورد را شناسایی و  معرفی کرده است. او می گوید که در برخی از بیماری ها شاید تنها یک عامل کوچک  مهم باشد، اما با دردسترس داشتن این نقشه می توان دانست که ازکجا باید شروع کرد.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2493&artikel=5260059
//////////////////////////
 
زن هيچكس نخواهم شد
بخش دوم
22 فوريه 1996/ زاب بزرگ
درس جنگ امروز هم ادامه داشت. بخاطر اينكه نگهبان روز بودم، در درسها شركت نكردم. دبستان ما دوباره نقل مكان كرد. دره به تپه‌ي بهار مي‌نگرد و پشت سر ما غاري وجود دارد. جنگل اينجا انبوه نيست. امروز خورشيد درمناسب‌ترين نقطه‌ي آسمان قرار گرفته بود. به غير از گل يخها، گل‌ها و گياهاني كه زردرنگ هستند و من اسمشان را بلد نيستم، شكوفا شده‌اند. زير گياهاي خشك و له‌شده لحظه به لحظه گياهان سبز سر بر مي‌آورند. برگ درختهاي مازو فرش زمين شده و درختهاي بلوطي كه در سوز و سرما آماج طوفان شده بودند، در جلوي چشمانمان خودنمايي مي‌كنند، شاخه‌هاي آنان رفته رفته برگ مي‌دهند.
تپه‌ي بهار و دره‌ا‌ي كه اكنون بدون برف است، مقابل ديدگانند. تا به بالاتر مي‌رويم، برف زيادتر شده و جايي نيز كه ما آموزش مي‌بينيم، به يك سكوي طبيعي تئاتر مي‌ماند. بسان يك ميدان بزرگ صحنه آرائي. تپه‌هاي زيرين كه حالت پلكاني دارند. تئاتر تاريخي "افس" را به ياد مي‌آورند. اينجا صداها بازتاب مي‌يابند. شعار زنده باد رهبر آپو از دور به گوش مي‌رسد. رفقاي نزديك
به مرز هر روز سه پرچم قرمز رنگ را در دستانشان مي‌گردانند. قسمت شمالي تپه‌ي بهار كه با برف پوشيده شده، از اينجا به خوبي نمايان است. هنگاميكه به برف مي‌نگرم، به ياد سپيد كوه مي‌افتم. اسم سپيد كوه از آن برف سفيدي مي‌آيد كه تا فصل تابستان هم بر قله‌هاي وي ميماند. در اوج آن از شدت سرماي زياد برف به شكر مي‌مانست. آن را با مرباي توت قاطي مي‌كرديم. حال نيز هوس خوردن برف را دارم.
رفيق "شروين" از اعضاي مديريت اتحاديه‌ي آزادي زنان كورد، به طرف زاگرس و رفيق "نوال" به منطقه‌ي كوهستاني متينا رفته، هنوز هم برنگشته‌اند. جاي خالي آنها احساس مي‌شود.گرچه من سعي مي‌كنم خلا نبودشان را پر كنم، اما باز هم به دليل ضعف از دادن صددر صد حق آن عاجزم. چيزي به برگزاري كنفرانس نمانده، سطح تداركات كم مانده و مسئوليت بزرگي مي‌خواهد، نمي‌توانم بگويم كه به تمامي براي برگزاري كنفرانس آماده هستم.
جنگ، مصادف است با مرحله‌اي تاريخي. اوضاع ايالتها يك به يك مورد بررسي قرار مي‌گيرد. امروز نوبت به ايالت بوتان(واقع در شمال كوردستان در تركيه) مي‌رسد. در ايالت بوتان برخوردهاي روستايي برزندگي روزانه مسلط است. به پرورش حيوانات مي‌پردازند. ترانه‌هاي آنان نيز در توصيف و تمجيد حيوانات گفته مي‌شود. گذشته از اينها دوست داشتني‌ترين ترانه‌ها درباره‌ي حيوانات است.
/////////////////////
 
قه‌ره‌یلان بۆ ئه‌ردۆغان: ئه‌گه‌ر توانیت بێیته‌ سه‌ر گردی کۆنسێرڤا ئه‌وا من له‌ هه‌موو قسه‌کانیم پاشگه‌ز ده‌بمه‌وه‌ و داوای لێبوردن ده‌که‌م
قه‌ره‌یلان ئه‌مرۆ له‌ وه‌لامی قسه‌کانی ئه‌ردوغاندا که‌ وتبووی جێگه‌ی ده‌میرتاش و هاوبیرانی پارلمان نیه‌ و قه‌ندیله‌ رایگه‌یاند شه‌مزینان و جوله‌مێرگ له‌ کۆنترۆلی سوپای تورکدا نه‌ماوه‌ و وه‌ک چۆن ناچآر بوون دان به‌ هه‌رێمێکی 5 میلیۆنی باشووری کوردستاندا بنێن ناچارن دان به‌ هه‌رێمی 20 میلیۆنی باکوری کوردستانیشدا بنێن. 
کۆنسێرڤا ئه‌و گرده‌یه‌ که‌ ئه‌ردوغان 2010 وێنه‌ی یادگاری لێگرت و ئێستاش له‌ کۆنترۆلی هێزی گه‌ریلادایه‌
////////////////////
 
PJAK به‌ لێدوانێک رایگه‌یاند که‌ گه‌ریلایه‌کیان له‌ مانگی گوڵانی ساڵی پاردا به‌ برینداری له‌ گه‌ریلاکان داده‌بڕێت و دوای لێکۆڵینه‌وه‌ و به‌دواداچوونێکی درێژخایه‌ن ده‌رکه‌وتووه‌ که‌ گه‌ریلاکه‌ ژیانی له‌ده‌ستداوه‌. 

له‌و باره‌یه‌وه‌ کۆردیناسیۆنی پارتی ژیانی ئازادی کوردستان PJAK رایگه‌یاند که‌ گه‌ریلایه‌کیان به‌ناوی (چیا به‌رخۆدان) ه‌وه‌ له‌ ناوچه‌ شاخاوییه‌کانی ده‌وروبه‌ری مه‌ریوان دوای برینداربوونی له‌ بۆسه‌یه‌کی پاسدارانی ئێراندا له‌ یه‌کینه‌کانی داده‌بڕێت و پاش لێکۆڵینه‌وه‌یه‌کی درێژخایه‌ن ده‌رده‌که‌وێ که‌ (چیا به‌رخۆدان) ژیانی له‌ده‌ستداوه‌. 

PJAK رایگه‌یاند:"له‌ مانگى گۆڵانى ساڵى 2011 دا یه‌کینه‌یه‌کى گه‌ریلاى هێزه‌کانى رۆژهه‌ڵاتى کوردستان HRK له‌ ناوچه‌ى مه‌ریوان ده‌که‌ونه‌ بۆسه‌ى هێزه‌کانى سوپاى پاسدارانى کۆمارى ئیسلامى ئێران و له‌ ئه‌نجامدا گه‌ریلایه‌کى پارتیمان به‌ ناوى (پووریا سه‌ڵه‌واتى) به‌ نازناوى چیا به‌رخۆدان خه‌ڵکى شارى سنه‌ له‌ دایکبووى ساڵى 1987 بریندار ده‌بێت و به‌و هۆیه‌وه‌ له‌ یه‌کینه‌که‌ى داده‌بڕێت تا ماوه‌یه‌ک چاره‌نووسی نا
دیار ده‌بێت." و PJAK وتیشی:"له‌دوای رووداوه‌که‌وه‌ له‌لایه‌ن پارتیمانه‌وه‌ لێکۆڵینه‌وه‌ و به‌دواداچوون به‌رده‌وام کراوه‌." و ده‌ستنیشانی کرد که‌ ئه‌و گه‌ریلایه‌ پاش دابڕان له‌ گروپه‌که‌ى ژیانی له‌ده‌ستداوه‌.

کۆردیناسیۆنی PJAK سه‌باره‌ت به‌ گه‌ریلاکه‌یان ئاماژه‌ به‌وه‌ ده‌کات که‌ (چیا به‌رخۆدان) ساڵى 2007 له‌ شارى سنه‌وه‌ به‌شدارى ریزه‌کانى گه‌ریلا بووه‌ و وتی:"له‌ ناو هێزه‌کانى رۆژهه‌ڵاتى کوردستاندا به‌ شێوه‌یه‌کى چالاکانه‌ و به‌رپرسانه‌ به‌شدارى له‌ تێکۆشان و خه‌باتى ئازادیخوازیدا کردووه‌. هه‌روه‌ها به‌ درێژایى ته‌مه‌نى رێکخستنى خۆى به‌ شێوه‌یه‌کى فه‌داییانه‌ خزمه‌تى گه‌ل و ئازادى وڵاته‌که‌ى کردووه‌. له‌ ماوه‌یه‌کى کورتدا به‌ تێگه‌یه‌شتن له‌ چه‌مکى ئازادیخوازى رێبه‌ر ئاپۆ هه‌وڵ ده‌دا بۆ جه‌وانانى کورد له‌ رۆژهه‌ڵاتى کوردستان ببێته‌ پێشه‌نگێکى راسته‌قینه‌ و چه‌مکى و پێوه‌ره‌کانى شۆڕشگێڕى راسته‌قینه‌ له‌ که‌سایه‌تى و ژیانیدا پێکبێنێت."

PJAK سه‌ره‌خۆشی له‌سوکاری گه‌ریلاکه‌ کرد و ده‌ڵێت:"ئێمه‌ وه‌کو PJAK سه‌ره‌خۆشى خۆمان ئاراسته‌ى رێبه‌ر ئاپۆ و سه‌رجه‌م گه‌لى کورد و بنه‌ماڵه‌ى شه‌هیدان، به‌ تایبه‌ت بنه‌ماڵه‌ى ئه‌و شه‌هیده‌ قاره‌مانه‌ و سه‌رجه‌م گه‌ریلاکانى پارتیمان ده‌که‌ین و جارێکیتر پابه‌ند بوونى خۆمان بۆ درێژه‌پێدان به‌ رێبازى ئه‌و شه‌هیده‌ قاره‌مانه‌ راده‌گه‌یێنین و بانگه‌وازى خاوه‌ندارێتى له‌و شه‌هیده‌ له‌ هه‌موو گه‌لى رۆژهه‌ڵاتى کوردستان ده‌که‌ین و وه‌ک داخوازى هه‌میشه‌یى شه‌هید چیا داوا له‌ هه‌موو لاوان ده‌که‌ین بۆ خاوه‌ندارێتى له‌ رێبازى ئه‌و شه‌هیده‌ و درێژه‌پێدان به‌ ره‌وتى تێکۆشانه‌که‌ى به‌شدارى له‌ ریزه‌کانى گه‌ریلادا بکه‌ن. جارێکى تر یادى ئه‌و شه‌هیده‌ به‌رز راده‌گرین و سه‌رى رێز و نه‌وازشمان له‌ به‌رامبه‌رى داده‌نه‌وێنین." 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر