Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ بهمن ۱۸, چهارشنبه

محاکمه یکی از عوامل رژیم در سوئد که در صدد بوده تجهیزات ممنوعه از سوئد به ایران منتقل کند به طور قاچاق.


محاکمه یکی از عوامل رژیم در سوئد که در صدد بوده تجهیزات ممنوعه از سوئد به ایران منتقل کند  به طور قاچاق.

محاکمه یک ایرانی به جرم قاچاق وسایل پیشرفته تکنیکی به ایران

برای اولین بار در سوئد، یک نفر به جرم زیر پا گذاشتن تحریم های بین المللی علیه ایران محاکمه می شود. این فرد قصد داشته که وسایل پیشرفته تکنیکی را که می تواند در سیستم غنی سازی اورانیوم مورد استفاده قرار گیرد، از شهر لوند در جنوب سوئد به ایران بفرستد.
این پرونده در چند کشور دیگر نیز پیگیری می شود اما ماجرا از یک آپارتمان از شهر لوند آغاز شد. در این آپارتمان یک شرکت کوچک، فعالیت می کرد که اکنون مورد اتهام قاچاق وسایل ممنوعه به ایران است. ماجرا هنگامی کشف شد که گمرگ مرزی سوئد، بسته هائی را که رسما قرار بود به دبی فرستاده شوند، مورد بازرسی قرار داد. آدرس گیرنده وسایل در عوض تهران بود. در این بسته ها وسایلی بود که در لیست ممنوعه اتحادیه اروپا قرار داشت. پمپ های خلاء و شیرهای پیشرفته لوله کشی که برای استفاده در سیستم غنی سازی اورانیوم لازم هستند، در این بسته یافت شدند. دانیل نورد یکی از مدیران سازمان بازرسی محصولات استراتژیک سوئد به تلویزیون سوئد می گوید:

-این پمپ ها، پمپ های خلاء معمولی نیستند، این گونه پمپ های پیشرفته در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند و دقیقا همین وسایل تکنیکی برای غنی سازی اورانیوم حیاتی و لازم هستند.
البته این گونه وسایل می تواند در صنعت سوخت و یا لبنیات نیز مورد استفاده قرار گیرند اما دانیل نورد تاکید می کند که  با توجه به پیشرفته بودن تکنیک آنها و گران بودن این وسائل،  بسیار بعید است که بجز غنی سازی اورانیوم مورد استفاده دیگری داشته باشند.
از هنگام تصویب تحریم های گسترده بر علیه ایران، لیست مواد و وسایل ممنوعه برای ارسال به ایران همواره طولانی تر می شود. دلیل این تحریم ها، سوءظن ساخت بمب اتمی توسط ایران است. آگنتا هیلدینگ کوارنستروم ،سردادستان این پرونده به تلویزیون سوئد می گوید که محاکمه به اتهام زیر پا گذاشتن تحریم های جهانی،در سوئد بسیار نادر است و برای اولین بار است که چنین پرونده ای در سوئد به دادگاه ارائه می شود. مرد مظنون این پرونده، ایرانی ست اما دارای تابعیت سوئد نیز هست. او و وکیل او این اتهامات را رد می کنند اما از توضیحات بیشتر در این رابطه خودداری کرده اند.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2493&artikel=5368383

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر