Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ اسفند ۱۱, جمعه

سوریه؛ تغيير سياست آمريکا، ضربه ای به رژیم تهران


سوریه؛ تغيير سياست آمريکا، ضربه ای به رژیم تهران

وزير خارجه آمريکا در اجلاس دوستان سوريه در رم گفت، تصميم ایالات متحده برای اقدامات بيشتر در حمايت از اپوزيسيون سوريه، به دليل بیرحمی و قساوت نيروهای بشار اسد است.


جان کری افزود، نیروهای اسد توسط نيروهای نظامی خارجی از جمله رژيم تهران و حزب الله لبنان سرپا نگه داشته شده اند. کسانی که تصميم به نابودی سوريه گرفته اند.

شبکه جهانی بی بی سی در گزارشی در همین رابطه اعلام کرد، تغيير سياست آمريکا و افزایش حمایت واشنگتن از مخالفان سوری، یک فرصت برای اتحادی ژئواستراتژيک است که ايجاد آن ضربه ای به رژيم تهران و حزب الله لبنان خواهد بود.

--------------------------

احمد شهید: وضعیت حقوق‌بشر در ایران وخیم‌تر شده

کارنامه حقوق‌بشر جمهوری اسلامی در آخرین گزارش احمد شهید مملو از اعمال تبعیض‌ها، آزار و اذیت جسمی و روانی، محدودیت آزادی‌های پایه‌ای و نقض آشکار حقوق اقلیت‌های جنسی، قومی، مذهبی و نیز منتقدان سیاسی است.

*************


رادیو آلمان: احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران، آخرین گزارش خود را به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل ارائه داد. بنا به این گزارش وضعیت حقوق‌بشر در ایران وخیم‌تر شده و تبعیض‌ها، شکنجه و اعدام همچنان ادامه دارد.
در گزارش احمد شهید به نحوه اعتراف‌گیری تحت فشار، اعمال شکنجه در زندان‌ها، افزایش شمار اعدام‌ها، نقض حقوق ‌زنان، فشار بر اقلیت‌های قومی، مذهبی و هم‌جنس‌گرایان، عدم برگزاری انتخابات منصفانه و نبود آزادی بیان اشاره شده است.
این گزارش ۷۷ صفحه‌ای یکی از مبسوط‌‌‌ترین گزارش‌ها درباره نقض منظم حقوق‌بشر در ایران به شمار می‌آید. متن کامل این گزارش در وبسایت شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در ۲۸ فوریه (۱۰ اسفند) منتشر شده است.
درخواست‌های احمد شهید برای سفر به ایران و آگاهی مستقیم از وضعیت زندانیان و گروه‌های تحت فشار تا کنون از سوی مقامات جمهوری اسلامی رد شده است. این گزارش بر اساس مستندات و گفت‌وگو با افراد مختلف تنظیم شده است.
مقامات جمهوری اسلامی مدعی‌اند که در ایران شکنجه غیرقانونی است، اما احمد شهید نمونه‌های فراوانی نشان می‌دهد که بیان"غیرقانونی بودن" شکنجه به معنای "عدم اجرای" آن نیست.
به گفته احمد شهید حدود ۷۶ درصد گفت‌وگوکنندگان با وی، به اعمال شکنجه در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند.
در این گزارش به مرگ ستار بهشتی به عنوان نمونه بارزی از به‌کارگیری شکنجه در بازداشتگاه‌های ایران اشاره شده است.
وضعیت اقلیت قومی و مذهبی نیز همچون گذشته مورد توجه احمد شهید بوده است. به گفته وی شرایط بهاییان، دراویش و مسیحیان در ایران نگران‌کننده است. حقوق اقلیت قومی نظیر کردها، عرب‌ها و بلوچ‌ها نیز از سوی حاکمیت ایران نقض شده است.
مقامات جمهوری اسلامی همچون گذشته گزارش احمد شهید را "مغرضانه" و تنظیم آن را "نادقیق" می‌خوانند، اما همزمان با حضور گزارشگر ویژه سازمان ملل در ایران مخالف‌اند. احمد شهید خواستار بررسی قوانینی در ایران شده است که آشکارا در تناقض با تعهدات بین‌المللی این کشور قرار دارند. در این زمینه به نمونه‌هایی همچون تبعیض در مورد حقوق زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی اشاره شده است.
احمد شهید در این گزارش مجبور شده از مقامات جمهوری اسلامی ایران بخواهد که به وضعیت افرادی نیز رسیدگی کنند که با نهاد‌های حقوق‌بشری و سازمان‌های بین‌المللی همکاری داشته‌اند. ایرانیانی که با این نهادها و حتی با سازمان ملل متحد همکاری داشته‌اند تحت فشار و ارعاب قرار گرفته‌اند.

کارنامه حقوق‌بشر جمهوری اسلامی در آخرین گزارش احمد شهید مملو از اعمال تبعیض‌ها، آزار و اذیت جسمی و روانی، محدودیت آزادی‌های پایه‌ای و نقض آشکار حقوق اقلیت‌های جنسی، قومی، مذهبی و نیز منتقدان سیاسی است.

--------------

هشدار ارتش مصر به مرسی: صبر ما حدی دارد

به نوشته روزنامه "القدس العربی" چاپ لندن، وزیر دفاع مصر در اظهاراتی هشدار آمیز خطاب به گروه اخوان المسلمین گفت، نیروهای مسلح این کشور امنیت ملی را مافوق مسائل دیگر می دانند.

ژنرال عبد الفتاح السیسی که دیروز به مناسبت پایان آموزش اولیه دانش آموختگان دانشکده نظامی سخن می گفت افزود، ما به خداوند،‌ میهن و مردم متعهد می شویم که نیروهای مسلح حافظ سوگند میهن پرستی باشند و مصر و امنیت ملی آنرا مافوق همه چیز قرار دهند.
در این مراسم برای اولین بار دانش آموختگان سوگند سرسپردگی به میهن و نیروهای مسلح را یاد کردند .
گفته می شود این سوگند در واکنش به پیش بینی هایی است که گفته می شود گروه اخوان المسلمین بدنبال ورود به ارتش و اخوانی کردن آن است.
بنا به گفته ناظران سیاسی اظهارات سیسی به منزله هشدار ضمنی به گروه اخوان المسلمین است .
این هشدار در چارچوب تنش بوجود آمده میان ارتش و گروه اخوان المسلمین که چند روز قبل به اوج خود رسیده است داده شد.
سخنگوی رسمی نیروهای مسلح مصر در واکنش به اتهامات یکی از رهبران گروه اخوان المسلمین مبنی بر نقش داشتن ارتش در کشتن شانزده سرباز در ماه رمضان اعلام کرد که صبر ارتش طولانی نخواهد بود.



فرمانده ارتش مصر: اوضاع وخیم است

خبرگزاری رویتر نیز در همین رابطه در گزارشی از قاهره نوشت، منابع امنیتی آشنا به تحولات در مصر گفتند ژنرال عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده ارتش مصر به محمد مرسی رئیس جمهور این کشور اعلام کرده اوضاع وخیم است .
منابع امنیتی و سیاسی در مصاحبه با رویتر گفتند، ژنرال سیسی در نشستی محرمانه از رهبران سیاسی مصر خواست برای مقابله با بحران اجتماعی و مالی در کشور، اختلاف هایشان را کنار بگذارند.

به گفته این منابع، اگرچه نیروهای مسلح می گویند می خواهند همچنان بیطرفی خودشان را حفظ کنند اما درعین حال معتقدند که نمی توانند اوضاع کنونی در خیابان های کشور را نادیده بگیرند.
iranpresnews

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر