Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ اسفند ۱۱, جمعه

قتل یک زن در یوتبوری


قتل یک زن در یوتبوری

ک زن ٤٥ ساله امروز در محله فرولوندا (Frölunda) واقع در یوتبوری با ضرب گلوله به قتل رسید. پلیس یک مرد ٥٠ ساله را به عنوان مظنون به ارتکاب قتل این زن دستگیر کرده و اعلام کرد که دستگیری در خارج از یوتبوری و بدون مقاومت مظنون صورت گرفت. به نوشته روزنامه افتون بلادت (Aftonbladet) مقتول ماه گذشته از پلیس درخواست کرده بود که از تماس فرد مظنون با او خودداری شود اما دادستان درخواست او را رد کرده بود.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2493&artikel=5460195
-------------
Fruimport

شرط ارایه سابقه کیفری قبل از ازدواج با زنان خارجی

اداره مهاجرت سوئد (Migrationsverket) خواستار آن است که مردانی که قصد ازدواج با زنان خارجی را دارند قبل از ازدواج سابقه کیفری ارائه دهند. هدف اداره مهاجرت از این امر جلوگیری از پدیده موسوم به وارادات همسر (Fruimport) اعلام شده است. در این رابطه برخی از مردها با استفاده از سیستم فعلی مهاجرت زنان خارجی را از طریق ازدواج به سوئد وارد کرده، آنها را مورد تهدید و خشونت قرارداده و قبل از دریافت اجازه اقامت سوئد موجبات اخراج آنها از کشور را فراهم می سازند. پس از این اقدام آنها زن دیگری را از همین طریق به سوئد وارد و سپس اخراج می نمایند. مسئولان اداره مهاجرت معتقدند که با تعیین شرط ارائه سابقه کیفری از ارتکاب این گونه جرائم جلوگیری بیشتری خواهد شد.  
------------------
پلیس

تظاهرات اعتراضی در یوتبوری


فردا دوم ماه مارس در یوتبوری تظاهراتی در حمایت از پناهجویان  با فراخوان کانون پناهجویان ایرانی در سوئد، برگزار می شود. انگیزه ی اصلی این تظاهرات اعتراض به  اجرای پروژه ی Reva توسط پلیس است که تلاش می کند تا به عملی شدن حکم اخراج ها سرعت ببخشد. بهزاد جوادیان مدیرکانون پناهجویان ایرانی در سوئد، در گفتگوئی با پژواک عنوان کرد که تا امروز جمعه اول ماه مارس، حدود چهل سازمان، انجمن و تشکل مربوط به حمایت از حقوق پناهجویان  از فراخوان این کانون حمایات کرده اند. در این رابطه گفتگوئی نیز داریم با پروانه ی سرآبادانی و حمیدرضا حسنی یاوند، دو تن از پناهجویان که در راستای اهداف پروژه روا بازداشت و هم اکنون در بازداشتگاه کمپ پناهندگی فلن به سر می برند.
گفتگو با بهزاد جوادیان
-------------------------------

کتاب جامعه ایرانیان در سوئد. عکس از کاووس اختری. پژواک

ایرانی‌ها، از سوئدی‌ها و دیگر گروه‌های مهاجر باسوادتر هستند

در نظر عمومی جامعه سوئد، ایرانی‌ها گروهی هستند که بسیار باسواد هستند. تحصیلات دانشگاهی بالا یکی از خصوصیاتی‌ست که جامعه ایرانی مهاجر، همواره به آن می‌بالد. اما آیا ایرانی‌ها واقعا باسوادتر از دیگران هستند، یا این تصوری که جا افتاده است؟ دکتر حسن حسینی جامعه شناس مرکز چندفرهنگی بوت‌شیرکا که سال‌ها بر روی خصوصیات جامعه مهاجر ایرانی در سوئد پژوهش کرده، پاسخی قطعی برای این سوال دارد.
او به ما می‌گوید که مردان ایرانی بالای ٣٠ درصد تحصیلات دانشگاهی دارند و زنان مهاجر ایرانی بین ٢٠ تا ٢٥ درصد، در مقایسه با متوسط تحصیلات دانشگاهی در سوئد، که ١٧ درصد است، ایرانی‌ها بسیار باسوادتر از دیگر گروه‌های جامعه هستند.
در مرکز چندفرهنگی بوت‌شیرکا، نمایشگاهی در حال برگزاری‌ست تحت عنوان " مواظب نژادهای دیگر باشید" که عنوان سوئدی آن "وارنینگ فور راس" می تواند معنی خطر ریزش و آوار هم داشته باشد. در این نمایشگاه با موضوعات مهمی مانند ترس از غریبه‌ها، پیش‌داوری‌های نژادی و برتری‌جویی‌های نژادی مطرح شده که من را به فکر فرو برد، من که خودم را ایرانی می‌دانم، کیستم و چه خصوصیاتی دارم؟ جامعه نزدیک به صدهزار نفری مهاجران ایرانی در سوئد، ازچه قشری هستند؟ آیا می‌توان ایرانی‌ها را یک گروه همگن و مشابه فرض کرد؟ به دیدار دکتر حسن حسینی، جامعه شناس مرکز چند فرهنگی‌روم. او سال‌ها در این زمینه تحقیق کرده و اخیرا نیز، کتابی شامل مجموعه مقالات تحقیقی در باره خصوصیات ایرانی‌های مهاجر در سوئد، گردآوری کرده است.
دکتر حسینی در این گفتگو از پراکندگی جمعیتی ایرانیان سوئد، وضعیت شغلی آنها و شباهت ها و تفاوت های درون این جامعه میگوید. این گفتگو را از فایل صوت بالا بشنوید.
هرچند این گفتگو به سوالات زیادی پاسخ داد اما سوال‌های دیگری هم را در ذهن من ایجاد کرد. چرا ایرانی‌ها اینقدر سیاسی و به قول بعضی‌ها سیاست‌زده هستند؟ ایرانی‌های مهاجر مقیم سوئد چقدر در تصمیم‌گیری‌های سیاسی کشورمیزبان سهیم هستند؟ چرا با این علاقه و شدت رخدادهای سرزمین مادری را دنبال می‌کنند؟ بخش دوم گزارش ویژگی‌های جامعه مهاجر ایرانی در سوئد را در برنامه‌های بعدی پژواک دنبال کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر