تلویزیون آمریکایی سی ان ان روز جمعه 13 ژوئن 2014 در گزارشی خبر داد که ایران "سه گردان از نیروهای سپاه پاسداران" خود را "برای مقابله با گروه مسلح داعش و حمایت از بغداد و شهرهای کربلا و نجف، از مرزهای غربی به خاک عراق گسیل کرده است".

بر اساس همین گزارش این نیروها به استان شرقی دیاله عراق فرستاده شده اند تا همراه با نیروهای عراقی علیه جنگجویان گروه داعش مقابله کنند.

سی ان ان به نقل از یک مقام بلندپایه امنیتی از بغداد گزارش داد که نیروهای ایرانی در استان دیاله مستقر شده اند. اما سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا گفت حضور نیروهای ویژه ایرانی را در عراق نمی تواند تایید کند.

پیش از این نیز روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال گزارش داده بود که ایران نیروی نظامی به عراق گسیل داشته است.

استان دیاله با ایران هم مرز است و داعش دو شهرک "جلوله" و " سعیدیه" را با روستاهای مجاور به تصرف خود در آورده است.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با آمریکا در مبارزه با تروریست‌های داعش در عراق است.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن روحانی عصر پنجشنبه در تماس تلفنی با نوری مالکی با اشاره به ضرورت مبارزه با تروریسم، گفت: " اینکه مرجعیت بزرگوار شیعه، آیت الله سیستانی اعلام کرده که همه باید در مبارزه با تروریست‌ها مشارکت داشته باشند، نقش مهمی در بسیج مردم عراق در مقابله با جنایت و کشتار تروریستی خواهد داشت".

در حالیکه حسن روحانی رییس جمهوری ایران در تماسی تلفنی با نوری مالکی نخست وزیر عراق گفته که ایران اجازه نخواهد داد تروریست‌ها امنیت و ثبات عراق را برهم بزنند، امیر عبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران ورود یگان های نظامی به خاک عراق را رد کرده است.