Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۳ خرداد ۲۴, شنبه

شکست سپاه قدس در عراق و فرار نیروهای این سپاه تروریستی در عراق به این زودی




شکست سپاه قدس در عراق و فرار نیروهای این سپاه تروریستی در عراق به این زودی 

جزئیات بیشتر در باره حضور "حاج قاسم" در عراق

روحانی امروز گفته جمهوری اسلامی آماده همکاری با آمریکا در مورد بحران عراق است، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده درباره عراق با رژیم ایران مذاکره‌ نمی‌کند.

رادیو فردا: در حالی که حسن روحانی می‌گوید ایران تنها در چارچوب قواعد بین‌المللی به عراق کمک خواهد کرد، روزنامه گاردین در گزارشی از حضور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در بغداد خبر داد.

روزنامه بریتانیایی گاردین جمعه شب، ۲۳ خردادماه، در گزارشی از حضور قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در بغداد خبر داد.

در این گزارش آمده است که آقای سلیمانی برای دیدار با رهبران گروه‌های شبه نظامی عراق و «روسای قبایل که کنترل جناح غربی بغداد را در دست دارند» به پایتخت این کشور سفر کرده است.

گاردین هدف از این دیدارها را «تدارک دفاع از بغداد» در برابر نیروهای اسلام‌گرای افراطی داعش، دولت اسلامی عراق و شام، عنوان کرده است.

نیروهای سنی‌مذهب و افراطی داعش از دوشنبه شب هفته گذشته که عملیات خود را در داخل خاک عراق آغاز کردند پیشروی سریعی به سوی پایتخت عراق داشته‌اند و سر راه خود کل استان نینوا و چند شهر را به تصرف درآورده‌اند.

این در حالی است که آن طور که گاردین می‌گوید کل نیروهای داعش بیش از هفت هزار نفر نیست، و این آماری است که احتمال یاری گرفتن این نیروها از کشورها و گروه‌های خارجی سنی‌مذهب را تقویت می‌کند.

اما گزارش از حضور فرمانده نیروی خارجی سپاه جمهوری اسلامی در عراق در حالی منتشر شده است که «یک دیپلمات آگاه ایرانی» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ورود گردان‌های نظامی ایران به عراق را تکذیب کرد.

این تکذیبیه پاسخ دوباره ایران، پس از سخنان معاون وزیر خارجه، بود به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در روز پنج‌شنبه گذشته که نوشت ایران «دو گردان از نیروهای سپاه» خود را «برای حمایت از بغداد و شهرهای کربلا و نجف از مرزهای غربی به خاک عراق گسیل کرده است».

«دیپلمات آگاه» خبرگزاری مهر که به نامش اشاره‌ای نشده تاکید کرده است که «هر جا نیاز به کمک سیاسی جمهوری اسلامی باشد دریغ نمی‌شود».

این نکته‌ای است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز روز شنبه در کنفرانس خبری خود بر آن انگشت گذاشته است. به گفته آقای روحانی، عراق تاکنون کمکی از ایران نخواسته و کمکی هم نگرفته است.

با این حال به گفته آقای روحانی، «ما آمادگی کمک در چارچوب قواعد بین‌المللی داریم و در این چارچوب اگر از ما درخواست کمکی شود کمک می‌کنیم».

رئیس جمهور ایران در کنفرانس خبری خود از طرح آمریکایی‌ها در عراق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش ابراز بی‌اطلاعی کرده، اما در عین گفته است که «آمریکا در این زمینه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد».

در همین زمینه روز جمعه خبرگزاری رويترز به نقل از يک مقام بلندپايه ايرانی از تمایل جمهوری اسلامی به همکاری با آمریکا در راستای کمک به دولت عراق خبر داده بود.

به گزارش رويترز، اين مقام ايرانی که نخواسته بود نامش فاش شود همچنين گفته است که گفت‌وگو «بین سران جمهوری اسلامی درباره اين ايده (همکاری ايران و آمريکا در مورد بحران عراق) در جریان است».

اما از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز جمعه گذشته تاکید کرد که ایالات متحده درباره عراق با ایران مذاکره‌ای نکرده و نمی‌کند. 

شبه‌نظامیان داعش٬ دولت اسلامی عراق و شام٬ که در روزهای اخیر با تصرف استان نینوا و شهر موصل توانسته‌اند بخش‌هایی از غرب عراق را به کنترل خود درآورند٬ همچنان در حال پیشروی‌اند و طبق گزارش‌ها روز جمعه نیز دو شهر در استان دیاله واقع در شرق عراق و در مجاورت مرزهای ایران را تصرف کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر