Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۳ تیر ۳, سه‌شنبه

به کوری چشم فاشیستهای ترک و حزب الله رویای استقلال کردستان به واقعیت نزدیک میشود:




به کوری چشم فاشیستهای ترک و حزب الله رویای استقلال کردستان به واقعیت نزدیک میشود:
بارزانی:به همین دلیل بدنبال اوضاع اخیر و تحولات عراق, به نظر من باید ملت‌کرد برای تعیین سرنوشت خویش, خود اقدام کند و از این فرصت استفاده کند».
مرکزخبر 24.06.2014 09:29:29 
مسعود بارزانی, رئیس اقلیم جنوب کردستان گفت برای ساختن یک عراق جدید هر آنچه از دستشان بر آمده انجام داده‌اند, اما نتوانسته‌اند پیروزی حاصل کنند. وی افزود:«دیگر زمان آن فرارسیده که ملت‌کرد سرنوشت خویش را خود تعیین کند».

مسعود بارزانی, رئیس اقلیم جنوب کردستان, در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان اینترنشنال» , غروب روز گذشته اوضاع عراق را مورد تحلیل قرار داده و گفت دیگر یکپارچگی و اتحاد عراق بسیار دشوار است. بارزانی افزود:«زیرا آنچه هم‌اکنون با آن روبرو می‌شویم نشان می‌دهد که دیگر به شیوه کنونی نمی‌توانیم به موجودیت خود ادامه دهیم. عراق امروزی با عراق دو هفته پیش بسیار متفاوت است».

بارزانی در پاسخ به این پرسش که «آیا زمان آن فرارسیده که کردهای عراق برای تحقق آرزوهای خود و تعیین سرنوشتشان خود تصمیم‌گیری کنند؟» گفت:

«در ده سال اخیر برای ایجاد عراقی نوین و دموکراتیک, به هر تلاشی دست زدیم و رفتاری متعادل داشتیم. هر آنچه از دستمان بر آمد, انجام دادیم, اما متأسفانه این دستاوردها مطابق خواست ما نبود و پیروزی‌ای حاصل نکردیم. به همین دلیل بدنبال اوضاع اخیر و تحولات عراق, به نظر من باید ملت‌کرد برای تعیین سرنوشت خویش, خود اقدام کند و از این فرصت استفاده کند».

او در پاسخ به این پرسش که «این بدان معناست که استقلال می‌خواهید؟» گفت:«دیگر زمان آن فرارسیده که ملت کرد, سرنوشت خویش را خود تعیین کند. ملت‌کرد هر تصمیمی بگیرد, ما هم از آن پشتیبانی خواهیم کرد».

بارزانی در پاسخ به این پرسش که «اگر برای این امر همه‌پرسی برگزار شود , نتایج آن چه خواهد بود؟» گفت:«چند سال پیش یک همه‌پرسی برگزار شد, اما غیررسمی بود. برعکس مناطق دیگر عراق, نتایجی واقعی بدست داده شد. 90 درصد مردم به استقلال رأی مثبت دادند».

بارزانی در پاسخ به پرسشی در مورد نگرانی بر سر تجزیه عراق, گفت:«حقیقا در سال 2003 پس از فروپاشی رژیم, ما همچو ملت کرد اتحاد و یکپارچگی عراق را حفظ کردیم. در ده‌سال اخیر ما چنین کاری را کردیم, اما هم‌اکنون عراق به شیوه‌ای آشکار تجزیه شده است. دولت مرکزی کنترل همه‌چیز را از دست داده است. ارتش, پلیس و نیروها فروپاشیدند. هم‌اکنون هم شاهد سربرآوردن سازمانی به نام داعش هستیم. در این کار ما مقصر نیستیم, ما موجب فروپاشی عراق نشده‌ایم. نمی‌توانیم اسیر این وضعیت ناشفاف شویم».

بارزانی همچنین بیان داشت که نوری مالکی, نخست‌وزیر عراق پیشنهاد آنها برای کمک را رد کرده و گفته در حال حاضر از کردستان در مقابل تبهکاران داعش و یا هر گروه دیگر دفاع خواهند کرد. بارزانی افزود:«هر نیرویی به مرز‌های ما نزدیک شود, با آن خواهیم جنگید. ما برای جنگ علیه تروریست‌ها متردد نخواهیم بود».

بارزانی گفت در مورد اشغال موصل از سوی داعش چند روز پیش آخرین هشدارها را به مالکی داده‌اند اما به این هشدارها توجهی نکرده است. بارزانی افزود:«خلق‌هایی که در مناطق سنی‌نشین ساکن هستند, علیه سیاست‌های دولت مرکزی قیام کردند. آنچه هم‌اکنون روی داده, همه از سوی داعش نبوده است, اما داعش می‌خواهد از این فرصت استفاده کند و همه چیز را تحت کنترل خود درآورد».

بارزانی بخاطر کمک‌های آمریکا مراتب سپاسگذاری خود را اعلام داشت و در پاسخ به پرسشی در مورد کرکوک هم گفت:«همه هیچ تردیدی نداریم که کرکوک بخشی از کردستان است. ما مطابق ماده 140 و قانون اساسی عراق عمل خواهیم کرد. در ده‌ سال گذشته ما مدام منتظر اجرایی کردن این ماده قانونی بوده‌ایم, اما دولت مرکزی عراق در این زمینه جدی نبود. از نظر ما کرکوک بخشی از کردستان است و نیازی نیست در این مورد بحث کرد».

بارزانی در پاسخ به این پرسش که «آیا همه‌پرسی برگزار خواهد شد؟»‌گفت:«ما همه‌پرسی برگزار نکرده‌ایم, اما اگر نیازی باشد, برگزار خواهیم کرد و به تصمیمات مردم احترام خواهیم گذاشت».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر