Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۳ تیر ۹, دوشنبه

خبرها و گزارشات از چهار پارچه کوردستان


خبرها و گزارشات از چهار پارچه کوردستان
:اعلام نامزدی صلاح الدین دمیرتاش در انتخابات رئیس جمهوری ترکیه. نیروهای پیشمرگه قصد پیشروی ندارند. رهبر دولت کوردستان هرگونه عقب نشینی نیروهای پیشمرگه را رد کرد.نیروهای داعش در موصل 20 کودک را ربودند. دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل از وزارت پیشمرگه. تصرف یک روستا از توابع شهرک سرگران توسط نیروهای داعش. فقط نیروهای پیشمرگه می توانند با تروریست ها مقابله کنند




اعلام نامزدی صلاح الدین دمیرتاش در انتخابات رئیس جمهوری ترکیه 

دیمرتاش به عنوان نامزد مورد حمایت حزب دموکراتیک خلق ها و دیگر نهادهای سیاسی نزدیک به اوجالان و پ ک ک با اردوغان و احسان اوغلو رقایت می کند.
صلاح الدین دمیرتاش سیاست مدار کرد و چهره محبوب باکور کردستان نامزدی خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد.
دمیرتاش نامزد مورد حمایت حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و دیگر نهادهای سیاسی که تفکرات اوجالان را پبش می برند وارد انتخابات شده و با رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت حزب عدالت و توسعه و اکمل الدین احسان اوغلو نامزد مورد حمایت دو حزب جمهوری خلق و حرکت ملی رقابت می کند. لازم به ذکر است که نامزدی اردوغان هنوز بصورت رسمی از سوی حزب عدالت و توسعه اعلام نشده اما دو معاون وی یعنی بشیر آتالای و بلنت آرنچ بر نامزدی اردوغان تاکید کرده اند که نامزد این حزب کسی جز اردوغان نخواهد بود.
حزب دموکراتیک خلق ها در بیانیه ای حضور دمیرتاش در انتخابات ریاست جمهوری را یک اقدام مهم و تاثیرگذار برای توسعه ی سیاسی ترکیه دانسته است.
«حزب دموکراتیک خلقها, ه.د.پ» در مورد معرفی کاندیدای خود برای پست ریاست‌جمهوری ترکیه, کنفرانسی خبری برگزار کرد. حزب ه.د.پ رسما «صلاح‌الدین دمیرتاش» را بعنوان کاندیدای پست ریاست‌جمهوری در انتخابات پیش‌رو, معرفی کرد.
کنفرانس خبری ه.د.پ در هتل «پالاس» شهر آنکارا برگزار شد. در محل کنفرانس پلاکاردی بزرگ با عنوان «کاندیدای خلق و تغییر, صلاح‌الدین دمیرتاش» نصب شد. لذا امروز مشخص شد که دمیرتاش کاندیدای حزب ه.د.پ برای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه است.
در این کنفرانس خبری شمار زیادی از رسانه‌های ترکیه و خارجی به پوشش خبری پرداختند و گنجچای گورسه, رئیس دیوان ه.د.پ, کاندیدای حزب ه.د.پ برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

صلاح الدین دمیرتاش در سال 1973 میلادی در پالوی الازغ به دنیا آمده و در دانشگاه آنکارا در رشته ی حقوق تحصیل کرده است. وی همراه با برادر خود نورالدین دمیرتاش از سالیان دوران دانشجویی در نهادهای سیاسی و حقوقی وابسته به پ.ک.ک وارد قعالیت سیاسی شده است. وی در سال 2011 به عنوان نماینده ی مردم حکاری وارد مجلس ملی ترکیه شد و مدت ها رهبری حزب صلح و دموکراسی را بر عهده گرفته بود و چند روز پیش در کنگره ای که در آنکارا برگزار شد، به عنوان رهبر حزب دموکراتیک خلق ها برگزیده شد.
روزنامه ی حریت در یک گزارش ویژه اعلام کرده که دمیرتاش در آخرین ملاقات خود با عبدالله اوجالان در زندان ایمرالی، در خصوص برخی مسائل با او اختلاف نظر پیدا کرده و این مساله منجر به بحث و آزردگی شده و دمیرتاش نیز به همین دلیل چند روز خانه نشین شده است اما حزب دموکراتیک خلق ها صحت این موضوع را تکذیب کرده است.

فقط نیروهای پیشمرگه می توانند با تروریست ها مقابله کنند

یک مشاور نظامی آمریکایی می گوید : فقط نیروهای پیشمرگه می توانند با تروریست های داعش مقابله کنند و ارتش عراق توانایی روبرویی با تروریست ها را ندارد.
روزنامه دیلی استار انگلیسی از زبان ریک برینان مشاور نظامی آمریکایی اعلام داشت ؛ ارتش عراق فدرال توانایی مقابله با نیروهای داعش را ندارد زیرا ارتش عراق در حملات خود به نیروهای میلیشیا تکیه می کند و امکان ندارد بتواند در مناطق سنی نشین پیشروی کند.
وی که پیشتر به مدت 5 سال مشاور ارتش آمریکا در عراق بوده اشاره کرد ؛ نیروهای داعش گروه بزرگی نیستند اما به خوبی آموزش دیده و این امکان وجود دارد که برای درست کردن جنگ طایفه ایی در عراق به مکانهای مقدس شیعیان حمله ببرند.
وی اضافه کرد : نیروهای پیشمرگه نیروهایی آموزش دیده می باشند و این توانایی را دارند تا در مقابله با داعش نقش بزرگی را ایفا نمایند اما سئوال اینجاست که آیا نیروهای پیشمرگه تا چه حد آمادگی دارند با نوری مالکی همکاری کرده و در کنار وی علیه داعش بجنگند.

خلع سلاح کامل شیمیایی دولت سوریه

قرار است در هفته جاری آخرین محموله سلاحهای شیمیایی سوریه به بندر جویاتاورو در کشور ایتالیا رسیده و هم اکنون تمهیدات امنیتی شدیدی در این رابطه در پیش گرفته شده است.
سازمان منع استفاده از سلاحهای شیمیایی اعلام داشت ؛ امروز دولت سوریه آخرین بخش از سلاحهای شیمیایی خود را از طریق بندر لازقیه و با یک کشتی دانمارکی ارسال داشته و قرار است طی چند روز آینده به بندر جویاتاورو ایتالیا رسیده و در آنجا تحویل یک کشتی باری آمریکایی گشته تا این سلاحها در آن کشتی از بین برده شوند.
این سازمان اعلام داشت ؛ احتمال می رود بشار اسد بخشی از سلاحهای شیمیایی را مخفیانه انبار کرده باشد و در زمان دیگر از آنها علیه شهروندان این کشور و نیروهای اپوزیسیون استفاده کند.

نیروهای پیشمرگه قصد پیشروی ندارند

معاون پیشین وزارت پیشمرگه دولت کوردستان اعلام داشت ؛ نیروهای پیشمرگه در آماده باش بوده و در سنگر دفاع از خاک و کشور باقی می مانند و برنامه ایی برای پیشروی بیشتر ندارند.
انور حاجی عثمان که به همراه نیروهای پیشمرگه در روستای تلورد و ملا عبدالله در استان کرکوک مستقر می باشد در این باره گفت : می خواهیم مرزهای خاک کوردستان را مستحکم کنیم و برنامه ایی برای پیشروی نداریم و برنامه وزارت پیشمرگه این است تا دستورات رهبریت سیاسی کورد را دقیقا به اجرا درآورد.
وی افزود ؛ به دنبال پیام رهبر دولت کوردستان ، پیشمرگه های بازنشسته همه احزاب به وسیله ارگانهای حزبی تجدید سازماندهی شده و متعاقبا طبق دستور رهبری با وزارت پیشمرگه هماهنگ خواهند شد.
وی گفت : وزارت پیشمرگه نیازی به نیروی پشتیبان ندارد زیرا توان تروریست ها کمتر از آن است که ما نیازی به نیروی یدک داشته باشیم .

رهبر دولت کوردستان هرگونه عقب نشینی نیروهای پیشمرگه را رد کرد

یک پارلمانتار پیشین عراق فدرال اعلام داشت ؛ رهبر دولت کوردستان هرگونه عقب نشینی نیروهای پیشمرگه از مناطق کوردستانی را رد می کند.
خالد شوانی پارلمانتار ائتلاف کوردستانی در مجلس عراق فدرال اعلام داشت ؛ مسعود بارزانی رهبر اقلیم کوردستان هرگونه عقب نشینی نیروهای پیشمرگه از استان کرکوک و مناطق کوردستانی دیگر را که در آن استقرار دارند رد می کند.
وی افزود ؛ طبق ماده 140 قانون اساسی عراق ، استان کرکوک و سایر مناطق کوردستانی به اقلیم کوردستان ملحق شده اند زیرا این مناطق خاک کوردستان بوده و نیروهای پیشمرگه از ان مناطق عقب نشینی نخواهند کرد.
وی ادامه داد؛ نیروهای پیشمرگه از این مناطق در مقابل تهدیدهای داعش حراست کرده و به هیچ نیرویی اجازه نمی دهند که وارد این مناطق شود.

نیروهای داعش در موصل 20 کودک را ربودند

به دنبال تصرف شهر موصل توسط تروریست های داعش ، این گروه اقدامات غیر انسانی را به انجام می رسانند که در تازه ترین اقدام خود 20 کودک را ربوده تا در جبهه های جنگ از آنها استفاده کنند.
سعید مموزینی مدیر شعبه 14 پارت دموکرات کوردستان در موصل در این باره گفت : نیروهای داعش در دو محله از شهر موصل 20 کوردک را ربوده اند.
وی افزود ؛ تروریست ها 10 کودک را از محله 17 تموز و 10 کودک دیگر را از محله وحده ربوده اند و طبق اخبار رسیده در این باره از این کودکان در جبهه های جنگ استفاده می شود.
به گفته وی بستگان کودکان ربوده شده به پایگاههای داعش مراجعه کرده اند تا از فرزندان خود اخباری به دست بیاورند اما می ترسند که بیش از حد اصرار کنند .

تصرف یک روستا از توابع شهرک سرگران توسط نیروهای داعش 

نیروهای داعش در ساعات پایانی دیشب توانستند وارد روستای گوبه از توابع شهرک سرگران در شهرستان دوبز واقع در غرب استان کرکوک شده و پایگاه خود را در آنجا برقرار کنند.
یک منبع امنیتی از استان کرکوک در این باره گفت : در ساعات پایانی دیشب نیروهای داعش وارد این روستا شده و نیروهای خود را در آن مستقر کرده اند.
ساکنین این روستا عرب بوده و حدود 3 کیلومتر از محل استقرار نیروهای پیشمرگه کوردستان فاصله دارد.
کنترل منطقه عوجه توسط ارتش عراق فدرال
یک منبع از پلیس استان صلاح الدین اعلام داشت ؛ منطقه عوجه در این استان به طور کامل توسط ارتش عراق کنترل شده است .
وی افزود ؛ نیروهای ارتش عراق فدرال دیروز توانستند منطقه عوجه را که پیشتر در دست نیروهای داعش و گروههای تروریستی بود به کنترل خود درآورند.
وی همچنین گفت: ارتش عراق فدرال به عملیات خود ادامه می دهد و در تلاش است تا همه مناطق استان صلاح الدین را از نیروهای داعش بازپس بگیرد.


دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل از وزارت پیشمرگه 

دیروز نماینده ویژه سازمان ملل در عراق فدرال و هیئت همراهش از وزارت پیشمرگه دیدار کردند.
طبق اخبار رسیده به سایت وته بیژ دیروز مصطفی سید قادر وزیر پیشمرگه و سرلشکر جبار یاور مدیرکل وزارت پیشمرگه از نیکولای میلادینوف نماینده ویژه سازمان ملل در عراق فدرال و هیئت همراهش استقبال کردند.
در این دیدار در مورد وضعیت سیاسی و امنیتی و تحولات کنونی عراق فدرال بحث و گفتگو گردید و نماینده ویژه سازمان ملل در مورد رویدادهای اخیر در عراق و به ویژه در رابطه با اقلیم کوردستان ابراز نگرانی کرد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر