روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز نوشته است که ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، عملیات دفاع از بغداد پایتخت عراق را در مقابل حملات نیروهای گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش، فرماندهی می‌کند. 

این روزنامه یکشنبه ۱۵ ژوئن در گزارشی نوشته است که ایران اکنون زمام امور فرماندهی ارتش «از هم فروپاشیده»‌عراق را در دست گرفته است. 

ساندی تایمز افزوده است که ایران تلاش می‌کند از این راه با «اسلامگرایان تندروی مسلح» که بخش‌های وسیعی از عراق را تصرف کرده‌اند، مقابله کند. 

این گزارش ادامه داده است که قاسم سلیمانی هم‌اینک فرماندهی عملیات ارتش عراق را در دست گرفته است. 

بنا بر این گزارش، سلیمانی هفته گذشته به همراه ۶۷ مستشار نظامی ایرانی به بغداد رسید و اکنون بر مسلح سازی، استقرار نیروهای عراقی و برنامه ریزی برای عملیات، نظارت دارد. 

این روزنامه بریتانیایی همچنین خاطرنشان کرده است که حسن روحانی، پیشنهاد همکاری با ایالات متحده آمریکا را برای مقابله با گروه دولت اسلامی عراق و شام، ارائه داده است.

روزنامه «ده ایندیپندنت» نیز در مقاله‌ای به قلم پاتریک کوکبرین نوشته است که فروپاشی سریع ارتش عراق با یک میلیون نیروی مسلح در مقابل یک گروه شبه نظامی، به عنوان یک حادثه بی سابقه در تاریخ فروپاشی نیروهای نظامی و امنیتی به شمار می‌آید. 

نویسنده این مقاله ابراز عقیده کرده است که فساد در فرماندهی ارتش عراق، یکی از عوامل نبود روحیه جنگجویانه در این ارتش بوده و سربازان عراقی، تا کنون آموزش کافی برای مقابله با بحران‌ها را ندیده‌اند. 

این مقاله افزوده است که ریشه بحران کنونی عراق به روش تعامل دولت نوری مالکی نخست وزیر شیعه مذهب عراق با عرب‌های سنی باز می‌گردد. 

بنا بر این مقاله، ارتش عراق همچون یک نیروی اشغالگر در کشور خود عمل کرد؛ مساله‌ای که باعث شد مردم موصل از این ارتش بترسند و از آن متنفر شوند و شبه نظامیان تشنه به خون داعش را بر ارتش دولتی ترجیح دهند. 

این نویسنده افزوده است که تهران قدرتی تاثیرگذارتر از واشینگتن در عراق است و عراق برای ایران از سوریه اهمیت بیشتری دارد؛ از این رو سپاه پاسداران ایران برای دفاع از بغداد حرکت می‌کند.