بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، حمایت خود را از برپایی دولت مستقل کُرد اعلام کرد. این موضع نتانیاهو بر خلاف آن چیزی به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا به دنبال آن است.
کُردها از فرصت به وجود آمده در نتيجه تنش‌های فرقه اى هفته هاى اخير در عراق استفاده کرده، مناطق تحت کنترل خود را توسعه دادند. 

آن‌ها موفق شدند مناطق مورد مناقشه خود با دولت مرکزی عراق از جمله شهر نفت خیز کرکوک را تحت کنترل خود در آورند. این اقدام می‌تواند آرزوی استقلال کُردستان را از لحاظ اقتصادی، ممکن سازد.

اما کُردها که همتایانی از نژاد خود در ایران، ترکیه و سوریه دارند، در اعلام استقلال کامل مردد هستند. واکنش‌های احتمالی کشورهای همسایه، از جمله دلایل این تردیدها است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، نتانیاهو که در انستیتوی مطالعاتی «ای.ان.اس.اس» در دانشگاه تل‌آویو سخنرانی می‌کرد، گفت، در عراق و دیگر مناطق خاورمیانه که تحت تاثیر تنش‌ها میان شیعیان و سنی‌ها هستند، شاهد فروپاشی هستیم.
او افزود: «باید از آرزوهای کردها برای استقلال حمایت کنیم»

نتانیاهو ادامه داد: «کُردها مردم مبارزی هستند که پایبندی سیاسی و اعتدال سیاسی خود را نشان داده اند و مستحق استقلال سیاسی هستند.»

این در حالی است که واشینگتن خواهان بازگرداندن یکپارچگی عراق است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در روزهای گذشته با مقام‌های کُردستان عراق دیدار کرد و از آن‌ها خواست تا در دولت جدید اين كشور شرکت کنند.