Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ تیر ۵, یکشنبه

مستند ساز و فعال جنبش زنان بازداشت شد


مستند ساز و فعال جنبش زنان بازداشت شد

کمیته گزارشگران حقوق بشر- مهناز محمدی، مستندساز و فعال جنبش زنان بازداشت شد.

بنا به گزارش دریافتی، صبح امروز، مهناز محمدی، مستند ساز و فعال جنبش زنان در پی یورش نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد. از هویت ماموران و علت بازداشت خبری در دست نیست. اخبار دیگر حاکی از انتقال این فعال جنبش زنان و مریم مجد به بند دو- الف سپاه است.

مهناز محمدی، پیش‌تر نیز در جریان وقایع بعد از انتخابات در روز ۸ مرداد سال ۸۸ به همراه جعفر پناهی، رخساره قائم مقامی و جمعی دیگر از مستندسازان در بهشت زهرای تهران بازداشت شده بود. این افراد به همراه گروهی از فیلمسازان و مستندسازان برای گذاشتن گل بر مزار کشته‌شدگان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به بهشت زهرا رفته بودند. وی همچنین در جریان تجمع ۱۳ سال ۱۳۸۶ اسفند فعالان زن، در اعتراض به فشارهای امنیتی وارد شده و احضارهای متعدد این فعالان در مقابل دادگاه انقلاب نیز بازداشت شده بود.

مستند «زنان بدون سایه» از برجسته‌ترین کارهای مهناز محمدی است که به خاطر آن در ایران و خارج از ایران جوایز زیادی دریافت کرده است. وی اخیرا به همراه رخشان بنی اعتماد، مستند «ما نیمی از جمعیت ایران هستیم» را درباره مطالبات زنان در انتخابات ریاست جمهوری ساخته است.

مریم مجد، فعال حقوق زنان و عکاس تخصصی حوزه ورزشی ایران نیز که جمعه هفته گذشته قصد داشت برای همکاری های خبری مشترک با پترا لندرز، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال زنان آلمان، ایران را به مقصد آلمان ترک کند، با ممانعت نیروهای امنیتی حکومت ایران در فرودگاه امام خمینی تهران مواجه شده و بلافاصله نیز بازداشت شده و خبرها حاکی از نامساعد بودن حال وی در زندان اوین

است.

-------------------------------

تاڵه‌بانی‌ بۆ عه‌لی‌ باپیر: له‌گۆڕان جیابنه‌وه‌


ئاخ مه‌گر خۆدا به‌زانێت چه‌ند تۆم خۆش ئه‌ویت له‌ گه‌ل ئیمام خامه‌نه‌ی ده‌ا قه‌سم کردۆه‌ وه‌تی ده‌بێت کاک عه‌لی له‌ گۆران جیا به‌بیتوه‌

هاوڵاتی‌

رۆژی‌ دووشه‌ممه‌ی‌ رابردوو جه‌لال تاڵه‌بانی‌ سكرتێری‌ گشتی‌ یه‌كێتی‌ دوور له‌چاوی‌ میدیاكان له‌گه‌ڵ عه‌لی‌ باپیر ئه‌میری‌ كۆمه‌ڵی‌ ئیسلامی‌ كوردستان كۆبووه‌ته‌وه‌.

به‌پێی‌ زانیارییه‌كانی‌ هاوڵاتی‌، جه‌لال تاڵه‌بانی‌ داوای‌ له‌ عه‌لی‌ باپیر كردووه‌ له‌گۆڕان جیاببنه‌وه‌‌و به‌شداری‌ حكومه‌ت بكه‌ن، بۆ ئه‌وه‌ی‌ “بودجه‌‌و ئیمتیاز”ه‌كانیان بۆ بگه‌ڕێندرێته‌وه‌.

زانیارییه‌كان ئه‌وه‌ش ده‌خه‌نه‌ڕوو كه‌ له‌وه‌ڵامی‌ تاڵه‌بانیدا، عه‌لی‌ باپیر وتوویه‌تی‌ “ئێمه‌ سێ لایه‌نین‌و پێكه‌وه‌ هه‌ڵوێست وه‌رده‌گرین”.

له‌مباره‌یه‌وه‌، تۆفیق كه‌ریم ئه‌ندامی‌ مه‌كته‌بی‌ سیاسی‌ كۆمه‌ڵ، سه‌باره‌ت به‌دیداری‌ نێوان عه‌لی‌ باپیر‌و تاڵه‌بانی‌، به‌ هاوڵاتی‌ وت “ئاگاداری‌ ته‌فاسیلی‌ دیداره‌كه‌ نیم”.

تۆفیق كه‌ریم، جه‌ختی‌ له‌وه‌شكرده‌وه‌ كه‌ هه‌وڵ هه‌بووه‌ بۆ شه‌قكردنی‌ ئیسلامییه‌كان‌و گۆڕان، به‌ڵام وتی‌ “ئێستا ئه‌وه‌ شتێكی‌ مه‌ئیوسه‌”.

////////////////////////////////////////////

فدرالیسم ونظام غیرمتمرکز بر نشست سایه افکند

مخالفان جمهوری اسلامی شکل نظام سیاسی آینده را در لندن بررسی کردند

لندن نجاح محمد علی ، العربیه.نت

در آخرین روز از کنفرانس مخالفان جمهوری اسلامی در لندن امروز یکشنبه 26 – 6 – 2011 اختلاف بر سر فدرالیسم وتشکیل نظام غیرمتمرکز بر این نشست سایه افکند.

در این کنفرانس که نمایندگان احزاب ، گروه ها و شخصیت های مخالف جمهوری اسلامی حضورداشتند شرکت کنندگان شکل وشمایل نظام آینده پس از جمهوری اسلامی را بررسی کردند.

این کنفرانس که توسط " دفتر مطالعات ایران وعرب " روز یکشنبه 26 – 6 – 2011 برگزار شد برای اولین بار اغلب گروه های مخالف از جمله سلطنت طلبان ، جمهوری خواهان ، راستگرایان ، چپ گراها ، لیبرال ها ، اصلاح طلبان و همچنین رهبران احزاب وشخصیت های قومی را دربرگرفت.

سازمان مجاهدین خلق و سایر گروه های مسلح و تجزیه طلب در این کنفرانس حضور نداشتند.

نمایندگان قومیت ها وملیت های ایرانی به ویژه کریم بنی سعید عبدیان نماینده مردم عرب ، عبدالله مهتدی رهبر کومله ، ناهید بهمنی نماینده جنبش زنان کردستان وسایر نمایندگان قومیت های دیگر خواستار تشکیل نظام فدرال پس از سقوط رژیم کنونی شدند.

فدرالیسم و ممالک متعدد

طرفدران فدرالیسم تاکید کردند در مراحل تاریخی مختلف قومیت های ایرانی ممالک متعددی را در چارچوب امپراتوری واحد تشکیل می دادند.

ضیاء الدین صدراشرافی پژوهشگر ترک در این کنفرانس تاکید کرد با توجه به رشد آگاهی قومی در بین اقلیت های وملیت های ایران برپایی نظام فدرال از تقسیم ایران جلوگیری می کند.

طرفداران فدرالیسم تاکید کردند این شکل از حکومت داری از تکرار ظلم وستمی که ملیت های غیرفارس طی سالهای گذشته از آن رنج بردند جلوگیری خواهد کرد.

حسن شریعتمداری فرزند آیت الله کاظم شریعتمداری از مراجع بزرگ که پس از تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران به تلاش برای ترور" امام خمینی " متهم شده بود نیز خواستار تشکیل نظام فدرال در ایران شد.

مخالفان اما با هشدار از احتمال تقسیم کشور و تبدیل آن به مناطق کوچک و بروز درگیری وجنگ بر سر منابع طبیعی با فدرالیسم مخالفت کردند.

مساله فدرالیسم در روز پایانی کنفرانس لندن به موضوع برجسته این نشست تبدیل شد و اختلاف ها نزدیک بود کنفرانس را از رسیدن به اهداف خود دور سازد.

خالد عزیزی دبیرکل حزب دموکرات کردستان از عدم دعوت نمایندگان گروه های مسلح و تجزیه طلبان به کنفرانس انتقاد کرد.

عزیزی در این کنفرانس در کنار شاهوحسینی نماینده حزب دموکرات کردستان ایران به رهبری مصطفی هجری که پس از اختلاف با حزب مذکور اعلام موجودیت کرده بود ، نشسته بود.

انقلاب های عربی

شهریار آهی مشاور رضا پهلوی فرزند شاه سابق ایران تاکید کرد بهار عربی در این مرحله فضای جدیدی را در ایران تشکیل داده و این امید را برانگیخته است تا مردم با سرزندگی دوباره برای ایجاد تغییر فراگیر در ایران تلاش کنند.

آقای آهی به شکل نظام آینده در ایران نپرداخت اما تاکید کرد مردم ایران حق دارند سرنوشت خود را تعیین کنند و در این دوران مدرن که حوادث توسط جوانان به سرعت رقم می خورد نظامی لایق منزلت خود تاسیس کنند.


مشاور فرزند شاه سابق همچنین به دوران جنگ سرد که با تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران همراه بود نیز اشاره کرد واسنادی ارائه کرد که به گفته او حمایت واشنگتن از ایران در جنگ با عراق را ثابت می کند.

شهریار آهی طی سال های گذشته روابط گسترده ای با نمایندگان سازمان ها وگروه های مخالفی که علیه رژیم شاه مبارزه کرده بودند به هدف توافق بر سر اصول سیاسی مشترک برای تشکیل نظام اینده در ایران ایجاد کرده است.

همچنین در دومین روز این کنفرانس شخصیت های مستقل و نمایندگان جریان های مختلف از جمله شهران طبری رئیس دفتر " رادیو فردا " در لندن سخنرانی کردند.

دشمنی آیت الله خامنه ای با آمریکا

مراد ویسی پژوهشگر امورنظامی در این کنفرانس به شدت از عملکرد آیت الله خامنه ای انتقاد کرد و وی را به پنهان شدن پشت سپر دشمنی با آمریکا متهم کرد.

وی از مخالفان نظام خواست با برقراری ارتباط وتوافق با غرب به دشمنی خودساخته آیت الله خامنه ای با آمریکا کشیده نشوند.

او از کشورهای غربی خواست به مسائل دموکراتیک وحقوق بشری در ایران بیش از مساله اتمی بپردازند تا اینکه مردم ایران مانند انقلابیون عرب در تونس ومصر بتوانند به پیروزی برسند.

مراد ویسی همچنین تاکید کرد برای به چالش کشیدن نظام جمهوری اسلامی ایران باید از انقلاب مردم سوریه حمایت کرد.

از سوی دیگر محسن سازگارا از موسسان سپاه پاسداران ، سازمان ها وتشکیلاتی را که به فساد اقتصادی وسیاسی آلوده هستند به سرکوب اعتراض های پس از انتخابات سال 2009 متهم کرد.

به گفته او سرکوب وحشیانه اعتراض ها از تغییرات سریع در ایران جلوگیری کرد.

همچنین کریم بنی سعید عبدیان نماینده مردم عرب اهواز در این کنفرانس از فعالان جنبش زنان در خارج به دلیل عدم پرداختن به مسائل حقوق زنان در مناطق قومی نشین مانند اهواز ، کردستان و آذربایجان انتقاد کرد.

وی به اظهارات ناهید بهمنی فعال جنبش زنان کرد اشاره کرد وتاکید کرد جنبش سبز حقوق زنان قومیت ها را نادیده گرفته است.

عبدیان همچنین از فعالان جنبش سبز که به گفته او مانند " مجاهدین خلق " خود را به عنوان پایه واساس اپوزسیون می دانند ، انتقاد کرد و از اینکه جنبش سبز با نمایندگان قومیت ها در خارج تماس برقرار نکرده اظهار نارضایتی کرد.

او گفت :" قومیت های غیرفارس خواستار تشکیل جمهوری دموکراتیک ، فدرال و لائیک هستند."

کریم عبدیان تاکید کرد این حداقل خواسته های مردم قومیت های مختلف است.

دراین کنفرانس طرفداران نظام پادشاهی به آن بخش از اظهارات کریم عبدیان که گفته بود " نظام شاه و پادشاهی در ایران به زباله دان تاریخ پیوست " به شدت اعتراض کردند و همچنین هنگام نام بردن اسم " عربستان " برای اهواز ومناطق عرب نشین که تا سال 1936 در ایران رواج داشت بارها سخنرانی وی را با اعتراض قطع کردند.

شرکت کنندگان در پایان کنفرانس از تلویزیون العربیه به دلیل پوشش بی طرفانه رویدادهای ایران اظهارقدردانی کردند.

http://www.alarabiya.net/articles/2011/06/26/154886.html








هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر