Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ دی ۱۷, یکشنبه

احضار دانشجوی کُرد به حراست دانشگاه ارومیه


احضار دانشجوی کُرد به حراست دانشگاه ارومیه

آژانس کُردپا: فشار اداره‌ی اطلاعات بر فعالین دانشجویی و نشریات کُردی وارد مراحل تازه‌تری گردیده و در این میان یک دانشجوی کُرد به حراست دانشگاه ارومیه احضار شد.


به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، حراست دانشگاه ارومیه یک دانشجوی سال سوم رشته‌ی کامپیوتر را احضار کرد.
علی میلانی به دلیل همکاری در راه‌اندازی مرکز ادبی "ایلام" و نیز مرکز ادبی "کُرمانج"، به حراست دانشگاه ارومیه احضار شده است.
مرکز ادبی ایلام بعدها توسط مسئولان دانشگاه ارومیه تعطیل گردید.
گزارش ارسالی حاکی از آن است که این دانشجوی کُرد پیشتر نیز به اداره‌ی بسیج دانشجویی دانشگاه فراخوانده شده بود و از وی تعهد گرفته شده که در صورت ادامه‌ی فعالیت‌ها، یک ترم از تحصیل محروم و ممنوع‌القلم می‌شود.
هم‌اکنون مرکز ادبی-فرهنگی کُرمانج در دانشگاه ارومیه، جزوات آموزشی را به زبان کُردی تهیه و در میان دانشجویان کُرد در دانشگاه‌های کُردستان ایران توزیع می‌کند.
از سویی دیگر و بنابه خبر رسیده به آژانس کُردپا، فعالین دانشجویی در استان ایلام از این پس جهت انتشار نشریات کُردی زبان باید از اداره‌ی اطلاعات استان مجوز اخذ نمایند.
یک منبع مطلع در ایلام ضمن تأیید این خبر، گزارش داد که هم‌اکنون در استان ایلام هیچ نشریه کُردی زبان منتشر نمی‌گردد و تابستان امسال نشریه‌ی "چرداول" تنها نشریه‌ی کُردی دانشگاه باختر ایلام، در پایان مراحل چاپ توسط حراست دانشگاه از انتشار آن جلوگیری شد.


نشریه‌ی دانشجویی چرداول با لهجه‌ی کُردی "لَکی" در حال چاپ و انتشار بود.

فشار بر دانشجویان کُرد و فعالیت آنان در ماه‌های اخیر روبه افزایش بوده و در این میان چندین فعال دانشجویی سرشناس به سبب تهدید جانی از سوی نهادهای امنیتی مجبور به خروج از ایران شده‌اند.

عباس کاکایی، دیاکو خیاط و شاهو حسینی از جمله‌ی فعالین دانشجویی و فرهنگی در کردستان ایران بودند که مجبور به ترک کشور شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر