Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز سه شنبه در ادامه سفر‌های منطقه‌ای خود به خاورمیانه، پیرامون مسائل مختلف از جمله آغاز دوباره مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین و برنامه هسته‌ای ایران با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیدار و گفتگو کرد.


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز سه شنبه در ادامه سفر‌های منطقه‌ای خود به خاورمیانه، پیرامون مسائل مختلف از جمله آغاز دوباره مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین و برنامه هسته‌ای ایران با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیدار و گفتگو کرد.


به گزارش "رویترز"، نتانیاهو در جریان یک کنفرانس خبری گفت: "ایران نباید اجازه داشته باشد تا برنامه اتمی خود را ادامه دهد. ما نباید به ایران اجازه دهیم تا با وجود مخالفت جامعه بین المللی به توسعه برنامه تولید تسلیحات اتمی خود ادامه دهد."


روز گذشته نیز جان کری در بیت‌ المقدس با شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، دیدار کرد. وزیر امور خارجه ایالات متحده در این دیدار هشدار داد که اگر روند دیپلماسی در مذاکرات اتمی ایران به شکست منجر شود، آمریکا گزینه نظامی را در برخورد با این کشور در دستور کار خود حفظ خواهد کرد.

جان کری خطاب به رئیس جمهور اسرائیل گفت: "به شما اطمینان می‌دهم که به تلاش ازطریق یک راه‌حل دیپلماتیک ادامه می‌دهیم، اما هوشیار هستیم و می‌دانیم که زمان درحال گذر است و اجازه نخواهیم داد که روند دیپلماتیک از مسیر خارج شود."

شیمون پرز نیز در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد : "رژیم ایران با آرزوی تحمیل هژمونی خود بر منطقه، هم اکنون از نظر اسرائیل جدی‌ترین تهدید برای امنیت، صلح و ثبات منطقه به شمار می رود."

وی همچنین تاکید کرد: "ما باید رژیمی که هولوکاست را انکار و مردم اسرائیل را تهدید می کند، محکوم کنیم." پرز خطاب در عین حال به وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: "ما به به شما، اوباما و ائتلاف جهانی که تلاش می کنید از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنید، کاملا اطمینان داریم."

جان کری در پاسخ به این سخنان شیمون پرز اظهار کرد: "ایالات متحده نیز تهدید ایران را جدی گرفته و همانطور که باراک اوباما تاکید کرده است، آمریکا زمانی که اعلام کند همه گزینه‌ها روی میز است بلوف نمی زند."

وی همچنین تاکید کرد که ایالات متحده در مقابل تهدید اتمی ایران، در کنار اسرائیل و ائتلاف جهانی ایستاده است تا اطمینان یابد که ایران به وظایف خود در مقابل جامعه بین المللی عمل می کند." این در حالی است که جان کری روز یکشنبه در استانبول ترکیه گفته بود که با وجود "پیچیدگی انتخابات ریاست جمهوری" خرداد ماه در ایران، باراک اوباما متعهد شده به روند دیپلماسی در برخورد با این کشور ادامه دهد. 
----------------------
*        بی ثمر بودن مذاکرات هسته ای با ایران، روند صلح اسرائیلی- فلسطینی و سرنوشت سلاحهای شیمیایی سوریه سه موضوعی بود که در دیدار روز سه شنبه میان آقای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با آقای جان کری وزیرامورخارجه آمریکا در اورشلیم مطرح شد. در این دیدار وزیرخارجه آمریکا به اسرائیل دوباره اطمینان خاطر داد که ایالات متحده در کنار اسرائیل می ایستد. در نشست خبری آقای کری یادآورشد که آمریکا همواره به روشنی تاکید کرده که از اسرائیل در برابر خطرات، بویژه از ناحیه برنامه هسته ای ایران دفاع می کند. آقای کری دراشاره ای به مذاکرات بی ثمر هسته ای با ایران نیز گفت آمریکا از مذاکرات استقبال می کند اما ایران نیز باید بداند که این گفت و گوها نمی تواند بی انتها باشد، و نیز اضافه کرد که «ایران نمی تواند و نخواهد توانست سلاح هسته ای داشته باشد».  
*        ملاقات امروز وزیرخارجه آمریکا با نخست وزیر اسرائیل در سومین روز حضور این مقام بلندپایه آمریکایی در اورشلیم انجام شد. آقای نتانیاهو در آغاز این ملاقات دربرابر رسانه ها گفت: «ساعت هسته ای ایران در حال تیک تیک کردن است و ایران نمی تواند و نباید اجازه داشته باشد برنامه هسته ای خود را ادامه دهد و نباید امکان یابد که با به چالش کشیدن تمامی جامعه بین المللی نیات هسته ای خود را دنبال کند». آقای نتانیاهو این را نیز اضافه کرد که «زمان برای مذاکره با ایران رو به پایان است زیرا ایران از گفت و گوها برای پیشرفت و گسترش برنامه هسته ای خود استفاده می کند و چه بسا که همین امروز نیز تلویزیون ایران از برنامه جدید مجتمع تولید کیک زرد خبر داده است». 
*        آقای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه نیز در پی دیدار با پرزیدنت شیمون پرس رییس جمهوری اسرائیل گفت: اگر دولت واشنگتن به این نتیجه برسد که دیپلماسی و گفت و گو برای پایان دادن به بحران اتمی ایران دیگر کارساز نیست، آمریکا در به کارگیری زور و راه حل نظامی برای فلج ساختن تأسیسات اتمی رژیم ایران درنگ نخواهد کرد.
 اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا از جمله شدیدترین واکنش های یک مقام بلندپایه آمریکایی در رابطه با امکان شکست قطعی مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی است.  
*        زلزله بسیار قدرتمندی به توان 3ر6 درجه ریشتر امروز استان بوشهر را تکان داد که کانون آن تنها 70 کیلومتر تا نیروگاه اتمی بوشهر فاصله داشت. دهها نفر کشته و صدها تن زخمی شده اند. شمار کشته ها تا ساعت 21:30 شامگاه ایران 32 نفر و تعداد زخمی ها بیش از 800 نفر اعلام شد. پس از این زلزله چند زلزله دیگر نیز که توان آنها بالای 5ر4 و 5 درجه بود، رخ داد. مردم در امیرنشین های خلیج فارس از جمله دوبی و بحرین گفتند تکان های زلزله قوی استان بوشهر را به خوبی حساس کرده اند. زلزله بوشهر در 70 کیلومتری رآکتور اتمی در روزی رخ داد که جمهوری اسلامی آن را روز فن آوری هسته ای نام نهاده است. کارشناسان همواره هشدار داده بودند اگر زلزله قدرتمندی در بوشهر رخ دهد، عواقب هولناکی، حتی بیشتر از فاجعه کوره اتمی چرنوبیل روسیه، برای مردم ایران و امیر نشین های خلیج فارس خواهد داشت. زلزله در مناطق کاکی، خورموج و بوشکان نیز بخوبی احساس شد. 
*        مرکز زمین لرزه قوی امروز در فاصله ای نه چندان دور از رآکتور هسته ای بوشهر، در عمق 10 کیلومتری و در 89 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر، اعلام شد. زمین لرزه ها در شهرهای بوشهر، شیراز و شهرستان های اطراف به وضوح احساس و موجب ایجاد رعب و هراس در میان مردم و نیز امیرنشینها گردید. شاهدان گفتند براثرزمین لرزه نسبتاً شدید کوه مند در اطراف کاکی ریزش شدید داشته و گرد و خاک زیادی در اطراف کوه دیده می شود. همچنین بخش هایی از کوه دیرمی ریزش کرده است. چند روز پیش نیز زمین لرزه ای به بزرگی 2ر4 ریشتر شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی در استان بوشهر را لرزانده بود. 
*        فرماندار شهر دشتی در نزدیکی بوشهرگفت: زلزله عصر امروز خسارت تخریبی زیادی در شهر شنبه دراین استان داشته و ستاد بحران شهرستان دشتی تشکیل شده و درخواست نیروهای کمکی از شهرستان های دیر، جم و تنگستان صورت گرفته است. فرماندارافزود که درخواست بالگرد برای کمک رسانی به زلزله زدگان کرده است. وی این رانیز گفت که در ساعت اولیه جسد سه نفر از زیر آوار بیرون کشیده شد اما بعداً شمار کشته ها (تا ساعت 21:30 شب ایران) 32 نفر و تعداد زخمی ها نیز بالای 800 تن اعلام گردید.
*        امروز در روزی که جمهوری اسلامی آن را از چند سال پیش "روز ملی فن آوری هسته ای" نامیده است، در مراسمی با حضور محمود احمدی نژاد از معادن اورانیوم ساغند 1 و 2  و کارخانه تولید کیک زرد اتمی در اردکان بهره برداری آغاز شد. احمدی نژاد که خود در محل سازمان انرژی اتمی در تهران بود از طریق ویدئو کنفرانس، با پیامی بهره برداری از این معادن و کارخانه "کیک زرد" را اعلام کرد. کارخانه "کیک زرد" برای تولید سالیانه 60 تن "کیک زرد" که در برنامه هسته ای ایران نقش مهمی دارد، برنامه ریزی شده است. همچنین گفته شد از معادن اورانیوم ساغند 1 و 2 یزد، از عمق 350 متری زمین اورانیوم استخراج می شود و به کارخانه اردکان منتقل خواهد شد و در آنجا به "کیک زرد" مبدل می گردد.  
*        امروز همچنین در روز «فن آوری هسته ای ایران» از پروژه هسته ای دیگری که شتاب دهنده "رودو ترون" است در شهر تفت در استان یزد رونمایی شد، که مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران گفتند دانش "شتاب دهنده رودوترون" تا کنون در اختیار چند کشور بود. احمدی نژاد درمراسم بهره برداری از این برنامه گفت: «ایران، هسته ای شده و دیگر نمی توان این دانش را از ایران سلب کرد». در همین حال، رییس جمهوری برای نخستین بار تأیید کرد که به خاطر بحران اقتصادی، در اختصاص دادن بودجه به بخش هایی از برنامه های هسته ای ایران تأخیر هایی صورت گرفته است – ولی گفت: «بودجه کم و زیاد شود اثری چندان ندارد بلکه اراده انسان بالاتر از نبود بودجه است».  
*        آقای یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته بار دیگر تکرار کرد که همه فعالیت های هسته ای ایران این احتمال را تقویت می کند که جمهوری اسلامی دست اندر کار مخفیانه ساخت بمب اتم است. این دومین بار در کمتر از چند روز است که آقای آمانو، ارشدترین مقام ناظر هسته ای جهانی، این سخن را مطرح می کند. آقای آمانو در سخنان روز گذشته خود دولت ایران را فرا خواند سایت پارچین را به روی ناظران آژانس بگشاید.  
*        مجلس شورای اسلامی امروز در بیانیه ای اعلا کرد "ایران هرگز از فن آوری هسته ای خود عدول نمی کند". 230 نماینده مجلس این بیانیه را امضا کردند. همزمان، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران آقای رامین مهمان پرست امروز، سه  روز پس از ناکام ماندن مذاکرات هسته ای در آلماتی قزاقستان، مدعی شد که این مذاکرات "خوب بوده و نیز افزود: «ایران اکنون در انتظار پاسخ طرف های مقابل است».  این در حالی است که کشورهای گروه 1+5 در انتظار پاسخ ایران به پیشنهادهایی بوده اند که در مذاکرات اتمی اوائل اسفند به دولت ایران ارائه شده بود. (در زمینه بی ثمر بودن مذاکرات هسته ای روزهای اخیر در آلماتی قزاقستان گزارشی را نیز از همکارمان در فرانسه شنیدیم).  
*        روزنامه "واشینگتن پست"، در شماره امروز خود فاش ساخت که عدم تعیین زمان و موعد تازه ای برای مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی، سیاست عمدی دولت آمریکا بوده است. "واشینگتن پست"، افزود: دولت پرزیدنت اوباما و متحدان بر آن هستند تا با مخالفت با درخواست ایران برای مذاکرات بیشتر، فشار بیشتری بر رژیم ایران وارد کنند. "واشینگتن پست"، نوشت: در حال حاضر نه آمریکا و نه اسرائیل، فوریتی برای انجام یک حمله نظامی علیه تأسیسات اتمی ایران نمی بینند، اما در همان حال انتظار دارند که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، سیاست جمهوری اسلامی دچار نرمش بیشتری شود.  

ده سال مذاکرات بی نتیجه با جمهوری اسلامی
*        یک مقام ارشد غربی به خبرگزاری "رویترز" گفت: همچنان امید به ادامه دیپلماسی در بحران اتمی ایران وجود دارد و نمی توان گفت که مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی دچار شکست قطعی شده است. این اظهارات در حالی است که به نظر می رسد رژیم ایران نیز بر آن است تا به سیاست گفت و گو با قدرت های بزرگ ادامه دهد. خبرگزاری "یونایتدپرس" نیز گزارش داد که مقام های رژیم ایران می گویند، در زمینه غنی سازی اورانیوم در ایران به هیچ سازشی تن  در نخواهند داد، اما حاضر هستند که در مورد میزان غلظت اورانیوم غنی شده با غرب به مذاکره بپردازند و امتیازهایی را قائل شوند. "یونایتدپرس" افزود، بلندپایگان جمهوری اسلامی قاطعانه تأکید می کنند که تغییر عمده ای در سیاست اتمی ایران رخ نداده است.  
*        آقای سرگئی ریابکوف، معاون زیر امور خارجه روسیه گفت، سیاست دولت مسکو در رابطه با بحران اتمی ایران همچنان بر پایه رسیدن به سازشی با جمهوری اسلامی، همزمان با پذیرفتن حقوق رژیم ایران در رابطه با داشتن برنامه صلح آمیز اتمی قرار دارد. آقای ریابکوف افزود، می توان وضعیتی را در نظر گرفت که همراه با ادامه غنی سازی در ایران، جمهوری اسلامی نیز حاضر به دادن امتیازهای قابل توجه باشد.  
*        سپاهی مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امروز بار دیگر از شرارتهای حکومت کمونیستی کره شمالی، که هم پیمان جمهوری اسلامی ایران است، حمایت کرد. سپاهی جزایری به دو همسایه کره شمالی: کره جنوبی و ژاپن هشدار داد و گفت این دو کشور باید سیاست های همراهی خود با آمریکا را تغییر دهند و گرنه دستخوش بی ثباتی می شوند.  این مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی رهبر غیر قابل پیش بینی و بی تجربه کره شمالی "کیم جونگ اون" را نیز فرا خواند با مدیریت به توصیف او "هوشمندانه" از فرصت سازی برای تحکیم حضور آمریکا در منطقه راهبردی شرق آسیا جلوگیری کند. سپاهی جزایری چند روز پیش نیز گفت رهبری حکومت کره شمالی در برابر عملکرد آمریکا چاره ای جز نشان دادن رویه اخیر نداشته است. این در حالی است که تمامی جامعه جهانی "کیم جونگ اون" را به تحریکات برای ایجاد جنگ هسته ای علیه آمریکا متهم می داند.  

مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی
*        روزنامه اسرائیلی "یدیعوت آخرونوت"، امروز سه شنبه نوشت اسرائیل به ایالات متحده گفته است که جمهوری اسلامی ایران چشم انتظار نشسته است تا ببیند که جامعه جهانی و به ویژه آمریکا چه برخوردی با شرارت آفرینی های حکومت کره شمالی دارند. "یدیعوت آخرونوت" نوشت درست است که آقای جان کری وزیر خارجه آمریکا برای احیای روند صلح به منطقه آمده است، اما یکی دیگر از هدف های او آرام کردن اسرائیل به خاطر ناخشنودی از نحوه رسیدگی آمریکا به بحران کره شمالی است.  
*        عراق که دو هفته پیش در جریان سفر آقای جان کری وزیر خارجه آمریکا به  بغداد متعهد شد هواپیماهای ایرانی را در سر راه پرواز آنها به سوریه برای تفتیش فرود آورد، امروز در این چارچوب، یک فروند هواپیمای باری ایران را که از تهران به مقصد دمشق در حرکت بود، در فرودگاه بغداد به زمین نشاند و درحالی که نمایندگان رسانه های عراقی را از قبل خبر کرده بود، در برابر دوربین رسانه ها به بازرسی هواپیما اقدام کرد. این، سومین هواپیمای ترابری ایرانی است که در ماه های اخیر در فرودگاه بغداد به  زمین نشانده و مورد بررسی قرار می گیرد. اما به گفته برخی از رسانه ها، عراق که همسو با جمهوری اسلامی ایران است، از قبل حکومت ایران را نیز از این تفتیش آگاه می کند و لذا در هر سه مورد از هواپیماهای به زمین نشانده شده، سلاحی که برای سوریه فرستاده شده باشد، به دست نیآمده است. هواپیمای امروز حامل تجهیزات پزشکی بود. این در حالی است که هر هفته پروازهای متعدد ترابری از ایران به سوریه انجام می شود.  
*        در حالی که مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر دستخوش تنش شده است، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در ارمنستان، جمهوری همسایه خصم آذربایجان، با رییس جمهوری و نیز با وزیر خارجه ارمنستان دیدارهای جداگانه ای به عمل آورد و بر گسترش همکاریهای دو کشور تأکید کرد. برخی ناظران می گویند نزدیکی دوباره ایران به ارمنستان برای درس عبرت دادن به جمهوری آذربایجان است. آقای علی اکبر صالحی برای شرکت در آیین سوگند رسمی ریاست جمهوری پرزیدنت سرژ سرکیسیان رییس جمهوری ارمنستان به ایران رفته است. هفته گذشته آقای رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران به ارمنستان سفر کرده بود. ایران از سال 1371 ، 21 سال پیش، در ایروان سفارتخانه دارد.  
*        "ایرنا"، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در پاسخ به چند مورد حمله جوانان سلفی مصری به محل زندگی و کار نماینده سیاسی جمهوری اسلامی ایران در قاهره، پایتخت مصر، جمهوری اسلامی گروهی از مأموران خود را بسیج کرده است تا روز سه شنبه، در یک اقدام نمادین، دسته های گل به رییس دفتر حافظ  منافع مصر در تهران هدیه کنند. اهدای دسته های گل به مقام مصری در تهران در حالی است که مأموران رژیم ایران که بسیجی های چند منظوره هستند، به سفارتخانه های غربی، از جمله سفارت انگلیس با چوب و چماق حمله می کردند، اما ظاهراً حکومت اسلامی نمی خواهد مناسبات با مصر را بیش از این تیره کند. مصر روز گذشته اعلام کرد سفر گردشگران ایرانی به مصر که  قرار بود ادامه یابد، تا دو ماه دیگر به حالت تعلیق درمی آید. رسانه های ایرانی امروز به نقل از روزنامه "الشرق الاوسط " نوشتند تماس تلفنی خشمنگینانه ای که جمهوری اسلامی در روزهای گذشته با قاهره داشته و از حمله سلفی های مصر به منزل آقای مجتبی امانی رییس دفتر حفظ  منافع ایران در مصر انتقاد کرد، سران مصر را ناراحت کرد و موجب شد که آنها تصمیم به تعلیق سفرهای گردشگری میان ایران و مصر را اتخاذ کنند. گردشگری میان ایران و  مصر در روزهای گذشته و پس از 35 سال قطع رابطه، آغاز شده بود.  
*        سپاهی مصطفی محمد نجار وزیر کشور حکومت اسلامی ایران که روزسه شنبه، به مجلس شورای اسلامی احضار شده بود تا درباره عملکرد وزارت کشور در ماجرای مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس به قتل رسیده در بازداشتگاه نیروهای انتظامی توضیح بدهد، مدعی شد که از خانواده ستار بهشتی دلجویی شده است، و همچنین این ادعا را مطرح کرد که فرمانده نیروهای انتظامی پلیس فتا و قوه قضایی هفت نفر را در ارتباط  با قتل این کارگر 35 ساله و وبلاگ نویس برکنار کرده اند. ستار بهشتی تنها چهار روز پس از بازداشت خود در سیزدهم آبان 1391 در بازداشتگاه پلیس فتای نیروهای انتظامی بر اثر شکنجه های وارده به قتل رسید. علی مطهری نماینده مجلس شنبه گفته بودکه نیروهای انتظامی می بایست از این قتل پوزشخواهی و از خانواده ستار بهشتی دلجویی می کرد. اما وزیر کشور در جلسه مجلس ادعا کرد که این دلجویی قبلاً انجام شده، و نیز گفت هیچ کس از وقوع این حادثه خوشحال نیست. این ادعا در حالی است که هیچیک از شکنجه گران عامل قتل ستار بهشتی بازداشت و محاکمه نشده اند. مادر ستار بهشتی نیز چند روز پیش گفت هیچیک از مقامات و مهره های حکومتی نزد آنها نرفته تا به نحوی از این خانواده دردمند دلجویی کند.  

ستار بهشتی، وبلاگ نویسی که به طرز مشکوکی در زندان اوین درگذشت
*            جسد یک نماینده مجلس ایران روحانی جلال یحیی زاده که نماینده شهرهای تفت و میبد بود و پس از یک ماه بیهوشی مطلق در بیمارستان درگذشت امروز  به خاک سپرده شد. او ماه گذشته در نشست مجلس بر اثر عصبانیت در جریان ماجرای بحران شدید آب استان های یزد و اصفهان سکته مغزی کرد و به کما رفت. در استان یزد دو روز عزای عمومی اعلام شده است.  
(کاربران گرامی اینترنت، عنوان های خبری شماری از گزارشهای خبری امروز ماست که در بالا مطالعه کردید. اما برای شنیدن همه گزارش هایی که در بولتن خبری ارائه شد، لطفاً صدای برنامه را بشنوید).
گزارشهای فرهنگی و هنری برنامه هفتگی امروز رادیو اسرائیل: «رنگین کمان»
 عسل بدیعی بازیگری چندان مشهور نبود اما با اهدای اعضای بدنش به قهرمان مبدل شد
مرگ بسیارزودهنگام عسل بدیعی بازیگر زیباروی سینمای ایران افزون برآنکه همگان را متاثر کرد و پرسش بسیاری بوجود آورد که چرا یک زن 36 ساله باید براثر مسمومیت جان بدهد، اما این مرگ بخاطر اقدام انسانی خانواده او در اهدای اعضای بدن این هنرمند به هفت نیازمند، ازجمله اهدای قلبش به یک بیمار قلبی، مورد قدردانی زیاد قرار گرفت. این اقدام نیکو بار دیگر موضوع مخالفت اکثر ایرانی ها با اهدای عضو را دوباره در جامعه مطرح کرد.
 درحالی که در کشورهای غربی نسبت به اهدای اعضای بدن افرادی که فوت می کنند، آگاهی بسیاری وجود دارد و بسیاری از مردم از جمله در اسرائیل درزمان حیات خود عضو سازمان اهدای اعضای بدن درصورت مرگ می شوند، در ایران چنین آگاهی هایی زیاد نبوده است. البته درایران بخاطر خرید و فروش بالای کلیه، معاملات کلانی صورت می گیرد اما اهدای داوطلبانه و بدون معامله اندک است.
درمراسم تشییع جنازه عسل بدیعی که یکشنبه در تهران صورت گرفت، هزاران نفر شرکت کردند و یکی از بزرگترین گردهمآیی های سالهای اخیر شکل گرفت که درمورد بازیگری که تا پیش از این چندان مشهور هم نبود، جای شگفتی داشت اما نحوه مرگ او و اهدای اعضای بدنش به هفت بیمار نیازمند، او را به سمبلی از قهرمانی درچشم مردم مبدل کرد و به قول پدرش با پیوند خوردن هفت عضو بدن این هنرمند به بیماران و بخشیدن جانی تازه، مثل این است که هفت فرزند از این بازیگر به یادگار باقی بماند.
خواهر عسل بدیعی در آیین خاکسپاری یادداشتی از عسل را خواند که روز نخست نوروز امسال نوشته بود که سخنی از سردرد است: او نوشته بود: «امروز آغاز سال 92 است و حالا من 36 ساله شده ام. دهه 30 عمرم نیز به سرعت می گذرد. شش سال است در رکود هستم و درخوابی هستم که عموم زنان جامعه را دربرگرفته؛ زنانی که درخواب هستند اما سرخوشند. امروز برای خیلی ها شروع و پایان است. اما هنوز سالم هستم و توانمند و ریشه دار وزیبا و پسری دارم که هوش زیادی دارد وخانواده ای مانند گوهر ناب و دوستانی مانند برگ گل. امروز چینی دلم بند خورده و انرژی برای ورود به مرحله بعد دارم. امسال سال من است و امسال شگفتی می آفرینم که دوستانم به من افتخار کنند». اما هنوز دو سه روز از نوشتن این یادداشت سپری نشده بود که عسل بدیعی بستری و سپس درگذشت.
 
بهروزوثوقی در تورنتو مورد استقبال گسترده قرار گرفت

نمایش تئاتری «یک رویای خصوصی» شنبه شب گذشته در تورونتوی کانادا با بازیگری بهروز وثوقی و گلشیفته فراهانی و نیز سوسن فرخ نیا بروی صحنه رفت. صدها نفر از میان هزاران ایرانی که در تورونتوی کانادا زندگی می کنند، از این نمایش استقبال کردند و به گفته برخی از شاهدان، اکثراً برای دیدن بهروز وثوقی به این نمایش رفته بودند؛ تئاتری که بلیطهای آن از مدتی قبل به پایان رسیده بود.
«یک رویای خصوصی» نوشته آقای ایرج جنتی عطایی است که ابتدا در آمریکا بروی صحنه رفته و به دیگر کشورها نیز برده می شود. ایرج جنتی عطایی نمایشنامه نویس و ترانه سرا که در تمامی این سالهای غربت نشینی خود، نمایشنامه هایی دیگر را مانند «فاخته ی دهان دوخته»، «رستمی دیگر، اسفندیاری دیگر» و «پروانه در آتش» بروی صحنه برده بود، در نمایش تازه خود نگاه طنزآلودی  به زندگی یک مرد میانسال دارد که کاملاً شبیه خود اوست: مردی که به ناگهان به زندگی در خارج از کشورش پرتاب می شود و مسایلی مانند سخن گفتن به زبان خارجی، و مناسباتی تازه با اطرافیان و جامعه، هر روزطنزهایی ناخواسته بوجود می آورد که برخی از آنها غمناک نیز هستند.
بهروز وثوقی درحالی در این نمایش نقش اصلی را برعهده گرفته که آخرین کار هنری او ایفای نقش در فیلم سینمایی بهمن قبادی به نام «فصل کرگدن» بود. بهروز وثوقی گفته که از ایام گذشته و سالهای دور با بهزاد فراهانی، پدر گلشیفته فراهانی، آشنایی داشته و یک کارسینمایی مشترک نیز با آقای فراهانی انجام داده بود و دو سال پیش، دختر این دوست قدیمی خود، یعنی گلشیفته را برای نخستین بار در پاریس ملاقات کرد.
       
صحنه هایی از تأتر «یک رویای خصوصی»
گلشیفته فراهانی گفته است که حضورش در این نمایشنامه، مانند «وصال بازیگران دو نسل پیش و پس از انقلاب است- که هر دو نیز به طور ناخواسته، در تبعید هستند».گلشیفته که ترانه ای را نیز در زمان جنبش اعتراضی چهار سال پیش اجرا کرد، در این نمایش هم دو ترانه در ارتباط با مضمون نمایش، می خواند.
سوسن فرخ نیا بازیگر و کارگردان تئاتر نیز در نمایش نوشته ایرج جنتی عطایی، نقش همسر بهروز وثوقی را ایفاء می کند: همسری که در این دوران غربت، شوهرخود را که دیگر از امکانات گذشته هنری برخوردار نیست، با همان حس دوست داشتن، همراهی می کند.
 
اربیل عراق در نوروز گردشگران و طرفداران ایرانی خواننده ها را به خود جذب کرددراین نوروز کنسرت های دیگری از سوی هنرمندان ایرانی در شهر اربیل عراق، مرکز اقلیم خودگردان کرد عراق درحالی برگزار شد که هزاران ایرانی و کرد ایرانی وعراقی برای شرکت در آن به اربیل رفته بودند تا شبی شاد را سپری کنند.
خانم  طالبانی همسرپرزیدنت جلال طالبانی از چند سال پیش با دعوت از استاد محمدرضا شجریان و شماردیگری از هنرمندان ایران برای اجرای کنسرت درمناطق کرد شمال عراق، علاقه خود را به آمدن هنرمندان ایرانی نشان داده واز این رو، کنسرتهایی در ایام مختلف سال بویژه در نوروزها در این مناطق برگزار شده و خوانندگان مردمی از لوس آنجلس نیز برای اجرای برنامه دعوت شدند.
تا پیش از اربیل اکثر برنامه های خوانندگان مقیم آمریکا واروپا، در دوبی، شهرهای مختلف ترکیه از جمله شهر توریستی آنتالیا که ایرانی های طبقه متوسط علاقه بسیاری به آن داشته و دارند و در دو سه سال قبل در ایروان در ارمنستان برگزار می شد.
اما با گرانی ها وتورم و کاهش قدرت اقتصادی خانواده های ایرانی در انجام سفرهای خارجی به ارمنستان و ترکیه، نوروز امسال مناطق دیدنی کردستان عراق که با بیشترین رشد و شکوفایی اقتصادی روبروست و حتی مزار شریف در افغانستان ایرانی ها را به خود جلب کرده بود.
شاهدان عینی می گویند که برخی از عوامل ناخشنود از اجرای این برنامه ها در آغاز یکی از کنسرتهای نوروزی به درگیری شدید با مردم و جوانان آمده به کنسرت پرداختند و مردم نیز که از محل کاملاً نامناسب اختصاص یافته به این کنسرت ناراضی و مایوس بودند، واکنش نشان دادند. محل برگزاری کنسرت، اصطبل بزرگی فاقد هرگونه امکانات برای صدها جوانی بوده که به امید شادی اندکی به آن سوی مرز رفته بودند. ابی یکی از خوانندگانی که قرار بوده برنامه اجرا کند، بروی صحنه نمی رود و منصور و جمشید نیز نصفه ونیمه درمیان ناخشنودی خود و مردم، چند ترانه ای می خوانند.
امسال البته مصر نیز ابراز امیدواری کرده که گردشگران ایرانی را به خود جلب کند اما مصر هرگز جذبه های زیبای کشوری مانند ترکیه را ندارد بویژه آنکه هوای بسیار داغ و سوزان کویری مصر که بالای 50 درجه است، برای ایرانی ها بسیار طاقت فرساست.
هرچند دولت مصر به امید جلب پول گردشگران ایرانی امیدواراست که آنها به مصر بروند اما ایرانی ها به نقاط  کویری و صحرایی آفریقا علاقه ای ندارند و هوای دلپذیرو جذبه های دیدنی کشورهای همجوار مانند ارمنستان، آذربایجان و ترکیه را بر صحرای آفریقا و امکانات بسیار کم و ابتدایی مصر که ناامنی نیز درآنجا موج می زند و ایرانی ها مورد شک و تردید عامه مصریها نیز هستند، ترجیح می دهند چه بسا که مسئولان مصری و ایرانی خود تایید کردند که درروزهای گذشته در اولین گروهی که با نام گردشگر به مصر برده شدند هرچند که 50 نفر از مقامات حکومتی و خانواده های آنها بودند، تدابیر امنیتی برای آنها بسیار شدید بوده و دولت مصر نیز دوشنبه همین هفته اعلام کرد که سفر گردشگران ایرانی را تا دو ماه دیگر به تعویق می اندازد. 
 
سپانلو درتهران از بیهقی می گویدروز چهارشنبه 21 فروردین محمد علی سپانلو با سخنرانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب در خیابان بخارست یا احمد قصیر در تهران از بیهقی تاریخ نگار مشهور ایران خواهد گفت. بیهقی درنگارش تاریخ خود روشی دقیق و سبکی زنده و جامع را در تاریخ نگاری برگزید که مورخان پیشین فاقد آن بودند. گزارش او از تاریخی که دیده و شنیده یا خوانده با نثری جذاب بر دلها می نشیند و به گفته سپانلو باید بررسی کرد و دید که تاثیر کلام و پیام بیهقی در چیست؟ محمد علی سپانلو در سخنرانی خود در جستجوی این چیستی است. این سخنان سپانلو شاعر معاصر ایران هفدهمین مجموعه درس گفتارهای در باره بیهقی است.
 
نمایشگاههای جذاب هنری در تهراننمایشگاه هنری با عنوان جلوه هایی از زندگی اقوام ایرانی در نگارخانه بهاران برپا شده که شامل 30 عکس از طبیعت محل سکونت و چگونگی زندگی عشایرایران است. نمایشگاه حاصل زحمات جمعی شماری از عکاسان ایران است که به میان عشایر رفته اند. محل: فرهنگستان بهاران در میدان بهاران تهران. نمایشگاه تا 27 فروردین برقرار است.
همچنین نمایشگاه عکس آثار سعید فدائیان با عنوان چهارفصل یک سرزمین در فرهنگسرای بهمن تهران در جریان است. 44 عکس موضوع طبیعت زیبای چهار فصل ایران زمین را درمعرض دید قرارداده است.
هدیه نوروزانه به فیسبوکی هابرنامه رادیو اسرائیل را می توانید از راه فیسبوک در کامپیوتر و لپ تاب خود نیز به طور زنده بشنوید.اگر فیسبوک بخش فارسی رادیو اسرائیل را هنوز لایک نزده و از آن استفاده نمی کنید، می توانید در همین صفحه وبسایت ما، به دگمه فیسبوک در دست راست مراجعه کنید. افزون بر شنیدن برنامه زنده در فیسبوک، فشرده خبرها و نیز برنامه 24 ساعت گذشته نیز در دگمه های دیگری در فیسبوک ما دردسترس شماست.
موعد پخش برنامه رادیو اسرائیل به وقت کشورهای مختلف:در ایران از 18:30 شامگاه، اروپای مرکزی و غربی از 16 بعدازظهر، بریتانیا از 15 بعدازظهر، شرق ایالات متحده و شرق کانادا از 10 بامداد، شیکاگو از 9 بامداد، غرب آمریکا و غرب کانادا از 7 بامداد.
پخش برنامه رادیو اسرائیل در ماهواره "هات برد"، کانال "رادیو جهانی Radio Jahani (که بروی برخی رسیورها تا چندی پیشGBTS1 نیز نام داشت):در طول هر شبانه روز؛ هم در برنامه زنده و هم سه بار دیگر پس از آن، شما شنونده برنامه بین المللی رادیو اسرائیل خواهید بود؛ برنامه زنده هر روز از ساعت 18:30 شامگاه ایران.
موعد جدید سه بار باز پخش برنامه رادیو اسرائیل در کانال "رادیو جهانی" Radio Jahani (که بروی برخی رسیورها با نام کانال GBTS1 نیز ثبت شده بود):به ترتیب از:
 00:30  نیم ساعت پس از نیمه شب ایران (23:00 شب اسرائیل، 22:00 شب اروپای غربی و 21:00 شب بریتانیا)،
 0
9:30  صبح فردای پخش برنامه در ایران (08:00 بامداد اسرائیل، 7 بامداد اروپای غربی و 6 بامداد بریتانیا)،
 1
4:30  بعدازظهر فردای پخش برنامه در ایران (13:00 ظهر اسرائیل، 12 ظهر اروپای غربی و 11 پیش ازظهر بریتانیا).
مشخصات پخش برنامه در ماهواره هات برد Hotbird:
 
در 13 درجه شرقی، فرکانس: 12597، پولاریزاسیون: عمودی (Vertical)، سیمبل ریت: 27500، اف.ای.سی: سه چهارم. 
پخش برنامه رادیو اسرائیل بروی فرستنده های موج کوتاه SW2  :25 متر ردیف 11595 کیلوهرتس و 31 متر ردیف 9985 کیلوهرتس. این امواج در ایران، خود اسرائیل، منطقه و بخش هایی از اروپا قابل دریافت است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر