Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

مارگارت تاچر در نخستین مصاحبۀ خود پس از رسیدن به نخست وزیری گفت: در سیاست اگر سخنرانی می خواهید یک مرد را انتخاب کنید، اما اگر عمل می خواهید یک زن را انتخاب کنید".



مارگارت تاچر در نخستین مصاحبۀ خود پس از رسیدن به نخست وزیری گفت: در سیاست اگر سخنرانی می خواهید یک مرد را انتخاب کنید، اما اگر عمل می خواهید یک زن را انتخاب کنید".
او در خانواده ای به دنیا آمد کهاصل عمل کردن یک اصل مهم برای موفقیت بود.

وی پس از اتمام تحصیلاتش در حقوق و شیمی، بعنوان نماینده به مجلسراه یافت و چهار سال رهبری حزب محافظه کار انگلیس را بعهده داشت. تاچر در سال 1979 بعنوان نخستین زن نخست وزیر انگلیس انتخاب شد.



صاحبخانۀ جدید شمارۀ ده خیابان داونینگ بازسازی اقتصاد آسیب دیدۀ انگلستان از رکود را با خصوصی سازی آغاز کرد و سرسختانه با سندیکاهای کارگری به مقابله برخاست. برخورد او با اعتصاب معدنچیان که یکسال بطول انجامید لقب بانوی آهنین را برای او به ارمغان آورد. 

مارگارت تاچر به همان اندازه در سیاست خارجی و حق حاکمیت انگلستان انعطاف ناپذیر بود. سه هفته جنگ با آرژانتین بر سر جزایر فالکلند محبوبیت کمرنگ شدۀ مارگارت تاچر را به او بازگرداند.

در طول سه دوره نخست وزیری، مارگارت تاچر روابط بسیار نزدیکی با رونالد ریگان، رییس جمهوری وقت آمریکا داشت.

با وجود مواضع ضد کمونیستی شدیدی که داشت در سال 1985 با میخاییل گورباچف، رییس جمهوری وقت شوروی سابق دیدار و روابط مناسبی با این کشور برقرار کرد.

بانوی آهنین اتحاد اروپا را راهی برای توسعۀ تجارت آزاد و ایجاد رقابت در اقتصاد اروپا می دانست اما با تفکر اروپای بدون مرز و وحدت پولی بین کشورهای این قاره مخالف بود.

افزایش نابرابری های اجتماعی و نارضایتی ها از سیاست تاچر در اواخر دورۀ سوم نخست وزیری او در سال نود، بانوی آهنین را مجبور به استعفا کرد و جان میجر به عنوان جانشین وی انتخاب شد.

تاچر پس از کناره گیری از نخست وزیری به مقام بارونی ارتقا یافت و عضو مجلس لردهای این کشور شد. اما پس از مدتی به توصیۀ پزشکان از سیاست کناره گیری کرد. پس از مرگ همسرش در سال دوهزار و سه مارگارت تاچر کمتر در مکانهای عمومی ظاهر می شود.

مرگ پینوشه او را بسیار غمگین کرده بود. مارگارت تاچر بارها در سالهایی که وی بعنوان جنایتکار جنگی در لندن تحت نظربود به دیدن پینوشه رفته بود. 

دیدار او با گوردون براون، نخست وزیر پیشین بریتانیا که از حزب کارگر رهبری این کشور را در دست گرفته بود از آخرین دفعات حضور وی در انظار عمومی بود. 

در سال های آخر عمر او بارها به دلیل وخامت اوضاع جسمانی اش در بیمارستان بستری شد و 
در سال دو هزار و هشت دختر او پرده از بیماری آلزایمر مادرش برداشت.

یازده سال و شش ماه هدایت بریتانیا توسط مارگارت تاچر در خاطرۀ سیاسی بریتانیایی ها و جهان حک شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر