Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ فروردین ۱۱, جمعه

حکم پرداخت جزای 44 میلیون دلاری علیه ایران؛ 29 سال پس از جنایات تروریستی



حکم پرداخت جزای 44 میلیون دلاری علیه ایران؛
29 سال پس از جنایات تروریستی
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  دادگاه فدرال ایالات متحده حکم داد که بیش از 44 میلیون دلار غرامت از سوی ایران به قربانیان انفجار تروریستی در مرکز نظامی آمریکا در لبنان پرداخت شود. بر اساس حکم دادگاه، بخش اعظم این مبلغ به خانواده های دو تن از کارکنان آمریکایی که در آن انفجار آسیب دیدند پرداخت می شود.
در انفجاری که در سال 1983 میلادی، 29 سال پیش در پایگاه تفنگداران دریایی آمریکایی در بیروت رخ داد، 241 آمریکایی به قتل رسیدند. دستگاه قضایی ایالات متحده اعلام کرده که حکومت ایران در آن انفجار انتحاری نقش داشته است.
هنوز معلوم نیست که این مبلغ از کجا تأمین خواهد شد ولی وکیل مدافع قربانیان گفت که احتمالاً دستگاه قضایی به دولت دستور خواهد داد که مبلغ مورد نظر را از دارایی های توقیف شده ایران در آمریکا بردارد.
----------------------

توسط یک گروه آمریکایی فعال حقوق زنان به راه افتاد

روشی جدید برای رصد کردن تجاوزهای جنسی در سوریه از راه شبکه اینترنت

دبی-العربیه.نت

یک گروه فعال حقوق زنان در ایالات متحده آمریکا روشی جدید از راه اینترنت برای رصد کردن تجاوز و همه گونه خشونت جنسی علیه زنان در سوریه در جریان سرکوب اعتراض های این کشور به کار گرفته است. 


هدف از تلاش های این گروه فعال حقوق زنان، پرده برداری از تجاوز جنسی است که زنان در سوریه در معرض آن قرار می گیرند. ارائه اسناد و از تجاوزها در صورت محاکمه احتمالی ناقضان حقوق بشر در دادگاه بین المللی جنایت های جنگی، از دیگر اهداف این گروه است.

این گروه سایت خود را با نام "زنان در محاصره" چهارشنبه 28-3-2012 به راه انداخت و در این زمینه با شماری از فعالان سوری که نامشان به دلیل خطرهای امنیتی که ممکن است با آن مواجه شوند محفوظ مانده، همکاری می کند.

این گروه تا کنون در سایت خود بیش از 20 گزارش منتشر کرده است. یکی از گزارش ها که آن را از رسانه های فلسطینی برگرفته است، از حادثه ای سخن می گوید که طی آن نیروهای دولتی سوریه به 36 زن در نزدیکی دو روستای کورین و سهل الروج در استان ادلب تجاوز کرده اند. البته این سایت تاکید کرده است که در خصوص صحت و سقم این گزارش هنوز تحقیق نشده و تنها منبع آن سایت های فلسطینی هستند.

به عنوان نمونه، فیلیمی هم بر روی سایت قرار داده شده که در آن شخصی که ادعا می کند از نیروهای ارتش سوریه است می گوید که در حادثه ای نیروهای دولتی 25 دختر در حمص را ربودند و به آن ها تجاوز کردند.

با این روش که در آن از منابع مختلف استفاده می شود، به شاهدان عینی این امکان را می دهد تا اطلاعات و مشاهدات خود را با سرعت بالایی گزارش دهند. برای ارسال گزارش ها می توان از پست الکترونیک یا حساب کاربری بر روی شبکه تویتر با سابجکت "تجاوز در سوریه" به زبان انگلیسی استفاده کرد.

دولت سوریه با دلیل سرکوب خونین قیام مردمی که از یک سال پیش با آن روبرو است، در معرض انتقادهای شدید بین المللی قرار دارد. سازمان ملل متحد می گوید تاکنون بیش از 9هزار نفر در جریان سرکوب اعتراض های سوریه کشته شده اند.

لورین وولف مدیر پروژه "زنان در محصره" به خبرگزاری "رویترز" گفته است: "در خصوص خشونت علیه زنان در سوریه با کمبود شدید اطلاعات مواجه هستیم. هدف از این پروژه تکمیل این اطلاعات است."

او افزوده است: "ماجراها وحشتناک تر از آن چیزی هستند که تصور می کردم. دلایلی از احتمال برده داری جنسی در دست داریم. واقعا وحشتناک است. تا کنون در حیت حوادث کسی به دنبال ثبت تجاوزهای جنسی نبود و همواره بعد از پایان بحران چنین تلاشی صورت گرفت. اما اکنون ما قصد داریم که در حین بحران دست به چنین تلاشی بزنیم."

سایت این مجموعه به دو زبان انگلیسی و عربی فعالیت می کند. تا کنون اکثر گزارش های ارائه شده به سایت از طریق رسانه ها بوده است. مدیران این پروژه از دشواری تحقیق درباره صحت و سقم گزارش های رسیده سخن می گویند چرا که مقام های سوری مانع از ورود خبرنگاران رسانه های مستقل و فعالان حقوق بشری به سوریه و رفت و آمد آزادانه آن ها در کشور می شود.

سوزانا سرکین نایب رئیس مرکز پزشکان برای حقوق بشر که از همکاران پروژه "زنان در محاصره" است و درپرونده هایی متعلق به خشونت جنسی در سودان، سرالئون و بوسنی فعالیت داشته، می گوید: "این پروژه می تواند به ما تصویری درباره حجم خشونت و نقض حقوق بشر در سوریه بدهد."

اما کریستینا فنش از واحد آمریکای سازمان عفو بین الملل می گوید گزارش هایی از تجاوز جنسی به مردان هم وجود دارد. او می گوید که گروه متبوعش ثبت وقایعی در خصوص خشونت، تجاوز و قتل در سوریه را آغاز کرده است.

او می افزاید: "از هر وسیله ای که بتوانیم برای برجسته کردن و ثبت رویدادها بر روی زمین و مستند سازی نقض حقوق بشر و خشونت های جنسی استفاده کنیم، مفید خواهد بود."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر