Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ فروردین ۹, چهارشنبه

اخیرا سازمان عفو بین‌الملل عنوان "حکومت جلاد" را به جمهوری اسلامی داده است


شش زندانی سیاسی در خطر اجرای حکم اعدام

رادیو آلمان: از تهران تا کردستان صدور حکم اعدام برای زندانیانی با جرم سیاسی که در دادگاه‌های غیرعلنی و بدون حضور هیأت منصفه محاکمه می‌شوند همچنان ادامه دارد. اخیرا سازمان عفو بین‌الملل عنوان "حکومت جلاد" را به جمهوری اسلامی داده است.

سعید ملک‌پور، عبدالرضا قنبری، شیرکو معارفی، حبیب‌الله گلپری‌پور، زانیار و لقمان مرادی شش تن از ۲۸ زندانی سیاسی هستند که برایشان حکم اعدام صادر شده و این احکام از سوی دادگاه تجدید نظر یا دیوان عالی کشور تایید نیز شده است.

عبدالرضا قنبری معلم ۴۴ ساله‌ای که روز عاشورای سال ۱۳۸۸ دستگیر شد از بهار ۱۳۸۹ که دادگاه تجدیدنظر حکم اعدام او را تایید کرد در انتظار اجرای حکم به سر می‌برد.
وی که معلم ادبیات در یکی از مدارس پاکدشت ورامین است، از داشتن وکیل اختیاری محروم است و وکیل تسخیری او نیز در جلسه دادگاه گفته به دلیل کرد بان بودن نمی‌تواند از موکلش دفاع کند.
سایت "ندای سبز آزادی" عبدالرضا قنبری را اینگونه معرفی کرده است: «عبدالرضا قنبری یکی از فعال‌ترین زندانیان بند ۳۵۰ در حوزه فرهنگی است که برنامه‌های حوزه شعر و ادب و داستان را در این بند هدایت و مدیریت می‌کند. این آموزگار زندانی، شش جلد کتاب کمک آموزشی و ادبی دارد، موسس انجمن اهل قلم در گرمساراست، انتشار گاهنامه‌ی "نویسه" را عهده‌دار شده، معلم نمونه در الگوی تدریس است و در دانشگاه‌های آزاد و پیام نور سابقه‌ی تدریس دارد».
وی به توصیه قاضی پرونده‌اش تقاضای عفو داد اما کمیسیون عفو وبخشودگی قوه قضائیه در اسفند ۸۹ با تقاضای او مخالفت کرد.
حکم اعدام سعید ملک‌پور طراح و متخصص وب نیز که از مهرماه ۱۳۸۷ در زندان است، توسط دیوان عالی کشور تایید شده است.
نعمت احمدی یکی از وکلای سعید ملک‌پور به دویچه‌وله گفت که برای پرونده موکلش تقاضای ماده ۱۸ را کرده که به معنی اعاده دادرسی است. وی گفت این تقاضا یک بار رد شده اما دوباره آن را مطرح کرده‌اند و او امیدوار است که این بار با این درخواست موافقت شود.



زندانیان کرد در خطر اعدام

حبیب‌الله گلپری‌پور، جوان ۲۷ ساله سنندجی در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ به اعدام محکوم شد و این حکم از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است.
شیرکو معارفی، زندانی سیاسی کرد نیز از روز جمعه ۲۶ اسفند به سلول انفرادی منتقل شده و به همین دلیل احتمال می‌رود که حکم اعدام او به زودی اجرا شود.
وکیل مدافع حبیب‌الله گلپری‌پور و شیرکو معارفی می‌گوید برای هردو موکلش تقاضای عفو کرده و منتظر پاسخ کمیسیون عفو و بخشودگی است.
خلیل بهرامیان همچنین تاکید کرده که مهم‌ترین اشکال حقوقی در این دو پرونده عدم رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی است. این اصل می‌گوید رسیدگی به جرائم سیاسی باید در دادگاه علنی و با حضور هیأت منصفه صورت بگیرد. این در حالی است که پرونده این افراد در دادگاه غیرعلنی و حتی بدون حضور اعضای خانواده آنها برگزار می‌شود.
استدلال قضات در برپایی این دادگاه‌ها "عدم تعریف جرم سیاسی" در قوانین ایران است. اما به گفته‌ی حقوقدانان، عدم تعریف دلیلی بر وجود نداشتن این جرم نیست. در همه‌جای دنیا جرايمی که در ارتباط با تغییر حکومت باشند جرایم سیاسی محسوب می‌شوند و رسیدگی به آنها باید در دادگاه علنی باشد.
لقمان و زانیار مرادی به اتهام عضویت در یک حزب سیاسی کُرد و همچنین کشتن فرزند امام جمعه شهرستان مریوان، در تیرماه ۱۳۸۸ توسط قاضی صلواتی به اعدام محکوم شدند.
هردوی متهمان در دادگاه گفتند که اعترافاتشان تحت شکنجه بوده و در قتل شرکت نداشته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود برای سال ۲۰۱۱ یک بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را جزو "حکومت‌های جلاد" نامید که نه تنها حکم اعدام در آن صادر و اجرا می‌شود بلکه آمار اجرای این حکم نسبت به سال قبل افزایش نیز داشته است. بر اساس این گزارش تنها اعدام‌های در ملاء عام در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال قبل چهار برابر شده است.
------------------------

دست نوشته های دوران حبس ماندلا در اينترنت

هزاران دست نوشته و عکس از نلسون ماندلا رئیس جمهور پیشین آفریقای جنوبی و رهبر مبارزه با آپارتاید در آفریقا در اینترنت منتشر شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، این نامه ها که در مدت حبس ماندلا نوشته شده است، تا کنون در مرکز یادبود نلسون ماندلا نگهداری می شد.
دسترسی به این اسناد که با همکاری با مرکز یادبود نلسون ماندلا و شرکت گوگل به صورت دیجیتال در آمده، کاملا رایگان است و بدون هیچ محدودیتی در دسترس خواهد بود.
نالدی پاندور وزیر علم و صنعت آفریقای جنوبی می گوید: به نظر من جوانان از این عکسها و نامه ها مطالب زیادی می آموزند. به کمک این عکسها، امکان آن فراهم می شود که ارزشهای زندگی خود را به نمایش بگذارند.
نلسون ماندلا 93 ساله که بیست و سه سال از عمر خود را پشت میله های زندان گذراند، از سال 1999 پس از کناره گیری از سیاست کمتر در برابر انظار عمومی حضور یافته است.
-----------------------------

کونگرەی یەکیەتی یارسان و یەک دوو قسەیەک
بەدرێژایی مێژوو کۆمەڵگای یارسان بۆ مانەوە و پارێزگاریکردن لە ناسنامە و هەویەتی ڕەسەنی خۆیان بەیەکڕێزی و تەبایی تووانیوویانە بە سەر زۆر تەنگ و چەڵەمەدا سەرکەون. ڕەمزی سەرکەوتن و مانەوەی ئێمە لە گەرەوی یەکڕێزیمان بووە.پرسیار لێرەدایە بۆ چی کاتێک کۆمەڵگای ئێمە، کە ماوەیەکە بەدەست دووبەرەکی و کێشەی ناوخۆییەوە گیرودە بووە، خریکە بۆ بووژانەوە و یەکخستنەوەی ناوماڵی یارسان


هەوڵدەدات، هێندێک دەست کە تا دووێنێ لە هییچ جێگاێەک دیارنەبوون لە نەکاو سەرهەڵدێنن وبەپلانی هندێک دەستی شاراوە و تێکدەرانە هەموو هەوڵی خۆیان دەخەنە گڕ بۆ ئەوەی کۆمەڵگای یارسان هەر لە پەرتەوازیدا بمێنێتەوە و نەتووانێت بۆ ماف و داوا ڕەواکانی خۆی  لە ژێر چەترێکی یەکگرتوو خەبات بکات؟ ئایا بەڕاستی ئەم کەسە مەشکووکانە تا ئێستا پرسیاریان لە خۆیان کردوە کە لەم یاریە دوڕاوەیان کێ قازانج دەکات؟

لە فرهەنگی یارسانیدا ئەو ڕاستییە دەردەکەوێت کە ڕاستوێژی، تەبایی و یەکیەتی بەردی بناغەی سەرکەوتنی ئەم کۆمەڵگاییەیە. کۆمەڵگای ئێمە ئێستا لە هەموو کاتێکیتر پێویستی بەم یەکیەتییەیە، هەر بۆیە ئەرکی سەرشانی هەموو تاکێکی یارسانییە کە بۆ ئەم یەکیەتییە هەوڵبدات و وەک ئەرکێکی یارسانی و کوردی چاووی لێبکات.

یەکگرتنی ئێمە نەک تەنها کێشەیەک بۆ هیچ لایەنێک دروست ناکات، بەڵکو ئێمە لە ڕێگای ئەم کلتورە یارسانییەوە دەتووانین ناو ماڵی کوردی ڕێک بخەینەوە. مبارزەی ئێمە مبارزەیەکی ئاشتیخوازانەیە و هەمیشە هەموو کەس و لایەکمان بە چاووی ڕێزەوە سەیر کردووە و زۆرجاریش بۆ بەرژەوەندی گشتی لە زۆر شت گوزەشتمان کردوە. چوون ئاینەکەمان ئەوەمان لێدەخوازێت کە هەمیشە سەبوور و ئاشتیخواز بین و دەستی دوستی و برایەتی بۆ لای هەموو کەس ڕابکێشین.

من وەک تاکێکی یارسانی بۆ یەکڕێزی کۆمەڵگاکەم هازرم لە هەموو شت گوزەشت بکەم و وەفادار بە فەلسەفە و گوفتاری ئاینەکەم بمێنمەوە. کونگرەی یەکیەتی یارسان کە لە ماوەیەکی کورتدا دەبەسترێت فورسەتێکی گرنگە بۆ ئێمە کە بە هەموو لایەک نیشان بدەین کە ئێمە خۆمان دەتووانین ناو ماڵی خۆمان ڕێکبخەین و پێویستمان بە کەس نیییە. ئێمە جارێکی دیکە بە زۆر لایەنمان نیشاندا کە بەرژەوەندی باڵای یارسانی و کوردستانی لە هەموو شت بۆمان گرنگترە و هیچ هێزێک و دەستێک ناتووانێت برایەتی و گیانی لە خۆبوردووی ئێمە تێکبدات. لە کاتێکدا زۆربەی هەرە زۆری حیزبە کوردستانیەکان بە دەست لە یەکدابران و کێشەی ناوخۆییەوە دەست و پەنجە نەرم دەکەن و لە جیاتی خەبات دژی کۆنەپەرەستی کۆماری ئیسلامی، زۆر لە ئنرژی و توواناییەکانی خۆیان بە دەرگیری ناوخۆییەوە بە کار دەبەن، ئا لەم کاتوساتەدا ئێمە بەخۆشێیەوە هەوڵەکانی خۆمان بۆ دروستکردنی کیانێکی یەکگرتوو خستۆتەگڕ، کە بە خۆشییەوە ئاکامەکەی کونگرەیەکی یەکیەتی یارسانییە کە لە ٧-٨ی مانگی ٤ بەڕێوە دەچێت. ئەم لە خۆبوردویی و ڕۆحی برایەتی، ئاشتی و تەباییە دەتووانێت دەرسێکی زۆر بەنرخ بێت بۆ زۆر لایەنی سیاسی.

مێژووی ئێمە پڕە لە کارەسات و زۆڵم و زۆری ڕێژیمە داگیرکەرەکانی کوردستان. ئێستا گۆڕانێک لە ئارادایە، کۆمەڵگای ئێمە بە تێگەیشتنێکی سیاسی-کلتوری گەیشتووە کە چیدی ئەم زوڵم و زۆرانە قەبووڵ ناکات و بۆ بەدەستهێنانی مافەکانی خۆی خەبات دەکات. ئێمە نامانهەوێت چاوەڕوانی دەستی کەس بین بۆ ئەوەی مافمان بدەنێ، مافی ئێمە مافێکی سروشتییەو لە جاڕنامەی مافی مرۆڤ سەبتکراوە. لە گۆرانکاری کۆمەڵگای ئێران و کوردستاندا لە داهاتوو، ئێمە تەنها لە ڕێگای یەکخستنی دەگەکانمانەوە دەتووانین مافە زەوتکراوەکانمان بەدەست بێنین.

بە باوەڕی من کونگرەی یەکیەتی یارسان، کونگرەیەکی سەرنوشتسازە و مافی هەموو تاکێکی یارسانییە کە بە دەنگ و بەشداری خۆیان زەرورەتێکی دیکە بەم کونگرەیە بدەن. زۆر جێگای داخە کە ئێمە هێشتا نەمانتووانیوە دەرسەدێکی بچووک لەو کەرەساتانەی کە بە سەر کۆمەڵگاکەماندا دێت بە دوونیای دەرەوە نیشان بدەین. دونیای ئەمرۆژ دونیای ڕاکێشانی چاووی کامیراکان و ماسمیدیا و کۆمەڵگا مرۆڤدوستەکانە بۆ دۆخی یارسانیەکان، کە بە داخەوە بەهۆی نەبوونی ڕێکخراوەیەکی یارسانی ئێمە تا ئێستا نەمانتووانیووە بە باشی ئەم ئەرکە بەجێ بگەیەنین.

من بڕوام وایە ئیتر کاتی قسە و تئوریبافی بەسەرچووە و دەبێت ئەمەڵی هنگاوبێین و ئەرکێکی زۆر قورس لە سەر شانی تاک بە تاکی ئەندامانی ئەم گۆمەڵگایەیە کە دۆخی یارسانیەکان بۆ ڕای گشتی نیشان بدرێت و کۆمەڵگا مرۆڤدوستەکان لەو زۆڵم و زۆرەی کە لە یارسانیەکان دەکرێت ئاگادار بکەینەوە.

لە کۆتاییدا پێمخۆشە ئەوە بە بیر بێنمەوە کە هیچ کەسێک ناتووانێ شیرازەی "جەم"ی یارسان تێکبدات.

لێرەوە دیسانەوە ڕایدەگەیەنم کە بەشداری لە کونگرەی "یەکیەتی یارسان" ئەرکێکی یارسانییەوە و داوادەکەم بە بەشداریتان دەنگی خۆتان یەکخەن و نیشانبدەن کە ئێمە گیانێکین لە زۆر جەستەدا و برایەتیمان ڕەمزی سەرکەوتنمانە.


سەرکەوێت خەباتی هەقخوازانە و ئاشتیخوازانەی خەڵکی یارسان.

مەجید کازمی
------------------

.

اسکایپ بسته خواهد شد


شرکت های مخابراتی سویدن در نظر دارند خدمات تلفونی رایگان را مسدود کنند. دلیل این تصمیم را شرکت های تلفونی رقابت و پایین آمدن درآمد شان اعلام کرده اند. گفته می شود که بزرگ ترین رقیب شرکت های تلفونی اسکایپ و وایبر است که به شهروندان امکانات تماس های تلفونی و ویدیویی را می دهد و به همین دلیل مشتری های شرکت های تلفونی از خدمات رایگان آن ها استفده می کنند. 

کمیسیون اتحادیه ی اروپا در صدد مخالفت با مسدود کردن این خدمات است.

اما در یک گزارش از کشورهای اروپایی آمده است که  شرکت های مخابراتی کشور های دیگر اروپا نیز در صدد مسدود کردن اسکایپ و وایبر هستند.

 شرلوتا زوگر (Charlotte Züger)  مسئول ارتباط در شرکت مخابراتی تیلیا:

ـ به نظر من درک این موضوع ساده است. ما باید در بدل استفاده از خدمات پول بپردازیم. هر حق اشتراک می تولند محدوده داشته باشد. و ما که انترنت را به مشتری های خود می دهیم، می توانیم بعضی از خدمات را در آن مسدود کنیم. 

اما از نظرکمیسیون اتحادیه ی اروپا، این دیدگاه نماینده ی تیلیا مانند توزیع کننده ی خدمات مخابراتی خلاف قانون است. از نظر قانون توزیع کنندگان خدمات مخابراتی حق ندارد برای مشتری خود محدوده ایجاد کند. گونر هوکمارک (Gunnar Hökmark) از حزب مودرات و عضو پارلمان اروپا در این مورد:

ـ از دیدگاه قانون روی هر موردی می توان بحث کرد. اما در قانون به روشنی آمده که چنین روش نادرست است

رادیو سوئد


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر