Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ فروردین ۱۰, پنجشنبه

یادی رۆژی شەهیدان ١٠ خاکە لیۆە بەرز و پێرۆز رابگرین

یادی رۆژی شەهیدان ١٠ خاکە لیۆە  بەرز و پێرۆز رابگرین

ئێمە رۆڵەی میدیاو کەیخوسرەوین
دینمان ئاینمان هەر نیشتمان

ئه‌م کلیپه‌ پێشکه‌شه‌ به‌ شه‌هیدانی ریگای ئازادی کورد و کوردستان بۆ 10 خاکه‌ لێۆه‌ رۆژی شه‌هیدانی کوردستان قازی نه‌مر که‌له‌ پێاۆه‌ی کوردستان شه‌هیدی هامۆمانه‌ خووی به‌خت کرد بۆ ئه‌م نیشته‌مانه‌ نامره‌ن ئه‌وانی وا له‌ دلی گه‌لدا ده‌ژێن کوردستان جیگای شیرانه‌ چیای قه‌ندیل گریلای نێشتمانه‌ هێزی پاراستنی گه‌لکمانه‌ بژی بژی ریبازه‌ت قازی ریگا خۆشکره‌ی ریگای ئازادی
سامۆئیل کرماشانی ١٠ خاکه‌ لیؤه‌ی ٢٧١٢ کوردی


-----------------------------
در پی افشای همکاری تسلیحاتی با عربستان سعودی؛ وزیر دفاع سوئد مجبور به استعفا شد.


وزیر دفاع سوئد، به دلیل معاونت در ساخت یک کارخانه تولید اسلحه با عربستان سعودی، مجبور به استعفا شد. فردریک راینفلت، نخست وزیر سوئد روز پنجشنبه ۲۹ مارس، در یک نشست خبری که با حضور وزیر برکنار شده برگزار شد، گفت:«تصمیم گرفتم استن تولگفورس، وزیر دفاع را بنا به درخواست خودش از وزارت برکنار کنم.»
از زمان افشای همکاری غیرشفاف تسلیحاتی میان یک شرکت سوئدی و دولت عربستان سعودی از سال ۲۰۰۷، این قضیه به جنجالی بزرگ در میان مقامات سیاسی و نیز رسانه ها بدل شد. بسیاری از نمایندگان پارلمان سوئد، معتقدند که وزیر دفاع مستعفی این کشور از این همکاری آگاه بوده، اما آن را افشا نکرده است. گفته می‌شود که وزارت دفاع سوئد، با تاسیس صوری یک شرکت، برنامه مشارکت در ساخت کارخانه تولید سلاح در سوئد را به پیش برده است. مقامات قضایی سوئد، تحقیقات گسترده‌ ای را در مورد این رسوایی آغاز کرده‌ اند.
عربستان سعودی، از بزرگترین واردکنندگان تسلیحات ساخت کشورهای غربی است.
--------------------------

در واكنش به "كشتارهاى جمعى" توسط نيروهاى دولتى

3 سرلشكر و 13 افسر ديگر از ارتش حكومتى سوريه جدا شدند

العربيه.نت
ظرف كمتر از 24 ساعت 16 افسر ارتش حكومتى سوريه از نيروهاى دولتى جدا شده و به مخالفان پيوستند. آنان علت اين جدايى را "كشتارهاى جمعىى صورت گرفته توسط ارتشيان اسد دانسته اند.

سه تن از اين افسران، درجه ى سرلشكرى دارند و طبعاً پيوستن آنان به ارتش آزاد سوريه مى تواند آثار مخربى بر روحيه ى نيروهاى دولتى بگذارد و بر تقويت توان معترضان و مخالفان اسد بيافزايد.

اين سه سرلشكر عبارتند از: "سرلشكر ستاد عدنان محمدالاحمد" رئيس شعبه ى شناسايى منطقه ى مركزى، "سرلشكر گشت هوابرد حسين محمد" از دانشكده فرماندهى منطقه ى شمالى و "سرلشكر ستاد زياد فهد" از فرماندهى عالى ستاد ارتش سوريه.

يك نوار ويديويى كه از سوى مخالفان اسد بر روى شبكه ى يوتيوب در همين رابطه منتشر شده است خبر از آن مى دهد كه خانواده ى سرلشكر زياد فهد و خانواده ى پدرى او در پى جدايى او از ارتش حكومتى، با قطع برق از خانه هايشان مواجه شده اند. 

همه ى 16 افسر جداشده از ارتش بشار اسد، از پيوستن خود به ارتش آزاد سوريه خبر داده اند. در پيام عدنان محمد الاحمد در همين زمينه آمده است كه "در اعتراض به خونريزى ها و كشتارهاى جمعى برنامه ريزى شده و نيز در مخالف با تبديل ارتش از مدافع مرزها بودن به اشغالگرى مناطق مسكونى مردم معترض و زيرپا نهادن اخلاق انسانى، از ارتش حكومتى جدا مى شوم".

گفتنى است ارتش سوريه 300 هزار نفر را شامل مى شود كه اغلب آنها را سربازان وظيفه تشكيل مى دهند. سوريه 7 لشكر زرهى و 3 لشكر پياده دارد. علاوه بر اين گارد رياست جمهورى و نيروهاى ويژه نيز از نظام بشار اسد حمايت مى كنند. ليكن نظام تنها به لشكر چهارم تحت فرماندهى ماهر اسد- برادر رئيس جمهورى- كه 20 هزار نفر ابواب جمعى دارد و نيروى 10 هزار نفرى گارد رياست جمهورى كه مستقيماً از بشار اسد دستور مى گيرد اعتماد كرده است.

از سوى ديگر، نيروهاى جدا شده از ارتش حكومتى سوريه كه در اكتبر گذشته به 15 هزار نفر رسيدند، هم اكنون طبق گزارشهاى رسانه اى به 30 هزار نفر مى رسند و خود مخالفان پيش بينى مى كنند كه به زودى اين تعداد به 120 هزار نفر خواهد رسيد.

يادآور مى شود تظاهرات مسالمت آميز مخالفان اسد بيش از يك سال است كه بطور مستمر در نقاط مختلف كشور ادامه دارد. ليكن پس از ماهها كشتار مخالفان و زخمى و اسير كردن آنان و ويران كردن خانه ها و اماكن عمومى و از جمله مساجد، ريزش نيروهاى مسلح سوريه آغاز شد و گسترش يافت. 

جدايى افسران ارتش سوريه با اقدام سرگرد حسين هرموش به تشكيل گروه "افسران آزاد" آغاز شد. ليكن اكنون ارتش آزاد تشكيل شده است و كميته ى هماهنگى نيز مسئوليت همراه كردن تلاشهاى پراكنده ى نظامى مخالفان را بر عهده دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر