Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ اسفند ۱۱, پنجشنبه

در نروژ ۱۰ کشور به جاسوسی علیه پناهندگان مشغولند


در نروژ ۱۰ کشور به جاسوسی علیه پناهندگان مشغولند
سازمان امنیت  pst   :   ده کشور به صورت غیرقانونی به جاسوی علیه پناهنده گان در نروژ مشغولند"براساس اطلاعاتی که سایت رادیو تلویزیون دولتی نروژ از آن مطلع است، ایران یکی از کشورهایی است که به این گونه جاسوسی در نروژ مشغول است.

سایت رادیوتلویزیون دولتی نروژ NRK ، ۹ اسفند ۱۳۹۰، طی مطلبی با عنوان " سازمان امنیت پلیس PST: ۱۰ کشور به صورت غیرقانونی به جاسوی علیه پناهنده گان در نروژ مشغولند" با یک مرد ایرانی ۳۵ ساله که به دین مسیحیت گرویده و از ترس " اقدامات تلافی جویانه" رژیم حاضر نیست اسم و مشخصات و چهره خود را علنی کند مصاحبه کوتاهی انجام داده است. وی مقیم شهر برگن است. به گزارش این سایت رژیم ایران از جمله رژیمهایی است که به جاسوسی علیه پناهنده گان ایرانی مشغول است. این سایت در همین رابطه از جمله می نویسد:"...سازمان امنیت پلیس PST در مصاحبه با NRK تائید می کند که ۱۰ کشور به باصطلاح جاسوسی علیه متقاضیان پناهنده گی در نروژ مشغولند. این جاسوسی میتواند به طرق مختلف صورت گیرد، از اشخاص دولتی گرفته تا سایر متقاضیان پناهند گی. اریک هوگلاند Erik Haugland  رئیس ضد اطلاعات PST می گوید:" اینکار از طریق تماس ومراجعه دیپلماتها و یا رابطین آنان با متقاضیان پناهنده گی صورت می گیرد. در عین حال متقاضیان پناهند گی در همین نروژ برای گزارش دادن و کسب اطلاعات در مورد سایرمتقاضیان پناهنده گی،حضور دارند.". براساس اطلاعاتی که سایت رادیو تلویزیون دولتی نروژ از آن مطلع است، ایران یکی از کشورهایی است که به این گونه جاسوسی در نروژ مشغول است. سفارت ایران در نروژ این موضوع را تکذیب می کند....سازمان امنیت پلیس اطلاع میدهد که سالیانه حدود ۲۰ شکایت در خصوص جاسوسی دریافت می کند، اما ردیابی کسانی که پشت اینکار هستند مشکل است. درعین حال از دید سازمان امنیت پلیس،ازآنجا که بسیاری ازمتقاضیان پناهندگی از پلیس وحشت دارند و جرات شکایت ندارند، آمار بیشتر از این است".

افشای شبکەی جاسوسی ایران علیە اوپوزیسیون در نروژ

ادامە فیلم با زبان فارسی است

منبع تلوزیون دولتی نرو
//////////////////////////////////////////


گزارش‌گران بدون مرز: اینگونه انتخابات هیج ارزشی ندارد

بازداشت‌های خودسرانه‌ی حرفه‌کاران رسانه‌ها، توقیف مطبوعات، مسدودسازی سایت‌های اطلاع‌رسانی، ارسال پارازیت بر روی امواج رسانه‌‌های ماهواره‌ای و سرکوب نظرات انتقادی، برگزاری انتخابات آزاد را ناممکن می‌کند، برگزاری اینگونه انتخاباتی هیج ارزشی ندارد.

پاریس ،١١ اسفند ١٣٩٠ - در آستانه انتخابات نهمین مجلس شورای اسلامی، گزارش‌گران بدون مرز، تاسف خود را از سانسور تحمیل شده بر رسانه‌ها، که مانع انجام وظیفه‌شان در انتخابات شده است و از سرکوب گسترده حرفه‌کاران رسانه‌ها، اعلام می‌کند.
٤٨ میلیون ایرانی که برای انتخابات ١٢ اسفند ١٣٩٠ به پای صندوق‌ها رای فرا خوانده شده‌اند، از اطلاع‌رسانی مستقل و لازم برای انتخاب کردن محروم شده‌اند. در ایران پس از انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات مورد مناقشه ٢٢ خرداد ١٣٨٨، سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران تشدید شده است، هیچ رسانه‌ی مستقلی از آزارهای امنیتی - قضایی جناح‌های مختلف در قدرت، در امان نمانده است.
در ایران هم اکنون ٤٨ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در زندان بسر می‌برند، و این کشور سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران است.
« حکومت سیاست سانسور همه جانبه‌ی مطبوعات را به پیش برد، رسانه‌های دولتی، آزادانه، پروپاگاند رژیم برای انتخابات میان " خودی‌ها" را پوشش دادند. حتا رسانه‌های نزدیک به قدرت هم قربانی سیاست سانسور شدند. دستور این بود : تنها مطالبی منتشر شوند که مردم را تشویق به شرکت در انتخابات کنند. دستور عمل به همه رسانه‌ها داده شد که نه تنها باید از انتشار برخی مطالب خودداری کنند، از جمله فراخوان به شرکت نکردن در انتخابات، که باید از " پیروزی بزرگ مردم در انتخابات" نیز بنویسند. در روزهای اخیر باز هم مقامات قضایی به مسئولان رسانه‌ها تلفن ‌‌کردند و این بار، تیتر‌های روزنامه را در باره‌ی انتخابات دیکته کردند."
این انتخابات پیش از برگزاری، با موارد بسیار اعمال سانسور لکه دار شده است. در تاریخ ٨ اسفند هفته‌نامه‌ی حدیث قزوین به گفته‌ی مقامات قضایی برای " القاء سیاه نمایی و حرکت ضد انقلابی در ایجاد روحیه یاس و نا امیدی و تشویش اذهان عمومی در آستانه انتخابات " تحت پیگرد قضایی قرار گرفت. بنا به گفته این مقامات در " آخرین شماره این هفته نامه و در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در صفحه آخر تصاویری چون اعدام ، زندان ، فقر ، گرانی و... را تحت عنوان بدون شرح به چاپ رسانده که ذهن خوانندگان را به عدم شرکت در انتخابات تحریک و تداعی گر این خواهد بود که شرکت در انتخابات منجر به بروز این مسائل خواهد شد."
از سوی دیگر، بسیاری از خبرنگاران خارجی موفق به دریافت ویزا برای ورود به ایران و پوشش خبری انتخابات نشدند، با وجود ارائه درخواست‌ها از هفته‌ها پیش، سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی، سه روز پیش از انتخابات گذرنامه‌های آنها را بدون هیچ توضیحی پس دادند.
جنگ قدرت جناح‌های مختلف در داخل کشور و تنش میان روابط رژیم تهران با جامعه جهانی، سایه‌ی تهدید و وحشت را بر سر انتخابات کشیده است. در روزهای گذشته ده‌ها بیلبورد با نقل قولی دروغین از رسانه‌هایی چون سایت بالاترین و رادیو فردا، که در ایران ممنوع هستند، در مراکز شهرهای بزرگ نصب شده است " بالاترین : کشورهای غربی به خاطر اینکه باور دارند مردم ایران نظام را قبول داشته و در انتخابات شرکت خواهند کرد به ایران حمله نمی کنند." و یا " رادیو فردا : در صورتی که مشارکت مردم ایران در انتخابات مجلس اتی کمتر از ٥٠ درصد باشد امریکا می تواند به راحتی به ایران حمله کند." این‌گونه پیام‌ها در هفته‌های اخیر از رادیو تلویزیون دولتی هم تکرار شده بود.
بازداشت‌های خودسرانه‌ی حرفه‌کاران رسانه‌ها، توقیف مطبوعات، مسدودسازی سایت‌های اطلاع‌رسانی، ارسال پارازیت بر روی امواج رسانه‌‌های ماهواره‌ای و سرکوب نظرات انتقادی، برگزاری انتخابات آزاد را ناممکن می‌کند، برگزاری اینگونه انتخاباتی هیج ارزشی ندارد. بدون آزادی بیان، دیگر آزادی‌های بنیادین را نمی‌توان تضمین و حفاظت کرد. لازمه‌ی حق رای برخورداری رای دهنده از حق دانستن است، آنچه که در ایران وجود ندارد. جمهوری اسلامی باید به این وضعیت پایان دهد.

در آخرین رده‌بندی آزادی مطبوعات در جهان، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، که در دی ماه ١٣٩٠ منتشر شد جمهوری اسلامی ایران در میان ١٧٩ کشور در مرتبه‌ی ١٧٥ قرار گرفته است.


-----------------------------
انتصابات جمهوری جنون


دیده بان حقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر: انتخابات عادلانه در ایران غیرممکن است

سازمان دیده‌بان حقوق بشر برگزاری "انتخابات عادلانه" در ایران را به "دلیل رد صلاحیت‌های خودسرانه و ایجاد محدودیت‌های شدید"، غیرممکن توصیف کرد.
بر اساس بیانیه‌ای که روز پنجشنبه اول مارس، ۱۱ اسفند در سایت این سازمان منتشر شده، آمده است که "رد صلاحیت‌های خودسرانه و ایجاد محدودیت‌های به شدت ناعادلانه" در ایران برگزاری انتخابات آزادانه را در این کشور غیرممکن کرده است.
جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشرگفت: "مقامات ایرانی با رد صلاحیت نامزدها و زندانی کردن خودسرانه افراد کلیدی جنبش اصلاحات، صحنه را به دلخواه خود تنظیم کرده اند. هیچ گونه شفافیتی در مورد روند تصفیه و گزینش نامزدها در انتخابات وجود ندارد."
در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر آمده که در قوانین تعریف شده انتخاباتی ایران برخی معیارها مثل محدودیت سنی و شرایط تحصیلی برای تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات دقیق است، اما "سایر معیارها بسیار مبهم‌اند و به مقامات اجازه می‌دهد که دست به اقدامات خوسرانه و کلی بزنند."
در همین حال عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که از ۵ هزار و ۳۸۲ نفری که برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند، در نهایت ۳ هزارو ۴۶۷ نفر صلاحیتشان مورد تائید قرار گرفته است.
او گفت: "بیش از ۷۰ درصد از کسانی که اسامی آنها به شورای نگهبان ارسال شده، صلاحیت‌شان مورد تائید قرار گرفته و کمتر از ۲۳ درصد رد صلاحیت شده‌اند."
به گفته آقای کدخدایی، ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس هشتم صلاحیتشان در این دوره از انتخابات رد شده است که "۳ نفر آنها با اختلاس سه هزار میلیاردی رابطه داشته‌اند و بقیه هم صلاحیت‌های لازم برای ورود به مجلس نهم را نداشته اند."
در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به رد صلاحیت ده‌ها تن از نمایندگان فعلی مجلس ایران "به دلیل عدم پایبندی به اسلام و قانون اساسی" آمده است که تعدادی از این نمایندگان از "منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند."
دیده‌بان حقوق بشر به نقل از یکی از نامزدهای رد صلاحیت شده، علت رد صلاحیت او "وابستگی و حمایت وی از یک حزب، سازمان و گروه غیرقانونی" عنوان شده است و مقامات توضیح بیشتری ارائه نداده اند.
بیش از یک سال است که دستگاه قضایی ایران جبهه مشارکت اسلامی ایران و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دو حزب اصلی اصلاح طلب در این کشور را منحل و فعالیت آنها را غیرقانونی اعلام کردند.
در این بیانیه همچنین آمده است که انتخابات فردا در حالی اجرا می‌شود که اصلاح طلبان و فعالان مخالف دولت ایران، "که برخی از آنها در حال حاضر در زندان هستند"، اعلام کرده‌اند که در این انتخابات شرکت نمی‌کنند.
آقای استورک در پایان بیانیه با اشاره به انتخابات مناقشه برانگیز سال ۱۳۸۸ در ایران و اعتراض "میلیون‌ها ایرانی با شعار رای من کجاست؟" گفت: "این واژه‌ها هنوز هم طنین اندازند و یادآور آن است که دولت ایران در عزم خود مبنی بر انکار حق افراد برای تصمیم گیری در مورد آینده‌شان مصمم است."
ابراز تاسف سازمان گزارشگران بدون مرز از "سانسور تحمیل شده بر رسانه‌ها"
سازمان گزارشگران بدون مرز، نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که "بازداشت‌های خودسرانه روزنامه‌نگاران، توقیف مطبوعات و سایت‌های خبری، ارسال پارازیت روی امواج رسانه‌های ماهواره‌ای و سرکوب نظرات انتقادی، برگزاری انتخابات آزاد" را در ایران ناممکن می‌کند.
گزارشگران بدون مرز در این بیانیه که در آستانه برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس ایران، منتشر شده است، از "سانسور تحمیل شده بر رسانه‌های ایران" ابراز تاسف کرده است.
دراین بیانیه آمده است: "۴۸ میلیون ایرانی که برای انتخابات ۱۲ اسفند ۱۳۹۰، به پای صندوق‌های رای فراخوانده شده اند از اطلاع رسانی مستقل و لازم برای انتخابات محروم شده اند."
گزارشگران بدون مرز نوشته است که حکومت ایران به رسانه‌های این کشور دستور داده است که فقط مطالبی را منتشر کنند که "مردم را تشویق به شرکت در انتخابات کند" و درباره "پیروزی بزرگ مردم در انتخابات" بنویسند.
در این بیانیه همچنین آمده: "بسیاری از خبرنگاران خارجی موفق به دریافت ویزا برای ورود به ایران و پوشش خبری انتخابات نشده اند و با وجود ارائه درخواست از هفته‌‌ها پیش، سفارتخا‌نه‌های جمهوری اسلامی، سه روز پیش از انتخابات گذرنامه‌های آنها را بدون هیچ توضیحی پس داده اند."
این در حالی است که وزارت ارشاد ایران اعلام کرده است که تا روز پنجشنبه، ۸۰ فقره روادید مطبوعاتی برای خبرنگاران ۵۳ رسانه خارجی صادر شده است.
از زمان اعلام نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، مقامات جمهوری اسلامی شماری از رسانه‌های بین المللی را به برانگیختن اعتراضات انتخاباتی متهم کرده است.
دولت ایران همچنین محدودیت‌هایی را برای فعالیت خبرنگاران خارجی در این کشور وضع کرده است.
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ا یران روز جمعه ۱۲ اسفندماه در سراسر این کشور برگزار می‌شود.

-------------------

بمبی شبیه بمب مأموران اعزامی ایران به ترکیه

امروز استانبول را تکان داد
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  در انفجاری تروریستی که صبح امروز در شهر استانبول ترکیه رخ داد، ده مأمور پلیس مجروح شدند. این انفجار در مجاورت دفاتر حزب حاکم ترکیه، حزب "عدالت و توسعه" رخ داد که در جریان آن به یک دستگاه اتوبوس پلیس نیز زیان وارد گردید. شاهدان عینی در مصاحبه با خبرگزاری "رویترز" گفتند: انفجاری که رخ داده بسیار قوی بوده و زمین را لرزانده و موجب شکسته شدن شیشه و پنجره ها شد.
پلیس ترکیه ارزیابی کرده است که عاملان انفجار، بمب را در یک موتور سیکلت کار گذاشته و آن را از راه دور منفجر کرده بودند. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت انفجار را بر عهده نگرفته است.
سال گذشته نیز یک موتورسیکلت که بمبی قوی در آن جاسازی شده بود در استانبول منفجر شد و نخست این احتمال مطرح شده بود که کردهای پ. کا. کا عامل آن بوده اند ولی دو ماه بعد روزنامه ایتالیایی "کوریره دلا سرا" گزارش داد که عامل انفجار مأموران ایرانی بوده اند که قصد داشته اند کنسول اسرائیل، آقای موشه کیمخی را به قتل برسانند تا به باور ایران، از کشته شدن یک دانشمند اتمی ایرانی که پاییز دو سال پیش رخ داد و ایران موساد اسرائیل را متهم به آن کرد، انتقام بگیرند.
یادآوری می شود که در مورد یاد شده، به دلیل محافظت از جان دیپلمات اسرائیلی در استانبول، مأموران رژیم ایران نتوانستند به هدف خود برسند.
-------------------

فرمانده هوایی آمریکا: "برای حمله احتمالی به ایران،

بمب های سنگر شکن کافی داریم"
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده گفت که آن نیروها برای حمله نظامی
احتمالی به تأسیسات اتمی ایران، بمب هایی با قدرت کافی در اختیار دارند. ژنرال نورتون شوارتز از اظهارنظر مستقیم در این زمینه که آیا بمب های سنگرشکن آمریکایی توانایی نابود ساختن تأسیسات اتمی "فردو" در دل کوه را دارند یا خیر خوداری کرد ولی گفت: «ما توانایی عملیاتی داریم و مسلماً شما دوست ندارید وقتی ما از این توانایی خود استفاده می کنیم، آنجا باشید».
پیشتر، ژنرال جمیز کارترایت، معاون پیشین رییس ستاد کل ارتش آمریکا گفته بود برخی تأسیسات اتمی ایران، غیرقابل نفوذ است. اما ژنرال شوارتز شب گذشته به خبرنگاران گفت: «بی تردید، جنگ موضوعی است درباره فیزیک؛ هرچه اهداف عمیق تر باشند، دسترسی به آنها دشوارتر است».
فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده همچنین تأکید کرد که نیروهای مسلح آن کشور، برنامه های کاملی برای جنگ احتمالی با ایران دارند. ژنرال شوارتز در این زمینه که آیا ایالات متحده خواهد توانست با یک حمله هوایی به همه اهداف خود دست یابد، گفت: «باید دید که هدف حمله چیست؛ آیا هدف، برچیدن برنامه اتمی ایران است یا به تأخیر انداختن آن؟ و یا اینکه هدف ایجاد مشکل در این برنامه ها است؟».
همزمان، روزنامه "واشینگتن پست" نیز به نقل از مقامات ارشد آمریکایی نوشت که برنامه ریزان نظامی آمریکایی معتقدند بمب های سنگرشکن سی هزار پوندی (پانزده هزار کیلوگرمی) آن کشور، به راحتی قادر هستند تأسیسات غنی سازی فردو را از کار بیاندازند.
این مقامات گفتند: هرچند که به نظر نمی رسد انفجار تنها یکی از این بمب ها بتواند تأسیسات "فردو" را منهدم کند، ولی حملات متعدد با آنها در چند روز، آن تأسیسات را کاملاً از کار خواهد انداخت.
بمب های سنگرشکنی که به تازگی به مجموعه تسلیحات ایالات متحده اضافه شده اند، قادر هستند که انفجاری ایجاد کنند که امواج آن حتی به درون تأسیسات زیرزمینی اتمی ایران نیز نفوذ کند؛ هر چند که کارشناسان نظامی آمریکایی هنوز در این زمینه بحث می کنند که تنها یک انفجار این بمب ها، خواهد توانست سوراخی ایجاد کند که عمق آن به تأسیسات غنی سازی "فردو" برسد یا خیر؟!
///////////////////////

خدای یه پسر خوب و خوش قیافه امروز به تورمان به افتد خدای از دست گشت ارشاد نجاتمان بدین خدای یک عشق در راه برای ما پیدا بشه صیغی میغی هم باشد اشکالی ندارد هوا گرم است
گروهی از دختران در حال خواندن “دعای جعفر طیار” برای یافتن همسر
---------------------
پدر زانيار مرادي زنداني سياسي محکوم به اعدام

------------------------------------
ورده‌كاری‌ كوژرانی‌ مامۆستا ئه‌مه‌ریكییه‌كه‌ له‌زاری‌ خوێندكارێكی‌ ناو پۆله‌كه‌وه‌

 خوێندكارێكی‌ پۆلی‌ 11ی‌ بنه‌ڕه‌تی‌ خوێندنگای‌ میدیای‌ نموونه‌یی‌ كه‌ شایه‌تحاڵه‌ به‌سه‌ر رووداوی‌ كوشتنی‌ مامۆستا (جێرمایه‌ سمۆڵ‌) له‌لایه‌ن یه‌كێ‌ له‌خوێندكاره‌كانی‌ خۆیه‌وه‌، ئاماژه‌ی‌ بۆ ئه‌وه‌ كرد كه‌ پێشتر كێشه‌یه‌ك له‌نێوان مامۆستاكه‌و خوێندكاره‌كه‌دا دروست بووه‌و ئه‌و خوێندكاره‌ كه‌ خزمی‌ نزیكی‌ تاڵه‌بانییه‌ ماوه‌یه‌ك له‌مه‌وبه‌ر هه‌ڕه‌شه‌ی‌ كوشتنی‌ له‌مامۆستاكه‌ی‌ كردووه‌.
 
به‌پێی‌ قسه‌ی‌ ئه‌و خوێندكاره‌، (ب.س) كه‌ بكوژه‌كه‌یه‌ ئه‌م به‌یانییه‌ كاتێك چووه‌ته‌ خوێندنگا، به‌خوێندكارانی‌ هاوڕێی‌ وتووه‌ "ئه‌مڕۆ رۆژێكی‌ زۆر خۆش ده‌بێت".
 
پاش ئه‌وه‌ی‌ مامۆستاكه‌ سه‌رقاڵی‌ وتنه‌وه‌ی‌ وانه‌كه‌ی‌ ده‌بێت، ئینجا ده‌ست ده‌كات به‌نوێژكردن (به‌پێی‌ ئاینی‌ مه‌سیحی‌) له‌و كاته‌دا كه‌ سه‌ری‌ داخستووه‌و له‌دوا به‌شی‌ نوێژه‌كه‌یدا ده‌ڵێت "ئامین"، له‌و كاته‌دا (ب.س) له‌به‌شی‌ پشته‌وه‌ی‌ ژووره‌كه‌ دێته‌ پێشه‌وه‌و ده‌مانچه‌یه‌كی‌ به‌ده‌سته‌وه‌یه‌، ده‌نگ به‌رز ده‌كاته‌وه‌و پاش ئه‌وه‌ی‌ به‌زمانی‌ ئینگلیزی‌ جنێوێك به‌مامۆستاكه‌ی‌ ده‌دات‌و ئینجا پێی‌ ده‌ڵێ‌ "نه‌جوڵێیته‌وه‌" یه‌كسه‌ر سێ‌ فیشه‌ك به‌مامۆستاكه‌یه‌وه‌و ده‌نێت‌و دوای‌ ئه‌وه‌ش فیشه‌كێك ده‌نێت به‌سه‌ری‌ خۆیه‌وه‌.
 
ئه‌و خوێندكاره‌ ئاماژه‌ی‌ بۆ ئه‌وه‌ش كرد پاش گه‌یشتنی‌ پۆلیس بۆ شوێنی‌ رووداوه‌كه‌، خوێندكاره‌كان له‌ژووره‌كه‌ی‌ خۆیان گل ده‌ده‌نه‌وه‌و تا ئیفاده‌ی‌ رووداوه‌كه‌یان لێ وه‌ربگرن، ئه‌وانیش راستی‌ رووداوه‌كه‌ وه‌ك خۆی‌ ده‌ده‌ن به‌پۆلیس.
 
ئه‌و خوێندكاره‌ باسی‌ له‌وه‌ش كرد كه‌ (ب.س) چه‌ند جارێكی‌ تر له‌گه‌ڵ‌ مامۆستاو خوێندكاره‌كان كردوویه‌تی‌ به‌شه‌ڕ، ته‌نانه‌ت ساڵی‌ پاریش له‌كاتی‌ سه‌فره‌یه‌كی‌ خوێندكاره‌كان له‌هاوینه‌هه‌واری‌ دوكان ده‌مانچه‌ی‌ ده‌رهێناوه‌، جگه‌ له‌وه‌ش جارێكی‌ تر له‌گه‌ڵ‌ خوێندكارێكدا شه‌ڕی‌ كردووه‌و سه‌ری‌ كێشاوه‌ به‌دیواره‌كه‌داو سه‌ری‌ شكاندووه‌.
 
هه‌فته‌ی‌ رابردوو خوێندكاره‌كه‌ هه‌ڕه‌شه‌ی‌ كوشتنی‌ له‌مامۆستاكه‌ی‌ كردووه‌و له‌لای‌ هاوڕێكانیشی‌ وتویه‌تی‌ "یان ئه‌و ئه‌كوژم یان خۆم ئه‌كوژم".
 
به‌پێی‌ قسه‌ی‌ ئه‌و خوێندكاره‌ پێشتر (ب.س) له‌لای‌ خوێندكاره‌كانی‌ هاوڕێی‌ وتویه‌تی‌ كه‌ ئه‌و "له‌ده‌زگایه‌كی‌ ئه‌منی‌ یه‌كێتی‌ ساڵی‌ له‌دایكبوونی‌ گه‌وره‌ كراوه‌و له‌ساڵی‌ 1994وه‌ كراوه‌ به‌ 1992 بۆ ئه‌وه‌ی‌ له‌و ده‌زگایه‌ وه‌ربگیرێت"، پێشتریش هه‌ر خۆی‌ له‌لای‌ خوێندكاره‌كان وتویه‌تی‌ "له‌و ده‌زگایه‌ فێری‌ ته‌قه‌كردنمان ده‌كه‌ن‌".
 
شایه‌تحاڵه‌كه‌ی‌ ئاوێنه‌نیوز ده‌ڵێت "سه‌رجه‌م ئه‌م روداو‌و قسانه‌ له‌نێو ئه‌وخوێندنگایه‌‌و له‌سه‌یرانه‌كانیاندا رویانداوه‌، به‌بێ‌ ئه‌وه‌ی‌ به‌ڕێوه‌به‌رایه‌تی‌ خوێندنگاكه‌ هیچ هه‌ڵوێستێكی‌ جدی‌ له‌سه‌ریان هه‌بێت كه‌ دواجار روداوه‌كه‌ی‌ ئه‌مڕۆی‌ لێكه‌وتوه‌ته‌وه‌".
 
هه‌ر به‌پێی‌ قسه‌ی‌ خوێندكاره‌كه‌، ئه‌و پۆله‌ 24 خوێندكاری‌ تێدایه‌و ئه‌مڕۆ به‌هۆی‌ نه‌هاتنه‌وه‌ی‌ یه‌كێكیان، 23 خوێندكاری‌ لێبووه‌‌و (ب.س) له‌به‌رچاوی‌ ئه‌و خوێندكارانه‌دا مامۆستاكه‌ی‌ كوشتووه‌.
-----------------
به‌ڕێز راگرتنی یادی مسته‌فا بارزانی رابه‌ر و سیمبوولی نه‌ته‌وه‌یی كورد
http://www.kurdistantv.net/files/articles/large/290212060545.jpg

ئه‌مڕۆ یادی كۆچی دوایی مرۆڤێكی مه‌زن و پێشمه‌رگه‌یه‌كی دلێر و رابه‌رێكی بێهاوتا ده‌كه‌ینه‌وه‌، مرۆڤێك له‌ خانه‌واده‌یه‌كی رۆشنگه‌ریی ئایینی و شۆڕشگێڕ و نه‌ته‌وه‌په‌روه‌ر هاتۆته‌ دنیاوه‌ و فیكر و هه‌ڵسوكه‌وتی به‌ بنه‌ماكانی مافخوازی و ئازایی و لێبوورده‌یی قاڵ بووه‌، رابه‌رێك له‌ مێژووی گه‌له‌كه‌ی و ڕه‌وایه‌تی مافه‌كانی و خه‌باتی پێشمه‌رگایه‌تی بێ پسانه‌وه‌وه‌ شه‌رعییه‌تی سه‌ركردایه‌تی كردنی بزووتنه‌وه‌ی رزگاریخوازی هاوچه‌رخی نه‌ته‌وه‌ی كوردی وه‌رگرتووه‌.

ئه‌مڕۆ یادی 33 ساڵه‌ی كۆچی دوایی (مسته‌فا بارزانی) نه‌مر ده‌كه‌ینه‌وه‌ و له‌كاتێكدا ئێمه‌ وه‌كوو مه‌كته‌بی سیاسی پارتی دیموكراتی كوردستان له‌و بۆنه‌یه‌دا به‌یاننامه‌ ده‌رده‌كه‌ین و یاده‌وه‌ری دامه‌زرێنه‌ر و یه‌كه‌مین سه‌رۆكی پارته‌كه‌مان به‌رز و به‌ڕێز راده‌گرین، هاوكات ئه‌وه‌ دووپات ده‌كه‌ینه‌وه‌ كه‌ بارزانی نه‌مر سیمبولێكی نه‌ته‌وه‌یی ـ نیشتمانیی كوردستانییه‌ و موڵكی هه‌موو مێژووی رابردوو ئێستا و ئاینده‌ی گه‌لی كوردستان و وێنای شۆڕشگێڕی هه‌موو خه‌باتكارانی رێی رزگاری و دیموكراتییه‌ و نموونه‌ی كۆكراوه‌ی هه‌موو نه‌ته‌وه‌ و ئایین و ئایینزاكانی كوردستانه‌.

بارزانی مسته‌فا كه‌ پێش 33 ساڵ و دوای ته‌مه‌نێكی پڕ له‌ ئازار و ئه‌شكه‌نجه‌ و ئازایه‌تی و خۆڕاگری و حیكمه‌ت و دووربینی، كۆچی دوایی كرد، خه‌زێنێكی گه‌وره‌ی له‌ فیكری نه‌ته‌وه‌یی و دیموكراتی و ئه‌زموونی خه‌باتگێڕی و پێشمه‌رگایه‌تی بۆ جێهێشتووین، بۆته‌ رێبازێكی یه‌كانگیری سیاسی و كۆمه‌ڵایه‌تی و فیكری كه‌ بۆ دنیابینی و رێكخستنی ناوماڵی كورده‌واری و تێڕوانینی سیاسی و كاروكرده‌وه‌مان، نه‌وه‌ له‌دوای نه‌وه‌، سوودی گه‌وره‌ی لێده‌بینین و ده‌بێته‌ رۆشنكه‌ره‌وه‌ی رێگامان له‌ رۆژانی سه‌خت و تاریكدا، ده‌بێته‌ ده‌روازه‌مان  له‌ ته‌نگیدا و  ده‌بێته‌ نیشانه‌ و ماكی ئاینده‌مان له‌ خه‌باتی دیموكراتیدا.

بارزانی نه‌مر ئه‌و ڕابه‌ره‌ شۆڕشگێڕه‌ بێهاوتایه‌ بوو كه‌ هه‌میشه‌ ئاشتی ده‌خسته‌ پێش هه‌ر رێگه‌چاره‌یه‌كه‌وه‌ بۆ دۆزی ره‌وای گه‌لی كوردستان و نه‌ته‌وه‌ی كورد، هه‌میشه‌ دیموكراتی به‌ خه‌باتی پێشمه‌رگایه‌تی و رووبه‌ڕووبوونه‌وه‌ی دیكتاتۆریه‌وه‌ گرێده‌دا،  به‌دیهێنانی مافی گه‌لی كوردستانی له‌ به‌دیهێنانی مافی هه‌موو نه‌ته‌وه‌كانی دیكه‌ و چه‌سپاندنی سستمی سیاسی دیموكراتی له‌ عێراقدا ده‌بینییه‌وه‌ و وه‌كوو ئامانجگه‌لێك له‌ پێناویاندا تێده‌كۆشا كه‌ یه‌كتری ته‌واو ده‌كه‌ن و پێكه‌وه‌ به‌دی دێن.

ئێمه‌ كه‌ یادی كۆچی دوایی ئه‌م رابه‌ره‌ مه‌زنه‌ ده‌كه‌ینه‌وه‌، رێبازه‌كه‌ی دووپات ده‌كه‌ینه‌وه‌ و بڕوامان به‌وه‌یه‌ كه‌ رێنیشانده‌رمانه‌ له‌ خه‌باتی ئه‌م قۆناغه‌ی گه‌له‌كه‌مان و نه‌ته‌وه‌كه‌ماندا، پابه‌ندبوونی خۆمان به‌ بنه‌ما نه‌گۆڕه‌كانییه‌وه‌ دووپاتده‌كه‌ینه‌وه‌ كه‌ بریتین له‌ بڕوابوونی بێ چه‌ندووچۆن به‌ مافی ره‌وای گه‌لی كورد و دامه‌زراندنی قه‌واره‌ی سیاسی سه‌ربه‌خۆی خۆی و دابین كردنی ئازادی سیاسی و سه‌رفرازی نیشتمانیی و دیموكراتی و دادپه‌روه‌ری كۆمه‌ڵایه‌تی، بنه‌ماكانی رێبازی بارزانی نه‌مر بریتین له‌ چه‌سپاندن و پاراستنی پێكه‌وه‌ژیانی نه‌ته‌وه‌یی و ئایینی له‌ هه‌رێمی كوردستاندا، له‌ یه‌كڕیزیی گه‌له‌كه‌مان و پێكه‌وه‌ خه‌باتكردنی سیاسی و پێكه‌وه‌ ئیشكردن بۆ بنیاتنانی وڵات و گه‌شه‌ی ئابووری و كۆمه‌ڵایه‌تی، بڕوابوونه‌ به‌ لێبوورده‌یی و یه‌كترقبووڵكردن و رێزگرتن له‌ جیاوازییه‌كان، كاركردنه‌ بۆ فه‌راهه‌مكردن و پاراستنی ئازادییه‌كانی بیروڕا و عه‌قیده‌ و راده‌ربڕین و چه‌ندین چه‌مك و بڕوایی دیكه‌ی سیاسی و كۆمه‌ڵایه‌تی كه‌ له‌ كۆی هه‌موویاندا جیهانبینییه‌ك بۆ ئازادی و به‌ڕێوه‌بردنی وڵات و گه‌شه‌كردن  به‌رجه‌سته‌ ده‌بێ . 

ئه‌زموونى گه‌لى كوردستان و هه‌ڵبژاردنى په‌رله‌مان و پێكهێنانى حكومه‌تى هه‌رێمى كوردستان به‌رهه‌مى ئه‌و خه‌باته‌ نه‌پساوه‌ى گه‌لى كوردستانه‌ به‌ رابه‌رایه‌تى بارزانى نه‌مر، ده‌با له‌م بیره‌وه‌ریه‌دا پتر نێوماڵى كوردستان رێكبخه‌ینه‌وه‌ و ئه‌و ده‌ستكه‌وته‌ مه‌زنانه‌ى به‌ خوێن و خه‌بات به‌ده‌ست هاتوون بپارێزین و هه‌وڵبده‌ین پێكه‌وه‌ ژیانى سیاسى و یه‌كترقبوڵكردن له‌ كوردستاندا وه‌كو باوه‌ڕ و پڕاكتیك مكومتر بكه‌ین و هه‌موومان به‌لایه‌نه‌ سیاسى و نه‌ته‌وه‌یى و ئاینى، به‌هه‌ستى پڕ له‌ به‌رپرسیاریه‌تى نه‌ته‌وایه‌تى و نیشتیمانى نه‌هێڵین هیچ درزێك له‌ ریزه‌كانمان دروست ببێ و هه‌موو هه‌وڵ و كۆششه‌كان بۆ به‌دی هێنانى ئاوات و ئامانجه‌ به‌دی نه‌هاتووه‌كانى گه‌له‌كه‌مان بێت.
سه‌ری رێز و نه‌وازش بۆ یادی بارزانی نه‌مر داده‌نه‌وێنین
سی وسه ساڵه‌ی كۆچی دوایی رابه‌ر و سیمبوولی نه‌ته‌وه‌ییمان به‌رز و به‌ڕێز راده‌گرین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر