Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۸ آبان ۲۷, چهارشنبه

اعتراض به حکم اعدام زينب جلاليان


منابع محلي در کردستان از محکوم به اعدام شدن ، خانم زينب جلاليان به اتهام محاربه بر اساس عضويت در يکي از احزاب کردي خبر مي دهند. اين فعال سياسي اهل ماکو که از 8 ماه پيش در بازداشت نيروهاي امنيتي در بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه به سر مي برد ، در پرونده مورد اشاره متهم به فعاليت خشونت آميزي نگرديده بلکه تنها به دليل تبليغ ، جذب و عضويت در يکي از احزاب مخالف نظام به مرگ محکوم شده است. اين محکوميت در حالي است که ضمن پر ابهام بودن رويه بازداشت و پروسه قضائي پرونده وي ، دادگاه رسيدگي به اتهامات نامبرده بدون حضور وکيل مدافع برگزار و تنها چند دقيقه به طول انجاميده است.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران ، همواره مخالفت خود را با هرگونه حکم اعدام اعلام نموده است، زيرا معتقد است مجازات اعدام سمبل خشونت است و مخالفت با اعدام يعني مخالفت با يکي از بارزترين مظاهر خشونت. و البته مطالعات جامعهشناسانه و حقوقي نيز ثابت نموده است که محکوميت اعدام بهيچوجه موجب ايجاد امنيت نگرديده که حتي بالعکس باعث ترويج فرهنگ خشونت نيز گشته است.
خواسته مجموعه، ايجاد امنيت پايدار در کردستان است و يقيناً اين امنيت را در ادامه سناريوي سرکوب فعالان سياسي کرد نمي داند ، سناريويي که هم اکنون با محکوميت 13 فعال سياسي و مدني کرد به اعدام با شتاب در مناطق کردنشين در جريان است.
مجموعه معتقد است روند رسيدگي و محکوميت اين فعال سياسي پرابهام و غيرحقوقي است و بر اين اساس ضمن اعتراض به حکم صادره و روند طي شده ، از قوه محترم قضائيه درخواست شفاف سازي و بازنگري در حکم صادره را دارد.
دبيرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران
------------------------------------------------

دستگیری 5 تن از دانشجویان کرد به دنبال تجمع اعتراضی آنان علیه حکم اعدام احسان فتاحیان(همراه فیلم

به دنبال تجمع تعداد کثیری از دانشجویان کرد در دانشگاه تهران که علیه اعدام زندانی سیاسی کرد احسان فتاحیان و در محکومیت این عمل غیر انسانی برگزار گردید، خبرها حاکی از آنست که نیروهای امنیتی 5 تن از دانشجویان کرد را با اسامی احمد اسماعیلی، آمانج حیدری، سروه ویسی، لیلا محمدی و پخشان عزیزی را دستیگر نموده اند. از سرنوشت این 5 دانشجو تاکنون خبری در دست نیست


-------------------------------------------------

به اعدام سه نفر به جرم همجنسگرایی اعتراض کنید (26 آبان 88)

ملّت بزرگوار ایران، گروه های اجتماعی، سیاسی و حقوق بشری

(سازمان دگرباشان ایرانی - تورنتو) بدین وسیله به اطلاع عموم می رساند که سه شهروند ایرانی به اتهام داشتن رابطه ی همجنس گرایانه زیر سن قانونی در خطر قریب الوقوع اعدام قرار دارند. نعمت صفوی در سن 16 سالگی به "اتهام" رابطه ی همجنس گرایانه (لواط) در شهر اردبیل دستگیر و به رای دادگاهی در همین شهر، تا امروز به مدّت پنج سال در بند بوده است. و در حال حاضر در سن 21 سالگی در انتظار مجازات اعدام است. در پی اعتراض سازمان های حقوق بشری به حکم اعدام این جوان، مقامات قضایی به کل منکر وجود چنین کسی شده اند که این خود موجب نگرانی بیشتر است.

همچنین مهدی پ. از تبریز و محسن ق. از شیراز نیز در پرونده های جداگانه و با اتهام مشابه، و باز هم در زمانی که به سن قانونی نرسیده بودند دستگیر و زندانی و هم اکنون در انتظار اجرای حکم اعدام هستند. علاوه بر این که این دو جوان در زمان دستگیری زیر سن قانونی بوده اند و مجازات آنها بر اساس قوانین بین المللی مجاز نمی باشد، این افراد به اتهام وارده اعتراف نکرده اند و آن را به شدّت انکار می کنند و همچنین مقامات قضایی سندی برای اثبات اتهام در دست ندارند. این در حالی است که بر اساس قانون مجازات اسلامی، اثبات جرم لواط، چهار بار اعتراف از سوی متهم و یا شهادت چهار شاهد مذکر، عادل و بالغ ضروری است. با این وجود قاضی با تکیه بر اختیاراتی که از سوی قانون مجازات اسلامی به او اعطا شده، براساس "علم شخصی" حکم اعدام آنها را صادر کرده است. به دلیل عدم امکان دسترسی به این افراد یا وکلا و نزدیکانشان توقف حکم اعدام و تلاش برای نجات جان آنها سخت تر از همیشه است.

سازمان دگرباشان ایرانی (IRQR) از تمامی مردم، سازمان ها و گروه های اجتماعی، سیاسی و حقوق بشری درخواست می نماید چنانچه از پرونده و شرایط این افراد هرگونه اطلاع و خبری در دست دارند آن را به ما انتقال دهند تا بتوانیم با همکاری با سازمان عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و دیگر سازمان های حقوق بشری به این جوانان محکوم به اعدام کمک کنیم.

مجازات اعدام باید ملغی شود

دادرسی باید در دادگاه عادله، با حفظ حقوق متهمین و با در نظر گرفتن تعهدات بین المللی (از جمله عدم صدور حکم اعدام برای اشخاصی که در سن کمتر از سن قانونی مرتکب هر جرمی شده باشند) انجام پذیرد.

لطفا ما را در جمع آوری اطلاعات بیشتر یاری رسانید. کوچک ترین اطلاعات در این موارد می تواند تاثیر زیادی بر نجات جان این افراد داشته باشد.

لطفا برای جلوگیری از اعدام این سه نفر می توانید نامه های اعتراضی خود را به آدرس های زیر ارسال کنید:

---------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر