Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ شهریور ۱۴, سه‌شنبه

نگاهی کوتاە بە اتحاد دو حزب سیاسی در کردستان



نگاهی کوتاە بە اتحاد دو حزب سیاسی در کردستان
--------------------------------------------------------
حرکتهای سیاسی احزاب این روزها باعث واکنشهای متفاوتی شدە کە باز اصل مسئلە درهالە ای از ابهامات قرار گرفتە است و حتی حضراتی کە دیروز دم از دمکراسی و حقوق بشر میزدند . امروز اعلام نمودەاند کە آنها در صورت درخواست بە حق ملت کرد ، با هم کیشان خود کە در انتظار ظهورمهدی موعودشان میباشند همفکر و همسو


 میشوند !
هر چند پرداختن بە این مبحث از زوایای مختلف و ریشەای باید بررسی شود اما سعی در این دارم خیلی کوتاە و بە زبانی سادە نظرات خود را ارائە بدهم در واقع باید از دو جهت بە موضوع پرداخت یکی چگونگی این اتحاد و 


انعکاس آن در کردستان و دیگری درسطح ایران .



 
دراصل اتحاد دیدگاهای مختلف در برابر ظالمان و زور گویان در هر زمان و مکانی پسندیدە و قابل تامل میباشد اما این اتحاد در مرحلە اول باید بر اساس قوانین و اصول بنیادی شرکت همە جانبە تودە مردم و احترام بە مبانی آزادی صورت بگیرد . این دو حزب سیاسی با توجە بە این کە دارای چندین سال مبارزە بودە خالی از ضعف و اشتباهات نبودە و گذشتە از این نمایندە کل جامعە کردستان نمیباشند . چرا ؟ چون طی این سالها انشعاباتی صورت گرفتە و همزمان احزاب دیگری پا بە عرصە مبارزە گذاشتە اند . این عزیزان بدور از دید عموم و نپذیرفتن دیدگاههای مختلف در شکل احزاب سیاسی دیگر در خفا و پشت درهای بستە بە این اتحاد رسیدە و اعلام میمایند ! جدا از این مسائل و بررسی چگونگی مفاد درج شدە این اتحاد را زیر سٶال میبرد :

- عدم شرکت همگانی احزاب مختلف ، صاحب نظران ، کانونهای زنان و غیرە ....
- اعلام شروط و فضای مناسب برای دیالوک با احزاب دیگر کردستان ....
- خود را نمایندە اکثریت جامعە کردستان معرفی ، بدونە اینکە اشتباهات گذشتە را اعلام و اظهار نمایند .
با توجە بە این کە ٣ ماه قبل از طرف جمعی مستقل و سر شناس و بدور از هێچ نوع وابستگی سیاسی بە احزاب موجود برنامەای کامل همراە با راهکارها بە آنها پیشنهاد شدە بود در بدوهمگی بە اتفاق نظراحتیاج مبرم بە چنین برنامە ای برای آغاز مبارزە نوین اظهار موافقت کردە و پا فشاری میکردند !! چون بر پایەاصول آزادی تاکید بر رای عموی و شرکت تمامی احزاب و نمایندە کل جامعە کردستان را خواستار بودیم این برنامە پیشنهادی متشکل از ١٥ مادە را بە مصلحت خود ندیدند !!! آشفتە وار بە چنین اقدامی دست زدە و بانی شکاف در صفوف مبارزین و حتی بروز خطرات در آیندە نیز میشوند . هر برنامە و طرحی جدا از شرکت همگانی و رعایت اصول آزادی و آشکارا صورت نگیرد یقینا مردود و بە شکست میانجامد .
انعکاس آن در سطح اپوزیسون های ایرانی و اجرای طرحها و پیشنهادها و گامهای کە از طرفین متفاوت برداشتە شدە دقیقا بە شکل کار این دو حزب عمل نمودە اند ! احزاب ایرانی قبل از هر چیز باید بە شکل رسمی از مردم ایران اللخصوص ملت کرد عذر خواهی نمایند و واقعیتها را از عدم شناخت ، اتخاذ سیاست غلط و غیرە ، ... را بازگو کردە و درس عبرت بدانند . آری تحولات منطقەای و جنایت رژیم فاسد وغیرە ، .... تاثیرات خاص خود را در بر داشتە ولی آیا احزاب هیچ اشتباهاتی را منجر نشدەاند ؟ آیا ادامە هر روزە جنایت رژیم ، اپوزیسون ایرانی بە شکلی غیر مستقیم نقشی در آن نداشتە اند ؟ آیا هر روز برنامەای نا موفق و غیر عملی را کە بە پیشگاه مردم ارائە میدهند ، باعث طولانی ترشدن عمر رژیم فاسد نیست ؟ آیا دیدگاه جامعە جهانی نسبت بە خلاق نبودن اپوزیسون ایرانی را در بر نداشتە است ؟ حال با تمام تفاصیل یک عدە اتحاد غیر اصولی دو حزب را سر منشا خود قراردادە و بر این مسئلە خوشبینند و عدە دیگر برعکس این تصورات می اندیشند !! و با شعارهای تو خالی مردم را بە مبارزە میطلبند !! حضرات یکی بە سکولاریزم و دیگری بە دمکراتیک و آن یکی بە فدرال و این یکی بە سبز و غیرە میپردازند و هر روز نسخەای میپیچند و دست آخر بە پای صندوق رای موکول میکنند . در واقع هیچ تضمینی برای تکرار نشدن تاریخ وجود ندارد ؟ مگرحکمرانی ٦ ماە دولت موقت در ایران را نداشتیم ؟ مگر تمام احزاب با دیدگاهای مختلف علنی کار نمیکردند ؟ پس چطور یک مشت آخوند بی سرو و پا با راە اندازی صندوق آرا بە قدرت رسیدند ؟ سرگردانی و درک غلط از اوضاع مشخص و توهم در علل و معلول ، در حدی بودە و هست کە کور کورانە و سراسیمە ، از جانیان دیروز ایران ، این بار بە نام سبز دفاع و پشتیبانی میکنند ! و در کمال تاسف مردم را بە منظرە موش آزمایشگاهی مینگرند کە حضرات حق دارند هر روز سیاستی را بر اینها اعمال کنند ! در پشت دربهای بستە تشکیل کنفرانسهای امریکا و سوید و بروکسل و ترکیە وغیرە ، ... بە خود اجازە دادە هر نسخەای را پیچیدە و بە ملت تزریق نمودە و با ریاکاری از آزادی و شفاف بودن و غیرە ، ..... دم میزنند !! و هر روز بە جای رهبری کردن حرکت تودەای مردم حضرات دنبالە رو حوادث روز هستند ! متعجبم عدەایی محدود کە خود را علامە دهر میدانند در صورتیکە توان نشستن درنظر سنجی جمعی و تفکیک آنها را نداشتە و ادعای رهبری کشور را دارند !! و اهم آنها بر این باور وعقاید هستند کە صندوق رای را کە کلاهی شرعی بیش نیست ، حاکم بە سرنوشت مردم میدانند . اگر از مقالات طولانی و بکار گیری واژە بپرهیزیم دو راە بیشتر در پێش رو حضار نیست ، یکی اینکە کج دار و مریض دنبالە رو تغییرات باشند و با وعدە و وعید و سر درگمی بعد از نابودی رژیم محمد مرسی دیگری را بە حیطە قدرت بنشانند و تا آن زمان تن بە قربانی دادن وغیرە، ... بدهند ، یا اینکە باید راهکار مشخص و واقع بینانەای را در پیش بگیرند و بە بطن خواستگاە مردم رجوع کنند . هم اکنون ادعای خود را از : بە ارمغان آوردن جامعە آزاد و دمکراتیک عملا بە اجرا بگذارند با این چند پیشنهاد بحثی سالم و آزاد ارائە و صاحب نظران را دعوت بە تکمیل آن مینایم :

١ – قبل از هر چیز رسما اشتباهات گذشتە را اذهان و متعهد بە عدم تکرار نشدن آن باشند و خود را مسئول برنامەهای آیندە بدانند ( بە صورتی کە در گذشتە : مرگ بر شاە بە شعار روزانە تبدیل و زندە باد چە کسی را از دید عموم مجهول کردە بودند !! )
٢ – هر ملیتی بە شکلی آزاد و بە رای عموم آن ملت در صدد تشکیل هیئت نمایندگی بر گرفتە از تمامی دیدگاهها با برنامە دقیق و شفاف بر آیند و گرنە هیچگاە با نام تو خالی فلان تشکل سیاسی کە خود را نمایندە تمامی اقشار ملیتهای ایران معرفی مینماید کاری از پیش نخواهیم برد کما اینکە تاریخ بە اثبات رساندە است . بگذارید واضحتر بگویم آقایان سلطنت طلب نمیتواند نمایندە حقیقی و حقوقی کلیە اقشار مختلف کردستان باشند و بە همین ترتیب خود را نمایندە ایران بنامند همچنانکە دور از واقعیت است من کرد خود را نمایندە کل ملیتهای ایران خطاب نمایم باید متفکران روشنفکران مدافعان و زنان آن ملت ، بە درون جامعە مراجعە نمودە و از بطن خواستها و دیدگهاهای مختلف با رعایت اصول پذیرفتە . و در کمال آزادی بنیادی نمایندگی آن ملیت را بوجود آورند و با تعین خط قرمز برای جلو گیری از توجیە و سفسطە در بین تودە مردم بە قصد گمراە کردن آنان بپرهیزند .‌
٣ – نمایندگان رسمی کلیە هیئتها نمایندگی ملیتها در کنفرانسی علنی و با شرکت خبرنگاران بە امضای برنامە کوتاە مدت و دراز مدت پرداختە ودولت موقت در تبعید را رسما اعلام نمودە وبا ارجاع بە رای حاضرین مسئولیتها را برای یک دورە کاری مشخص نمودە و بە فعالیت تداوم دار خود بپردازند و همسو با همدیگر سیاست مشخص را دنبال نمایند .
٤ – در راس کل برنامەها جدایی دین از سیاست سر لوحە قرار دادە شود و رسانە تصویری و شنوایی دولت موقت شروع بە کار نمودە و تودە مردم را از برنامەهای سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و غیرە ، ..... بصورت ٢٤ ساعتە آگاە نماید البتە خزئیات کاری و برنامە ریزی دولت موقت و قانون گذاری و غیرە ،.... مباحث دیگر و صاحبان متخصص در این امور را میطلبد . اما این ٤ پیشنهاد اصلی میتواند حقانیت و توانایی و راهگشایی اساسی برای مردم ایران باشد در غیر اینصورت هیچ تضمینی برای رهایی آگاهانە از چنگال رژیم منفور جمهوری اسلامی نیست و راە کج رفتن و معاملات پشت پردە نمیتواند سر انجامی را در بر داشتە باشد و همزمان نمیتوان توقع این را داشت کە ملیتهایی همچون کرد خود را بە قضا و قدر حضرات بسپارند و دنبالە رو توهمات و رٶیا باشند و حق طبیعی آنهاست بە منافع خود فکر کردە و بە شکوفایی آن بپردازند .

محمد شهسواری
٠٤/٠٩/٢٠١٢


----------------------------------


 
در حملات شب گذشته نیروهای گریلا به مراکز نظامی ترکیه در شرنخ دهها نظامی کشته و زخمی شدند ، HPG می گوید پس از شمذینان موفق شده کنترل نواحی وسیعی از شرنخ را در دست بگیرد. در عملیاتهای دیشب 3 گریلا نیز جان خود را از دست دادند ، امروز مردم شرنخ رودروی نظامیان ترکیه پرچم نمادین سبز ، سرخ و زرد رنگ را بر یک خودروی زرهی نصب کردند تا به آنها بفهمانند دوره اشغالگری و انکار بسر آمده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر