Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ شهریور ۱۴, سه‌شنبه

گزارشگران سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان/ ترکیه : وضعیت تاسف بار پناهنده گان در ترکیه !




گزارشگران سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان/ ترکیه :
وضعیت تاسف بار پناهنده گان در ترکیه !

کمیساریای عالی پناهنده گان سازمان ملل در ترکیە فعالترین شعبە این سازمان در خاورمیانە است بنا بر گزارش این سازمان حدود ٢٥ تا٣٠ هزارنفر پرونده خود را بە سازمان ملل ارائە کرداند .این پناهنده گان از کشورهای مختلف ازجملە ایران ،عراق، افغانستان ،سودان ،سومالی وازهمە مهمتر سوریه ای های آوارە است کە بە خاطر وضعیت جنگی بە صورت جمعی وارد ترکیە شدەاند و بیشتر در نوار مرز جنوبی ترکیە اسکان دادە شدەاند. این افراد زیر نظر کمیساریای عالی پناهنده گان سازمان ملل هستند کە شعبەهایی در شهرهای هاتای(اسکندرون) اورفە وغازی عنتب بە مشکلات آنها رسیدگی میکنند. از زمان هجوم گستردە آوارگان سوری وضعیت پناهجویان ایرانی مقیم در ترکیە دچار تغییر شدە است و طولانی شدن بیش ازحد رسیدگی بە پروندە آنهادر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را در پی داشته که با توجه به وضعیت معیشتی اسفبارپناهنده گان در ترکیه نگرانی شدید آنها رادر پی داشته است.
بخشی از پناهجویان ایرانی درترکیه فعالان سیاسی ،مدنی ،دانشجویی وحقوق بشری هستند کە بعد از تحولات سال 1388 بە صورت گستردە از کشور خارج شده اند ، این افراد در ایران زیر شدیدترین فشارها بودە و بسیاری از آنها از زندانیان سیاسی ویا کسانی هستند کە تحت تعقیب نهادهای امنیتی هستند اغلب این افرادهواداران اپوزسیون ویا فعالین ملیتی و طرفداران جنبش سبز وفعالین زنان هستند.
بخش دیگر اقلیتهای دینی همچون نوکیشان مسیحی و بهایی ها هستند کە بەدلیل تبعیص و آزار و دستگیری مجبور بە ترک ایران شدە اند ودر نهایت پناهندگان اجتماعی جنسی و یاهمجنسن گرایان هستند کە شدیدا با آنها در ایران برخورد می شود، بە نظر میرسد تعداد آنها چندین هزار نفرباشد.
چگونگی بررسی وضعیت یک پناهجو در ترکیه بە این صورت است کە هنگام معرفی پناه جو بە کمیساریای عالی پناهنده گان سازمان ملل، این سازمان با ثبت نام پناهجو تاریخ پیش مصاحبە و برگە معرفی بە پلیس ترکیە در یکی از شهرهای این کشور را بە او میدهند کە بعد از پیش مصاحبە شمارە کیس و تاریخ مصاحبە اصلی را مشخص می کنند وبدین ترتیب زمینه معرفی او را بە کشوری دیگر فراهم میکنند. در سالهای قبل چنانچە پناهجویی مراحل پروندەاش نرمال پیش میرفت از ٩ ماه تا ١سال ونیم طول میکشید اما الان فاصلە بین یک مرحلە تا مرحلە دیگر بسیار طولانی شدە است برای نمونە از معرفی پناهجو تا مرحلە پیش مصاحبە تاریخ تعین شدە توسط کمیساریای عالی پناهنده گان سازمان ملل از ٧ ماە تا یک سال وبرای کسانی کە با پاسپورت از کشور خارج شده اند پیش مصاحبە از١٠ ماە تا ٢ سال طول میکشد واین برای پناهنده گان بسیار طاقت فرسا شده بە صورتی کە بسیار از آنها دچار افسردگی میشوند تاجایی که چندین مورد خودکشی اتفاق افتادە است .
ازجملە مشکلات پناهجویان بلاتکلیفی و آیندە نامشخص است کە بسیار بر روان آنها تأثیر میگذارد این بلاتکلیفی اخیرا بە دلیل طولانی شدن روند بررسی پروندە بسیار دشوارتر شدە است تا جایی که تعداد زیادی از آنها از ٢ تا ١٣ سال است بە دلایلی قادر نیستند بە کشور ثالث بروند ،از جملە کسانی کە با داشتن قبولی کمیساریای عالی پناهنده گان سازمان ملل با بلا تکلیفی طولانی روبرو هستند و سالهاست در فلاکت بسر میبرند .
مشکل دیگر پناهجویان نداشتن حق کار است ، طبق قوانین ترکیە پناهجویان حق کار ندارند و کسانیکە بە صورت قاچاق در این کشور کار میکنند بسیار ارزانتر و ظالمانە باآنها برخورد میشود هرچند کە تعداد بسیار کمی ازپناهجویان میتوانند بە این کارها هم دست یابند، این افراد در بازار سیاە با دستمزد بسیار نازل مشغول کارمیشوند و در مواردی مزد آنها را بە دلیل عدم حمایت قانون از آنها توسط کارفرمایان حیف و میل میشود. از طرف دیگر سقوط ارزش پول ایران ونیز دشواری انتقال پول ازایران وضعیت این پناهجویان را بە صورت نگران کنندەای فلاکت بار کردەاست .
سه شنبه 4 سبتامبر 2012
گزارشگران سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان/ ترکیه
http://www.hro-kurd.net/articles.aspx?fld=fa%2FReport
///////////////////////
 

کشته شدن 250 نفر دیگر در مناطق مختلف
جنگنده های رژیم سوریه شهر حلب را به شدت بمباران کردند

العربیه :
منابع مخالفان رژیم سوریه اعلام کردند روز دوشنبه 250 نفر در مناطق مختلف این کشور به دست نیروهای دولتی کشته شدند.


سازمان مردمی انقلاب سوریه اعلام کرده است جنگنده های رژیم شب گذشته مناطق مختلف حلب را بمباران کردند ودرگیری های شدیدی بین دو طرف در این شهر به وقوع پیوست.

کمیته محلی انقلاب سوریه اعلام کرد 62 نفر بر اثر بمباران شدید حلب کشته شده اند.

حلب دومین شهر بزرگ سوریه و مرکز اقتصادی این کشور است و طی روزهای گذشته شاهد درگیری های شدیدی بین نیروهای دولتی و مخالفان بوده است.

ارتش آزاد اعلام کرده کنترل اغلب مناطق شهر را به دست آورده است.

بر اساس این گزارش نیروهای ارتش آزاد سوریه تلاش کردند مناطق بیشتری را به کنترل خود درآورند اما با واکنش شدید نیروهای دولتی مواجه شدند.

این منبع تاکید کرد اوضاع انسانی در حلب بسیار وخیم است و هیچ نوع کمک انسانی به این شهر نمی رسد.

از سوی دیگر یک سرلشکر ارتش سوریه که در درگیری ها شرکت دارد پیش بینی کرد نیروهای رژیم کنترل حلب را در 10 روز آینده به دست خواهند آورد.

از آغاز بحران سوریه که از مارس 2011 آغاز شده بود تاکنون بیش از26 هزار نفر کشته شده اند.
//////////////////////
به‌ منظور کمک به‌ بشار اسد
عراق نیروی کمکی به‌ سوریه‌ اعزام کرده‌ است
...............................
سرهنگ مالک الکوردی در گفت و گو با روزنامه‌ باس گفت: دولت عراق بیش از هزار نفر نیروی کمکی به‌ سوریه‌ اعزام کرده‌ و این نیروها در فرودگاه "الزمیر" مستقر شده‌اند.


بر اساس گزارش روزنامه‌ باس، طی روزهای جمعه‌ و شنبه‌ گذشته‌ نیروی زیادی از طریق گذرگاه‌های مرزی عراق با سوریه‌ به‌ منظور کمک به‌ بشار اسد داخل خاک این کشور شده‌ است.



روزنامه‌ باس به‌ نقل از منابع مطلع گزارش داد، هنگام نفوذ نیروهای عراقی به‌ داخل خاک سوریه‌، به‌ مدت 24 ساعت تردد اهالی این مناطق متوقف شد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر