Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ مهر ۱۸, دوشنبه

محیط زیست و مهاجرت دو موضوع اصلی بحث رهبران احزاب سوئد




محیط زیست و مهاجرت دو موضوع اصلی بحث رهبران احزاب سوئد

Partledare

بحث تلویزیونی رهبران احزاب سوئد درمورد مجیط زیست و مهاجرت، در بعضی موارد به پرخاشگری منتهی شد. در این بحث که شب گذشته در برنامه تلویزیونی آگندا در کانال دو تلویزیون ملی سوئد پخش شد، اوسا رامسون (Åsa Romson) سخنگوی حزب محیط زیست از دولت سوئد و رهبر حزب لیبرال مردم بخاطر تاکید آنها بر استفاده از انرژی هسته ای شدیدا انتقاد کرد. او از کشور آلمان به عنوان یک نمونه خوب برای استفاده از مواد سوختی متناسب با محیط زیست نام برد.

یان بیورکلند (Jan Björklund) رهبر حزب لیبرال مردم در این رابطه گفت آلمان از گاز بعنوان مواد سوختی استفاده می کند و این امر به معنی دو مشکل است. اول استفاده از گاز و دوم این که این گاز از کشور روسیه صادر می شود.

لازم به یادآوری است که احزاب سوسیال دموکرات و چپ از شرکت در این بحث تلویزیونی خودداری کردند و علت این امر را قرار دادن نمایندگان این احزاب در کنار حزب خارجی ستیز سوریه دموکراترنا (Sverige Demokraterna) اعلام کردند. ولی تلویزیون ملی سوئد از تغییر جای این احزاب در برنامه خودداری کرد.

-------------------------

رهبر حزب سوسیال دموکرات متهم به سو استفاده مالی

Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt. Foto: Niklas Larsson/Scanpix.
روز جمعه گذشته روزنامه افتون بلادت از سو استفاده مالی هوکان یوهولت رهبر حزب سوسیال دموکرات سویدن خبر داد. هوکان یوهولدت مبلغ صد و شصت هزار کرون به عنوان کرایه خانه از پارلمان گرفته است در حالی که منزل او با نامزدش به صورت مشترک مورد استفاده قرار می گرفته و طبق قانون نیمی از هزینه منزل مربوط به نامزد هوکان یوهولت می شود. روز یک شنبه گذشته هوکان یوهولت طی مصاحبه ی مطبوعاتی علت گرفتن پول از پارلمان را بی خبری از جزیات قانون هزینه مسکن اعضای پارلمان اعلام کرد و اضافه نمود که حاضر است مبلغ مذکور را پس بدهد و نوع قرار دادش را تصحیح کند. هوکان یوهولت همچنان از کسانی که این مسله را به عنوان جرم اقتصادی افشا کرده و به دادگاه کشیده است به عنوان کسانی که در پی آب رو بری و خسارت زدن به او هستند یاد آوری کرد. هم اکنون سیاست مداران کمون مربوطه از هوکان یوهولت به خاطر تقلب و سو استفاده مالی در دادگاه شکایت کرده است. قوانین تخلفات و جرم های مالی شامل مبالغی که پارلمان به اعضایش پرداخت می کند نمی شود و بیشتر متوجه سو استفاده از حق بیمه های بیماری و بیکاری و کودک می شود. اما داد رس پرونده هوکان یوهولت می گوید شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رهبر حزب سوسیال دموکرات با آگاهی از تخلف اقدام به اخذ پول کرده است و احتمال دارد به عنوان سو استفاده مالی در دادگاه محکوم شود.
---------------------------'

امکانات محدود برای آموزش زبان مادری

Abou i klassrummet

تنها نیمی از دانش آموزانی که حق برخورداری از آموزش زبان مادری در مدرسه را دارند، از این امکان برخوردار هستند. نتیجه بررسی شورای زبان (Språkrådet) که هنوز رسما منتشر نشده است، نشانگر آن است که بسیاری از کمونها نمی توانند به همه دانش آموزانی که مایل به شرکت در کلاسهای زبان مادری هستند این خدمت را ارائه دهند. جنی اسپتز (Jennie Spetz) مسئول انجام این بررسی گفت:

- نتیجه این بررسی جالب نیست و آرزوی ما چیز دیگری است. اما واقعیت این است که متاسفانه مشکلات زیادی یرسر راه ارائه آموزش زبان مادری به همه درخواست کنندگان وجود دارد.

وظیفه شورای زبان این است که مراحل رشد و تکامل زبانهای مختلف در سوئد را پیگیری کند. به همین دلیل برای پی بردن به این نکته که چرا تقریبا نیمی از دانش آموزانی که خواهان آموزش زبان مادری هستند نمی توانند از این امکان استفاده کنند، نامه ای به کمونها فرستاده شده است.

-------------------------------

انتقاد مکرر سازمان ملل از عدم رعایت حقوق کودکان در سوئد

کودکان در کودکستان

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت سوئد بخاطر رعایت نکردن کنوانسیون حقوق کودکان انتقاد کرد. این کمیته به دولت سوئد پیشنهاد کرده است، برخی قوانین کشوری مربوط به کودکان را تغییر دهد. از جمله پیشنهادات این کمیته این است که افرادی که مرتکب جرائم جنسی شده اند اجازه کارکردن با کودکان را نداشته باشند. دولت سوئد قصد ندارد درمورد انجام توصیه های کنوانسیون حقوق کودکان تعهدی بدهد. کریستینا هیلبورن (Christina Heilborn)، وکیل مدافع کودکان در صندوق کودکان سازمان ملل، مورد انتقاد قرار گرفتن سوئد در چندین موارد را امری جدی دانست و گفت:

- بسیاری از درخواستهای کمیته حقوق کودکان بویژه تبدیل کردن کنوانسیون حقوق کودکان به یک قانون کشوری، چندین بار تکرار شده است. این که دولت سوئد انتقاد این کمیته را نادیده می گیرد، بسیار جدی است.

sveriges radio

-------------------------

هێزه‌کانی ئێران له‌ دیاله ئه‌فسه‌رێکی کورد ده‌ستگیر ده‌که‌ن

هێزه‌کانى سوپاى پاسدارانى رژیمی ئێران هێرشیان کردوه‌ته‌ سه‌ر بازگه‌یه‌کی هێزه‌کانی لیوای هه‌شتی پاسه‌وانی سنوور له‌ ناوچه‌ى حه‌رانی سه‌ر به‌ شاری دیاله‌ و ئه‌فسه‌رێکی کورد‌ و 2 پۆلیسیان ده‌ستگیر کردوه‌. سه‌رچاوه‌یه‌کى ئه‌منى له‌ سنوورى ناوچەی مه‌نده‌لى سه‌ر به‌ قه‌زاى خانه‌قین به‌ چه‌تر پرێسى ڕاگه‌یاند: هێزه‌کانى سوپاى پاسدارانى ئێران له‌ ناوچه‌ى "حه‌ران" که‌ ده‌که‌وێته‌ رۆژهه‌ڵاتى ناحیه‌ى مه‌نده‌لى سه‌ر به‌ قه‌زاى خانه‌قین، هێرشێکى کتوپڕیان کرده‌ سه‌ر بازگه‌یه‌کى لیواى (8)ى پاسه‌وانى سنوورى دیاله‌ و له‌ ئه‌نجامدا ئه‌فسه‌رێکی کورد و دوو پۆلیسیان ده‌ستگیر کردوه‌. ئه‌و سه‌رچاوه‌یه‌ هه‌روه‌ها ڕادەگەیەنێ،‌ له‌و هێرشه‌دا شه‌ڕ و پێکدادان له‌ نێوان هێزه‌کانى پۆلیسى سنوورى دیاله‌ و پاسدارانی ئێرانی روویداوه‌ و له‌ ئه‌نجامدا پۆلیسێک به‌ ناوى "سیروان ئه‌حمه‌د عه‌لى" خه‌ڵکی شارى که‌لار‌ بریندار بووه‌. ئه‌و سه‌رچاوه‌یه‌ ئه‌وه‌شى خسته‌ڕوو که‌ تاوه‌کو ئێستا ئه‌و ئه‌فسه‌ره‌ و 2 پۆلیسه‌که‌‌ له‌ لایەن چەکدارانی ڕژیمەوە ئازاد نەکراون.

----------------------------------

ڕۆژنامەوانێکی ئەمریکی: سپای قودسی ئێران بکوژی "مەشعەل تەمۆ"یە

ڕۆژنامەوانێکی ئەمریکی ئیدعا دەکات کە "هێزی قودسی" سپای پاسدارانی ئێران، بەرپرسی تیرۆری "مەشعەل تەمۆ" سیاسەتمەداری کورد لە قامیشلوویە و تیرۆرەکە لە لایەن تیمێکەوە بە سەرپرستی "سەرگورد قاسم حوسەینی" ئەنجام دراوە.

"دەیڤید ساموئێلز"، ڕۆژنامەوانی ئەمریکی، لە هەواڵێکی تایبەت دا بۆ ئاژانسی ئەی‌ئەف‌پی، باسی لەوە کردووە کە تیرۆری "مەشعەل تەمۆ" لە لایەن گرووپێک لە چەکدارانی "سپای قوردس"ی سەر بە سپای پاسدارانی ئێران ئەنجام دراوە. سەرچاوەکە باس لەوە دەکات کە فەرماندەی ئەم تیمە تیرۆریستیە سەرهەنگ "قاسم حوسەینی"یە. لەم مانگانەی دوایی دا 200 ئەندامی تایبەتی سپای قودس لە لایەن سپای پاسدارانەوە ڕەوانەی سەفارەتی ئێران لە شام کراون تا پشتیوانی ئیستخباراتی و لۆژیستیکی لە ڕەژیمی بەشار ئەسەد بکەن بۆ سەرکوتی ناڕازیان.

"هێزی قودس"، یەکێک لە پێنج هێزی سەرەکی سپای پاسدارانی کۆماری ئیسلامی ئێرانە و ئەرکی چالاکیە تیرۆریستیەکانی دەرەوەی وڵاتی لە ئەستۆتە. هەندێک لە چاودێرانی سیاسی هەژماری ئەندامانی ئەو هێزە 15 تا 20 هەزار کەس مەزەندە دەکەن و بە هێزێکی بە ئەزموون لە ئاستی جیهانی دا پێناسە دەکەن. ڕۆژی چوارشەممە، 2ی خەرمانانی ئەمساڵ، یەکیەتی ئەورووپا، بەم هۆیە کە دەستی هەبووە لە سەرکوتی ناڕازیانی سووریا، "هێزی قودس"ی سەر بە سپای پاسدارانی ئێران و فەرماندەکەی بە ناوی "قاسم سلێمانی"، خستە لیستی ئابلووقەوە.

دوابەدوای کوژرانی "مەشعەل تەمۆ"، سیاسەتمەداری 53 ساڵە و وتەبێژی "ڕەوتی پاشەڕۆژی کورد"، کە هاوکات یەکێک لە کەسایەتیە ناسراوەکانی ئۆپۆزیسیۆنی سووریا و ئەندامی "شۆڕای میللی سووریا"، دەیان هەزار هاوڵاتی کورد لە شاری قامیشلوو ڕژانە سەر شەقامەکان و دروشمی تۆڵەسەندەوە و ڕووخانی ڕەژیمی بەشار ئەسەدیان دا. هاوکات لە چەند شاری تری کوردستانی سووریا، هاوڵاتیان ڕژانە سەر شەقامەکان و بەرەنگاری هێزە چەکدارەکانی رەژیم بوونەوە. ترس لە تێکەڵبوونی کورد بە شۆڕشی گەلانی سووریا، بۆتە هۆی ئەوە کە چەکدارانی رەژیمی بەعس، بە دڕندانەترین شێوە، وەڵامی خۆپێشاندەران بدەنەوە و هەر لە ئاکامی تەقەی ئەو هێزانە دا، دەیان هاوڵاتی کوژران و بریندار بوون.

www.israelkurd.com

------------------------------

وضعیت اسفبار پناهندگان در شهر کوتاهیه ترکیه

سیروان عنایتی: شبی که من از شهر نوشهیر به شهر کوتاهیه تبعید شدم جلوی پلیس امنیت در خیابان خوابیدم وگفتم پول هتل را ندارم. به همین دلیل پلیس ترکیه گفت می توانی 48 ساعت در هتل پناهندگان افریقایی بخوابی که هتل دولتی ترکیه است ودولت ترکیه با سازمان ملل متحد روی این هتل حساب دارد(هتل کوشک کوتاهیه). زمانی که به داخل هتل رفتم دیدم که بیشتر به زندانهای جمهوری اسلامی شباهت دارد ونه سرویس بهداشتی ونه دستمال توالتی و در هر اتاق 12 نفر افریقایی هستند



با سلام
مدیریت محترم کوردانه ودیگر آژانسهای خبری که در این مدت تلاشهای زیادی را برای کمک رسانی به اینجانب انجام دادید. از تک تک شما عزیزان سپاسگزارم. سایتی نماند که به من کمک نکند. تمامی دوستان (مانند خانم فرحناز فرمانی در پارس دیلی نیوز) (زینب اسماعیلی مدیر مسئول کمپین زنان در بند) محمد عزیز در آژانس خبری کوروش / مریم عزیز در ایران تریبون / محمد در اطلاعات نیوز / آژانس ایران خبر / روشنگری وسایت جنبش دموکراتیک همه وهمه هم به صورت فردی وهم به صورت جمعی از تلاشهای همگی شما سپاسگزارم. اینجانب بدین جهت تلاش نکردم که بیش از پیش روی مشکل خودم زوم کنم چون هلسینکی و چند وکیل دیگر خاطر نشان کردند اگر مساله بیش از پیش بزرگ شود به جای آنکه مشکلی حل کند امکان دارد مشکل را حادتر کند.اقداماتی برای شخص من انجام شده است اما دیگر دوستان که زیر فشار دولت ترکیه هستند وکلای سازمان ملل بر این باورند اگر آنها به ایران باز گردند مشکلی برایشان ایجاد نمی شود وکمتر مورد حمایت قرار می گیرند. اما مساله ی من به شکل دیگر است وجای امیدواری است به هر حال ... . من به این تلاشها امیدوارم. جناب آقای دکتر محمد محمدی بیانیه ای که خطاب به آنگلا مارکل تنظیم شده بود را به آلمانی ترجمه کردند وبرای سفارت آلمان در استانبول فرستاد شده است. به احتمال زیاد من از سوی کشور آلمان وسندیکاهای فعال روزنامه نگاری در برلین پایتخت این کشور و با تلاشهای دیگر روزنامه نگاران کرد مورد حمایت قرار می گیرم. متاسفانه با وجود این مشکل جدیدا مشکل دیگری بر مشکلات من اضافه شده است که نمی دانم نتیجه ی دادگاهی به کجا کشیده خواهد شد.و شبی که من از شهر نوشهیر به شهر کوتاهیه تبعید شدم جلوی پلیس امنیت در خیابان خوابیدم وگفتم پول هتل را ندارم. به همین دلیل پلیس ترکیه گفت می توانی 48 ساعت در هتل پناهندگان افریقایی بخوابی که هتل دولتی ترکیه است ودولت ترکیه با سازمان ملل متحد روی این هتل حساب دارد(هتل کوشک کوتاهیه). زمانی که به داخل هتل رفتم دیدم که بیشتر به زندانهای جمهوری اسلامی شباهت دارد ونه سرویس بهداشتی ونه دستمال توالتی و در هر اتاق 12 نفر افریقایی هستند ودر واقع در یکدیگر فشرده شده اند. بوی تعفن تمام هتل را برداشته ودولت ترکیه سالانه وماهانه مبالغ هنگفتی از سازمان ملل متحد دریافت می کند بدون آنکه به تعهداتش پایبند باشد. من هم فورا دوربینم را برداشتم و از تمامی اتاقهای هتل عکس گرفتم وبا چند نفر از پناهجویان سومالی مصاحبه کردم که همه ی آنها هم به عربی وهم به انگلیسی مسلط بودند. این گزارش را در دوبخش منتشر نمودم.
dar besyary az saytha montasher shod az jomle

http://yarsan-dm.com/in/index.php?option=com_content&view=ar
ticle&id=1008:1390-05-28-15-19-14&am
p;catid=61:1390-05-17-16-44-35&Itemi
d=101

اما همکارم در امریکا (خانم فرزانه دارابی روزنامه نگار کرد مقیم سیاتل امریکا) به من گفت این گزارش بدون فوتوها وویدیوی مستند نمی تواند دولت ترکیه را به چالش بکشد. لذا اینبار با دوربین فیلمبرداری به داخل حمام وتوالت واتاقهای طبقه ی اول ودوم و سوم رفتم اما ناگهان پس از چند دقیقه میت ترکیه توسط مدیر هتل خبردار شد و دوربین فیلمبرداری را که قرض هم کرده بودم از من گرفتند وتهمت جاسوس بودن را به من زدندو اینکه من برای حزبهای کردستان وحزب دموکرات جاسوسی می کنم و پرونده ای برای من در پلیس امنیت کوتاهیه تشکیل داده اند. من اکنون حق امضا ندارم و به شدت زیر زره بین هستم. مخصوصا زمانی که مدیر هتل فهمید که من تبعید شده ام بیش از پیش مساله حاد شد. دوربین با تمامی فوتوها وویدیوها در امنیت ضبط شده اند. حتی اثر انگشت از من گرفتند.و گزارش تنها با فوتوی دو کودک افریقایی وعکس هتل کوشک کوتاهیه از نمای بیرون با دوربین قبلی روی آژانسهای خبری منتشر شد. به هر حال اکنون دولت ترکیه یک مدرک مستند از من دارد ومن فکر می کنم اینبار مشکل من تنها ایران نیست چون این بار من دقیقا علیه خود دولت ترکیه اقدام کرده ام وکرد بودنم هم دیگر قوز بالا قوز شده است و مساله ی بدتر آنها فهمیده اند که من با کاک خضر میرسیدی ودیگر بچه های حزب دموکرات در ترکیه مشغول فعالیت علیه دولت ترکیه هستیم. و حتی حق ندارم با هیچ پناهجویی حرف بزنم. پلیس ترکیه اخطار کرد اگر از هر پناهجویی بخواهم آمار مشکلاتش را بپرسم ویا حتی یک فوتو از یک پناهجو یا یک خانواده ی افریقایی بگیرم جانم به خاطر خواهد افتاد.حتی اگر این فوتو با دوربین خبرنگاری نباشد وبا موبایل باشد. ضمن اینکه باید اضافه کنم که در این شهر (کوتاهیه) 90% پناهجویان افریقایی (به ویژه سومالیایی ) هستند وتعداد اندک شماری پناهجوی ایرانی در این شهر هستند و انها هم مثل من تبعید شده اند ومن دیگر دستم به هیچ جا نمی رسد وخلع سلاح شده ام. مشکلات اقتصادی هم که دیگر قوز بالا قوز شده است.. به هر حال هر گونه خبری که شد این بار با تلفن به مدیر کوردانه به هلند تلفن خواهم زد چون وکلا تاکیید کردند که اگر بیش از پیش مساله به رسانه ها درز کند ودولت ایران هم علاوه بر دولت ترکیه بخواهد روی شما زووم کند امکان دارد مشکل حادتر شود و سازمان هلسینکی هم دیگر نمی تواند کاری کند . اگر چه خوشبختانه تا این لحظه گزارشی که از این هتل به زبان فارسی منتشر شده است دولت ترکیه از آن بویی نبرده است ومن هم مدام این مساله را انکار کردم وگفتم تمامی این فوتوها وفیلمها را برای یادگاری می خواهم ... . به همین جهت از تمامی دوستان هم می خواهم فعلا در رابطه با مشکل من دست نگه دارند و هیچ مطلبی ننویسند تا مساله بزرگتر نشود. و حتی این پیام را سعی کردم به صورت کامنت ساده بنویسم تا یک مطلب تا مبادا مساله بزرگتر جلوه کند. من به تلاشهای دوستان امیدوارم و اکنون سفارت آلمان روی بیانیه ای که برای خانم آنگلا مارکل نوشته شده بود و به آلمانی ترجمه شده بود کار می کند واحتمالا ظرف چند هفته ی آینده هم (یو.ان) در آنکارا وهم (سفارت آلمان ) در استانبول با من مصاحبه ی مجدد خواهد کرد.ضمن اینکه خانم ماریا وکیل من در هلسینکی هم در این مدت مدام با تلفن از وضعیت حاد من خبردار شده است. در ضمن من مساله ی خودم را حتی به دوستانم در انجمن حمایت از پناهجویان ترکیه نگفتم تا مبادا خبری را در فیس بوک ووبلاگ انجمن منتشر کنند ودولت ترکیه برای آنها (به خصوص کاک خضر میرسیدی که تازه قبولی خود را گرفت وساناز که تازه حکم دیپورت او لغو شد ) ایجاد شود. ممنون برای همه ی تلاشهایتان آقای اسکندری عزیز هر خبر خوبی که بود رسما در سایت منتشر می شود اما اگر بد بود ومن ناچار به فرار از ترکیه شدم (احتمالا فرار به آلمان) حتما به صورت محرمانه با تلفن شخصی یا ایمیل شخصی خودتان شما را مطلع خواهم کرد. البته خانم فرزانه دارابی مطالبی را به صورت پیوسته برای من می فرستد مصاحبه ها وگزارشات فرزانه جان را برای انتشار به کوردانه خواهم فرستاد. با تشکر سیروان عنایتی

--------------

ادعای معلم: رهبر مخالفان کرد را، خود مخالفان ترور کردند

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- رییس جمهوری سوریه، پرزیدنت بشار اسد همچنان می کوشد با وعده هایی که به ملت خود می دهد آنها را بفریبد.

او در دیدار با وزیران خارجه کوبا و ونزوئلا در دمشق، ادعا کرد که کشورش اکنون در دو جبهه مبارزه می کند؛ نخست جبهه اصلاحات سیاسی و دیگری جبهه ای که سازمان ها و گروه های مسلح به وجود آورده اند.

همزمان، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه امروز به کشورهایی که شورای ملی اوپوزیسیون را به رسمیت بشناسند هشدار داد و ادعا کرد که شورا مشروعیت ندارد و تلاش هایش برای شناسایی از سوی کشورهای دیگر قانونی نیست.

ولید المعلم قتل یکی از رهبران کرد انقلابیون را در دو روز پیش، کار یکی از "سازمان های تروریستی" دانست.

روز جمعه چهار فرد نقابدار به خانه یکی از رهبران کرد به نام "مشعل تمو" حمله بردند و او را کشتند.

در خاکسپاری تمو قریب به 50 هزار نفر شرکت داشتند که خواهان سقوط رژیم بشار اسد شدند.

نیروهای امنیتی سوری برای خاموش کردن این ندا، به سوی آنها به آتشباری دست زدند و دستکم دو نفر را کشتند.

----------------

ناخرسندی دولت ترکیه از سخنان پرزیدنت سرکوزی در ارمنستان

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- سخنان رییس جمهوری فرانسه در مورد کشتار ارامنه ترکیه به دست سربازان سلطان عثمانی در آغاز جنگ جهانی اول، با ناخرسندی آشکار حکومت ترکیه روبرو شد که این نسل کشی را انکار می کند و حاضر به پذیرفتن مسئولیت آن نیست.

جمهوری ارمنستان، که یکی از مراحل دیدار پرزیدنت نیکلا سرکوزی بوده از دیرباز به ترکیه فشار می آورد مسئولیت این جنایات را به عهده بگیرد.

ارزیابی شده که همزمان با آغاز جنگ جهانی اول، ارتش عثمانی بیش از یک میلیون نفر از ارامنه ترکیه را از زن و مرد و کودک، با شقاوت تکان دهنده قتل عام کرد.

ولی دولت های ترکیه هرگز مسئولیت این جنایات دهشتناک را نپذیرفتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر