Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ آبان ۸, یکشنبه

بەرنامە راویژ بەرنامەیەکی سیاسی حەتانیە کە لە کانالئ نەورۆز تیڤی بەلاو دەبێتەوە کە بە زاراوەی گوران بەلاو بۆتەوە


Watch live streaming video from yarsantv at livestream.com

بەرنامە راویژ بەرنامەیەکی سیاسی حەتانیە کە لە کانالئ نەورۆز تیڤی بەلاو دەبێتەوە کە بە زاراوەی گوران بەلاو بۆتەوە

///////////////
پەكەكە: بیست و چوار گریلا كوژراون/ 11 دیكەشی بێ‌سەر و شوێن كراون
كوردپا: باڵی نیزامی پارتی كرێكارانی كوردستان رایگەیاند، لەو 35 گریلایەی كە بێ‌سەرو شوێن بوون، 24 كەسیان كوژراون و لە چارەنووسی ئەو 11ی دیكەش زانیارییەك لە بەر دەست دا نیە.
بەپێی لێدوانی وتەبێژی باڵی نیزامی پەكەكە، 35 كەس لە گریلاكانی سەر بەو رێكخراوەیە لە رێكەوتی 22‎ی ئوكتوبری 2011 لە ناوچەكانی"گوزارش و پیرە" سەر بە "چلە" بێ‌سەر وشوێن بوون.
تەرمی 24 كەس لەو 35 گریلایە دوزراونەتەوە و بردراونەتە پزیشك قانوونی شاری مەلاتیە لە باشووری رۆژهەڵاتی وڵاتی توركیە.
پەكەكە هەواڵی كوژرانی ئەو 24 كەسەی پشت راست كردۆتەوە.
حیزبی كرێكارانی كوردستان ئەرتەشی توركیەی بە كەڵك وەرگرتن لە چەكی شیمیایی و ناپاڵ بۆ لە ناو بردنی گریلاكانی تاوانبار كردووە.
كوژرانی گریلاكانی كورد نارەزایەتی لێكەوتۆتەوە
سەلاحەدین دمیر تاش نوێنەری كوردەكان لە پارلەمانی توركیە، رایگەیاندووە، ئەگەر بوومەڵەرزەكەی وان رووی نەدابا، دەوڵەتی توركیە لە بەرنامەی دابوو كە لە رێگای بڵاو كردنەوەی وێنەی تەرمی گریلاكانی كورد لە شاشەی تلەویزیونەوە بێ‌حۆرمەتی بە هەستۆكی كوردەكان بكات.
ماڵپەری فورات نیوز بڵاوی كردەوە، دانیشتوانی شارەكانی ئامێد، شەرناخ، مێردین و پڕسۆس و هەروەها خەڵكی وان بە نیشانەی كوژرانی ئەو 24 گریلایە نارەزایەتیان دەربڕیوە.
لە ئەنجامی تێكهەڵچوونێكدا لە نێوان پەكەكە و ئەرتەشی توركیە لە كۆتایی مانگی رەزبەری ئەمساڵدا 35 گریلای یارتی كرێكارانی كوردستان بێ‌سەر و شوێن بوون.
تەرمی 24 كەس لەو 35 گریلایە دوزراوەتەوە و 11 دیكەش هەتا ئێستا بێ‌سەروشوێنن.
-----------------------------
نفووزی ئەمریكا لە وڵاتانی دراوسێی ئێران پەرەی سەندووە
حكوومەتی ئەمریكا بەشێكی زۆر لەو هێزانەی كەلە عێراق دەیانكێشێتەوە لە وڵاتانی دراوسێی ئێران بە تایبەتی كوەیت جێگیر دەكات.
رۆژنامەی نیۆیۆرك تایمز بڵاوی كردەوە، بڕیاری جێگیر كردنی هێزە نیزامییەكانی ئەمریكا لە كەنداو و وڵاتی كوەیت چەند مانگ لەمەوبەر دراوە و مەبەستیش لەم كارە دژكردەوەی ئەمریكا بە هەرچەشنە جموجوڵێكی نیزامیی ئێرانە.
بڕیارە هەتا كۆتایی مانگی بەفرانبار هێزەكانی ئەرتەش ئەمریكا لە وڵاتی عێراق بكشێنەوە و تەنیا ژمارەیەك لەو هێزانە بۆ پاراستنی باڵوێزخانە و كونسوولگەرییەكانی ئەو وڵاتە لە عێراقدا بمێننەوە.
ئەمریكا دەیهەویست نزیك بە 20 هەزار لە هێزەكانی لە عێراقدا بهێڵێتەوە، بەڵام لەلایەن حكوومەتی عێراقەوە دژایەتیی لەگەڵ كرا.
ئەمریكا لە دوای كشانەوە، هێزەكانی رەوانەی وڵاتانی عەرەبستان، كوەیت، بەحرەین، قەتەر و عومان دەكات.
------------------------
مەسعوود بارزانی لەگەڵ عەلی خامنەیی كۆبووە
كوردپا: سەرۆكی هەرێمی كوردستان لە میانەی سەردانەكەی بۆ ئێران چاوی بە عەلی خامنەیی رێبەری كۆماری ئیسلامی ئێران كەوت.
هەواڵددەریی فارس بڵاوی كردەوە، خامنەیی لەو چاوپێكەوتنەدا بە سەرۆكی هەرێمی كوردستانی راگەیاندووە، ئێمە پێشوازی لە عێراقێكی یەكپارچە بە هەموو پێكهاتە "قەومییە"كانیەوە دەكەین.
رێبەری حكوومەتی ئیسلامیی ئێران لە بەشێكی دیكەی قسەكانیدا وتوویەتی، خوڕاگری" قەوم و ئەدیان"ی جیاجیای عێراقە لە هەمبەر "داگیركەران"ی ئەمریكاییدا بۆتە هۆی دڵخۆشی ئێمە.
بەپێی هەمان سەرچاوە، مەسعوود بارزانی لەو چاوپێكەوتنەدا ئاشكرای كردووە، هاووڵاتییانی هەرێمی كوردستان هیچكات یارمەتییەكانی كۆماری ئیسلامیی ئێران لەبیر ناكەن و لەمەوبەدواش پێویستی زیاترمان بە هاوفكری حكوومەتی ئیسلامیی ئێران دەبێت.
سەرۆكی هەرێمی كوردستان رێكەوتی 7‎ی خەزەڵوەر لە كونفرانسێكی خەبەریدا لەگەڵ عەلی ئەكبەر ساڵحی وەزیری دەرەوەی حكوومەتی تاران رایگەیاندووە، چیدیكە ناهێلین كە سنووروكانی هەرێمی كوردستان و حكوومەتی ئێران نائەمنی بە خۆیانەوە ببین و باشترین رێگاچارەی ئەمنی دەگرنە بەر.
لەمبارەوە ماڵپەڕی هاووڵاتی هەواڵێكی لەژێر ناوی" بارزانی لە ئێرانیش ئاڵاكەی لەبیر چوو" بڵاو كردۆتەوە.
لە درێژەی هەواڵەكەدا هاتووە، لە كونفرانسی خەبەریی نێوان سەرۆكی هەرێمی كوردستان و وەزیری دەرەوەی حكوومەتی ئێراندا بێجگەلە دوو ئاڵای ئێران هیچ ئاڵایەكی دیكە نابینرێ‌.
--------------------------
پول بدهید تا کمکتان کنیم - ترکیه از زلزله زدگان وان برای دریافت دارو پول می گیرد
kurdane.com
در حالی که بیشتر کشورهای دنیا برای کمک به زلزله‌زدگان وان ابراز آمادگی کرده اند، اما " وزارت تامین اجتماعی" ترکیه تنها در قبال دریافت پول به زلزله زدگان و مجروحان شهر وان دارو و کمک های پزشکی ارائه میکنند. رئیس اتحادیه پزشکان آنکارا به نشانه ی اعتراض به این تصمیم وزارت بهداشت میگوید که این مردم مشتری نبوده، بلکه مجروح و بیمار و قربانی حوادث طبیعی بوده و چگونه‌ است که‌ همه ی دنیا کمکهای بشر دوستانه برای این مردم ارسال کرده‌، ولی دولت ترکیه در ازای دریافت پول به زلزله زدگان دارو میفروشد.
بایزید ایلهان، رئیس اتحادیه پزشکان آنکارا با طعنه به مسئولین حکومتی ترکیه اعلام کرد که اگر خانه هایتان ویران شده و در سرما و در برف بوده و چادری هم نداشته باشید، باید در ازای پرداخت پول دارو گرفته‌ و این حقوقیست که حکومت ترکیه به مصیبت زدگان بلایای طبیعی کشور خود ارائه میدهند.
از سوی دیگر رئیس اتحادیه پناهندگان وان اعلام نمود که " ترک های نژادپرست" به جای کمک، سنگ و چوب و پرچم ترکیه و لباس شنای زنانه را برای مصیبت زدگان استان وان ارسال کرده اند.
پنار اوغوونچ، یکی از نویسندگان روزنامه رادیکال ترکیه میگوید که کرد بودن مصیبت زدگان استان وان باعث شده که علی رغم فاجعه طبیعی، با اقدامات نژادپرستانه نیز روبرو شده و از سوی مردم کشور خود هیچ گونه کمکی دریافت نمی کنند.
پنار اوغوونچ میگوید که کمک های ارسالی مردم ترکیه نیز شامل پتو و لباس های کهنه بوده و ارسال چنین وسائلی به مکانهای که دچار چنین مصیبتهایی شده اند، امری غیر انسانی و دور از انصاف میباشد.
--------------------------
عراق نوکران عظما: گروههای مخالف دولتهای همسایه باید از عراق خارج شوند
kurdane.com
مسئله نیروها و احزاب مخالف با کشورهای همسایه که اکنون در خاک عراق مستقر می باشند، بر آسمان سیاسی عراق سایه افکنده است.
نوری المالکی و ائتلافش خواستار خروج هر چه سریعتر آنان می باشند، در حالیکه فراکسیون العراقیه به این احزاب توصیه کرد اسلحه را زمین بگذارند و به مذاکرات روی بیاورند. اما کوردها بر این عقیده هستند که دولت نمیتواند به حضور این احزاب در خاک عراق پایان دهد و از دولت خواست که فرقی بین سازمان مجاهدین خلق و گروه های کورد مخالف با کشورهای همسایه قائل شود.
هادی الیاسری نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق در این خصوص گفت: تمامی احزاب و گروه های مسلح و مخالف با کشورهای همسایه باید قبل از خروج آمریکاییها خاک عراق را ترک کنند. اینکار باعث می شود که ما هم راحت ترکنترلاوضاع امنیتی را بدست بگیریم و این امر سبب خواهد شد تا روابط ما با کشورهای همسایه نیز بهبود یابد.
صادق البان نماینده ائتلاف دولت قانون نیز پیش از این گفته بود: دولت با باقی ماندن هر گونه گروه و حزب مخالف با کشورهای همسایه در اراضی عراق مخالف است. بخصوص سازمان مجاهدین خلق که دستشان به خون هموطنان عراقی آلوده است و دولت تمام توان خود برای اخراج آنان از خاک عراق را بعمل خواهد آورد.
الیاسری اضافه کرد: قانون اساسی بر احترام به کشورهای همسایه، به رسمیت شناختن مرزهای آنان و عدم تداخل در امور داخلی این کشورها تأکید دارد، همین مسئله باعث می شود که ما هر چه سریعتر به وجود چنین گروه هایی در خاک عراق پایان دهیم.
مظهر الجنابی نماینده پارلمان عراق از فراکسیون العراقیه نیز اعلام داشت : ایران و ترکیه هنگامی که مرزهای ما را مورد هجوم قرار میدهند، قصد آنرا ندارند که هموطنان و مردم عادی را هدف بگیرند، بلکه این حملات جوابی به عملیاتهای نظامی است که این احزاب با عبور از مرزهای این دو کشور با عراق انجام میدهند، مطمئناً بعد از حل اختلافات این گروه های مخالف با ایران و ترکیه دیگر شاهد این حملات از سوی این دو کشور نخواهیم بود.
الجنابی عضو کمیسیون امنیتی پارلمان نیز گفت: بهتر است که احزاب مخالف اسلحه را زمین بگذارند تا مناطق مرزی ما نیز مورد هدف قرار نگیرند و با مذاکرات و گفتگو مشکلات زودتر حل خواهند شد.
مدتی است که روستاهای مرزی ما از سوی ایران و ترکیه به بهانه مقابله با "پژاک"و"حزب کارگران کوردستان" که در این مناطق فعالیت دارند مورد هدف قرار گرفته اند.
محمود عثمان یکی از نمایندگان برجسته فراکسیونهای کوردستانی نیز گفت: دولت توانایی اخراج این احزاب از خاک عراق را ندارد. دولت باید بین احزاب کورد مخالف با کشورهای همسایه و سازمان مجاهدین خلق فرق قائل شود.
احزاب کورد از حقوق ملت خود دفاع می کنند و نمیتوان آنانرا تروریست نامید، ولی اوضاع مجاهدین خلق کاملاً متفاوت از احزاب کوردی است.
وی از کشورهای همسایه خواست تا دست از عملیاتهای نظامی ضد این دو حزب دست بردارند و به مذاکره روی آورند.
نوری المالکی در سپتامبر گذشته از تشکیل کمیسیونی سه گانه ما بین ایران و ترکیه و عراق برای پایان دادن به فعالیتهای پژاک و حزب کارگران کوردستان در مناطق مرزی خبر داد.
دولت عراق در ماه اوت گذشته با اعلام، تروریست بودن سازمان مجاهدین خلق و آلوده بودن دست این سازمان به خون هموطنان عراقی، حکم اخراج این سازمان را از عراق صادر کرد.
سازمان مجاهدین خلق در سال 1965 و پس از اینکه شاه ایران بسیاری از سران این سازمان را اعدام کرد به انقلاب جمهوری اسلامی ایران پیوستند و نقش بسزائی در سرنگونی شاه داشتند. اما دو سال ونیم بعد از پیروزی انقلاب ایران، با دولت تازه تشکیل جمهوری اسلامی نیز به مشکلاتی برخوردند و شروع به ترور بعضی از مسئولان جمهوری اسلامی نمودند که باعث شد درگیریهای خونینی بین این سازمان و جمهوری اسلامی بوجود بیاید و تا الان نیز این درگیریها ادامه دارد.


شفق نیوز
//////////////////////
خاطرات تسخیر شده: اعدام کردها توسط جمهوری اسلامی در سال 1358
kurdane.com
کردانه: کمرکز اسناد حقوق بشر ایران گزارش مستند اعدام کردهای ایران توسط جمهوری اسلامی در مرداد و شهریور ۱۳۵۸ را منتشر کرده است



نیو هیون، کنتیکت –مرکز اسناد حقوق بشر ایران امروز گزارش مستند اعدام کردهای ایران توسط جمهوری اسلامی در مرداد و شهریور 1358 را منتشر کرد. این گزارش، «خاطرات تسخیر شده: اعدام کردها توسط جمهوری اسلامی در سال 1358»، از لینک زیر قابل دسترس است.
www.iranhrdc.org

کردهای ایران، همانند بسیاری از اقلیتهای قومی دیگر، از انقلاب 1357 ایران حمایت کردند، و به دنبال نوعی خودمختاری در جمهوری نوپای اسلامی بودند. بنابراین در مرداد 1358، تنها شش ماه بعد از بازگشت آیت الله روح الله خمینی به ایران، وی به نیروی نظامی و سپاه پاسداران تازه تاسیس شده فرمان داد تا کردها را درهم کوبیده و کنترل مناطق کردنشین در شمال غرب ایران را به دست بگیرند. نیروهای دولتی طی چند هفته دست به حملات خونینی زدند که طی آن شهرها را با توپخانه و تانک و نیز بمباران هوائی به محاصره درآوردند. تا اوایل شهریور آنها شهرهای اصلی را تحت کنترل درآورده بودند و مبارزان کرد (پیشمرگه‎ها) به کوهستانها گریخته و از آنجا به مبارزات چریکی خود ادامه می‎دادند.

اما خمینی تنها به اعزام ارتش و اعضاء پاسداران انقلاب به این نواحی اکتفا نکرد. او برای ایجاد هراس هر چه بیشتر، یار دیرین خود، آیت‎الله صادق خلخالی را هم به منظور اجرای محاکمات شتابزده و صدور فرمان اعدام این به اصطلاح شورشیان، اعزام داشت. خلخالی، تا آن هنگام به عنوان رئیس دادگاه تازه تأسیس انقلاب اسلامی، به دلیل اشتیاقش برای اجرای محاکمات شتابزده و صدور فرمانهای اعدام، از جمله فرمان اعدام شاه در تبعید، به «قاضی طناب دار» شهرت یافته بود.

در طول ماه‎های مرداد و شهریور، در حالیکه نیروهای دولتی کنترل شهرهای نواحی کردنشین را به دست می‎گرفتند، خلخالی و دستیارانش برای چندین هفته به محاکمه مردان، زنان، و پسرانی که بدون هیچگونه حکم جلب و یا اتهامی دستگیر شده بودند، پرداختند. او و دستیارانش به طور خلاصه از زندانیان سوالاتی می‎پرسیدند و سپس آنها را به جرائمی از قبیل «مفسد فی‎الارض و محارب با خدا و رسول خدا» محکوم نموده و بعد آنها را به جوخه‎های آتش می‎سپردند. تمام این مراحل معمولاً فقط یک روز و گاهی تنها چند ساعت به طول می‎انجامید. اگرچه تعداد کلی اعدام‎ها معلوم نیست، اما بر اساس آنچه در آن زمان گزارش شده، بالغ بر 80 تن در طول سه هفته اعدام شدند.

این گزارش صرفاً به شرح یک رویداد سبعانه از موارد متعددی که رژیم جمهوری اسلامی در نواحی کردنشین و نیز دیگر مناطق ایران مرتکب شده می‎پردازد. این نبردها و کشتارها در مناطق کرد ادامه یافت و عاقبت منتج به یک جنگ تمام عیار گردید که سالها ادامه یافت. ایرانیان کرد به علاوه دیگر اقلیت‎های قومی به کار برای حفظ حقوق سیاسی و فرهنگی خود ادامه دادند، و جمهوری اسلامی هم به دستگیری، شکنجه و حبس کردها ادامه داد.

گرچه این وقایع 30 سال پیش اتفاق افتاده اند، اما هنوز حائز اهمیت هستند چرا که مقدمه ای بر سرکوب مستمر و متمادی صدای اقلیتها توسط جمهوری اسلامی شدند. رژیم همچنان به نقض حقوق انسانی، سیاسی و فرهنگی کردها ادامه می دهد. استفاده از زبان کردی در نشر و آموزش و پرورش مورد توجه قرار نمی گیرد. دانشجویان و فعالان سیاسی و مدنی کرد مرتباً دستگیر، بازداشت و زندانی می شوند. گزارش شده است که در حال حاضر حداقل پانزده نفر از شهروندان کرد به جرائم سیاسی در انتظار اعدام توسط جمهوری اسلامی هستند.

مرکز اسناد حقوق بشر ایران موسسه‎ای غیر انتفاعی می‎باشد که در سال 1383 توسط گروهی از پژوهشگران، فعالان حقوق بشر و تاریخدانان تاسیس شد. کارمندان این مرکز، وکلا و پژوهشگران حقوق بشر می‎باشند که مسئول تهیه گزارشهای جامع و کامل از وضعیت حقوق بشر در ایران از زمان انقلاب تا کنون می‎باشد. هدف این مرکز تشویق گفتگوی آگاهانه بین محققین و عموم مردم در داخل و خارج از ایران می‎باشند. گزارشهای حقوق بشری و آرشیوی اسناد حقوق بشر این مرکز در پایگاه اطلاعاتی آن www.iranhrdc.orgبرای دسترسی و آموزش عموم موجود می‎باشند. ‎

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر