Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ مهر ۲۲, جمعه

بررسی روزنامه های فرانسه: فیگارو: ایران در حال ساختن یک بمب اتمی می باشد




بررسی روزنامه های فرانسه: فیگارو: ایران در حال ساختن یک بمب اتمی می باشد


atom_ajans
روزنامه‌ فرانسوی فيگارو عصر روز گذشته‌ با انتشار گزارشی نوشته است در گزارشی که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ايران تهيه کرده و قرار است در نشست وين شورای حکام در روز 17 نوامبر ارائه شود؛ مدارک موجود ماهيت نظامی برنامه هسته‌ای ايران را برای دستيابی به بمب هسته‌ای ثابت می‌کنند.

گفته‌ می‌شود که ‌اين گزارش يکی از مهم‌ترين گزارش‌های آژانس درباره پیشرفت برنامه‌
هسته‌ای ایران است.
آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود به صراحت اعلام می‌کند مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهند برنامه هسته‌ای ايران جنبه نظامی دارد.
پيش از اين يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز 21 م شهريورماه گفته بود که به‌طور فزاينده‌ای نگران فعاليت‌های احتمالی ايران در زمينه توسعه "موشک هسته‌ای" است. وی همچنین به ارائه‌ جزئیات بیشتر جهت آگاهی کشورهای عضو در این زمینه‌ اشاره‌ کرده ‌بود.
به نوشته فيگارو، شرايط ديپلماتيک و جغرافيای سياسی تغيير لحن آژانس نسبت به ايران را توضيح می‌دهد.
برخی شواهد از قبیل افزایش احتمالی مشکلات داخلی آمریکا که ‌موجب پرهیز ‌آن کشور از ورود به ‌مناقشات خارجی خواهد شد و یا شکست نیکلا سارکوزی در انتخابات که ‌موضوع هسته‌ای ایران همیشه ‌در دستور کار دولت وی بوده‌ و نیز بازگشت دوباره ‌پوتین به‌ ریاست
جمهوری روسیه ‌که‌ می‌توان آن را به‌سخت تر شدن موضع مسکو در برابر غرب تعبیر کرد، از جمله‌ مواردیست که‌ مقامات غربی را متقاعد ساخته ‌تا در رابطه‌ با پرونده هسته‌ای ایران تا سال 2012 و پیش از آنکه‌ این پرونده‌ از اهمیت و دستور کار جهانی خارج شود، اقدام نمایند.
برای پايان بخشيدن به فعاليت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران، کشورهای مختلف اسناد بسياری را در اختيار آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار داده‌اند. آن‌ها تحريم‌های تازه‌ای را با هدف آسان‌سازی فروپاشی احتمالی حکومت ايران آماده کرده‌اند.
--------------


بان کی مون: رژیم ایران همچنان به نقض حقوق بشر ادامه می دهد

سایت مجذوبان نور (دراویش): بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در یک گزارش ۱۸ صفحه ای به شصت و ششمین اجلاس مجمع عمومی این سازمان ، نه تنها از ادامه نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است بلکه از افزایش شدت سرکوب مدافعان حقوق بشر، حامیان حقوق زنان، روزنامه نگاران و مخالفان دولت در ایران توسط مقام های جمهوری اسلامی در سال گذشته خبر داده است.

در این گزارش به نگرانی عمده نهادهای وابسته به حقوق بشر در سازمان ملل متحد در رابطه با ادامه اعمال شکنجه ، قطع عضو، بازداشت های خودسرانه، محاکمه های غیر عادلانه توسط حکومت جمهوری اسلامی اشاره شده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزایش اعدام ها در سال ۲۰۱۱ میلادی، به ویژه اعدام در انظار عمومی در ایران را قابل توجه توصیف کرده است. بان کی مون همچنین به دیدار خود سال گذشته در ماه نوامبر با محمد جواد لاریجانی در نیویورک اشاره می کند که در طی این ملاقات وی موارد نقض حقوق بشر توسط مقام های دولت جمهوری اسلامی را با لاریجانی در میان گذاشته و لاریجانی با وعده همکاری با سازمان ملل متحد از قطعنامه محکومیت دولت متبوعش توسط دولت های عضو مجمع عمومی این سازمان ابراز انزجار کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده است در سال ۲۰۱۰ میلادی، مجموعا ۳۸ مورد نقض حقوق بشر از طرف گزارشگران ویژه موضوعی این سازمان با مقام های جمهوری اسلامی مطرح شد که تنها به ۱۳ مورد این سوالات پاسخ داده شده است.

با وجود دعوت رسمی و عمومی دولت جمهوری اسلامی از تمامی گزارشگران ویژه موضوعی سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون به هیچ یک از گزارشگران اجازه بازدید از ایران برای تحقیق داده نشده است. در این رابطه بان کی مون در گزارش خود می گوید تقاضای هر ساله گزارشگر ویژه امور شکنجه برای سفر به ایران و تحقیق و تهیه گزاش، از سال ۲۰۰۵ تاکنون توسط مقام های دولت جمهوری اسلامی بی پاسخ مانده است. در کنار این تقاضا، درخواست گزارشگران ویژه موضوعی آزادی بیان، استقلال قضات و وکلای مدافع، اقلیت های مذهبی و حق دسترسی به غذا نیز بی پاسخ مانده است. اما مقام های جمهوری اسلامی قول داده اند که در سال ۲۰۱۲ اجازه خواهند داد تا تعدادی از این گزارشگران موضوعی به ایران سفر کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد می گوید مقام های حکومت جمهوری اسلامی به ویژه مقام های وزارت امور خارجه، نمایندگان مجلس، قوه قضائیه و سپاه پاسداران نسبت به انتخاب احمد شهید، گزارشگر ویژه بررسی نقض حقوق بشر در ایران واکنش نشان داده و اعلام کرده اند به آقای شهید برای تحقیق و بررسی اجازه ورود نخواهند داد.

در این گزارش به تفصیل به شرح کلیه موارد نقض حقوق بشر در سال گذشته با اعلام نام قربانیان از جمله موارد شکنجه زندانیان سیاسی و عقیدتی، اجرای مجازات شلاق، قطع اعضای بدن مجرمان، افزایش اعدام ها از جمله اعدام در انظار عمومی و اعدام افرادی که در سن نوجوانی مرتکب جرم شده اند، سرکوب مدافعان حقوق زنان، سرکوب اقلیت های قومی و مذهبی پرداخته شده است.

در گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین به عدم اساسی ترین و بنیادترین آزادی ها مانند حق آزادی بیان و ابراز عقیده، حق گردهمایی و برگزاری اجتماعات برای شهروندان ایرانی اشاره شده و اینکه هرگونه انتقادی توسط مقام های جمهوری اسلامی به شدت سرکوب می شود.

بان کی مون در حالیکه از عدم پاسخ مسئولان جمهوری اسلامی به درخواست و سوالات انبوه گزارشگران ویژه موضوعی در رابطه با موارد فاحش نقض حقوق بشر ایران ابراز نگرانی می کند، همچنان امیدوار است در سفر احتمالی ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد در آینده نزدیک به ایران، وی بتواند بدون هیچ محدودیتی برای تبادل نظر به مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده با اعضای جامعه مدنی در ایران دیدار داشته باشد.

-------------

هشدار سازمان ملل: سوریه به سمت جنگ داخلی می رود

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- تظاهرات مردم به پا خاسته سوریه که برای آزادی و دموکراسی با رژیم بشار اسد مبارزه می کنند امروز از گسترش بیشتری برخوردار بود و آنها در شهرهای دمشق، حمص، ادلیب، درعا و قمیشلی فریاد سر داده بودند ولی مأموران اسد با خشونت به این فریادها پاسخ دادند و تا ساعات ظهر دستکم 10 نفر را به قتل رساندند.

به گزارش شبکه تلویزیونی "العربیة"، تنها هفت نفر در حومه دمشق کشته شده اند.

نمایندگی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز هشدار داد که سرکوب بیرحمانه مخالفان رژیم سوریه امکان دارد آن کشور را به یک جنگ سراسری داخلی سوق بدهد.

مصر: محموله های تسلیحاتی از لیبی به صحرای سینای سرازیر شد

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- منابع امنیتی مصر امروز هشدار دادند که در روزهای اخیر قاچاقچیان اسلحه، سلاح های زیادی را از کشور جنگ زده لیبی به صحرای سینای منتقل کرده اند.

به گزارش روزنامه "واشینگتن پست"، مأموران مصری شماری موشک زمین به هوا را که به صحرای سینای قاچاق می شده توقیف کرده اند.

دولت مصر از اسرائیل اجازه خواسته است نیروهای خود را در صحرای سینای افزایش بدهد تا بتواند جلوی قاچاق سلاح به صحرای سینای و از آنجا به نوار غزه را بگیرد و اسرائیل نیز موافقت خود را با این خواسته ابراز داشته است.

خامنه ای: طرح ایران هراسی آمریکا شکست می خورد

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- رهبر جمهوری اسلامی گفت که آمریکا در طرح جدید خود که او آنرا "طرح ایران هراسی" نامید، شکست خواهد خورد.

آیت الله علی خامنه ای که شب گذشته در جریان مراسم مشترک یگان های نظامی کرمانشاه سخن می گفت، افزود: «تکرار شیوه های ابلهانه و بی خاصیت سیاستگذاران درمانده و پریشان غربی برای ایران هراسی، باز هم نتیجه نخواهد داشت و بار دیگر طعم تلخ شکست را خواهند چشید».

این سخنان خامنه ای، نخستین واکنش مسئولان رده اول حکومت ایران به افشای طرح تروریستی سپاه پاسداران برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن و منفجر کردن سفارتخانه های اسرائیل و عربستان در ایالات متحده بود.

اما او نیز حاضر نشد به طور مستقیم به این توطئه اشاره ای کند.

در جریان این مراسم، فرمانده کل سپاه پاسداران، سرلشگر پاسدار محمد علی جعفری نیز بدون آنکه مستقیماً به افشای این توطئه تروریستی اشاره ای کند، مدعی شده گفت: «امروزه ایران با دشمنان منطقه ای و خارجی بسیاری روبرو است».

او افزود: «ولی این دشمنی ها طبیعی است چرا که انقلاب اسلامی به دستآوردهای فراوانی رسیده است» - البته وی توضیح نداد که از کدام "دستآوردها" سخن می گوید.

شورای امنیت: مدارک آمریکا قانع کننده است

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- خبرگزاری "آسوشیتدپرس" گزارش داد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، پس از شنیدن گزارش آمریکا از توطئه تروریستی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در خاک ایالات متحده، اعلام کرده اند که شواهد و مدارک ارائه شده "کاملاً قانع کننده" است.

نمایندگان فرانسه، آلمان و کلمبیا، تأکید کردند که مدارک نشان می دهد برخی مقامات ایرانی در پس این توطئه قرار داشتند و به همین دلیل جمهوری اسلامی باید پاسخگو باشد، ولی نمایندگان روسیه و چین بدون آنکه مدارک را رد کنند، گفتند نیاز به بررسی بیشتری دارند.

اوباما: همه گزینه ها علیه ایران روی میز است

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- رییس جمهوری ایالات متحده، پرزیدنت باراک اوباما شب گذشته با تأکید بر اینکه "همه گزینه ها" علیه حکومت ایران روی میز است، گفت که جمهوری اسلامی باید منتظر سخت ترین تحریم های بین المللی باشد.

پرزیدنت اوباما گفت که توطئه کشف شده، تنها بخشی از "طرح خطرناک و رفتار بی محابای" حکومت ایران است و تأکید کرد که در این زمینه، مسئولان بلندپایه حکومت اسلامی را پاسخگو می داند.

رییس جمهوری ایالات متحده همچنین تأکید کرد که حتی اگر بپذیریم مقامات بلندپایه حکومت ایران در جریان جزییات این توطئه تروریستی نبوده اند، باز هم آنها در برابر این گونه اقدامات مسئولند.

رییس جمهوری ایالات متحده تأکید کرد که کاخ سفید واشینگتن به تلاش های

آمریکا: امیدواریم آژانس جزییات برنامه نظامی اتمی ایران را منتشر سازد

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- ایالات متحده آمریکا امیدوار است که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش بعدی خود درباره برنامه اتمی حکومت ایران، جزییات بیشتری را از دلایل نگرانی های بین المللی درباره برنامه اتمی ایران منتشر سازد.

آقای گلین دیویس، نماینده ایالات متحده در آژانس، با اعلام این موضوع گفت: «ما از آژانس انتظار داریم که با صراحت به آنچه جنبه های نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران نامیده می شود بپردازد».

او افزود: «این چنین گزارشی نشان خواهد داد که چه قدم هایی را در مقابله با خطر ایران اتمی باید برداشت».

گزارش جدید مدیرکل آژانس درباره برنامه اتمی ایران، ماه آینده میلادی منتشر خواهد شد و وی پیشتر وعده داده که در آن، بخش هایی از دلایل نگرانی های جهانی از برنامه اتمی ایران را منتشر سازد.

بان گی مون: سیصد تن در ایران مخفیانه اعدام شدند

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- دبیر کل سازمان ملل متحد در چهارمین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر ایران نوشت گزارش هایی در دست دارد که نشان می دهد علاوه بر 252 اعدام اعلام شده، دستکم 300 تن نیز در سال گذشته میلادی، 2010 ، به صورت مخفیانه در ایران اعدام شده اند.

به گفته آقای بان گی مون، بیشتر اعدام های اعلام نشده در زندان وکیل آباد مشهد انجام شده است.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود همچنین از افزایش شمار اعدام ها به ویژه در ملاءعام، موارد قطع عضو و شکنجه و بازداشت روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر در حکومت ایران ابراز نگرانی کرد.

-----------------

بازداشت یکی دیگر از اعضای انجمن سبز چیا

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

یکی دیگر از اعضای انجمن سبز چیا در شهر مریوان بازداشت شد.
بنا به گزارش رسیده به سرویس حقوق بشر آژانس خبری موکریان، یکی دیگر از اعضای فعال انجمن سبز چیا مریوان به نام رحیم باجور روز پنج شنبه 21 مهر ماه به صورت تلفنی از سوی اداره اطلاعات این شهراحضار و در پی مراجعه به این اداره بازداشت شد.
تا لحظه تنظیم خبر از محل نگهداری و اتهام احتمالی این فعال مدنی اهل مریوان اطلاعی در دست نیست
یاد آور می گردد شریف باجور برادر رحیم باجور نیز روز شنبه مورخ ۱ مرداد ماه بە ادارەی اطلاعات احضار و به دنبال مراجعه نامبرده به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر، بازداشت شده بود.

---------------------

وزیر دفاع انگلستان استعفا کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، وزیر دفاع انگلستان که در روزهای اخیر با اتهام سواستفاده از مقام خود در ارتباط با یکی از دوستانش قرار گرفته بود، امروز از سمت خود استعفا کرد.

در انگلستان مقامات دولتی حق ندارند از مقام خود برای منافع شخصی بهره ببرند و مرز میان تعهد حرفه ای آنها و دوستان و آشنایانشان باید حفظ شود.

---------------------

سه‌رۆك وه‌زیرانی توركیا هه‌ڕه‌شه‌كانی له‌دژی په‌كه‌كه‌، به هۆشیار ‌زێباری راگه‌یاند

هاوڵاتی، ئاژانسه‌كان

ره‌جه‌ب ته‌یب ئه‌ردۆگانی سه‌رۆكوه‌زیرانی توركیا، به‌هۆشیار زێباری وه‌زیری ده‌ره‌وه‌ی عێراقی راگه‌یاند ئارامی نه‌ماوه‌‌و باكوری عێراق له‌په‌كه‌كه‌ پاك ده‌كاته‌وه‌.

دوور له‌چاوی میدیاكان له‌شاری ئه‌سته‌نبوڵی توركیا، ڕه‌جه‌ب ته‌یب ئه‌ردۆگان سه‌رۆكوه‌زیرانی توركیا له‌گه‌ڵ هۆشیار زێباریی وه‌زیری ده‌ره‌وه‌ی عێراق كۆبوونه‌وه‌یه‌كی نیو كاتژمێری نهێنیی‌ ئه‌نجامدا.

له‌و كۆبوونه‌وه‌ داخراوه‌دا، هه‌ردوولا باسیان له‌ڕه‌وشی ناوچه‌ سنوریه‌كانی هه‌رێمی كوردستانی عێراق كردو ئه‌نكه‌ره‌ سووربوونی خۆی دوپاتكرده‌وه‌ له‌سه‌ر پاككردنه‌وه‌ی ناوچه‌كه‌ له‌هێزه‌كانی پارتی كرێكارانی كوردستان.

ڕۆژنامه‌ی حوڕییه‌تی توركی ئه‌مڕۆ هه‌ینی بڵاویكرده‌وه‌ كه‌ “وتووێژه‌كان له‌باره‌ی دژایه‌تی تیرۆر‌و چالاكیی جوداخوازه‌كانی ناوچه‌كانی باكوری عێراقه‌وه‌ ئه‌نجامدراوه‌، ئه‌ردۆگان به‌شێوه‌یه‌كی توند وه‌ڵامی لێدوانه‌كانی هۆشیار زێباریی داوه‌ته‌وه‌ كه‌ وتبووی ناڕه‌حه‌ته‌ به‌به‌رده‌وامبوونی پرۆسه‌ سه‌ربازییه‌كانی توركیا له‌خاكی عێراقدا”.

ئه‌ردۆگان په‌یامێكی داوه‌ته‌ هۆشیار زێباری تا بیگه‌یه‌نێته‌ نوری مالیكی، كه‌ تێیدا وتوویه‌تی “ئه‌و خاكه‌، خاكی ئێوه‌یه‌‌و پێویسته‌ كۆنتڕۆڵی بكه‌ن، ئێوه‌ ناچارن پاكی بكه‌نه‌وه‌. به‌پێچه‌وانه‌وه‌، ئێمه‌ پاكی ده‌كه‌ینه‌وه‌، له‌به‌رئه‌وه‌ ده‌بێت ڕێوشوێنی پێویست به‌بابه‌ته‌كه‌ بگیرێته‌به‌ر‌و رێكخراوه‌ جوداخوازییه‌كه‌ له‌باكوری عێراق له‌ناوببرێت، له‌به‌رئه‌وه‌ی ئێمه‌ سوورین له‌سه‌ر له‌ناوبردنیان”.

هۆشیار زێباریی وه‌زیری ده‌ره‌وه‌ی عێراق، ڕۆژی چوارشه‌ممه‌ به‌سه‌ردانێك گه‌یشته‌ توركیا.

-------------------------------

دوشنبه ی آینده، بازگشت پناهجویان بازداشتی ایرانی از دانمارک به مالمو

دانمارک
۴ تن از ایرانیان ساکن سوئد، که یازده تن از آنان به عنوان پناهجو و بدون اجازه ی اقامت در این کشور بسر می برند، در روزچهارشنبه، ۵ اکتبر برای انجام تظاهراتی در برابر سفارت جمهوری اسلامی در کپنهاک، در اعتراض به از جمله بازداشت و اعدام برخی از کارگران در ایران، از مالمو به دانمارک رفتند که همه ی آن ها توسط پلیس بازداشت شدند.


Lyssna: گفتگو با حسن صالحی و سلیمان سبکبار در مالمو


سه تن از بازداشت شدگان که دارای گذرنامه و اقامت در سوئد بودند بعد از بیست چهار ساعت آزاد شده و به سوئد باز گشتند. اما ۱۱ نفر دیگر که اجازه ی اقامت نداشتند، هنوز در بازداشتگاه دانمارک به سر می برند. دلیل اولیه ی بازداشت این افراد، نداشتن اجازه ی برگزاری تظاهرات در برابر سفارت جمهوری اسلامی و دلیل دیگر ورود غیر قانونی یازده تن از آنان به دانمارک عنوان شده است . حسن صالحی از فعالان کمیته ی تلاش برای آزادی کارگران زندانی در ایران که در حال تدارک برگزاری تظاهراتی در روز ۵ نوامبربرای حمایت از کارگران زندانی در ایران است، نامه ای اعتراضی به دولت دانمارک نوشته و به بازداشت این پناهجویان در دانمارک اعتراض کرده است. اما انتقاد اصلی حسن صالحی به اداره ی مهاجرت سوئد است که عنوان کرده این پناهجویان را تا پیش از روز دوشنبه، ۱۷ اکتبر نمی تواند تحویل بگیرد.
با سلیمان سبکبار نیز گفتگوئی داریم . او یکی ازسه نفریست که به دلیل داشتن اجازه ی اقامت در سوئد، بعد از بیست و چهار ساعت از بازداشتگاه آزاد و به مالمو باز گشته است.
زینت هاشمی

-------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر