Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ مهر ۲۳, شنبه

تظاهرات دربرابر سفارترژیم اسلامی ایران در استکهلم



تظاهرات دربرابر سفارترژیم اسلامی ایران در استکهلم

تظاهرات دربرابرسفارت

از ساعت چهارده امروز تظاهراتی درپشتیبانی از کارگران در ایران دربرابر سفارت جمهوری اسلامی در استکهلم برگزارمی شود. شماری از سازمان ها و گروه های مختلف ایرانی دراین تظاهرات شرکت دارند. قراراست امروز از ساعت دوازده تا هجده نیزتظاهراتی در پشتیبانی از کارگران و مردم معترض آمریکا که تظاهرات موسوم به «وال استریت» را برپاکرده اند، همزمان با صدهاشهردیگر درجهان، درمیدان مرکزی استکهلم، سرگل برگزارشود. گروه ها و سازمان های ایرانی، ازایرانیان برای شرکت دراین تظاهرات جهانی نیز دعوت کرده اند.
دررابطه با پشتیبانی از کارگران ایران تظاهراتی نیز درروزچهارشنبه، پنجم اکتبردر کپنهاگ، پایتخت دانمارک برگزارشد که درجریان آن چهارده ایرانی ساکن سوئد که از مالمو به آن شهررفته بودند بازداشت شدند. سه تن از آنها که اجازه ی اقامت درسوئد را داشتند، آزاد و یازده نفردیگر نیز که پناهجوهستند و هنوز اجازه ی اقامت دریافت نکرده اند، قراراست روزدوشنبه به سوئد بازگردانده شوند.

----------------------

پیشنهاد اِسکان اجباری کودکان پناهجو در کمونها

Asylsökande. Foto Stig-Åke Jönsson/Scanpix.
اداره مهاجرت باید قادر باشد کمونها را وادار به نگهداری از کودکانی کند که به تنهایی از سوئد درخواست پناهندگی کرده اند، علی رغم این که کمونها حق دارند ازاین کار خودداری کنند. این نتیجه تحقیقی است که از یوران اِوِرلوف (Göran Ewerlöf)، بنا به سفارش توبیاس بیلستروم (Tobias Billström) وزیر مهاجرت سوئد انجام داده است. سال ۲۰۰۵ حدود ۴۰۰ کودک پناهنده با سوئد آمدند که در سال گذشته حدود ۲۴۰۰ افزایش یافت. علی رغم این که اداره مهاجرت برای اسکان دادن این کودکان با حدود ۲۹۰ کمون قرارداد بسته، هنوز این اداره با مشکل کمبود مسکن برای کودکان پناهجو روبرو است. یوران اِوِرلوف معتقد است که این اجبار باید آخرین راه حل باشد و اداره مهاجرت باید مانند همیشه تلاش کند در وهله اول این مشکل را از طریق به توافق رسیدن با کمونها حل کند.
----------------------

گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل از وضع حقوق بشر در ایران

خبرگزاری هرانا - عصر جمعه نسخه ای از گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، در اختیار بی بی سی فارسی قرار گرفت.

این سند که قرار است تا ساعاتی دیگر به طور رسمی منتشر شود، نخستین ارزیابی آقای شهید از وضع حقوق بشر در ایران است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه فروردین گذشته به تعیین یک گزارشگر ویژه برای ایران رای داد و در ماه خرداد، احمد شهید، وزیر امور خارجه سابق مالدیو را به عنوان گزارشگر ویژه انتخاب کرد.

ایران که اتهام نقض گسترده حقوق بشر را رد می کند با سفر احمد شهید به این کشور مخالفت کرده است.

احمد شهید نوشته است که به سبب کمبود وقت، این گزارش کوتاه تر از گزارش های بعدی اش خواهد بود. این سند به غیر از مقدمه، شیوه تحقیق و نتیجه، دارای بخش "وضعیت حقوق بشر" است که به شش فصل تقسیم می شود:

آقای شهید در بخش فعالان سیاسی از گفتگوهایش با دو شاهد مطلع می نویسد که با او در مورد وضع میر حسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی و فاطمه کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ایران، صحبت کرده اند.

او شرایط این چهار نفر را بسیار نگاران کننده خوانده است و از زبان یکی از شاهدان می گوید: "آقای موسوی و خانم رهنورد بدون تفهیم هر گونه اتهامی از بهمن ماه سال گذشته در خانه هایشان حبس شده اند. شرایطی که هر دو آن را زندانیان حکومت می خوانند."

وضع مهدی کروبی هم در این گزارش به طور مفصل از زبان شاهد دیگر شرح داده شده است. او می نویسد که ارتباط آقای کروبی کاملا با دنیای خارج قطع شده است و در طول ماه های بازداشت خانگی فقط شش بار موفق به دیدار با اعضای خانواده اش شده است و در نهایت روز ۲۵ تیر ماه از منزل خود به محل دیگری منتقل شده است.

بر اساس این گزارش، همه آنها در دوران بازداشت از دیدار و ارتباط آزادانه با اعضای خانواده های خود، دسترسی به روزنانه ها و اخبار و نیز رسیدگی به نیازهای درمانی و معاینه توسط پزشک مورد اعتمادشان محروم بوده اند.

احمد شهید در بخش بعدی به وضعیت روزنامه نگاران زندانی پرداخته و از میان ۳۴ روزنامه نگاری که به استناد نامه کمیته دفاع از روزنامه نگاران در ایران زندانی هستند از احمد زیدآبادی، محمد داوری، عیسی سحرخیز، حسین رونقی ملکی، مسعود باستانی، بهمن احمدی امویی، محمد صدیق کبودوند، و کیوان صمیمی نام برده و موارد محرومیت آنها از حقوق اولیه شهروندی را شرح داده است.

وی احکام "اختیاری و مستبدانه" زندان برای آنها و رفتار "تبعیض آمیز" با آنان را موجب نگرانی شدید دانسته است.

آقای شهید همچنین مرگ هدی صابر در زندان در پی اعتصاب غذا و عدم رسیدگی پزشکی را یکی از نمونه های بسیار نگران کننده از رفتاری های به گفته وی اختیاری با زندانیان خوانده است.

در بخش فعالان دانشجویی که در زندان به سر می برند آقای شهید از جمله به عبدالله مومنی و موضوع "فشردن گردن" وی به وسیله طناب توسط بازجو تا مرز مرگ به عنوان نمونه ای از شکنجه زندانیان اشاره می کند.

احمد همچنین از رامین پرچمی، علی ملیحی و آرش صادقی به عنوان دیگر زندانیان سیاسی نام می برد.

وی همچنین محروم کردن دانشجویان زندانی از دریافت خدمات درمانی را نمونه نقض حقوق ابتدایی آنان خوانده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در بخش هنرمندان گزارش خود از حکم شش سال حبس برای کارگردانان سرشناس سینمای ایران، جعفر پناهی و محمود رسول اف و حکم پنج سال زندان که در غیاب محسن نامجو برای این خواننده صادر شده، به عنوان نمونه های نقض حقوق بشر انتقاد کرده است.

آقای شهید در بخش وکلا، با استناد به گزارش شیرین عبادی؛ وکیل و برنده جایزه صلح نوبل، می گوید ۴۲ وکیل دادگستری در ایران عمدتا به خاطر دفاع از موکلین شان با آزار و اذیت، بازداشت، زندان و محدودیت در انجام وظایف وکالت مواجه شده اند.

در صدر این فهرست، نام نسرین ستوده و حکم ۱۱ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت در دادگاه بدوی قرار دارد.

این گزارش در بخش حامیان محیط زیست، به بازداشت دست کم ۶۰ نفر در پی اعتراضات مردم به خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره می کند و از سرکوب حق اعتراض و آزادی بیان ابراز نگرانی می کند.

آقای شهید برای نمونه از خانم فرانک فرید که از زمان این اعتراضات در زندان تبریز به سر می برد نام برده است.

این گزارش در آغاز فصل آزادی اجتماعات با یادآوری به رسمیت شناخته شدن حق مردم برای تجمع مسالمت آمیز در کنوانسیون جهانی حقوق بشر که دولت ایران به آن پیوسته و باید آن را رعایت کند از "نقض گسترده" این حق در ایران انتقاد کرده است.

آقای شهید برای نمونه می گوید دولت ایران از صدور مجوز برای راهپیمایی در سالروز انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ خودداری کرد. او همچنین می گوید ماموران امنیتی از تجمع های کوچک تر از جمله گردهم آمدن دوستان و اقوام برای تشییع جنازه عزت الله سحابی ممانعت به عمل آوردند.

او در بخش حقوق زنان با اشاره به "قوانین تبعیض آمیز" علیه زنان در ایران به تلاش های فعالان حقوق آنان پرداخته است.

او می نویسد: "برای مثال زنانی که برای برابری حقوق زنان در کمپین یک میلیون امضا فعالیت می کرده اند به صورت مکرر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، تهدید، بازجویی و بازداشت می شوند."

این گزارش همچنین از برخوردهای خشن پلیس با زنانی که پوشش آنها مورد تایید حکومت نیست به شدت انتقاد کرده است و از احکام زندان فعالان سیاسی و اجتماعی از جمله بهاره هدایت، عضو دفتر تحکیم وحدت‌ که به نه سال و نیم زندان محکوم شده و محبوبه کرمی، که محکومیت سه سال زندان را می گذراند به عنوان مثال های نقض آزادی های ابتدایی نام برده است.

آقای شهید در بخش اقلیت های قومی و مذهبی، از "نقض گسترده" حقوق اساسی این بخش بزرگ از جامعه، توسط دولت ایران انتقاد کرده است.

او با اشاره به "آزار و اذیت تاریخی" بهائیان از شدت گرفتن تبعیض ها از جمله محروم شدن حق تحصیلات عالیه و فرصت های شغلی دولتی،‌ تخریت اموال و بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر آنان در سال های اخیر از جمله زندانی شدن هفت رهبر این اقلیت شدیدا ابراز نگرانی کرده است.

این گزارش می گوید نقض حقوق اساسی اقلیت های مذهبی به بهاییان محدود نمی شود.

بنا بر این سند، مسیحیان به ویژه کسانی که از سایر ادیان به ویژه اسلام به مسیحیت گرویده اند به زندان می افتند و احکام سنگین از جمله اعدام برایشان صادر می شود.

از پرونده یوسف ندرخانی که بنا بر گزارش ها، در ۱۹ سالگی به مسیحیت گرویده است به عنوان نمونه یاد شده است.

احمد شهید از افزایش اعدام ها در ایران ابراز نگرانی کرده است

آقای شهید می نویسد: "صوفیان نیز در جمهوری اسلامی ایران با نقض آزادی انجام آیین های مذهبی و محدودیت های گسترده و تبعیض های گسترده رو به رو هستند."

او از برخورد های اخیر با دراویش و حکم چهار سال زندان برای غلامعباس زارع حقیقی یکی از دروایش گنابادی، ابراز نگرانی کرده است.

او همچنین از محدودیت های جاری برای روحانیت مذهبی شیعه که با سیاست های حکومت مخالفت کرده اند از جمله آیت الله یوسف صانعی و احمد قابل انتقاد کرده است.

در این گزارش به عدم صدور مجوز ساخت مسجد برای اهل تسنن در تهران و "حمله به محل عبادت آنها و بازداشت روحانی حاضر در محل" به عنوان نمونه های این محدودیت ها استناد شده است.

او با اشاره به آمار رسمی ۲۰۰ اعدام در ۱۰ ماه اخیر و گزارش ها مبنی بر ۳۰۰ اعدام مخفیانه در زندان وکیل آباد مشهد و ۱۰۰ زندانی جوان و نوجوان که در انتظار اعدام به سر می برند، استفاده گسترده از این مجازات را بسیار نگران کننده خوانده است.

احمد شهید در پایان این گزارش ابراز امیدواری کرده است که حکومت ایران راه را برای گفتگوی سازنده باز کند.

او بار دیگر با ابراز نگرانی از وضعیت زندانیان سیاسی، از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است اجازه دهند او به ایران سفر کند. این

در حالیست که ایران می گوید که در این کشور زندانی سیاسی وجود ندارد و اتهام نقض حقوق بشر را رد می کند.

--------------------

فردا ١٥ اکتبر در حدود هزار شهر در چهارگوشه جهان تظاهرات و اجتماعاتی علیه فلاکت ناشی از بحران سرمایه داری و در اعتراض به سیاستهای اقتصادی دولتها و حاکمیت بازار و بانکها و بورس برپا میگردد. این حرکتی شورانگیز، تاریخی و رادیکال است که توسط برگزار کنندگان خودجوش و بیشمارش، "جنبش ٩٩ درصدی ها"، "اتحاد جهانی برای تغییر"، "روز جهانی انقلاب" و غیره خوانده شده و قرار است حرکتی ادامه دار باشد



--------------------------------
خانقین گوران دیار کرماشان


////////////////

پرت کردن خواهر به دره به خاطر سوءظن

مردی که به‌خاطر سوءظن به خواهرش او را به دره پرت کرده و به قتل رسانده است به تحمل چهار سال زندان محکوم شد.
به گزارش شرق، کارآگاهان پلیس آگاهی جهرم چندی قبل تحقیق درباره مفقود شدن دختری جوان به نام سمیرا را آغاز کردند، والدین سمیرا مدعی بودند فرزندشان به طرز مرموزی مفقود شده و هیچ نشانی از وی وجود ندارد. ماموران بعد از اینکه فرضیه آدم‌ربایی را مردود تشخیص دادند، تصمیم گرفتند با بررسی روابط خانوادگی سمیرا علت ناپدید شدن او را فاش کنند. آنها با دو احتمال مواجه بودند؛ نخست آنکه این دختر بنا به دلایلی از خانه گریخته و دوم اینکه اعضای خانواده او می‌دانند چه اتفاقی برای فرزندشان رخ داده است و با طرح شکایت صوری قصد دارند مسیر تحقیقات را منحرف کنند.
در این مرحله از تجسس‌ها بود که فاش شد سمیرا با یکی از برادران بزرگ خود به نام عیوض به شدت اختلاف داشت. عیوض در بازجویی‌ها حرف‌های ضد و نقیضی زد و شک ماموران را برانگیخت به همین سبب وی بازداشت شد و بعد از چند جلسه بازجویی اعلام کرد به خاطر سوءظن به خواهرش او را به قتل رسانده است. این متهم برادرش را به عنوان همدست و شریک جرمش معرفی کرد و باعث دستگیری او شد.
پس از ثبت این اعترافات جسد مقتول در حالی که به آتش کشیده شده بود در ته دره‌ای در خارج از شهر پیدا شد و پرونده با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست در اختیار قضات شعبه چهارم دادگاه کیفری استان فارس قرار گرفت. در این جلسه با توجه به اینکه والدین سمیرا به عنوان اولیای‌دم از پسران خود گذشت کرده و گفته بودند هیچ شکایتی از آنها ندارند، نماینده دادستان خواستار مجازات آنها به خاطر جنبه عمومی جرم شد. سپس عیوض، متهم ردیف اول با تشریح واقعه به دفاع از خودش پرداخت و گفت: «من مدتی بود که به خواهرم شک داشتم. رفتارهای او باعث آبروریزی شده بود و نمی‌توانستم این شرایط را تحمل کنم. سمیرا هم حاضر نبود در رفتارش تغییری بدهد به همین دلیل بالاخره به این نتیجه رسیدم که چاره‌ای جز کشتن او ندارم.»
متهم ادامه داد: «روز حادثه‌ به بهانه‌ای خواهرم را سوار خودروام کردم و او را به خارج از شهر بردم. وقتی نزدیک یک پرتگاه رسیدیم، توقف کردم. سمیرا که فهمیده بود، قصد دارم بلایی سرش بیاورم سعی کرد با داد و فریاد در برابرم مقاومت کند ولی من به زور او را از ماشین پیاده کردم و لب دره بردم و از آنجا او را به پایین پرت کردم.»
این جوان در ادامه گفت: «بعد از سقوط سمیرا خودم هم ته دره رفتم تا مطمئن شوم فوت کرده است. سپس برای اینکه جسد شناسایی نشود با بنزین آن را به آتش کشیدم، البته برادر دیگرم هم در این کار به من کمک کرد.»در ادامه این جلسه متهم ردیف دوم نیز از خودش دفاع کرد. او با رد اتهام دست داشتن در خواهرکشی گفت: «وقتی عیوض به من تلفن زد و خبر داد چه کار کرده است به محل حادثه رفتم و با کمک هم جنازه را به محل دیگری بردیم، در آنجا گودالی حفر و پیکر سمیرا را دفن کردیم.»
بنا بر این گزارش در پایان این جلسه هیات قضات وارد شور شدند و عیوض را به اتهام قتل عمد به تحمل چهار سال حبس محکوم کردند. قضات همچنین برای متهم ردیف دوم مجازات 21 ماه حبس در نظر گرفتند. سپس این پرونده به دیوان‌عالی کشور رفت و رای صادره مورد تایید قرار گرفت.

//////////////


شاهکار جدید هادي ضياالديني هنرمند نامدار کردستان
پیکر تمام قد مستوره اردلان شاعر کورد

////////////////////////////

kamal-karkuki2

رئیس مجلس کردستان دکتر کمال کرکوکی دررابطه با موضع نوری المالکی مبنی براعزام نیرو به مناطق کوهستانی قندیل گفت : هر نیرویی در مناطق مرزی کردستان با شکست روبرو خواهد شد. جبار یاوردبیر کل وزارت پیشمرگ نیز گفته است رژیمهای ایران و ترکیه در حملات خود علیه حزب کارگران کردستان و پژاک دچار شکست شده‌اند .کمال کرکوکی رئیس مجلس کردستان درگفتگویی با روزنامه نگاران در رابطه با موضع نوری المالکی مبنی بر اعزام نیرو به مناطق کوهستانی قندیل و مناطق مرزی با بیان اینکه هر نیرویی در مناطق مرزی کردستان با شکست روبرو خواهد شد گفت جناحی که‌ براین باور باشد که‌ با سلاح و خشونت مسئله را حل فصل خواهد نمود به شدت دچاراشتباه شده است . از طرفی دیگر جبار یاوردبیر کل وزارت پیشمرگ درگفتگو با روزنامه شرق الاوسط با اظهار تعجب نسبت به سخنان نورالملاکی گفت حکومت اقلیم کردستان بارها اعلام کرده مسئله موجود یک مسئله سیاسی است کە باید از راههای دیپلماتیک حل و فصل شود . جبار یاوردبیر کل وزارت پیشمرگ تصریح نمود که‌ رژیمهای ایران و ترکیه درحملات خود علیه حزب کارگران کردستان و پژاک دچار شکست شده اند. در همین ارتباط معاون رئیس جمهور عراق طارق هاشمی نیز امروز گفت راهکارهای نظامی مشکلات را حل نمی کند و تاکنون نیز هیچ تصمیمی مبنی بر اعزام نیرو به ‌مرزها نگرفته‌اند. هاشمی ضمن ارزیابی این مسئله اظهار داشت گزینه‌ نظامی مسائل را حل نخواهد کرد،باید راه‌ چاره‌ دیگری در پیش گرفته‌ شود.


/////////////////////////////

Nurri-al-Maliki

سه‌رۆكی په‌رله‌مانی هه‌رێمی كوردستان دوکتۆر کەماڵ کەرکوکی سەبارەت بە هەڵوێستی مالیکی بۆ ناردنی هێز بەرەو قەندیل، ڕایگه‌یاند، هه‌ر هێزێكی عێراقی بێته‌ سه‌ر سنووره‌كانی هه‌رێمی كوردستان، شكست دێنێ.

لەلایەکی تر، جەبار یاوەر، ئەمینداری گشتی وەزارەتی پێشمەرگەی حکومەتی هەرێمی باشووری کوردستانیش، کاردانەوەی خۆی دەڕبری.

سەرۆکی پارلەمانی هەرێمی کوردستان دوکتۆر کەماڵ کەرکوکی سەبارەت بە لێدوانی مالیکی بۆ ن
اردنی سپای عێڕاق بۆ قەندیل و ناوچە سنوورییەکانی تر، بە ئاژانسەکانی هەواڵنێری ڕاگەیاندووە کە هەر لایه‌نێك بیر له‌وه‌ بكاته‌وه‌ هه‌ر كێشه‌یه‌ك به‌ چه‌ك و تووندووتیژی چاره‌سه‌ر ده‌كرێ، ئه‌وه‌ به‌هه‌ڵه‌دا چووه ‌و ئه‌و بڕیاره‌ شكست دێنێ.

لەلایەکی تر ئەمینداری گشتی وەزارەتی پێشمەرگەی حکومەتی هەرێمی کوردستان جەبار یاوەر، سەرسوڕمانی خۆی لەبارەی لێدوانەکانی نوری مالیکی دەربڕی و بۆ ڕۆژنامەی "شەرقول ئەوسەت" دوا.

یاوەر گوتی: سەرکردایەتی سیاسی هەرێمی کوردستان بەردەوام دووپاتیان کردۆتەوە کە ئەو کێشانەی لە ناوچە سنوورییەکان بوونیان هەیە، هۆکارەکەی بوونی کێشەی سیاسییە. کێشەی سیاسیش، بە ڕێگەی سەربازی چارەسەر ناکرێت.

جەبار یاوەر هەروەها گوتی: تورکیا و ئێران لە هێرشە سەربازییەکانیان لەدژی پەکەکە و پژاک دا شکستیان هێناوە، بەجێی ئەوەی بتوانن ئەو کێشەیە چارەسەر بکەن.

جێگری سەرۆک کۆماری عێراق تاریق هاشمی سەبارەت بە هەمان مژار ئەمڕۆ لێدوانێکی دا. هاشمی ڕایگەیاند گرتنەبەری ڕێبازی سەربازی کێشەکان چارەسەر ناکات و ئاشکرای کرد کە تا ئێستا هیچ بریارێک لە گۆڕێدانییە کە هێز بەرەو سنورەکان بنێرن.

تاریق هاشمی زیاتر لەسەر ئەم مژارە، هەڵسەنگاندنیکی بەو شێوەیە دەکات:

- تەنها گرتنەبەری ڕێبازی سەربازی چارەسەری ناخوڵقێنێ، بەڵکو دەبێ ڕێوشوێنی تر بگردرێتە بەر. بۆ ئەوەش ئەرکێکی زۆر دەکەوێتە سەر شانی حوکمەتی عێراق. هەم حوکمەتی هەرێم و هەمیش حوکمەتی عێراق باش دەزانن چی دەکەن.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر