Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ بهمن ۱۵, جمعه

عقب نشینی حاکمان یمن، اردن و الجزایر دربرابر معترضان یا تسلیم یا باید فرار کنند دیکتاتورها




عقب نشینی حاکمان یمن، اردن و الجزایر دربرابر معترضان یا تسلیم یا باید فرار کنند دیکتاتورها.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، معروف بخیت را به عنوا

ن نخست وزیر جدید این کشور منصوب کرد و به ا

و دستور داد که 'اصلاحات واقعی' را در این کشور اجرا کند. تصمیم به برکناری سمیر الرفاعی، نخست وزیر سابق و جایگزین کردن آقای بخیت به جای او در پی برگزاری راهپیمایی های وسیع در اردن در اعتراض به گرانی، بی کاری و فقر اتخاذ شده است. به گفته ناظران، اعتراضات هفته های اخیر در تونس و مصر که به فرار رئیس جمهوری تونس انجامیده و اوضاع سیاسی مصر را به نقطه ای شکننده نزدیک کرده نیز در این تصمیم بی تأثیر نبوده است.

رئیس جمهوری یمن: تا دو سال دیگر از قدرت کناره می گیرم
در پی تظاهرات مردم یمن رئیس جمهور این کشور وعده داد که در انتخابات آینده ریاست جمهوری کاندید نشود و فرزندش نیز جانشین او نخواهد شد. عبدالله صالح سه دهه قدرت را در دست دارد و از هم پیمانان آمریکا در مبارزه با القاعده محسوب می شود. انتخابات بعدی این کشور در سال ۲۰۱۳ برگزار خواهد شد.
بر اساس تازه ترین گزارش ها علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن گفته است بعد از پایان دوره کنونی ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳، در صدد تمدید مقام خود برنخواهد آمد. وی همچنین گفت که قدرت را به پسرش منتقل نخواهد کرد.
علی عبدالله صالح ۳۰ است که در مقام خود به عنوان رئیس جمهوری باقی مانده است. او که خطاب به پارلمان سخن می گفت از گروه های مخالف خود درخواست کرد تا به تظاهرات خیابانی پایان دهند. سازمان دهندگان تظاهرات روز پنجشنبه (۲۷ ژانویه)، از دانشجویان و جامعه مدنی خواستند که علیه فساد اداری و سیاست های اقتصادی دولت یمن دست به اعتراض بزنند. مردم یمن از افزایش فقر در میان جمعیت رو به رشد جوانان این کشور و فقدان آزادی سیاسی، شاکی هستند. بزرگترین حزب مخالف دولت یمن از اقدام آقای صالح استقبال کرد اما در عین حال گفت که گردهمایی های سازمان یافته ادامه خواهد داشت.

معترضین خواستار استعفای علی عبدالله صالح
بیش از ۲۰ هزار تظاهرکننده مخالفت حکومت یمن در صنعا پایتخت این کشور گردهم آمدند و خواستار استعفای علی عبدالله صالح، رئیس جمهور شده اند. علی عبدالله صالح چند روز پیش گفت که بعد از پایان دوره کنونی ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳ کناره گیری می کند و قدرت را به پسرش نیز منتقل نخواهد کرد. اما تظاهرکنندگان "روز خشم"، این اظهارات را رد کرده اند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در تماس تلفنی با آقای صالح از برنامه اصلاحات سیاسی او استقبال کرد و از نیروهای امنیتی یمن خواست دست به خشونت علیه تظاهرکنندگان نزنند. هزاران تظاهرکننده نیز در حمایت از آقای صالح در یکی از میادین شهر تجمع کردند. این بزرگترین اجتماعات دو هفته اخیر در یمن بوده است.

رئیس جمهوری الجزایر: وضعیت اضطراری لغو می شود
عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر، وعده داده که وضعیت فوق العاده ای که حدود ۱۹ سال بر این کشور حاکم بوده، در آینده نزدیک لغو شود. به گزارش خبرگزاری دولتی الجزایر، بوتفلیقه این مطلب را روز پنجشنبه در جریان دیدارش با وزرای دولت اعلام کرد. با این وجود، او تاکید کرد که مردم اجازه تظاهرات در خیابان های الجزیره، پایتخت را نخواهند داشت. بنا بر این گزارش، رئیس جمهوری الجزایر گفت مردم اجازه خواهند یافت در سایر نقاط کشور به غیر از پایتخت دست به تجمع بزنند. مخالفان می خواهند روز ۱۲ فوریه در الجزیره علیه دولت تظاهرات کنند.

اعتراضات خیابانی شمال آفریقا به سودان هم رسید
روز یکشنبه ۳۰ ژانویه هزاران شهروند معترض در خارطوم، پایتخت سودان، با پلیس ضد شورش درگیر شدند.
با رای مردم جنوب سودان برای استقلال در همه پرسی اخیر، این کشور در آستانه تقسیم شدن به دو قسمت است.
بیشتر معترضین، جوانانی بوده اند که گفته اند با وجود خشونت های پلیس و بازداشت های دیروز، باز به خیابان ها خواهند آمد.
معترضان می گویند از نبودن آزادی های عمومی و همچنین افزایش هزینه های زندگی عصبانی هستند.

///////////////////////////////////////

تهدید به شکنجه جنسی زندانیان سیاسی در رجايی شهر

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: بنا به گزارش های رسیده به کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، فرهنگ پورمنصوری و شهرام پورمنصوری که چندی پیش به سلول های انفرادی بند 1 معروف به «سگدونی» منتقل شده بودند، به دستور مستقیم علی حاج کاظم و نبی الله فرجی نژاد، رئیس زندان رجایی شهر و معاونت حفاظت این زندان توسط سه تن از ماموران این زندان به نام های گودرزی، آقایی و سلمانی به شدت شکنجه شده اند.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی (WWW.KOMITEDEFA.COM)، فرهنگ پورمنصوری و شهرام پورمنصوری که روز گذشته از سلول های انفرادی این زندان، به بند 4، محل جدید و ویژه نگهداری زندانیان سیاسی، منتقل شده اند، توسط ماموران زندان و به دستور مستقیم مسئولان این زندان شکنجه شده و همچنین تهدید به شکنجه جنسی شده اند.

این دو برادر که دوران حبس 15 ساله خود را در زندان رجایی شهر سپری می کنند، توسط ماموران این زندان و بصورت برهنه و با دستبند و پابند در سلول های انفرادی نگهداری شده و به شدت با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

ماموران این زندان همچنین فرهنگ و شهرام پورمنصوری را تهدید کرده اند که در صورت فاش ساختن شکنجه های خود با شکنجه های جنسی و استعمال باتوم روبرو خواهند شد.

گزارش های رسیده از زندان رجایی شهر به کمیته دفاع از زندانیان سیاسی حاکی از آن است که مسئولان این زندان در راستای تخریب روحیه زندانیان سیاسی، در مقابل زندانیان سیاسی اقدام به استعمال باتوم به زندانیان عادی کرده اند.

این اقدام مسئولان زندان رجایی شهر در حالی است که تمامی قسمت های زندان رجایی شهر از جمله سلول های انفرادی این زندان مجهز به دوربین های مداربسته ای است که به مسئولان سازمان زندان ها و قوه قضائیه جمهوری اسلامی امکان نظارت مستقیم بر این اماکن را می دهد، و سکوت نهادها و مسئولان مربوطه بطور قطع موید اطلاع آنها از اقدامات و جنایات صورت گرفته در این زندان و حتی هدایت این اقدامات از جانب ایشان برای اعمال فشار بیشتر به زندانیان سیاسی می باشد.

یادآوری می کنیم که زندان رجایی شهر کرج که به تبعیدگاه زندانیان سیاسی شهرت یافته است، چندی است که از جانب مقامات امنیتی و قضایی برای اعمال فشار بیشتر به زندانیان سیاسی و حتی حذف فیزیکی آنان مورد استفاده قرار می گیرد.

باندهای مافیایی حاضر در زندان رجایی شهر که زیر نظر مستقیم مسئولان این زندان، بویژه علی حاج کاظم رئیس آن، که توزیع سازمان یافته مواد مخدر در زندان زیر نظر مستقیم وی انجام می پذیرد، در مواقع لازم اقدام به ضرب و شتم زندانیان این زندان و بویژه زندانیان سیاسی و حتی حذف فیزیکی آنان اقدام می نمایند.

افزون بر موارد فوق، مسائلی همچون محدودیت ملاقات، قطع تماس های تلفنی، و همچنین انتقال به سلول های انفرادی و شکنجه از دیگر اقدامات مسئولان امنیتی برای تحت فشار بیشتر گذاردن زندانیان سیاسی است.

----------------------------------------------

ویکی لیکس و افشای نقش سوریه و ایران در عراق

بر اساس یک سند محرمانه منتشر شده در ویکی لیکس، نوری المالکی نخست وزیر عراق در سال ۲۰۰۹ به دیپلمات های آمریکایی گفته است ایران و سوریه به شورشیان این کشور اسلحه می رسانند.آقای مالکی این موضوع را با کریستوفر هیل، سفیر وقت آمریکا در عراق در میان گذاشته و گفته است از جمله این سلاح ها، موشک های ضد هوایی قابل حمل «استرلا» هستند.

این سند به اظهارات یک مقام ناشناس در سفارت آمریکا در عراق استناد می کند که گفته نه سفارت و نه نیروهای چند ملیتی هیچ اشاره ای به کشف و ضبط موشک های استرلا در عراق نکرده اند.

با این حال، آقای مالکی گفته است پنج عضو «تیپ روز معاد» وابسته به گروه صدر، که با سپاه قدس ایران ارتباط دارند، هنگام جا به جایی موشک ها بازداشت شده اند.

به نظر می رسد متن سند زمانی تهیه شده که تنش بین عراق و سوریه بالا بوده است. مقام های عراقی، نیروهای سوریه را به طراحی و اجرای حمله ماه اکتبر ۲۰۰۹ در بغداد متهم کرده اند که طی آن نزدیک به ۱۰۰ تن جان خود را از دست دادند.

عراق و سوریه به عنوان بخشی از یک اختلاف دیپلماتیکی بر سر این مساله، سفیرانشان را فراخواندند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر