Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ بهمن ۲۳, شنبه

روز دوشنبه روز سرنوشت ساز برای ایرانیان 25 بهمن بیانیه شماره 4 شورای عالی نیروهای مسلح مصر


به ایرانیان می گویم که از مصریان یاد بگیرید و ما هم از شما یاد گرفتیم"

حمایت "وائل گوگل" سرشناس ترین فعال مصری از فراخوان راهپیمایی 25 بهمن

وائل غنیم در مصاحبه زنده با العربیه
وائل غنیم سرشناس ترین فعال مدنی مصری و مدیر منطقه ای بخش بازاریابی شرکت گوگل در دبی در مصاحبه ای اختصاصی با "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" از برنامه فعالان ایرانی برای راهپیمایی همبستگی با مردم مصر و تونس در ۲۵ بهمن تشکر کرد و از جنبش حقوق مدنی ایرانیان حمایت کرد.

وائل غنیم، معروف به وائل گوگل که به همراه دوستان جوانش نقش بارزی در بسیج برای قیام 25 ژانویه مصر داشته و در پی آن بازداشت شد و در نتیجه اعتراضات وسیع بین المللی آزاد گردید، اینک به عنوان سرشناس ترین سخنگویان "جنبش 25 ژانویه" مصرشناخته می شود. وی به هیچکدام از احزاب و یا جریان های سیاسی در این کشور وابستگی ندارد .

وبگاه "رای ما کجاست" با انتشار گزارشی در اینباره ضمن اشاره به اینکه در روزهای اخیر عکسی از وی در طی سخنرانی در میدان تحریر قاهره چاپ شده که در آن وی دستبند سبزی پوشیده اما در پاسخ "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" که از وی پرسید آیا این دستبند در همبستگی به جنبش مردم ایران بوده است؟ گفت: "رنگ این دستبند اتفاقی بود ولی من خوشحالم که این برداشت از آن شده است."

بر اساس این گزارش فعال برجسته مصری در مورد راهپیمایی ۲۵ بهمن در ایران و خطاب به مردم ایران گفت: " من به تمام ایرانیان میگویم که از ما مصریان یاد بگیرید و ما هم از شما یاد گرفتیم. درآخراین وقایع این قدرت مردم است که پاینده است و با آن ما میتوانیم به هر هدفی برسیم. اگر مردم متحد شوند و اگر باور داشته باشیم و تمامی رویا هایمان میتوانند به واقعیت بپیوندند".
----------------------------------------------------------------------------------------------
در آخرین بیانیه ی شورای عالی نیروهای مسلح که توسط یکی از فرماندهان قرائت میشود با بیان قبلی کمی فرق میکند و بیانیه پشت بیانیه نشانه این است که قدرت مردم کارا میباشد و هر کسی هم با مردم طرف باشد باید گور خودش را بکند.
بیانیه شماره 4 شورای عالی نیروهای مسلح مصر از نظرتان میگذرد.


نیروهای مسلح مصر متعهد شده اند از حقوق ملت دفاع کنند

معرفی ارتش مصر، بزرگترین نیروی نظامی خاورمیانه و آفریقا

محمد حسنی مبارک رئیس جمهور مصر شامگاه جمعه 11-2-2011 در پی اعتراض های گسترده مردمی از قدرت کناره گیری و مسئولیت اداره این کشور را به شورای عالی نیروهای مسلح واگذار کرد.

شورای عالی نیروهای مسلح تا کنون و در بحبوحه اعتراض ها دو بیانیه داده بود، پس از کناره گیری مبارک با عنوان شورایی که قدرت را در مصر در دست گرفته است، در اولین بیانیه خود تاکید کرد که جایگزین مشروعیت ملت نخواهد شد.

اما ترکیب نیروهای مسلح مصر چگونه شکل گرفته است؟

نیروی زمینی

نیروی زمینی بزرگترین شاخه ارتش مصر است. شمار نظامیان این نیرو 340 هزار سرباز آماده به خدمت و 375 نیروی خیره است. بزرگترین نیروی زمینی آفریقا و خاورمیانه را مصر دارد، این نیرو از تجهیزات غربی و شرقی بهره مند است. تجهیزات نظامی ساخت مصر و ذخایر اسلحه را نیز باید به آن اضافه کرد.

فرماندهی کل در قاهره را فیلد مارشال محمد حسین طنطناوی وزیر دفاع بر عهده دارد و ریاست ستاد مشترک مشترک ارتش نیز بر عهده ژنرال سامی عدنان است.

این فرماندهی متشکل است از ارتش دوم و فرماندهی آن در اسماعیلیه که در حدود 120 کیلومتری قاهره قرار گرفته و ارتش میدانی سوم و فرماندهی آن در سوئز.

اما مناطق نظامی عبارتند از منطقه نظامی مرکزی که فرماندهی آن در قاهره است، منطقه نظامی غربی که فرماندهی آن در سیدی برانی است، منطقه نظامی شمالی که فرماندهی آن در اسکندریه است و منطقه نظامی جنوبی که فرماندهی آن در اسیوط قرار دارد.

هشت لشگر پیاده وجود دارد که هر کدام شامل یک گردان زرهی، دو گردان مکانیزه، یک گردان توپخانه، یک گردان زرهی، گارد ریاست جمهوری، چهار گردان زرهی مستقل، دو گردان پیاده مستقل، یک گردان هوایی، یک گردان چتر باز، 8 مجموعه نیروهای ویژه، 15 گردان توپخانه مستقل، دو گردان خمپاره انداز مستقل، 6 گردان ای تی جی دبلیو (سلاح های ضد تانک) و دو گردان اس اس ام (موشک های زمین به زمین) است.

حسین طنطاوی

فرمانده نیروهای مسلح و وزیر دفاع، متولد سال 1935، طنطاوی، در سال 1956 از دانشکده جنگ فارغ التحصیل شد، پس از آن به دانشکنده فرماندهی ستاد مشترک پیوست، در جنگ سال 1973 فرماندهی نیروهای پیاده را بر عهده داشت، وی پس از جنگ نشان شجاعت دریافت کرد.

سامی عنان

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، در جنگ سال 1973 شرکت داشت، تا سال 2005 فرمانده نیروی هوایی بود. وی متولد سال 1948 است.
او در روسیه آموزش دفاع هوایی دیده است.

نیروی هوایی مصر

تاسیس این نیرو به سال 1928 بنا بر در خواست پارلمان از دولت باز می گردد. این نیرو جزیی از ارتش مصر بود تا این که در فرمانی پادشاهی به نیرویی مستقل تبدیل شد.

نیروهای هوایی مصر در جنگ فلسطین سال 1948، جنگ یمن، جنگ ژوئن 1967 و جنگ اکتبر 1973 شرکت داشت که در آخرین جنگ فرماندهی آن را محمد حسنی مبارک بر عهده داشت.

این نیرو در زمان ریاست جمهوری انور سادات در درگیری های پراکنده با لیبی نیز شرکت داشت و به گونه ای بعض از پایگاه های لیبی را بمباران کرد.

فرمانده فعلی نیروهای هوایی مصر را رضا محمود حافظ بر عهده دارد که از سال 2008 سمت را بر عهده گرفت . نیروهای هوایی مصر 569 جنگنده بمب افکن و 149 هلیکوپتر در اختیار دارد که بیشترین در آفریقا و خاورمیانه است.

کارشنان نظامی نیروی هوایی مصر را از لحاظ توانایی جنگی در رده دوم خاورمیانه پس از اسرائیل و پیش از ترکیه رده بندی می کنند.

این نیرو 17 پایگاه هوایی اصلی در اختیار دارد، به علاوه پایگاه های ذخیره در تمام مناطق مصر. نیروی هوایی مصر چهارمین استفاده کنده از هواپیماهای آمریکایی اف16-فالن 220 به شمار می رود.

در جنگ سال 1973 این نیرو از تمام هواپیماهای خود برای بمباران پایگاه های اسرائیل از جمله هواپیماهای آموزشی استفاده کرد و با چیرگی هوایی به وسیله موشک های سام ساخت روسیه توانست هیبت خود را که در سال 1967 توسط نیروهای هوایی اسرائیل از دست داده بود، باز یابد.

14 اکتبر سال 1973 شاهد بزرگترین نبرد هوایی در تاریخ معاصر بود که در آن 160 جنگنده مصری و اسرائیلی شرکت داشتند.

فرمانده نیروی هوایی مصر، رضا محمود حافظ در سال 1952 به دنیا آمد. او در سال 1972 از دانشکده علوم هوایی فارغ التحصیل شد و پس از آن در جنگ اکتبر 1973 شرکت کرد. او بخشی از تحصیلات تکمیلی نظامی خود را در ایالات متحده آمریکا گذرانده است.

دفاع هوایی

ارتش مصر از سامانه نوین در دفاع هوایی و سامانه های ضد تانک برخوردار است. این نیرو پس از چین، ایالات متحده و روسیه در جهان پرحجم ترین موشک های زمین به زمین داراست . این ارتش 350 موشک انداز سام 2 در ختیار دارد که شماری از آن ها از رده خارج و نمونه های پیشرفته تر جایگزین آن ها شده است.

فرمانده دفاع هوایی مصر عبد العزیز سیف الدین متولد 1949 و فارغ التحصیل دانشکده جنگ است. او در جنگ اکتبر 1973 شرکت داشت.

او در ژوئن 1988 فرمانده گردان هوایی، در ژوئن 1995 فرمانده لشکر دفاع هوایی، در ژانویه 2001 فرمانده عملیات دفاع هوایی و در اکتبر 2005 فرمانده نیروهای دفاع هوایی شد.

نیروی دریایی

کوچکترین شاخه ارتش مصر است و وظیفه آن حمایت از 2000 کیلومتر نوار ساحلی دریای مدیترانه و دریای سرخ و تامین امنیت کشی رانی در کانال سوئز است. این نیرو بزرگترین نیروی دریایی منطقه است.

نیروی دریایی مصر سه برابر بزرگتر از نیروی دریایی اسرائیل است. مشهورترین جنگ هایش غرق کردن ناوشکن ایلات اسرائیل و غرق کردن دو کشتی شفیق و بات یم و ویران ساختن زیردریایی داکار و زیردریایی تنین و دو ناوشکن هیدرو ما و دالیا است که همگی از آن اسرائیل هستند.

محمد حسین مشیمش از سال 2007 فرماندهی نیروی دریایی مصر را بر عهده دارد.

گارد ریاست جمهوری

نیروی نخبه ارتش مصر به شمار می آید و تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح نیست بلکه تنها به دستور رئیس جمهور حرکت می کند همانگونه که در جنگ اکتبر 1973 روی داد.

وظیفه این نیرو تنها محافظت از رئیس جمهور و موسسه های وابسته به او یا کاخ های ریاست جمهوری نیست بلکه حفاظت از مراکز فرماندهی، فرودگاه های ریاست جمهوری، موسسه های دولتی اصلی همچون مجلس مردم، دادگاه ریاست جمهوری و نخست وزیری را نیز بر عهده دارد.

گارد ریاست جمهوری از نیروهای پیاده، زرهی و واکنش سریع تشکیل شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر