Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ بهمن ۲۲, جمعه

حسنی مبارک کناره‌گیری نمی‌کند


حسنی مبارک کناره‌گیری نمی‌کند

Egyptens president Hosni Mubarak. Foto: Amr Nabil/Scanpix
حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، از مقام خود کناره نمی‌گیرد. او شب گذشته دریک سخن رانی تلویزیونی و درحالی که صدها هزار تظاهرکننده در میدان آزادی قاهره و بیشتر مردم مصر منتظر اعلام استعفای او بودند، بر ماندن خود در مقام ریاست جمهوری تا انتخابات آینده در ماه سپتامبر تاکیدکرد.
این سخنان با واکنش شدیدی در میان تظاهرکنندگان درمیدان آزادی قاهره و نیروهای اپوزیسیون کشور روبروشد. بسیاری اظهارعقیده کرده‌اند که این سخنان می‌تواند باعث خشم شدید مردم شده و انجام اقدامی اعتراضی ازسوی آن‌ها را به ویژه امروز و پس از نماز جمعه به دنبال داشته باشد.
کارل بیلدت، وزیر امورخارجه‌ی سوئد در واکنشی به سخنان حسنی مبارک، ضمن تاکید برنامشخص بودن رویدادهای آتی، اظهار امیدواری می‌کند که رویداد‌ها، روندی دموکراتیک داشته باشند. او می‌گوید که برای انجام یک انتخابات آزاد و عادلانه باید تغییراتی اساسی در قوانین و مقررات موجود داده شود و درحالی که قانون اساسی و مقررات به کناری گذاشته می‌شوند، نمی‌توان به روشنی دریافت که پایان این ماجرا چگونه خواهد بود.
کارل بیلدت درمورد نقش اتحادیه اروپا دراین زمینه نیز می‌گوید که اتحادیه اروپا نقش خاصی ندارد، اما با صدور بیانیه‌هایی برانجام روندی مسالمت آمیز از طریق گفتگو و توافقی ملی برای انجام یک انتخابات آزاد و دموکراتیک تاکید کرده است. اما شورای عالی نیروهای مسلح مصر اعلام نموده است که حسنی مبارک را از ریاست جمهوری برکنار نموده است خبرها ضد و نقیز هستند.
/////////////////////////////////////////////////

شیخ عز‌الدین حسینی شخصیت برجسته‌ی کرد در گذشت

شیخ عز‌الدین حسینی شخصیت برجسته‌ی کرد شب گذشته در بیمارستان اوپسالای سوئد در گذشت. وی قرار است درسلیمانیه عراق خاکسپاری شود.
وی در اوایل انقلاب رهبر هیئت حسن نیت کردها در مذاکرات کردها با دولت جمهوری اسلامی ایران بود و باره با آیت‌الله خمینی دیدار داشت.
شیخ عزالدین حسینی که در کردستان به ماموستا (استاد) نیز مشهور بود یکی از رهبران و شخصیت‌های دینی و سیاسی کرد بود.
وی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۰ خورشیدی‌زاده شده است و مدت ۳۰ سال در مدارس علوم دینی در کردستان ایران به تدریس مشغول بود. فعالیت رسمی سیاسی خود را از دوران عضویت در جمعیت احیای کرد (کومله ژ. ک.) در سال ۱۳۲۲ خورشیدی آغاز کرد.
در جریان انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ رهبری تظاهرات را علیه حکومت پهلوی در کردستان به عهده داشت. در اوایل پیروزی انقلاب کوشش زیادی نمود تا مسئله‌ی کردستان به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز به نتیجه برسد. او بار‌ها با رهبران دولت جمهوری اسلامی، از جمله در سال ۱۳۵۸ در قم با آیت‌الله روح الله خمینی ملاقات کرد و در تهران نیز با مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر و مقامات دیگر به گفتگو و مذاکره پرداخته بود.

//////////////




شیخ عزالدین حسینی که در کردستان، سرشناس به ماموستا (استاد، بزرگ) است، یکی از رهبران سیاسی و شخصیتهای دینی مردم کرد است. وی زادۀ اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۰ خورشیدی است و مدت ۳۰ سال در آموزشگاهای دینی در کردستان ایران به آموزش مشغول بوده است. او فعالیت سیاسی خود را از دوران عضویت در سازمان رستاخیز کرد (کومله ژ.ک.) در سال ۱۳۲۲ خورشیدی آغاز کرده است. خانواده شیخ عزالدین در شهر بانه (در کردستان) زندگی داشتند. پدرش شیخ صالح از سادات برزنجه بود و با شیخ محمود حفید رهبر جنبش کردستان در عراق پیوند داشت. او در سال ۱۳۱۷ هنگامیکه طلبه بود برای ادامه تحصیل به یکی از آبادیهای اطراف سردشت رفت. سال ۱۳۲۱ به منطقه مکریان و شهر بوکان آمد و در سال ۱۳۲۲ با نام مستعار "هوین" به عضویت سازمان سیاسی "کومله" درآمد. در سال ۱۳۳۲ پشتیبان جنبش ملی کردن صنعت نفت، دکتر مصدق بود و برایش فعالیت می‌کرد. در سالهای ۱۳۴۶ و۱۳۴۷ در مهاباد با کمیته انقلابی همکاری می‌کرد. در جریان انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ رهبری قیام و تظاهرات را علیه رژیم شاه در کردستان و آذربایجان بعهده داشت. درجریان پیروزی انقلاب کوشش زیادی نمود تا مسئله کردستان به شیوه گفت و شنود به نتیجه برساند و در این سو او بارها با رهبران حکومت اسلامی دیدار و گفتگو کرد. در سال ۱۳۵۸ در قم با خمینی ملاقات کرد و در تهران با بازرگان (نخست وزیر آفتابه بدست اسلامی) و دیگر سران حکومتی به گفتگو پرداخت که به جایی نرسید و خمینی حاضر به پذیرش هیچگونه خودمختاری و یا خودگردانی (درخواست حزب دمکرات کردستان) نشد. در آنزمان نیروهای محلی کردستان ادارۀ امور مردم را در دست داشتند و همزمان بسیاری از گروه های مخالف جمهوری اسلامی نیز به آن بخشها گریخته بودند و برای خودشان پایگاه و جایگاه ساخته بودند که خمینی و رژیمش تاب دیدن آنان را نمیتوانست بیاورد. چون رژیم اسلامی بخشهایی از کردستان را از دست رفته می دید، سرانجام لشکرکشی گسترده ای به بخشهای کردنشین کرد که آن درگیریها سالیان چند به درازا کشید و به کشته و خسته شدن بسیاری از دو سو انجامید. امروز کردستان کم و بیش آرام است و سران گروه های رادیکال کرد مانند پنج میلیون آوارگان ایرانی دیگر به کشورهای پراکنده در سرتاسر جهان پناه برده اند. شیخ عزالدین حسینی (ماموستا) امروز در آستانۀ نود سالگی در شهر اپسالا در سوئد زندگی میکند و همچنان پاینده و استوار از زندگی بهتر برای مردم کرد در ایران پدافند میکند و جایگاه آگاهی و دانش برای مردم را از هر جنبش رادیکالی، ارجمندتر میداند.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر