Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ بهمن ۲۷, چهارشنبه

سیاستمداران دولت سوئد در رابطه با ایران احتیاط به کار میبرند و در جلسه ی پارلمانی دیروز خود به هیچ عنوان به ایران اشاره ای نه کردند این آزادیاخواهان


سیاستمداران دولت سوئد در رابطه با ایران احتیاط به کار میبرند و در جلسه ی پارلمانی دیروز خود به هیچ عنوان به ایران اشاره ای نه کردند این آزادیاخواهان ظاهری که تا نفت و گاز درکارباشد و تا منافع اقتصادی در کار باشد به هیچ عنوان لبشان در باره آنچه در ایران میگذرد نمیگشایند از یک سو در سایت بین المللی ویکیلیکس چیزهای منتشر میشود که شرکتهای سوئدی به رژیم ایران کمک میکنند و این در روزنامه ایکسپرسن در ماه گذشته به چاپ رسیده است من فکر میکنم دیگر سیاست مماشات با رژیم سرکوبگر ایران دیگر به پایان رسیده است.
Carl Bildt. Foto: Anders Wiklund/Scanpix.

گزارش مستقیم از بحث سیاست خارجی در پارلمان سوئد

از صبح امروز بحث در مورد سیاست خارجی سوئد در پارلمان riksdagen آغاز شده است. وزیر امور خارجه‌‌ی سوئد کارل بیلدت Carl Bildt، با قرائت بیانیه‌ دولت در سیاست خارجی regeringens utrikesdeklaration این بحث پارلمانی را آغاز کرد.
کارل بیلدت، وزیر امور خارجه در بیانیه دولت در سیاست خارجی از جمله به این نکته اشاره کرد که؛ تلاش سوئد در رابطه با آزادی و دموکراسی در جنوب اتحادیه اروپا باید به اندازه‌ی تلاش ما نسبت به شرق اتحادیه اروپا قدرتمند باشد.
کارل بیلدت استدلال می‌کنند که اتحادیه اروپا باید از جنبش‌های دموکراتیک در کشورهای استبدادی همسایه اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌کند.
بحث سیاست خارجی در پارلمان سوئد با سخنرانی و بحث نمایندگان احزاب پارلمانی در این رابطه در طول روز ادامه خواهد داشت و ساعت پنج بعد از ظهر در این رابطه رأی‌گیری بعمل خواهد آمد.
وزیر امور خارجه سوئد کارل بیلدت در بخش دیگری از بیانیه دولت در سیاست خارجی می‌گوید: خواسته‌های مردم برای آزادی در آن‌سوی مدیترانه، فرصت‌های جدیدی را برای نزدیکی فوری صد‌ها میلیون نفر از مردم اروپا با آنان پدید می‌آورد و این وظیفه‌ی اتحادیه اروپا و سوئد است که ببینید چگونه می‌توان برای ساختن آینده‌ای بهتر در آنجا کمک کرد.
در عین حال ابراز کارل بیلدت، دقت انتقاد از خود وقتی که او اشاره کرد که موضع اتحادیه اروپا نسبت به کشورهای همسایه در شمال آفریقا بوده است بیشتر از مردد نسبت به همسایگان شرقی خود. این باید تغییر کند، گفت:» کارل بیلدت:
در عین حال کارل بیلدت با قدری احتیاط در انتقاد از خود اشاره کرد که: موضع اتحادیه اروپا دررابطه به کشورهای همسایه در شمال آفریقا به نسبت موضع این اتحادیه در رابطه با همسایگان شرقی خود با تردید همراه بوده است.

//////////////////////////////////////////
دیروز در سرمای طاقت فرسای زمستانی سوئد ایرانیان مقیم شهر استکهلم در میدان سرگل توریت در استکهلم در حمایت از تظاهرات 25 بهمن در ایران دست به تظاهرات گسترده ای زدند و همه دبا هم شعار میداند که نترسید ما هم با هم هستیم ما حمایت تان میکنیم با دل و جان مردم ستمدید ایران.
روز دوشنبه 25 بهمن در هوای بسیار سرد سوئد که 15 درجه زیر صفر بود صدها تن از ایرانیان مقیم استکهلم گرد آمدند تا همبستگی خود را با مردم ایران نشان دهند. سخنران اصلی این تظاهرات خانم مونا سالین رهبر تاکنونی حزب سوسیال دمکرات سوئد بود که در سخنرانی خود به حمایت از مبارزات مردم ایران پرداخت.در این تظاهرات یاکوب داکلوند رئیس سازمان جوانان حزب سبز، ادواردو پتروسکی رئیس تشکا هومانیستی، مهرداد درویش پور از جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران و نمایندگانی از حزب دمکرات کردستان و حزب کومله ایران به سخنرانی پرداختنند. در زیر میتوانید فیلم این تظاهرات را مشاهده کنید و و قطع نامه آنرا را نیز میخوانید.
منابع آژانس خبری کردستان
قطع نامه
کارنامه 32 ساله جمهوری اسلامی ایران در سالگرد 22 بهمن سیاهه ای از گسترش فقر، فساد ،استبداد ولایت فقیه، شدت یافتن انواع تبعیضات جنسیتی، اتنیکی و دینی و حکومت ترور و وحشتی است که با شدت بخشیدن به دستگیری ها، زندان، شکنجه و اعدام در پی آن است سلطه خود بر مردم را جاودانه سازد. این حکومت با حذف اصلاح طلبان از قدرت و سرکوب خشن تظاهرات مردم و جنبش سبز در پی کودتای انتخاباتی نشان داد از هیچ وسیله ای برای حفظ خود فروگزار نیست. موج اعدام های روز افرون کنونی بخشی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای به تمکین واداشتن مردم و تولید وحشت و سست نمودن اراده آن ها به تغییر اوضاع و برچیدن استبداد دینی حاکم است. در چنین شرایطی خیزش مردم تونس و مصر این پرسش را پیش روی ایرانیان قرار داده است که اگر آن ها قادر به بزیر کشیدن دیکتاتورهایی چون بن علی و حسنی مبارک شده اند، پس چرا ما نتوانیم دیکتاتور ایران را وادار به تمکین به خواست مردم برای آزادی کنیم.
مردم ایران در 25 بهمن بار دیگر به حرکت درآمده اند تا این روز را در سینه تاریخ این سرزمین به عنوان حماسه دیگری از همبستگی و اراده ملی و مسالمت آمیز در حمایت از مردم تونس و مصر، در رویارویی با استبداد دینی، فقر، بی حقوقی و تبعیض ثبت کنند. پاسخ حکومت مدعی حمایت از قیام مصر و تونس خودداری از صدور جواز و سرکوب هرچه خشن تر تظاهراتی مردمی است که مایلند همبستگی خود با مردم مصر و تونس را اعلام کنند. چه حکومت میداند این تظاهرات در عین حال نمایش قدرتی است علیه دیکتاتور حاکم. جمهوری اسلامی ایران.
ما از همه کشورهای جهان، دولت سوئد و اتحادیه اروپا می خواهیم با حمایت عریان از مبارزات مردم ایران، محکوم کردن سرکوب آنان، اعمال فشارهای سیاسی و دیپلماتییک هرچه بیشتر برای پایان بخشیدن به سرکوب، دستگیری و اعدام مخالفان و آزاد ساختن تمامی زندانیان سیاسی، حکومت اسلامی ایران را به عقب نشینی وادار سازند. همچنین ما از دولت سوئد، اتحادیه اروپا و جهان خواهان برسمیت شناختن خواست های دمکراتیک مردم ایران، از جمله پایان بخشیدن به استبداد دینی، برچیدن تمامی نهادهای انتصابی، و برقراری انتخابات آزاد هستیم.

جمعیت پشتییبانی از مبارزات مردم ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر