Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

طوفان شدید در جنوب سوئد که باعث قطع درختان شده است


طوفان شدید در جنوب سوئد که باعث قطع درختان شده است در این مناطق از سوئد.

Nedblåst träd i Vellinge. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.
افتادن درختان و مسدود شدن جاده‌ها در جنوب سوئد

شب گذشته طوفان شدید در جنوب غربی استان اسکونه Skåne، باعث ایجاد مشکلات زیادی برای ده‌ها هزار نفر ساکنان این منطقه شد.
از جمله این مشکلات قطع برق بخش وسیعی از این ناحیه بود که ۳۵ هزار واحد مسکونی را تحت تأثیر خود قرار داد و نیز ترافیک شدید و توقف عبور و مرور بر روی پل اُرسوندس‌‌برون Öresundsbron و همچنین مسدود شدن بسیاری از جاده‌های محلی به دلیل افتاده درختان این مناطق در اثر برف سنگین، بخشی از مشکلاتی است که شب گذشته جنوب سوئد با آن درگیر بود.
پلیس در اسکونهSkåne و بله‌کینگه Blekinge، تا ساعت چهار و نیم هشتاد مورد، گزارش از سوانح مختلف دریافت کرده بود.
به گفته‌ی آندرس نیلسون Anders Nilsson، رئیس پلیس این استان، این گزارش‌ها بیشتر در مورد افتادن درختان و مسدود شدن جاده‌ها، ریزش داربست‌های تعمیر ساختمان‌ها‌ و سقف تعدادی از منازل که باد شدید آن‌ها را از جا کنده بود. وی اضافه می‌‌ند که هیچ صدمه جسمی و جراحتی به ما گزارش نشده است.
تا صبح امروز، نیز همچنان بیش از ۳۱ هزار واحد از مشترکان برق شرکت ا. اون. Eon در استان‌های اسکونه Skåne، بله‌کینگه Blekinge، کرونوبری Kronoberg و هالاند Halland بدون برق بودند.

//////////////////////////////////////////////////////////////////

فریب نوجوانان توسط گروهای مافیائی که توسط مواد مخدر این جوانان ونوجوانان را به دام می اندازند.

ungdumshem
در روزهای پنجشنبه، گزارش هائی از شبکه ی چهار تلویزیون سوئد با عنوان سونسکا مافیا، مافیای سوئدی پخش می شود که می پردازد به گروه های مافیائی در سوئد و قربانیانشان. در بخش سوم این گزارش که ساعت٢١ روز ١٠ فوریه یعنی پنجشنبه ی آینده پخش می شود، یک پدر ایرانی، شرکت دارد که پسر نوجوان او نیز از قربانیان یکی از همین گروه های مافیائی ست و در حال حاضر آخرین روزهای دوران محکومیت خود را در یکی از مراکز نگهداری از کودکان و نوجوانان بزهکار می گذراند. او با ما نیز دراین مورد گفتگوکرده است. وی دلیل شرکت خود را در برنامه ی تلویزیونی و برنامه ی هشدار دادن به والدینی می داند که فرزندان نوجوان دارند.
این پدر عنوان می کند که برخی از این گروه های مافیائی از نوجوانان برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. آنها به این نوجوانان می گویند که ارتکاب جرم برای نوجوانان محکومیتی در برندارد و با استفاده از احساسات پاک آن ها ، نوجوانان را وادار به گرفتن حق السکوت و جرائمی از این دست می کنند.
این نوجوان، به زودی از مرکزنگهداری از کودکان و نوجوانان بزهکار، آزاد می شود در حالی که مانند قربانیان نوجوان دیگر بدهی های سنگینی به بارآورده که باید به اداره ی اجرائیات بپردازد. سوء سابقه و عقب افتادن تحصیلی از جمله مضرات دیگر همکاری با گروه های مافیائی ست.
این پدراظهار خوشحالی می کند که پسرش گفته است دیگر حاضر به نزدیک شدن به گروه های مافیائی نیست. او می گوید روزی پسرش به او گفته بود که دلیل همکاری اش با این گروه، خواسته ها و کارهای هیجان انگیز آن گروه بود.
/////////////////////////////////////////////////

علائم خطر در بیماری های گوارشی

علائم خطر در بیماری های گوارشی
تاکنون سخنان بسیاری از هوش و ذکاوت پزشکان حاذق شنیده ایم، ولی در اینجا قصد دارم از «بیماران باهوش» سخن بگویم و خصوصیات آنها را برشمرم.
بیماران باهوش می توانند به خود و پزشک خود کمک بسیاری در تشخیص به موقع بیماری کنند. این بیماران به تغییرات در سلامتی خود بی توجه نیستند و هنگامی که علامتی در آنها بروز می کند برای مدتی آن را مورد بررسی قرار می دهند و اگر آن علامت از بین نرفت و یا پیشرفت کرد، آن را با پزشک خود در میان می گذارند.
بیماران باهوش پیش از مراجعه به پزشک، نحوه بروز علامت، مدت ناراحتی، علایم همراه و سیر بیماری را در ذهن خود مرور می کنند و پزشک خود را از داروهایی که مصرف می کنند آگاه می سازند.
بسیاری از ما به هنگام ظهور علامتی جدید دچار اضطراب و نگرانی می شویم و برای رفع این نگرانی با روشهای مختلف سعی می کنیم برآن غلبه کنیم. یکی از این روش ها متوسل شدن به نوعی منطق است که به نظر من بیماران باهوش کمتر از آن استفاده می کنند.
به عنوان مثال شنیده ایم که مثلا هر علامتی را به نوع غذایی که خورده ایم مربوط می کنیم و یا اینکه اگر دچار تنگی نفس می شویم آن را با سن و سال مربوط می کنیم و میخواهیم به بباورانیم که مسئله مهمی نیست.
اگر به تغذیه و ورزش توجه نداریم و مرتب سیگار می کشیم با این منطق که «پدربزرگ من در همه عمر سیگار کشید و روغن حیوانی خورد و هیچگاه به پزشک مراجعه نکرد و ۹۳ سال هم عمر کرد» خود را آرام و منتقد خود را ساکت می کنیم.
در اینجا به هیچ وجه قصد ندارم توصیه کنم که با کوچکترین علامت به پزشک مراجعه شود، زیرا بسیار از علایم خود بخود از بین می روند و گاهی مراجعه زودرس به پزشک باعث گمراهی بیمار می شود. به همین دلیل هوشیاری، توجه و استفاده از خرد جمعی یا به بیان بهتر ضروری است.
ناراحتی و علایم گوارشی بسیار شایع هستند. بسیاری از ما در طول زمان آموخته ایم که این علایم زودگذر و بی اهمیت هستند و احتیاج به درمان ندارند. درمانهای سنتی برای رفع علایم ناراحتی های جزیی به طور موقت اکثرا موثر هستند. اما بیماری های جدی دستگاه گوارش هم در بسیاری از موارد دارای علایم مبهم و گنگ و کم اهمیت هستند که به تدریج ظاهر می شوند و به آرامی پیش می روند و از این رو بیمار به ظهور آنها توجه چندانی ندارد و اغلب آنها را نادیده می گیرد.
این رویه در بسیاری از موارد به تشخیص دیررس منجر می شود، به نحوی که درمان دشوارتر و طولانی تر می گردد.
در اینجا به چند علامت خطر در بیماری های گوارشی اشاره می کنم تا با دانستن آنها حتما آنرا جدی بگیرید و به پزشک خود اطلاع دهید تا تدبیر لازم اتخاذ شود.

۱- مشکل در بلع (قورت دادن) غذا
اگر احساس می کنید که بلع غذا، خصوصا غذاهای جامد با مشکل همراه است، یا اینکه غذا در مسیر خود از دهان به معده در قفسه سینه متوقف می شود، آن را جدی بگیرید. به ویژه اگر این علامت پیش رونده است و ظرف ماه های گذشته مرتب تکرار می شود.
اگر بلع غذا با درد همراه است به آن توجه کنید. اگرچه این علایم در بسیار از موارد نشان دهنده بیماری بدخیم نیستند، ولی می توانند خبر از ضایعه بدخیم در مری نیز بدهند. از آنجا که تومورهای بدخیم مری یکی از بدترین سرطان های گوارشی محسوب می شوند و خود را با اشکال در بلع نشان می دهند، مواجهه با این علامت باید فورا مورد بررسی قرار گیرد.

۲- خون ریزی به هنگام اجابت مزاج
این علامت بسیار شایع است و اکثر بیماران آن را به »هموروئید» (بواسیر) نسبت می دهند و حق هم دارند زیرا «هموروئید» بسیار شایع است.
متاسفانه سرطان روده بزرگ (کولون) هم می تواند خود را به همین شکل نشان دهد. بیماری که از «هموروئید» رنج می برد می تواند سرطان کولون هم داشته باشد، نسبت دادن خونریزی به «هموروئید» بدون بررسی کولون از طریق «کولونوسکپی» می تواند به تشخیص دیررس و اتلاف وقت در درمان منجر شود. متاسفانه نوع و رنگ خون دفع شده کمک چندانی به تشخیص قطعی علت خونریزی نمی کند.

۳- کاهش پیشرونده وزن
اگر قصد کاهش وزن از طریق رژیم غذایی نداشته باشیم و وزن ما سریعا کاهش پیدا می کند، بررسی بیشتر ضروری است. بسیاری از تومورهای دستگاه گوارش با ترشح هورمون های خاصی متابولیسم بدن را تسریع می کنند و موجب کاهش وزن ناخواسته می شوند. این علامت در سنین بالا اهمیت بیشتری پیدا می کند.

۴- بی اشتهایی و یا احساس سیری زودرس
اگر دیدن غذا و یا بوی آن احساس بدی در شما ایجاد می کند و یا با خوردن فقط چند لقمه احساس سیری و پرشدن معده می کنید، به آن توجه کنید. این علامت در بیماری های معده و خصوصا سرطان معده دیده می شود و احتیاج به بررسی دارد.

۵- تغییر در نحوه اجابت مزاج
در بسیاری از افراد اجابت مزاج منظم است و روال خودش را دارد. اگر این رویه به طور تدریجی تغییر کند و برای مدتی طولانی تر از یک ماه ادامه یابد، باید به آن دقت کرد. این علامت در سرطان کولون دیده می شود و از دید بیماران با هوش مخفی نمی ماند.

۶- کم خونی
خونریزی آرام و تدریجی از دستگاه گوارش به آسانی از دیدگاه بیمار مخفی می ماند و نهایتا به کم خونی منجر می شود. این کم خونی در موارد شدید با تنگی نفس به هنگام فعالیت همراه است و در موارد خفیف در هنگام آزمایشات سالانه خون توسط پزشکان کشف می شود. این علامت می تواند ناشی از مصرف بعضی از داروهای ضد درد و یا ناشی از تومورهای کولون و سایر نقاط دستگاه گوارش باشد.

۷- دردهای شکمی
دردهای شکمی در بیماری های جدی دستگاه گوارش غالبا گنگ و مبهم هستند. اکثر بیماران برای تشریح آن دچار مشکل می شوند. این دردها گاه تغییر مکان می دهند و گاه به کلی از بین می روند. اگر این دردها در یک نقطه خاص به طور مداوم باقی بمانند باید مورد توجه قرار گیرند.

هدف ما از توضیح این علایم آشنائی با آنها و کمک به تشخیص زودرس بیماری های جدی دستگاه گوارش است. از آنجا که بسیاری از این علایم خصوصا در مورد سرطان کولون نشانه یک بیماری نسبتا پیشرفته هستند، اکثر پزشکان بیماری های گوارش و انجمن های متخصصین این بیماری ها سفارش می کنند که افرادی که بالاتر از ۵۰ سال دارند منتظر ظهور این علایم نباشند و حتی اگر هیچکدام از علایم بالا را ندارند، از پزشک خود درخواست کنند که روش های پیشگیری از سرطان های گوارشی به خصوص کولون را مورد استفاده قرار دهند.
اگرچه روشهای پیشگیری اکثرا مؤثر هستند، ولی آزمایش مستقیم کولون از طریق «کولونوسکپی» موثرترین روش در تشخیص و درمان این بیماری شایع است.
/////////////////////////////////////////

چرا باید از بیماری «آب سیاه» ترسید؟

چرا باید از بیماری «آب سیاه» ترسید؟
چرا باید از بیماری «آب سیاه» ترسید؟

بیماری آب سیاه دومین علت کوری دایمی در ایالات متحده امریکا می باشد. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که فشار داخل چشم به دلایل مختلف بالا می رود و در نتیجه آن عصب بینایی چشم دچار صدمه و تخریب می شود. همزمان با تخریب تدریجی عصب چشم، میدان بینایی بیمار تحلیل رفته، تنگ و تنگ تر می شود تا اینکه منجر به کوری کامل و غیرقابل برگشت می شود.

چه کسانی در خطر بیماری آب سیاه هستند؟
عوامل خطر را می توان به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول عوامل اصلی خطر هستند که شامل:
۱- سن بالا: چشم مثل سایر قسمت های بدن دچار تغییرات پیری می شود. این تغییرات در قسمت های مربوط به تنظیم فشار چشم منجر به بالارفتن فشار چشم و بروز آب سیاه می گردد.
۲- بالاتر بودن فشار داخل چشم در هنگام معاینه اولیه چشم: کسانی که فشار چشم شان در معاینه اولیه بالاتر بوده است (بالای ۲۱) در خطر بیشتری به ابتلا به بیماری آب سیاه هستند.
۳- سابقه فامیلی: کسانیکه در خانواده شان افراد مبتلا به بیماری آب سیاه دارند. بخصوص در میان خواهران و برادران و یا یکی از والدین.
۴- نژاد: بیماری آب سیاه در میان سیاه پوستان شایع تر و شدیدتر است.
۵- نازک بودن قرنیه چشم: نازکتر بودن قرنیه در قسمت مرکزی، شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
۶- نازک بودن حلقه عصبی در عصب بینایی چشم: کسانیکه حلقه عصبی چشم شان نازک تر است، حفره عصبی چشم شان بزرگتر و عمیق تر است، خطر بیشتری به ابتلا به بیماری آب سیاه دارند.
و بالاخره عوامل فرعی در ابتلا به این بیماری که از اهمیت کمتری نسبت به گروه اول برخوردارند، شامل:
۱- نزدیک بینی شدید
۲- سابقه بیماری قند
۳- بالا بودن فشار خون
۴- سابقه جراحی و صدمات چشمی
۵- سابقه مصرف کورتن
۶- بیماری میگرن و دیگر بیماری های عروق محیطی
۷- ایست تنفسی در هنـــــگام خواب : در افراد چاق، بخصوص با گردن کوتاه، به کرات اتفاق می افتد که در هنگام خواب، تنفس شان به مدت کوتاه( ۱۰ تا ۱۵ )ثانیه متوقف می گردد. وقوع این ایست های تنفسی در طول دوران خواب منجر به کمبود اکسیژن رسانی به مغز، چشم و دیگر ارگان های بدن شده و علاوه بر عوارض سیستماتیک مختلف می تواند منجر به ایجاد آب سیاه بخصوص فرم با فشار پایین شود.

علائم بیماری آب سیاه چیست؟

در اکثر مواقع بیمار هیچ شکایتی از ضعف قوه بینایی خود ندارد، چرا که دید مرکزی چشم تا مراحل آخر بیماری سالم و دست نخورده باقی می ماند، بلکه این میدان بینایی چشم است که به مرور دچار تغییرات غیرقابل برگشت می شود.
اگر شما به تصویر برج «پیزا» نگاه کنید، بخصوص تصویر وسط که مراحل اولیه آب سیاه است، قسمت مرکزی تصویر شفاف است ولی کناره های آن بتدریج مات و محو می شود. بنابراین بدلیل تدریجی بودن تغییرات اکثریت بیماران بدون علامت هستند و متاسفانه وقتی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری در مراحل بسیار پیشرفته قرار دارد. من خود بارها شاهد بیمارانی بوده ام که در هنگام اولین مراجعه به پزشک، یک چشم خود را بطور کامل و چشم دیگر را تا ۹۰ درصد از دست داده بودند، ولی هنوز متوجه وخامت بیماری خود نبودند.
لذا این بیمار را تحت عنوان «دزد موذی قوه بینایی» یا می نامند چرا که بطور مخفیانه و تدریجی و در اکثر مواقع بدون هیچ دردی، قوه بینایی بیمار را می دزدد و منجر به کوری دائمی می شود.

آیا آب من سیاه دارم؟
برای تشخیص آب سیاه سه شرط لازم است:
۱- فشار بالا در چشم (در اکثر موارد)
۲- تخریب میدان بینایی چشم
۳- صدمه به عصب بینایی
اگر بیمار هر سه شرط ذکر شده را داشته باشد، بطور قطع مبتلا به بیماری آب سیاه است.
در غیر این صورت و اگر تنها یکی و یا دو شرط از شرایط ذکر شده را داشته باشد، مشکوک به بیماری آب سیاه می باشد.

چگونه می توان از وجود آب سیاه در چشم آگاه شد؟
بهترین راه تشخیص و جلوگیری از پیشرفت بیماری آب سیاه مراجعه به موقع به پزشک است. حال سئوال اینجاست که چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟ جدول زیر راهنمایی برای افراد و گروه های مختلف سنی می باشد:

معاینه کامل چشم سن
حداقل یکبار : ۲۰-۲۹ سال
حداقل دو بار : ۳۰ -۳۹ سال
هر دو تا چهار سال : ۴۰-۶۴ سال
هر یک تا دو سال : ۶۴ با بالا
لذا به دلیل آنکه بیماری آب سیاه در اکثر مواردعلامت اخطار دهنده ای برای بیمار ندارد، پزشک می تواند بیماری را در مراحل اولیه تشخیص بدهد و در صورت وجود بیماری درمان های لازم راآغاز نماید.
خوشبختانه امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دستگاه های پیشرفته برای تشخیص زودرس بیماری وجود دارد.
از جمله این دستـــــگاه ها می توان به او سی تیاشاره کرد که قادر است ضخامت و کیفیت حلقه عصبی چشم را در حد یک هزارم میلیمتراندازه گیری کند و وجود بیماری را حتی قبل از هرگونه تغییری در میدان بینایی چشم تشخیص بدهد. مدل های پیشرفته تر این دستگاه قادر است که تصاویر سه بعدی از عصب چشم را در مدتی کوتاه تر از ۲ ثانیه تهیه کند و چشم پزشکان را در تشخیص سریع و درمان به موقع بیمار یاری دهد.

چه روش هایی برای درمان آب سیاه وجود دارد؟
اولین قدم بعد از تشخیص سریع و به موقع بیماری شروع درمان طبی با استفاده از قطره های چشمی که باعث پایین آوردن فشار داخل چشم می شوند. دارو های بسیاری در این زمینه وجود دارد اما اکثریت متخصصین چشم و آب سیاه اعتقاد دارند که ترکیبات مشابه «پروستاگلاتین« ها مانند «زالاتان» «لومیگان» و«تراوتان» داروهای رده اول می باشند.
به دلیل اینکه داروهای چشمی مانند سایر ترکیبات دارویی می توانند اثرات مضر مانند تحریک و التهاب فرمن چشم، تغییر رنگ آیریس، تغییرات رنگدانه ای در اطراف پلکها و یا عوارض سیستماتیک در بدن داشته باشند، درمان فشار بالای چشم با لیزر یکی از بهترین و بی ضررترین روش های درمانی بخصوص در بیمارانی که در مراحل اولیه این بیماری قرار دارند محسوب می شود، بالاخره اگر بیمار به درمانهای طبی و لیزری جواب ندهد، باید به روشهای جراحی برای درمان این بیماره متوسل شد.
مهم این است که بیماری آب سیاه در مراحل اولیه تشخیص شده و درمان گردد تا بیمار بتواند از یک زندگی طبیعی برخوردار شده و از خطر نابینایی در امان بماند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر