Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ بهمن ۲۰, چهارشنبه

خوابگردی حاصل نقص ژنتیکی است


خوابگردی حاصل نقص ژنتیکی است

دانشمندان اعلام کردند که موفق به کشف عامل ژنتیکی راه رفتن در خواب یا خوابگردی شده اند.

در پی مطالعاتی که بر روی افراد خوابگرد انجام گرفته است این نتیجه بدست آمده که علت آن نقص ژنتیکی موروثی است و حتی داشتن یک نمونه از این ژن معیوب هم سبب بروز خوابگردی می شود.

کارشناسان امیدوارند که بتوانند به این ترتیب راه معالجه خوابگردی را نیز بیابند.

ده درصد از کودکان و یک نفر از هر پنجاه نفر بزرگسال ممکن است به مشکل خوابگردی دچار شوند . برای بسیاری این یک مشکل جزئی محسوب می شود اما در مواردی هم، این مشکل می تواند زندگی را به کلی مختل کند و یا موجب تصادف و جراحات شود .

حتی در مواردی پیش آمده است که افراد مبتلا به این مشکل مرتکب قتل نیز شده اند .

کارشناسان ژنتیکی در یک مجله پزشکی مدعی شده اند که پس از مطالعه بر روی دست کم چهار نسل ازخانواده افراد خوابگرد به عامل اصلی آن که نوعی نقص ژنتیکی موروثی است پی برده اند.

آزمایش دی ان ای ( DNA) بر روی بیست و دو نفرازبستگان خوابگردان نشان داد که نقص کروموزم عامل آن به سه نسل قبل ازآنها بازمی گردد.

در این مطالعات همچنین معلوم شد که در بیست نفر از این افراد، امکان انتقال این نقص ژنتیکی و در نتیجه ابتلای نسل بعد به مشکل خوابگردی به میزان پنجاه درصد وجود دارد.

برای اطمینان از این که نتیجه به دست آمده تمام موارد خوابگردی را در برمی گیرد باید تحقیقات و آزمایش های بیشتری انجام شود اما پژوهشگران معتقدند که فعلا می توان با کشف عامل ژنتیکی به آزمایش های بیشتری دست زد و راه معالجه خوابگردی را پیدا کرد.

--------------------------

انسان ها 'خیلی زودتر' از تخمین های قبلی آفریقا را ترک کردند

جبل فایا

سایمون آرمیتاج و هانس پیتر یورپمان این ابزارهای سنگی 125 هزار ساله را در "جبل فایا" کشف کردند

براساس یک مطالعه تازه انسان مدرن ممکن است تا 50 هزار سال زودتر از آنچه قبلا تصور می شد آفریقا را ترک کرده باشد.

محققان ابزارهایی سنگی را در شبه جزیره عربستان یافته اند که می گویند حدود 125 هزار سال قبل توسط انسان ها ساخته شده است.

تیم محققان که نتایج خود را در نشریه "ساینس" منتشر کرده اند می گویند این ابزارها در محوطه "جبل فایا" در امارات متحده عربی پیدا شده است.

با این حال نتایج جنجال آفرین بوده است: داده های ژنتیکی قویا به خروج انسان از آفریقا در فاصله 70 هزار تا 60 هزار سال قبل اشاره دارد.

سایمون آرمیتاج، از دانشگاه لندن و هانس پیتر یورپمان از دانشگاه توبینگن در آلمان و همکارانشان این ابزارهای سنگی 125 هزار ساله را در "جبل فایا" کشف کردند که شبیه آنهایی است که تقریبا در دوره زمانی مشابه در شرق آفریقا وجود داشته است.

نویسندگان این مقاله می گویند که کسانی که این ابزارها را ساخته اند در این ناحیه تازه وارد بوده اند و از آنسوی دیگر دریای احمر می آمده اند.

محققان توانستند این ابزارها را با استفاده از تکنیکی نوری تاریخ گذاری کنند، که به دانشمندان می گوید این اشیاء چه زمانی دفن شده است.

اطلاعات ژنتیکی

تصور می شود که انسان هایی که از نظر آناتومی، امروزی بوده اند حدود 200 هزار سال قبل در آفریقا پدیدار شدند.

آنها بعدا پخش شده و به سایر قاره ها مهاجرت کردند و انسان های بومی این مناطق مانند نئاندرتال ها در اروپا و دنیسووان ها در آسیا را از سکونتگاه های تازه راندند.

"دی ان اِی" موجود در میتوکوندریا - نیروگاه سلولی - را می توان به عنوان "ساعتی" برای بازسازی زمان مهاجرت انسان به کار گرفت. علت این است که دی ان اِی میتوکوندرا جهش ها، یا تغییرات، را با شتاب مشخصی ضبط می کند.

ابزارهای کشف شده در جبل فایا

برای تاریخ گذاری این ابزارها از تکنیکی نوری استفاده شد

مطالعات به روی این دی ان اِی حکایت از آن داشت که "خروج از آفریقا" 60 تا 70 هزار سال قبل روی داده است.

اما دانشمندانی که تازه ترین مطالعه را انجام داده اند استدلال می کنند که سازندگان ابزارهای 125 هزار ساله در جبل فایا از اجداد انسان هایی هستند که امروز در خارج از آفریقا زندگی می کنند.

پروفسور یورپمان گفت که تخمین های زمانی با استفاده از داده های ژنتیکی "خیلی نسبی" است.

او توضیح داد: "گفته می شد که قدمت سگ خانگی 120 هزار سال است، و حالا 20 هزار سال رقم زده می شود. می توانید تصور کنید که تاریخ گذاری ژنتیکی چقدر متغیر است."

پروفسور کریس استرینگر، متخصص انسان شناسی عصر باستان در موزه تاریخ طبیعی لندن، گفت: "این تحقیقات باستان شناسی توسط آرمیتاج و همکارانش ارائه کننده سرنخ های مهمی در این باره است که انسان های مدرن اولیه ممکن است 120 هزار سال قبل از آفریقا به عربستان و تا کانال سوئز رسیده بوده باشند."

"این تحقیقات کامل کننده این ایده جنجالی است که آن جمعیت ها ممکن است حتی در مسافت های بیشتر در جنوب آسیا پیش رفته باشند، درحالی که داده های ضد و نقیض ژنتیکی حاکی از آن است که این جابجایی ها 60 هزار سال قبل روی داد."

مهاجرت های متعدد؟

محققان می گویند که سازندگان ابزار جبل فایا زمانی به شبه جزیره عربستان رسیده بودند که تغییرات در آب و هوا درحال دگرگونی آن از ناحیه ای بیابانی به مرتعی سرسبز با دریاچه ها و رودها بود.

این گروه ها ممکن است بعدا به سوی خلیج فارس حرکت کرده و از نواحی ساحلی جنوب ایران به جنوب آسیا رفته باشند.

در واقع دکتر مایک پتراگلیا در دانشگاه آکسفورد ابزارهایی در هند یافته است که می گوید ممکن است بیش از 60 هزار سال قبل توسط انسان های مدرن ساخته شده باشند. بعضی از این ابزارها در اثر فوران آتشفشان فوق العاده بزرگ توبا در اندونزی مدفون شده بود که زمین شناسان تاریخ دقیق وقوع آن را 74 هزار سال قبل رقم می زنند.

با این حال، سایر محققان می گویند مردمی که در آن زمان در هند زندگی می کردند ممکن است از میان رفته باشند و موج دیگری از مهاجران بعدا جای آنها را گرفته باشند.

مردم شناسان از قبل از سفرهای اولیه انسان های مدرن به خارج از آفریقا اطلاع داشته اند. بقایای یافت شده در اسخول و غفزه در اسرائیل به 119 هزار سال تا 81 هزار سال قبل برمی گردد.

اما عموما تصور می شود که مردم ساکن اسخول و غفزه در اسرائیل از میان رفتند یا دوباره به سمت جنوب برگشتند، شاید به دلیل نوسانات آب و هوایی. آنها متعاقبا ناپدید شدند، و محوطه های باستانی آنها به اشغال نئاندرتال ها درآمد.

پروفسور استرینگر گفت این واقعیت که این ابزارها در جبل فایا شبیه به ابزارهای کشف شده در غفزه و اسخول نبوده به "پیچیدگی باز هم بیشتر در خروج انسان مدرن از آفریقا" اشاره دارد.

او این سوال را مطرح می کند که: "آیا ممکن است که پراکندگی های مختلف، یکی از شرق آفریقا به عربستان، و دیگر از شمال آفریقا به لوانت، وجود داشته؟".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر