Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

خارجی - یک نهاد آمریکایی: مسئله‌ی حقوق بشر باید از بخش‌های اصلی مذاکرات با ایران باشد

خارجی - یک نهاد آمریکایی: مسئله‌ی حقوق بشر باید از بخش‌های اصلی مذاکرات با ایران باشد
کمیسیون آزادی بین‌المللی ادیان وابسته به وزارت امور خارجه‌ی آمریکا، از "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه‌ی این کشور درخواست کرده است که موضوع حقوق بشر در ایران را به طور جدی در مذاکرات گروه 1+5 با ایران مطرح کند.

به‌ گزارش بی‌بی‌سی، کمیسیون آزادی بین‌المللی ادیان روز چهارشنبه (14 اکتبر) از هیلاری کلینتون خواست که ایران را به خاطر آن چه این نهاد، "سابقه‌ی شرم آور ایران در زمینه‌ی حقوق بشر" توصیف کرد، پاسخگو بداند.

گروه‌های مدافع حقوق بشری دولت ایران را به‌ نقض آشکار حقوق بشر متهم می‌کنند، اما در مقابل دولت این کشور این اتهامات را رد می‌کند.

دولت آمریکا بارها تاکید کرده که نگران وضع حقوق بشر به ویژه پس از انتخابات 22 خرداد است و از حقوق مشروع مردم ایران حمایت می‌کند، اما در مذاکرات جاری بر مناقشه‌ی اتمی ایران تمرکز کرده است.

کمیسیون آزادی بین المللی ادیان در نامه‌اش به هیلاری کلینتون نوشته است: "آمریکا باید در گفتگوهای جاری با ایران حمایت استوارش از حقوق بشر همه مردم ایران را نشان دهد و بر تعهدات بین المللی ایران در زمینه‌ی احترام به آزادی‌های دینی تاکید کند."

این نهاد به وزیر امور خارجه آمریکا توصیه کرده است که برای مسدود کردن دارایی‌های مقام های ایران که به گفته این نهاد ناقض جدی آزادی‌ها هستند، اقدام کند.



-------------------------------




کردستان - بشیر آتالای: دولت سوریه‌ 77 عضو حزب کارگران کوردستان را به‌ ترکیه‌ تحویل داده‌ است
وزیر کشور ترکیه‌ با اشاره‌ به‌ همکاری و هماهنگی کشورش با دولت سوریه‌ با آنچه‌ که‌ وی مقابله‌ با "تروریسم" عنوان کرد، گفت که‌ دولت سوریه‌ 77 عضو حزب کارگران کوردستان را به‌ ترکیه‌ تحویل داده‌ است.

به‌ گزارش روزنامه‌ی شرق‌الاوسط، "بشیر آتالای"، وزیر کشور ترکیه‌ بیان داشت که‌ کشورش با سوریه‌ در جهت آنچه‌ که‌ وی مقابله‌ با تروریسم عنوان کرد، هماهنگی و همکاری بیشتری خواهد داشت.

بشیر آتالای افزود که‌ از سال 2003 تا کنون دولت سوریه‌122 تن از افراد درخواستی را تحویل مقامات ترکیه‌ داده‌ است که‌ از این میان 77 تن عضو حزب کارگران کوردستان می‌باشند.

پیشتر، ترکیه‌ و سوریه‌ کمیته‌ای مشترک جهت هماهنگی و همکاری مشترک تاسیس کرده‌اند.


-------------------------------------------



خارجی - بزرگترين مجموعه پالايشگاهى جهان واردات نفت از ايران را متوقف كرد
يك مقام ارشد شركت صنايع رلايانس هند، صاحب بزرگترين مجموعه‌ی پالايشگاهى در جهان، اعلام كرد كه اين شركت واردات نفت از ايران را متوقف كرده است.

رادیو فردا به‌ نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد، "موريس بنايان"، معاون رييس صنايع رلايانس، روز چهارشنبه (14اکتبر) اعلام کرد: "اين شركت خريد نفت خام از ايران را متوقف كرده است و مدت‌هاست كه به تهران بنزين نيز نمى فروشد."

وى در حاشيه‌ی يك برنامه اقتصادى گفت: "ما از ايران نفت خام وارد نمى‌كنيم و دليل اين امر هم سياسى نيست. ما به دنبال نفت ارزان هستيم و از ونزوئلا و ساير كشورها آن را مى خريم."

بنايان در پاسخ به اين پرسش كه آيا سوخت توليدى رلايانس به ايران صادر مى‌گردد، گفت: "تمام بنزين توليدى ما به آمريكا صادر مى‌شود."

خبرگزارى رويترز مى گويد كه توقف خريد نفت از ايران به تازگى رخ داده است چرا كه واردات ماه اوت رلايانس از ايران ۱۱۲ هزار و ۲۸۰ بشكه در روز بوده است.

بر اساس آمار تجارت نفتى، آخرين بارى كه اين شركت بنزين به ايران صادر کرده است مربوط به ماه مه است.

آمريكا و برخى از متحدان غربى اين كشور از مدت‌ها پيش شركت‌هاى وارد كننده‌ی نفت و فروش بنزين به ايران را هدف قرار داده‌اند تا آنها را وادار كنند به ايران فرآورده‌هاى نفتى صادر نكنند.

اين كشورها با ابراز نگرانى از برنامه‌ی هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران خواستار تشديد تحريم‌هاى ايران با هدف دست كشيدن تهران از برنامه‌ی غنى سازى اورانيوم هستند.

در حالى كه غرب، ايران را به تعقيب ساخت و توليد سلاح هسته‌اى متهم مى‌كند، تهران فعاليت‌هاى اتمى‌اش را مسالمت‌آميز مى‌نامد.

ايران پنجمين صادر كننده‌ی نفت در جهان است، اما به دليل پايين بودن ظرفيت پالايشگاهى براى رفع نيازهاى داخلى، حدود ۴۰ درصد نيازهاى اين كشور به بنزين از خارج وارد مى‌شود.


------------------------------------------------



وحشت دیکتاتوری‌های جهان از اینترنت
شبکه رسانه‌های جمعی در چین بسیار گسترده و فعال است. اما این شبکه به رغم تنوع
ظاهری، بسیار یکنواخت و محدود است. به گفته‌ی "گزارشگران بدون مرز"، در کنار چین، دولت‌های سوریه و کوبا و ایران نیز با شبکه اینترنت دشمنی دارند.

با بیش از ۲۰۰۰ روزنامه، حدود ۸۰۰۰ مجله، صدها ایستگاه رادیو و تلویزیونی، جمهوری خلق چین یکی از غول‌های رسانه‌ای در سطح جهان است، اما این دورنما سخت فریبنده است. دفتر تبلیغات حزب کمونیست چین، بر تمام انتشارات نظارت کامل دارد و ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی دولتی هستند.

سانسور به طور روزمره در کشور اعمال می‌شود. حدود ۴۰ هزار کارمند بر شبکه‌ی اینترنت نظارت می‌کنند و ارتباط کاربران را با تارنماهای "نامطلوب" قطع می‌کنند. کافه‌های اینترنتی باید مشخصات کاربران را تا ۶۰ روز نگهداری کنند. اگر کسی جرأت کند و به دنبال مفاهیمی "خطرناک" مانند "دیکتاتوری"، "تبت" و "دموکراسی" برود، سروکارش با زندان و شکنجه است. بنا به برآوردهای آماری، در چین بیش از ۲۲۸ میلیون نفر به شبکه اینترنت وصل هستند. شرکت‌های بزرگی مانند یاهو و گوگل از این فرصت کمال بهره را می‌برند، اما خدمات خود را تنها به دولت عرضه می‌کنند.

بنا به گزارش سازمان "گزارشگران بدون مرز" بسیاری از دولت‌ها با اینترنت سر دشمنی دارند. برای نمونه در ویتنام یگان‌های ویژه‌ای برای جلوگیری از "جنایتکاران کامپیوتری" فعال‌اند، و منظور مخالفان دولت و فعالان حقوق بشر هستند. سیستم مشابهی نیز برای کنترل دسترسی به اینترنت در سوریه تشکیل شده است.

در کره شمالی سانسور اینترنتی وجود ندارد، به این دلیل ساده که در این کشور از اینترنت خبری نیست. تنها عده‌ای از مأموران وفادار به دولت به اینترنت دسترسی دارند. همه رسانه‌های جمعی در این کشور زیر مراقبت دایمی نهادهای کنترل دولتی قرار دارند. به عقیده سازمان "گزارشگران بدون مرز" کره شمالی در سراسر جهان از نظر آزادی بیان، در آخرین رده‌ها قرار گرفته است.

در کوبا نیز تنها توریست‌ها و شمار اندکی از شهروندان وفادار به دولت از ارتباط اینترنتی برخوردار هستند. در ونزوئلا به تازگی دولت با دستاویز "دموکراتیزه کردن رسانه‌های جمعی" تعداد ۳۴ ایستگاه رادیویی را به صورت فله‌ای توقیف کرده است.

جمهوری اسلامی ایران نیز در جلوگیری از اینترنت بی‌نهایت فعال است। اما در جریان جنبش اعتراضی اخیر، هنگامی که دولت خبرنگاران را از گزارش دادن درباره‌ی رویدادها منع کرد، این خود مردم بودند که به یاری تویتر کار گزارش‌دهی را به عهده گرفتند. آنها عکس و صدای خود را با ای‌میل برای یوتیوب فرستادند و دنیا را از شرایط خود باخبر کردند.

-----------------------------------------------


گزارش نهادهای حقوق بشر ایرانی به مناسبت 10 اکتبر روز جهانی مبارزه برای لغو حکم اعدام
15/10/2009
گزارش نهادهای حقوق بشر ایرانی به مناسبت 10 اکتبر روز جهانی مبارزه برای لغو حکم اعدام
وضعيت اعدام در ايران
گزارش سال 138
به مناسبت 10 اکتبر روز جهانی مبارزه برای لغو حکم اعدام و در راستای انعکاس اخبار نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزی شده حقوق بشر در ايران، نهادهای حقوق بشر زير، گزارش خود را پيرامون وضعيت اعدام در ايران، به شرح ذيل به اطلاع عموم می رساند.
گزارش موجود شامل ليستی از مشخصات افرادی است که در فاصله زمانی مهر ماه 1387 تا شهريور 1388 در ايران حکم اعدام در مورد آنها به اجرا در آمده است. اطلاعات مندرج در اين گزارش عمدتاً مبتنی بر اخبار خبرگزاريها، روزنامه ها و سايت های خبری متفاوت داخل کشور و برخی منابع خبری خارج از ايران است.
طبق اين گزارش؛ حکم اعدام 339 نفر در فاصله زمانی یاد شده به اجرا در آمده است که نسبت به سال گذشته (و بنا بر گزارش سال 2008) 53 نفر افزايش يافته است.
حکم اعدام 3 نفر از اعدام شده گان از طریق سنگسار به اجرا در آمده است. 32 نفر از اعداميان از زندانيان سياسی، عقیدتی و امنیتی و 10 نفر زن بوده اند. از 112 نفر از اعدام شده گان که سنشان در اين گزارش آمده است؛ 6 نفر زير 20 سال ، 57 نفر 21 تا 30 سال، 36 نفر 31 تا 40 سال، 10 نفر 41 تا 50 سال و 3 نفر بالای 50 سال سن دارند. ضمناً 4 نفر هنگام وقوع جرم کمتر از 18 سال سن داشته اند. همچنین هویت 98 نفر از افرادی که اعدام شده اند ، اعلام نگردیده است.
شهر تهران با 53 مورد بیشترین احکام اجرا شده اعدام را به خود اختصاص داده است و به ترتیب زاهدان با 47 مورد ، کرج با 45 مورد ، اصفهان با 31 مورد و شیراز با 27 مورد بیشترین اعدام ها را داشته اند .
قابل ذکر است که در فاصله زمانی تهيه اين گزارش، 303 نفر حکم اعدام دريافت کرده اند. که 20 نفر آنها از زندانيان سياسی، عقیدتی و امنیتی هستند. 12 نفر از آنها به سنگسار محکوم گرديده اند. 30 نفر آنها زن هستند. سن 16 نفر از آنها کمتر از 18 سال است. گفتنی است که اسامی منتظرين حکم اعدام در اين گزارش نيامده است.
لازم به یادآوری است که این گزارش بخش ناچیزی از موارد نقض حقوق بشر در ایران می باشد. با توجه به سانسور خبری ، دستگیری فعالین سیاسی – اجتماعی و مدافعین حقوق بشر ، عدم امکان تحقیق آزاد توسط نهادهای مدافع حقوق بشر در ایران طبیعتا این گزارش دارای کمبودها و نقایصی می باشد.
ما از تمامی آزاديخواهان، نهادهای مدنی و فعالين حقوق بشر ايرانی و بين المللی می خواهيم که هر چه بيشتر در جهت لغو مجازات اعدام در ايران بکوشند و برای نجات جان انسانهای در خطر اعدام، اقدامات ممکن را به عمل آورند.
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکای شمالی
کميته دفاع از زندانيان سياسی
کميته گزارشگران حقوق بشر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر