Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۸ مهر ۲۱, سه‌شنبه

گزارشگران بدون مرز: ایران دشمن شماره یک اینترنت در خاورمیانه

گزارشگران بدون مرز: ایران دشمن شماره یک اینترنت در خاورمیانه


سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی که روز پنجشنبه (۱۲ مارس ـ ۲۲ اسفند) در برلین به انتشار رسانده، دوازده کشور جهان از جمله ایران، چین، سوریه، مصر، کوبا، کره شمالی و عربستان سعودی را «دشمن اینترنت» خوانده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز، به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی مبارزه با سانسور اینترنتی (پنجشنبه، ۱۲ مارس)، گزارشی ۳۸ صفحه‌ای منتشر کرد.

طبق این گزارش، چین دشمن شماره یک در جهان محسوب می‌شود. در مجموع ۷۰ دگراندیش فعال در اینترنت در کشورهای مختلف جهان زندانی هستند که ۵۰ نفر از این تعداد تنها در چین در بازداشتگاه‌ها به سر می‌برند.

در این گزارش همچنین آمده است: «اکثر دگراندیشان فعال در اینترنت که در چین زندانی هستند، به اتهام افشای اسرار مملکتی بازداشت شده‌اند. تنها در کشور چین نزدیک به ۴۰ هزار نفر در دستگاه‌های دولتی اشتغال دارند که یگانه وظیفه آنها کنترل سایت‌های اینترنتی است.

ایران نیز طبق این گزارش، دشمن شماره یک اینترنت در خاورمیانه به حساب می‌آید. جمهوری اسلامی به طور مرتب دست به بازداشت وبلاگ‌نویسان می‌زند. طبق اعلام رسمی، در سال ۲۰۰۸ میلادی، پنج میلیون سایت اینترنتی در ایران فیلتر شده‌اند.

دوازده کشوری که سازمان گزارشگران بدون مرز آنها را دشمن اینترنت می‌داند، عبارتند از چین، ایران، سوریه، عربستان سعودی، مصر، کوبا، برمه، کره شمالی، تونس، ترکمنستان، ازبکستان و ویتنام.

جلوگیری از اطلاع‌رسانی

به اعتقاد گزارشگران بدون مرز، کشورهای مزبور اینترنت را به یک "اینترانت" بدل کرده‌اند تا مانع آن شوند که مردم به اطلاعات دلخواه خود دسترسی داشته باشند. در این کشورها، سانسور اینترنتی به بهانه حفظ امنیت ملی، مصالح دینی و یا حفظ حقوق اقلیت‌های قومی صورت می‌گیرد.

طبق گزارش این سازمان، دولت عربستان سعودی بیش از ۴۰۰ هزار سایت اینترنتی را به خاطر «حفظ جامعه عربستان» فیلتر کرده است. در کشور برمه، آن دسته از وبلاگنویسانی که با دیدی انتقادی به عملکرد دولت می‌نگرند، مورد مجازت‌های بسیار سنگین قرار می‌گیرند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، علاوه بر دوازده کشور مزبور، ده کشور دیگر را نیز به خاطر نقش آزادی مطبوعات، با دقت بیشتری تحت نظر گرفته است، از جمله دو کشور استرالیا و کره جنوبی که از ساختاری دمکراتیک برخوردارند.

این سازمان در گزارش خود همچنین به اشکال مختلف سانسورهایی که دولت‌ها در ارتباط با اینترنت اعمال می‌کنند، اشاره کرده است. برای نمونه شماری از دولت‌ها در شبکه‌هایی چون "فیس‌بوک" یا "توئیتر" دست به تبلیغات و حملات نفوذی مختلف می‌زنند تا مضامین اینترنتی غیرموردپسندشان را فیلتر کنند.

به نوشته گزارشگران بدون مرز، شرکت‌های عظیم اینرنتی چون گوگل، یاهو و یا مایکروسافت در شماری از کشورها تسلیم فشارهای دولتی شده و در روند فیلترینگ سایت‌های انتقادی مشارکت داشته‌اند.

شرکت‌های مزبور در این میان اعلام کرده‌اند که دست به ابتکارعملی جدید خواهند زد تا حق کاربران در ارتباط با آزادی بیان را در سراسر جهان مورد پشتیبانی قرار دهند.

----------------------------------------------


محدودیت‌های وبلاگ‌ نویسی و نشر دراستان کرمانشاه


فشار برروزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان مستقل کرمانشاه تشدید شده‌است. وبلاگ‌های منتقد به سرعت فیلتر می‌شوند و رسانه‌های مشابه تذکر دریافت می‌کنند. دو نشریه "ندای جامعه" و "نوای وقت" طی یک‌ماه، دو تذکر از ارشاد گرفته‌اند.

کرمانشاه هفتمین شهر بزرگ ایران است و حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.عدم سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و زیر ساختی، فقر، بیکاری و پاره‌ای مشکلات فرهنگی باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی در کرمانشاه و شهرهای دیگر استان شده‌اند. استان کرمانشاه از نظر آمار زندانیان، در رده ده استان نخست کشور است. آمار خودکشی در کرمانشاه نیز بالاست.
کرمانشاهی‌ها نیز با گسترش و سهولت ارتباط‌های اینترنتی، به وبلاگ‌‌نویسی یا راه‌اندازی وبسایت‌های خبری روی آورده‌ و به طرح مشکلات اجتماعی و فرهنگی شهر و استان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پردازند. فرزاد پورمرادی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس کرمانشاهی به دویچه‌وله می‌گوید که رویکرد به وبلاگ و وبسایت در این شهر در یکی دو سال گذشته بیشتر از قبل شده است. به تاکید این روزنامه نگار، وبلاگ نویسان اجتماعی کرمانشاه دو گروه هستند. گروهی که چالش‌های اجتماعی را نقد می‌کنند و گروه دیگری که نزدیک به نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی هستند.
فرزاد پورمرادی از فیلتر شدن وبلاگی به نام "بیستون" و بازداشت یک وبلاگ‌نویس به نام "امید ولی‌زاده" در جوانرود یاد می‌کند. وبلاگ بیستون، عملکرد یکی از نمایندگان کرمانشاه در مجلس را نقد می‌کرد. به گفته پورمرادی، دو نشریه "ندای جامعه" و "نوای وقت" که رویکرد اصلاح‌طلبانه دارند، به تازگی از سوی اداره ارشاد استان، تذکر کتبی گرفته‌اند. پورمرادی می‌افزاید: «اساسا فشار بر مطبوعات و وبلاگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کرمانشاهی، توسط نمایندگان استان در مجلس آغاز شد و آنها از طریق وبلاگ‌های همسوی خود شروع به زمینه‌سازی کردند. نمایندگان مجلس به جای دفاع از حقوق مردم، خواستار فشار بر منتقدان شدند. آقایان امینی، کرمی راد از حوزه کرمانشاه و تجری از حوزه قصرشیرین، خواستار محدودیت کار رسانه‌ها و وبلاگ‌هایی در استان شدند که از اوضاع و مشکلات انتقاد می‌کنند.»
نشریه "نوای وقت" اخیرا از سوی ارشاد استان، تذکر دریافت کرده است. این نشریه، همزمان با سفر احمدی‌نژاد به کرمانشاه، مصاحبه‌ای با وزیر نیرو را چاپ کرد. موضوع مصاحبه، هدفمند شدن یارانه‌ها و اثرات آن بر قیمت آب و برق بود. زیر این مصاحبه عکسی با موضوع استقبال از رییس جمهور در سفر استانی چاپ شده بود. مسئولان ارشاد تذکر داده‌اند که تیتر با عکس همخوانی ندارد. نگرانی روزنامه‌نگاران مستقل کرمانشاهی از این است که ارشاد می‌تواند با رسیدن تذکرها به ۸۰ مورد، نشریه‌ای را توقیف کند.
فرزاد پورمرادی، نمونه دیگر فشار بر مطبوعات مستقل و منتقد کرمانشاهی را عدم کمک ارشاد به آنها می‌داند। به گفته پورمرادی، معمولا هر شش ماه یکبار یا همه ساله، ارشاد وام یا امکانات دیگری در اختیار نشریات می‌‌گذارد. اما روزنامه‌هایی که به مسائل اجتماعی یا سیاسی، نگاهی موشکافانه و انتقادی دارند، از این کمک‌ها محروم می‌شوند.
-----------------------------------
تشدید برخوردها با "جرائم رایانه‌ای" در ایران


یک مقام نیروی انتظامی ایران از شروع برخورد با "متخلفان اینترنتی" خبر داده است. این اقدام اندکی پس از تصویب قانون جرائم رایانه‌ای در مجلس انجام می‌شود. در همین حال پروژه‌ای برای فیلترینگ بهتر سایت‌ها به جریان افتاده است.

احمد روزبهانی ، رئیس "پلیس امنیت اخلاقی" روز یکشنبه (۲۰ بهمن) به خبرگزاری ایلنا گفت: «برخورد با متخلفان اینترنتی در دستور برنامه‌آینده ناجا قرار دارد و با متخلفان وبلاگ‌ها که اقدام به انتشار مضامین ممنوع می‌کنند، به شدت برخورد قانونی می‌کنیم.»

او افزود: «سایت‌های ممنوعه" شناسایی شدند، استفاده غیرمجاز از سایت‌هایی که در حوزه کاری ماست و دستگیری هم داشته‌ایم و به مقامات قضایی معرفی شده‌اند». روزبهانی اما در مصاحبه با روزنامه‌ی اعتماد حاضر به اعلام تعداد دستگیرشدگان و نام و تعداد سایت‌های فیتلر نشد.

پروژه برای فیلترینگ بهتر

روز ۲۸ آبان سال جاری، عبدالصمد خرم‌آبادی، مشاور قضایی دادستان کل کشور، در همایش «آسیب‌شناسی خانواده» در گرگان خبر از انسداد ۵ میلیون سایت اینترنتی داد. او در همین سخنرانی، آسیب‌های اجتماعی اینترنت را به مراتب بیش از شبکه‌های ماهواره‌ای دانست.

فیلترینگ سایت‌های اینترنتی از ۷ سال پیش در ایران آغاز شده و مسئولیت آن تا پیش از تصویب قانون جدید، به عهده‌ی نهادی به نام «کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ» بوده است.

بیشترین فیلتر سایت‌ها به سال‌های اخیر و دوران دولت محمود احمدی‌نژاد برمی‌گردد. به نوشته‌ی روزنامه‌ی اعتماد، روز یکشنبه، ۲۰ بهمن، دکتر کمال محامدپور معاون آموزش، پژوهش و امور بین الملل این وزارتخانه از کار بر روی پروژه‌ای خبر داده است که در قالب آن تمامی جنبه‌های موضوع فیلترینگ از مراحل تحقیقات تا تولید نرم افزارها و سخت‌افزارهایی که قادر به پوشش‌دهی موضوع فیلترینگ باشند، مطالعه و بررسی ‌می‌شوند. به گفته این مقام مسؤل وزارت ارتباطات برای دو سال ابتدایی اجرای این پروژه ۵۰ میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته است.

دوران دولت محمود احمدی‌نژاد برمی‌گردد
اقدام اخیر نیروی انتظامی مبتنی بر قانونی است که تحت نام «جرائم رایانه‌ای»، روز ۱۵ دی در مجلس ایران به تصویب رسید.

اندکی پیش از تصویب این قانون در مجلس، قاضی سعید مرتضوی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، از ایجاد واحدی برای برخورد با "سایت‌های الحادی و غیراخلاقی" خبر داد. او گفت: «برای برخورد با فعالیت سایت‌های الحادی و غیر‌اخلاقی مجموعه‌ای در دادستانی تشکیل شده است و به طور ویژه ضمن ردیابی و شناسایی با این سایت‌های برخورد قانونی و قضایی می‌کنند.»

دادستان تهران افزود: «با تشکیل دادسرای ویژه جرائم اینترنتی،‌ فضای اینترنت را برای فعالیت سایت‌های ضد‌دین و غیر‌اخلاقی نا‌امن خواهیم کرد.» مرتضوی توضیح نداد که معیار تشخیص و تمیز سایت‌های الحادی و غیراخلاقی از سایر سایت‌ها چیست. بر اساس ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی کسی که به اشاعه‌ی الحاد در جمهوری اسلامی متهم شود، به عنوان ملحد به مجازات حبس از یک تا پنج سال یا به اعدام محکوم خواهد شد.

عملی‌شدن طرح‌های دادستان

روزنامه‌ی اعتماد اینک از عملی‌شدن طرح‌های دادستان تهران خبر می‌دهد. این روزنامه در شماره‌ی روز یکشنبه‌ی خود (۲۰ بهمن) به نقل از سعید مرتضوی می‌نویسد:« دادسرای ویژه جرائم اینترنتی به عنوان دادسرای ناحیه ۳۱ در تهران راه اندازی خواهد شد. این دادسرا غیر از رسیدگی به اتهامات اینترنتی و رایانه یی به «ارسال پیامک های تخریب آمیز» نیز رسیدگی می کند.»

فعل و انفعالات تازه در زمینه‌ی استفاده از اینترنت در ایران در حالی صورت می‌گیرد که دولت در سال‌های گذشته کوشیده است با پایین‌نگه داشتن سرعت خطوط اینترنتی دسترسی کاربران به شمار زیادی از سایت‌ها را ناممکن کند। از نظر شماری از صاحب‌نظران و فعالان ایرانی عرصه‌ی وب، تدابیر و محدودیت‌های قضایی و حقوقی تازه قسماَ مکملی برای تحقق این منظور و کانالیزه‌کردن استفاده از اینترنت در مجاری مورد پسند دستگاه‌ها و نهادهای رسمی است.
-------------------------
پنج میلیون سایت فیلترشده، ده هزار وبلاگ پایگاه بسیج


مشاور قضایی دادستانی کل کشور طی یک سخنرانی در دانشگاه آزاد اعلام کرد که در حال حاضر بیش از پنج میلیون سایت اینترنتی در ایران فیلتر شده‌اند. هم‌زمان وبگاه سپاه پاسداران از راه‌اندازی ۱۰هزار وبلاگ پایگاه بسیج خبر داد.

برای اولین بار یک مقام قضایی به طور رسمی آماری از سایت‌های فیلترشده درایران اعلام کرد. عبدالصمد خرم‌آبادی، مشاور قضایی دادستان کل کشور، روز سه‌شنبه در همایش آسیب‌شناسی خانواده که در یکی از و احدهای دانشگاه آزاد استان گلستان برپا شد، اعلام کرد که پنج میلیون سایت اینترنتی مسدود شده‌اند. به گفته‌ی وی این عمل به عنوان یک «اقدام پیش‌گیرانه» از سوی دولت انجام شده‌است.
به نظر بسیاری از کارشناسان، رقم پنج میلیون سایت فیلترشده، رقم بسیار بالایی است و حتی برخی را نظر بر این است که این رقم نمی‌تواند صحیح باشد. کریم ارغنده‌پور رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در این‌مورد چنین می‌گوید: «به نظر من این رقم، رقم خیلی بزرگی است. شاید در انتقال خبر اشتباهی صورت گرفته باشد. ولی اگر این رقم که تا به‌حال تکذیب هم نشده درست منتقل شده باشد، باید تاسف خورد از این که این همه سایت فیلتر شده‌اند».
مشاور قضایی دادستان کل کشور همچنین اعلام کرد که بیشتر این سایت‌ها محتوای غیراخلاقی و غیراجتماعی داشته‌اند. وی اشاره‌ای به فیلتر شدن سایت‌های خبری نکرد.
هم‌زمان با اعلام این خبر، مجتبی موسیوند یکی از مقامات نیروی مقاومت بسیج اعلام کرد که برای مبارزه با انقلاب مخملی در ایران، ۱۰ هزار وبلاگ برای ۱۰هزار پایگاه بسیج در کشور راه‌اندازی می‌شود.
موسیوند همچنین اضافه کرد که برای راه‌اندازی این وبلاگ‌ها، دوهزار طلبه وبلاگ‌نویس از حوزه‌های علمیه در این طرح شرکت می‌کنند.
کریم ارغنده‌پور در مورد ارتباط این دوخبر با یکدیگر می‌گوید: «اگر واقعا این دو خبر به این ترتیب به همدیگر ربط داشته باشند، من خوشحالم که نحوه‌ی مواجهه‌مخالفین با رسانه‌های اینترنتی این باشد که در برابرش خودشان رسانه‌یی ایجاد بکنند. به نظر من باید از این اقدام بسیج یا هر نهاد یا سازمان دیگری که اقدام به ایجاد پایگاه رسانه‌یی بکند استقبال کرد».
البته وی اضافه می‌کند که این اظهار خوشنودی در صورتی است که این وبگاه‌ها تبدیل به تریبون یک طیف فکری خاص نشوند و قصد انحصار رسانه‌ای نداشته‌باشند.
هفته‌نامه صبح صادق، پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه پاسداران نیز به تازگی با انتخاب واژه «امپریالیسم اینترنتی» ادعا کرد که امریکا قصد دارد با استفاده از پایگاه‌های اینترنتی در ایران دست به انقلاب مخملی بزند.
این در حالی است که «طرح تشدید مجازات اخلال‌گران در امنیت روانی جامعه» چندی پیش از سوی قوه قضائیه به مجلس ارائه شد. مطابق این طرح، کسانی که از طریق اینترنت در امنیت روانی جامعه اخلال ایجاد کنند، محارب شناخته شده و به اعدام محکوم خواهندشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر