Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۸ آبان ۲, شنبه

کردستان - استاندار استانبول مردم را از استقبال گسترده‌ از هیأت آشتی برحذر داشت















کردستان - استاندار استانبول مردم را از استقبال گسترده‌ از هیأت آشتی برحذر داشت
"معمر گولر"، استاندار استانبول با اشاره به رود تعدادي از اعضای " پ.کا.کا" از اروپا به ترکيه تاکيد کرد: "از برگزاري مراسم استقبال براي اين افراد بايد پرهيز شود."

به گزارش تلويزيون دولتي ترکيه ،"معمر گولر" گفت : نباید به کوردها اجازه داد که هنگام بازگشت اعضای " پ. کا. کا" از کشورهای اروپايی، از آنان استقبال کرده و جشن برگزار کنند.

استاندار استانبول در حالی این سخنان را ایراد کرد که پس از بازگشت 34 تن از اعضای حزب کارگران کوردستان به ترکیه، شهرهای کوردستان شاهد برگزاری بزرگترین جشن در استقبال از آنان شد.

برپایی جشن و استقبال صدها هزار نفری مردم کورد از اعضای حزب کارگران کوردستان، نگرانی و خشم احزاب و گروه‌های نژادپرست ترکیه را به همراه داشته است.

دنیز بایکال استقبال از گروه آشتی کوردها را مایه‌ی ننگ ترکیه دانست

--------------------------------------------

کردستان - دنیز بایکال استقبال از گروه آشتی کوردها را مایه‌ی ننگ ترکیه دانست
رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه گفت: "استقبال از گروه آشتی به معنی شرعیت دادن به حزب کارگران کوردستان (PKK) است و این اقدامات اردوغان مایه‌ی ننگ است."


برپایی جشن و استقبال صدها هزار نفری مردم کوردستان از اعضای حزب کارگران کوردستان، نگرانی و خشم احزاب و گروه‌های نژادپرست ترکیه را به همراه داشته است.

دنیز بایکال، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه از سیاست‌های نخست وزیر آن کشور شدیدأ انتقاد کرد و موضع وی را در قبال کوردها مایه‌ی ننگ و آبروریزی دانست.

بایکال گفت: "بازگشت اعضای (PKK) تحت عنوان گروه آشتی و استقبال وسیع مردم به معنی اعتراف و شرعیت‌دادن به حزب کارگران کوردستان است."

وی وضعیت موجود از سوی اردوغان را مایه‌ی ننگ ترکیه دانست و از مردم ترک خواست برای پایان دادن به این وضع متحد شوند.

وی افزود: "نخست وزیر قوانین کشور را زیر پا نهاده و اعضای بازگشته‌ی (PKK) را دستگیر نکرد. این اقدام اردوغان به این معناست دیگر که حزب کارگران کوردستان حزب غیر قانونی نیست و همه‌ی کوردها می‌توانند به عضویت آن بپیوندند."

بایکال بازگشت 34 تن از اعضای (PKK) را طبق توافقات انجام‌شده میان آمریکا و ترکیه با حزب مذکور دانست و افزود: "اعضای (PKK) بعد از بازگشت به ترکیه نیز از گذشته‌ی خویش پشیمان نشدند، بلکه خود را نماینده‌گان (PKK) معرفی کردند که پیام صلح برای حاکمان کشور آورده‌اند. آیا این رفتار در قانون ندامت شماره 221 جای می‌گیرد؟"
در پێ درخواست "عبدالله اوجالان"، رهبر زندانی‌شده‌ی حزب کارگران کوردستان مبنی بر فرستادن گروه آشتی به ترکیه، 34 تن از اعضای این حزب و آوارگان اردوگاه مخمور به ترکیه بازگشتند و مورد استقبال میلیونی کوردهای ترکیه واقع شدند."
پیک صلح "پ کا کا" وارد ترکیه شد-گزارش تصویریدرخواست حزب کارگران کوردستان از دولت ترکیه برای حل قضیه‌ی کوردهاتنظیم ادعانامه‌ علیه‌ د.ت.پ به‌ اتهام استقبال از گروه آشتی نخست وزیر ترکیه‌ کوردهای این کشور را تهدید کرد



---------------------------------------------------
عراق - دکتر محمود عثمان: قرارداد الجزایر باید فسخ شود
دکتر محمود عثمان نماینده‌ی وابسته‌ به‌ فراکسیون کوردستان در مجلس نمایندگان عراق فدرال بار دیگر بر نامشروع بودن قرارداد الجزایر تأکید کرد.


این قرارداد در سال 1975 بین شاه‌ سابق ایران و حکومت بعثی عراق در مورد تعیین خطوط مرزی دو کشور در پایتخت الجزایر منعقد گردید.

براساس آن قرارداد دولت وقت عراق در برابر قطع حمایت شاه‌ ایران از مبارزات کوردهای تحت حاکمیت عراق، در مورد تجدید خطوط مرزی امتیازات تازه‌ای به‌ وی بخشید.

دکتر محمود عثمان در مورد این قرارداد گفت: قرارداد الجزایر باید فسخ شود، زیرا این قرارداد در شرایطی امضا شد كه ایران و عراق، خواهان مبارزه با كوردها و تسویه حساب با ملامصطفی بارزانی رهبرفقید مبارزات کوردستان بودند. ضمن آنكه از آن تاریخ تا كنون به هیچ یك از بندهای آن عمل نشده و دولت ایران تا كنون نسبت به آن سكوت كرده و هیچ كاری در راه اجرای قرارداد الجزایر انجام نداده است.

محمود عثمان همچنین گفت: یكی از بندهای قرارداد 1975 تعقیب كردها در منطقه تحت حاكمیت عراق و ایران است كه باید هرچه سریعتر این بند از بیانیه‌ی الجزایر حذف شود.

به گزارش روزنامه‌ی «الزمان»، وزیر امور آب عراق فدرال نیز در آستانه‌ی ورود به ایران اظهار داشت: اختلافات بسیار مهمی درباره‌ی استفاده از آب‌های مرزی بین عراق و ایران هست كه باید اصلاح شود تا عراق از حق طبیعی خود در بهره‌گیری از این منابع آبی باز نماند.

«عبداللطیف عبدالرشید» افزود: ما با همسایه‌ی خود ایران، منافع مشترك مرزی و آبی داریم، اما ایران با اجرای برخی پروژه‌ها، موجب شده كه مسیر آب‌هایی كه باید به عراق وارد می‌شد، تغییر جهت دهد.

وی گفت: ایران مسیر كارون، اروند و كرخه را به گونه‌ای تغییر داده كه آبی به عراق وارد نمی‌شود.




---------------------------------
کردستان - نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل متحد با رئیس اقلیم کوردستان دیدار کرد
نماینده‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا در سازمان ملل با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان دیدار و گفت‌و‌گو نمود.

"سوزان رایس"، نماینده‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا در سازمان ملل امروز (شنبه‌-24 اکتبر) وارد هولیر، پایتخت اقلیم کوردستان شد و در فرودگاه‌ مورد استقبال "فواد حسین"، مسئول دیوان ریاست و "فلاح مصطفی"، مسئول اداره‌ی روابط خارجی دولت اقلیم کوردستان قرار گرفت.

نماینده‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا در سازمان ملل سپس با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان دیدار کرد.

در این دیدار که‌ نخست وزیر و برخی دیگر از مقامات مهم اقلیم کوردستان حضور داشتند، مسائل جاری منطقه‌ و اقلیم کوردستان و همچنین روابط دوجانبه‌ مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی پس از دیدار با رئیس اقلیم کوردستان از برخی از مناطق تاریخی و دیدنی هولیر دیدن خواهد کرد و به‌ دیدار خود از اقلیم کوردستان پایان می‌دهد.

سوزان رایس دیروز (جمعه‌) وارد بغداد شد و با پرزیدنت جلال طالبانی، رئیس جمهوری و نوری المالکی، نخست وزیر دولت مرکزی عراق فدرال دیدار کرد.

بنا به‌ اطلاعات، اوضاع امنیتی کشور، مسائل جاری و قانون مربوط به‌ انتخابات سراسری و همچنین تقویت روابط دوجانبه‌ از دلایل اصلی دیدار نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل از عراق فدرال است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر