Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۸ مهر ۳۰, پنجشنبه

معاون وزیر دفاع اسرائیل: ايران در برابر فشارهای جهانی آسيب‌پذير است







معاون وزیر دفاع اسرائیل: ايران در برابر فشارهای جهانی آسيب‌پذير است
معاون وزیر دفاع اسرائيل در واكنش به تهيه‌ی پيش‌نويس توافق‌نامه ميان كشورهاى آمريكا، فرانسه و روسيه با ايران در مورد تبديل اورانيوم به سوخت اتمى براى ايران گفت: "اين توافق‌نامه نشان مى‌دهد كه ايران در برابر فشارهاى جهانى تا چه حد آسيب‌پذير است."

به‌ گزارش رادیو فردا، "متان ويلناى"، معاون وزير دفاع اسرائيل در مصاحبه با راديوى ارتش اين كشور گفت: "تهيه‌ی اين پيش‌نويس نشان مى‌دهد چقدر فشارهاى بين‌المللى مى‌تواند تاثير داشته باشد و ايران در برابر فشارهاى جهانى تا چه حد آسيب‌پذير است."

ایران روز چهارشنبه (21اکتبر)در پایان مذاکرات خود با سه عضو گروه ۵+۱ در مقر آژانس انرژی اتمی در وین با پیش‌نویس یک قرارداد برای حل مسئله هسته‌ای خود موافقت کرد.

متان ويلناى در عین حال در ادامه تاكيد كرد حتى اگر ايران متن اين پيش‌نويس را امضا كند و نسبت به كاهش ذخاير اورانيوم غنى‌شده خود اقدام به عمل آورد، باز لازم است كه قدرت‌هاى جهانى به فشارها ادامه دهند تا مانع از امكان توليد جنگ‌افزار هسته‌اى توسط جمهورى اسلامى شوند.

ايران هنوز از اظهار نظر در مورد اين كه آيا توافق‌نامه را امضا خواهد کرد یا خیر سر باز زده است.

بر اساس اين توافق‌نامه که باید تا روز جمعه به تایید دولت‌های طرف مذاکره برسد، جمهورى اسلامى بايد بخش قابل توجهى از ذخاير اورانيوم غنى‌شده خود را براى غنى‌سازى بيشتر به خارج بفرستد.

بر اساس اين پيش‌نويس، ايران ۷۵ درصد اورانيوم توليدى خود در تاسيسات اتمى نطنز را به روسيه ارسال خواهد كرد و در مقابل اورانيوم با غناى ۲۰ درصد تحويل خواهد گرفت.

گرچه ايران همواره انكار كرده كه به دنبال توليد جنگ‌افزار هسته‌اى است، به دليل عدم شفافيت در زمينه‌ی برنامه‌ی هسته‌اى خود و به‌ويژه به دليل موضع‌گيرى‌هاى تند جمهورى اسلامى عليه اسرائيل، توجه جهان به اين نكته جلب شده كه طراحى مخفيانه بمب هسته‌اى از سوى ايران مى‌تواند حمله به اسرائيل را در پى داشته باشد.

اسرائيل كه گمان مى‌رود دارنده تنها زرادخانه هسته‌اى منطقه خاورميانه باشد روز چهارشنبه رزمايش دفاع هوايى مشتركى با آمريكا انجام داد كه، به گفته‌ی راديوى ارتش اسرائيل، به‌نوعی رزمایش آمادگى براى رويارويى با جمهورى اسلامى بوده است.

معاون وزير دفاع اسرائيل تاكيد كرد که كشورش متن پيش‌نويس توافق‌نامه سازمان ملل را با دقت بسيار بررسى خواهد کرد تا مطمئن شود كه ايران در پى وقت‌کشی نيست.


--------------------------------------------------



گزارش - بازرس شکنجه خواستارمیثاقی بین‌المللی در مورد حقوق زندانیان شد
بازرس مخصوص سازمان ملل متحد در مورد شکنجه و دیگررفتارهای ظالمانه و غیر انسانی می‌گوید زمان آن فرارسیده است که میثاقی بین‌المللی در باره‌ی حقوق بازداشت شدگان به تصویب برسد.

به‌ گزارش صدای آمریکا، "مانفرد نواک"، بازرس مخصوص سازمان ملل متحد در مورد شکنجه و دیگررفتارهای ظالمانه و غیر انسانی روز سه‌شنبه(20اکتبر) در مقر سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت که‌ دربسیاری از کشورها، دولت‌ها به تعهدات خود در مورد احترام به شئون اولیه‌ی انسانی بازداشت شدگان عمل نمی‌کنند.

وی پس از ارائه‌ی پنجمین گزارش سالانه‌اش به یک کمیته‌ی حقوق بشری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد. وی در تک تک آن گزارشها گفته است که شکنجه را از جنبه های مختلف بررسی کرده است، اما این بار شرایط آزاردهنده‌ی زندان در مورد زندانیان به توصیف او "فراموش شده‌ای" را زیر ذره بین گذاشته است، که می‌توانند متهمین در انتظار محاکمه، محکومین به ارتکاب جرم، مهاجران خارجی منتظر اخراج، و یا خردسالانی باشند که به دلائلی مختلف زندانی شده‌اند.

شرایط غیرقابل قبول در زندان‌ها تنها مربوط به کشورهای در حال رشد نیست، بلکه درکشورهای صنعتی نیز دیده میشود، که به عنوان نمونه می‌توان به مهاجران غیر قانونی منتظر رسیدگی های حقوق و قضائی اشاره کرد.

در حقیقت به باور نواک اکثریتی از ده میلیون نفر افراد زندانی در جهان، در شرایطی غیر قابل قبول زندگی می‌کنند। در بسیاری از کشورها مقامات حتی احساس نمی‌کنند مسئولیت تامین غذای زندانیان بعهده آنان است، و این مسئولیت را به خانواده‌ها منتقل کرده‌اند.

-------------------------------------------------------------


جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل مخفیانه‌ گفتگو کرده‌اند
روزنامه‌ی اسرائیلی هاآرتص نوشته است علی اصغرسلطانیه، نماینده‌ی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، و مایراوزفری اودیز، رئیس بخش کنترل سلاح های اتمی کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، با حضور تنی چند از اعضاء آژانس، در یک هتل در قاهره در روز های 29 و 30 سپتامبر با یکدیگر ملاقات و در باره‌ی خلع سلاح هسته ای در منطقه گفتگو کرده اند.

سخنگوی کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفته است که این ملاقات‌ها می بایست مخفی می ماندند. اما مقامات استرالیا که برگزارکننده‌ی این دیدارها بودهأاند فاش ساختن آن را لازم دانسته اند.

او گفت نمی تواند در باره‌ی جزئیات گفتگوهای انجام شده خبر بیشتری بدهد.

به نوشته‌ی هاآرتص نمایندگان اردن، مراکش، تونس، مصر، عربستان سعودی و نیز نمایندگان آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا در این نشست شرکت داشته اند.

این روزنامه به نقل از یک شاهد عینی نوشته است که دراین نشست علی اصغر سلطانیه مستقیماً از نماینده‌ی اسرائیل پرسیده است "آیا اسرائیل بمب اتمی دارد"؟ و نماینده‌ی اسرائیل بدون آنکه جوابی بدهد تنها لبخند زده است.

کارشناسان خارجی می گویند که اسرائیل 200 کلاهک هسته ای دارد که در مرکز اتمی دیمونا ساخته شده اند. اسرائیل پاسخ می گوید که این مرکز یک نیروگاه قدیمی است که چهل سال عمر دارد و تنها برای فعالیت های پژوهشی به کار می رود.

خبر دیدار نمایندگان اتمی ایران و اسرائیل زمانی فاش شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تا فردا، جمعه، به چهار کشور ایران، آمریکا، روسیه و فرانسه وقت داده است تا موافقت رسمی خود را با طرح پیشنهادی در وین ابراز دارند.

این طرح انتقال 1200 کیلو گرم اورانیم ایران را با غلظت ضعیف به روسیه پیش بینی می‌کند تا پس از غنی‌سازی، با غلظت 20درصد، در این کشور و در فرانسه به ایران باز گردانده شود.

خبر دیدار مخفیانه‌ی ایران و اسرائیل در حالی منتشر می‌گردد که‌ خبرگزاری‌های رسمی و نیمه‌رسمی و روزنامه‌‌ی کیهان پی‌درپی دولت اقلیم و مردم کوردستان را به‌ هکاری و همدستی با دولت اسرائیل متهم می‌کنند.
پاسخ "هه‌ولێر" به‌ "کیهان": صاحبان خانه‌ی شیشه‌ای به‌ خانه‌ی دیگران سنگ‌پرانی نکنند
///////////////////////////////////////////

کردستان - کوردستان ترکیه آماده‌ی استقبال از سومین کاروان سفیران صلح است
دولت ترکیه و کوردهای این کشور خود را برای بازگشت سومین کاروان سفیران صلح وآشتی آماده می‌کنند.

حزب کوردی جامعه‌ی دموکراتیک (DTP)، مشغول آماده‌ سازی برای استقبال وسیع مردمی از "پیامبران صلح پ.کا.کا" می‌باشد.

بنا به درخواست عبدلله اوجالان، رهبر حزب کارگران کوردستان، سه گروه صلح از اروپا، قندیل و اردوگاه مخمور برای کمک به برقراری آشتی روانه‌ی ترکیه شدند.

روز دوشنبه (19 اکتبر) گروه‌های صلح قندیل و مخمور از مرز دولت اقلیم کوردستان وارد ترکیه گشتند و از همان بدو ورود با استقبال بی‌نظیر احزاب و نمایندگان و مردم خودجوش کوردستان مواجه شدند.

کاروان سفیران صلح هنگام عبور از شهرها و استان‌های کوردستان ترکیه با استقبال ده‌ها هزار نفری مردم روبرو شد

گروه سوم نیز به زودی از اروپا راهی ترکیه خواهد شد.

درخواست حزب کارگران کوردستان از دولت ترکیه برای حل قضیه‌ی کوردها

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر