Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۸ مهر ۲۵, شنبه

کردستان - حزب کارگران کوردستان ترکیه‌ هیأت‌های آشتی به‌ آن کشور‌ اعزام می‌کند








کردستان - حزب کارگران کوردستان ترکیه‌ هیأت‌های آشتی به‌ آن کشور‌ اعزام می‌کند
حزب کارگران کوردستان ترکیه "پ. ک. ک " در حمایت از سیاست های دولت آنکارا برای اصلاحات دمکراتیک و حل وفصل مناقشه‌ی کوردهای ترکیه در آینده نزدیک سه گروه صلح به ترکیه می فرستد.

به گزارش منابع خبری ترکیه ، این تصمیم در دیدار اخیر "عبدالله اوج آلان" با وکلای مدافع وی در زندان "ایمرالی" اتخاذ شده است .
بر اساس گزارش راسانه‌‌های خبری ترکیه‌، "پ. ک.ک" در بیانیه‌ای که در خبرگزاری فرات نیوزمنتشر شد، با اعلام این مطلب افزود: براساس پیشنهاد عبدالله اوج آلان دو گروه صلح از مناطق کوهستانی مرز ایران، ترکیه‌ و اقلیم کوردستان و یک گروه از اروپا) به همین منظور به ترکیه اعزام خواهند شد.

این بیانیه اضافه می کند: هدف از این اقدام کمک به پیشبرد روند اصلاحات دمکراتیک در ترکیه و حل و فصل مسائل کوردهای این کشور است.

این بیانیه‌ به‌ زمان اعزام این گروه‌ها به‌ ترکیه‌ اشاره‌ نکرده‌ است.

دولت ترکیه اعلام کرده است که در راستای حل مسائل کوردهای این کشور به اصلاحات دست خواهد زد.

دولت ترکیه‌، پس از سال‌ها ممنوعیت استفاده‌ از زبان کوردی، با گشایش تلویزیون 24ساعاته‌ی ماهواره‌ای تی.آر.تی6، آغاز تدریس این زبان در دانشگاه‌های معتبر و حذف نام‌های ترکی از روستاها و اماکن کوردستان و استفاده‌ از نام‌های اصلی آنان، در این راستا گام‌هایی برداشته‌ است.


----------------------------------
استقبال مهدی کروبی از احضار شدن به دادگاه
مهدی کروبی می گويد در صورت برگزاری دادگاه برای او از آن به شدت استقبال خواهد کرد.

به گزارش صدای آمریکا، مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملي در مورد احتمال احضار وی به دادگاه گفت: " بنده به شدت از اين اتفاق استقبال می کنم تا اگر در اين سال‌ها به خاطر برخی ملاحظات مطالبی را بيان نکردم، به تفصيل و با ارائه‌ی جزئيات آن را مطرح کنم."

چندی پيش غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل ايران از برگزاری به موقع دادگاه مهدی کروبی، کاندیدای ریاست جمهوری و معترض به انجام انتخابات سخن گفته بود

------------------------------------------------------------------------------------



تغییر احتمالی در گزارش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد برنامه‌ی اتمی ایران
روزنامه‌ی وال استریت ژورنال در شماره‌ی دیروز (جمعه) خود خبر داد که سرویسێهای اطلاعاتی آمریکا تغییر احتمالی در گزارش سال ٢٠٠٧ خود درباره‌ی فعالیت‌های اتمی ایران را در دست بررسی دارند.

این گزارش به طور اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی تلاش‌های خود را برای دستیابی به بمب اتمی در سال ٢٠٠٣ متوقف کرده است.

برملا شدن دومین تأسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در قم در ماه گذشته داده ها را تغییر داده و حالاعلاوه بر کنگره‌ی آمریکا کشورهای متحد این کشور به حکومت باراک اوباما فشار می آورند تا گزارش قبلی سرویس های اطلاعاتی آمریکا را مورد بازبینی قرار دهد.

به گزارش وال استریت ژورنال در ماه های اخیر سرویس های اطلاعاتی آلمان، فرانسه و انگلستان با گزارش سال ٢٠٠٧ سرویس های اطلاعاتی آمریکا مخالفت کرده اند. این گزارش با "اطمینانی بسیار" اعلام کرده بود که ایران برنامه‌ی نظامی اتمی اش را در سال ٢٠٠٣ متوقف کرده و با "اطمینانی معتدل" افزوده بود که این کشور برنامه‌ی نظامی اتمی اش را پس از آن تاریخ از سر نگرفته است.

وال استریت ژورنال ضمن تأکید بر این امر که گزارش سرویس های اطلاعاتی آمریکا مربوط به دوره‌ی ٢٠٠٧-٢٠٠٣ بوده است به نقل از یک مقام بلندپایه‌ی اطلاعاتی آمریکا افزوده است که در حال حاضر سرویس های اطلاعاتی این کشور حاضر نیستند بی اعتباری گزارش قبلی را در فعالیت های نظامی اتمی ایران را اعلام کنند.

با این حال، رویترز در گزارش خود در این مورد افزوده است که با همین توضیح عملاً راه برای تهیه گزارشی جدید در مورد فعالیت های اتمی ایران از دسامبر ٢٠٠٧ تا امروز هموار شده است.

در این حال، روزنامه‌ی وال استریت ژورنال تصریح کرده است که تهیه گزارشی تازه‌ی که عکلاً نتیجه‌ی کار شانزده سازمان و نهاد اطلاعاتی دولت آمریکاست ماه ها به درازا می کشد و این در حالی است که دولت آمریکا و متحدانش حداکثر تا اواخر سپتامبر آینده برای ایران مهلت تعیین کرده اند که به وظایف بین المللی‌اش در زمینه‌ی فعالیت های اتمی خود عمل کند.

وال استریت ژورنال اضافه می کند که در صورت دگرگونی اساسی در گزارش سرویس های اطلاعاتی آمریکا در مورد تلاش های ایران برای دستیابی به سلاح اتمی، خود پرزیدنت اوباما که خواستار حل دیپلماتیک پرونده‌ی اتمی ایران است با مشکلات تازه ای روبرو خواهد شد.

انتشار گزارش سرویس های اطلاعاتی آمریکا در سال ٢٠٠٧ در مورد فعالیت های نظامی اتمی ایران علاوه بر دولت جورج بوش، اسرائیل و برخی از متحدان آمریکا را که از تحمیل مجازات های سنگین علیه ایران دفاع می کردند تا حدودی غافلگیر کرده بود।

-----------------------------------------------


خارجی - انتقاد شدید اسرائیل از ترکیه
نخست وزیر ترکیه در کنفرانس خبریی، از سیاست‌های ترکیه در قبال اسرائیل شدیدأ انتقاد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس خبری با "خوزه زاپاتیرو"، همتای اسپانیایی‌اش ازترکیه خواست به سیاست‌های خصمانه در قبال اسرائیل پایان بخشد.

نتانیاهو، پخش سریال تلوزیونی ( فراق ) از کانال دولتی ترکیه را محکوم کرد و گفت: این سریال به احساسات ضد اسرائیلی مردم ترکیه دامن می‌زند.

وی افزود؛ تل آویو از سیاست‌هایی که ترکیه در پیش گرفته است نگران است و احساس می‌کند که آنکارا از دوست و هم‌پیمان خود فاصله می‌گیرد.

در پایان نخست وزیر اسرائیل، از ترکیه خواست روابط خود را با اسرائیل به حالت عادی بازگرداند و هشدار داد که عدم بهبود روابط، به زیان هر دو طرف خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر