Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۸ مهر ۲۷, دوشنبه

پیک صلح "پ کا کا" وارد ترکیه شد-گزارش تصو






کردستان - پیک صلح "پ کا کا" وارد ترکیه شد-گزارش تصویری
هشت تن از اعضای مسلح "حزب کارگران کوردستان ترکیه" (پ کا کا) و ۲۶ پناهجوی کورد در مرز عراق، خود را در اختیار مقامات قضایی ترکیه گذاشتند. این اقدام بخشی از یک طرح جامع رهبر پ کا کا برای برقراری صلح میان کوردها و دولت ترکیه است.

روز دوشنبه (۲۷ مهر / ۱۹ اکتبر) خبرگزاری آلمان به نقل از خبرگزاری "فیرات" گزارش داد که ۸ تن از رزمندگان کورد وابسته به "پ کا کا" و ۲۶ پناهجوی کورد ترکیه ازاردوگاه مخمور، واقع در کردستان عراق، خود را تحویل مقامات قضایی ترکیه داده‌‌اند. بر اساس این گزارش، ۴ دادستان ترک در مرز ترکیه و عراق به بازجویی از این افراد پرداخته‌اند।










اعزام هیئت‌های آشتی بخشی از یک طرح صلح است که از جانب عبدالله اوجالان، رهبر "پ کا کا" پیشنهاد شده است। اوجالان که از سال ۱۹۹۹در زندان‌های ترکیه به سر می‌برد، قصد دارد با اعزام این "گروه صلح" به خاک ترکیه، امکان برقراری صلح و ثبات در این منطقه را فراهم کند.








در ۲۵ سال گذشته، در جریان درگیرهای مسلحانه میان کوردهای ترکیه و نیروهای مسلح این کشور تا کنون بیش از ۳۵ هزار نفر جان باخته‌اند।







احمد ترک، دبیر کل "حزب جامعه دموکراتیک" (DTP) که از حقوق کوردها دفاع می‌کند، در با‌ره‌ی بازگشت غیرمسلحانه‌ی اعضای "پ کا کا" به ترکیه گفت: «پس از ۱۰ سال فرصت دیگری برای ترکیه پیش آمده که نباید سوزانده شود. دولت ترکیه نباید اشتباهات ۱۰ سال پیش را تکرار کند».










در سال ۱۹۹۹ عبدالله اوجالان، رهبر "پ کا کا"، چند ماه پس از دستگیری‌اش از رزمندگان حزب خود خواست، برای برقراری صلح پیش‌قدم شوند، اسلحه‌ی خود را زمین بگذارند و خود را به مقامات ترکیه معرفی کنند। شماری از اعضای مسلح "پ کا کا" به درخواست اوجالان پاسخ مثبت دادند، اما قوه‌ی قضاییه‌ی ترکیه آنها را به حبس‌های طولانی محکوم کرد.

آنکارا در ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده که حاضر است برای کردها‌ی ترکیه حقوق بیشتری قائل شود। روز یکشنبه (۲۶ مهر) عبدا‌لله گل، رئیس جمهور ترکیه، از بازگشت صلح‌آمیز "پ کا کا" و چشم‌انداز صلح در منطقه ابراز خرسندی کرد و گفت: «غیرممکن است که کسی بتواند تمام عمر خود را در کوه‌ها به سر برد و با کشور بزرگی مثل ترکیه بجنگد». وی همزمان ابراز امیدواری کرد که هر دو طرف برای ایجاد صلح و امنیت در کردستان ترکیه، از «این فرصت» استفاده کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر