Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

بیانیه اتحادیه اروپا درباره حقوق بشر در ایران بعد از انتخابات




بیانیه اتحادیه اروپا درباره حقوق بشر در ایران بعد از انتخابات
سوئد که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به نمایندگی از اعضای این اتحادیه بیانیه ای در محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در خرداد ماه سال جاری صادر کرده است.
در این بیانیه بازداشت بیش از ۴۰۰۰ نفر در ناآرامی های بعد از انتخابات و ادامه بازداشت تعداد زیادی از روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و کنشگران سیاسی محکوم شده و اتحادیه اروپا "با اصرار" از مقامات ایرانی خواسته است روزنامه نگاران و افرادی را که برای جرایم سیاسی در بازداشت هستند آزاد کند. در این بیانیه مشخصا از بهزاد نبوی، محسن میردامادی، احمد زیدآبادی، محمد قوچانی، عیسی سحرخیز، بهمن احمدی امویی و کیان تاجبخش نام برده شده است.
اتحادیه اروپا همچنین از "گزارش های نگران کننده درباره بدرفتاری و شکنجه در زندان ها و بازداشتگاه ها" ابراز بیزاری کرده و از دولت ایران "موکدا" خواسته در مورد این ادعاها تحقیقات کامل به عمل آورد.
در بخش دیگری از بیانیه اتحادیه اروپا از محاکمه دسته جمعی حدود ۱۵۰ نفر ابراز نگرانی شده و آمده است که رویه این دادگاه و احکام صادره پس از آن "با معیارهای بین المللی برگزاری دادگاه عالانه که ایران به آنها متعهد گردیده، مطابقت ندارد و در خیلی از موارد به طور فاحش مغایر با قانون اساسی و قوانین ایران است."
اتحادیه اروپا همچنین کلیه احکام اعدام و بخصوص احکام مربوط به جرایم سیاسی را محکوم کرده و اعلام کرده "به طور اخص شدیدا نگران چهار حکم اعدامی است که برای چهار نفر در یکی از دادگاه های دسته جمعی صادر شده است."
-------------------------------------------------------------
زندگی رنجآور کودکان در این دنیای نابرابر کودکان این گلهای نوبهار همیشه مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند و از کار کشیدن گرفته تا کارهای غیر انسانی و سواستفاده های جنسی از کودکان.

///////////////////////////////////////////////////////


بی اطلاعی از وضعیت فعالان سیاسی بازداشت شده
نیکی محجوب
بی بی سی فارسی
بیش از ۱۰۰ روز از دستگیری و بازداشت تعداد زیادی از فعالان سیاسی و مدنی پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران می گذرد. خانواده برخی از این بازداشت شدگان می گویند امکان ملاقات یا گفت وگوی تلفنی با آنها را ندارند.

برخی از سازمان های حقوق بشری برای اطلاع رسانی در مورد وضعیت برخی از این بازداشتی ها اقداماتی انجام داده اند. نامه انجمن پژوهشگران ایران به رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص آزادی بازداشت شدگان و به طور ویژه بهمن احمدی امویی روزنامه نگار، از آخرین اقدامات گروههای حقوق بشری برای کمک به بازداشت شدگان است.
بهمن احمدی امویی روز ۳۰ خرداد ماه بازداشت شده و رویا کاشفی رئیس کمیته حقوق بشر انجمن پژوهشگران ایران در نامه ای به رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار اقدام فوری برای رسیدگی به وضعیت آقای احمدی امویی شده است. خانم کاشفی می گوید فریده غیرت وکیل وی است و پس از چهار ماه تنها توانسته برگه وکالت آقای امویی را امضا کند.
خانم کاشفی می گوید: " برای احمدی امویی و چندین نفر مشابه ایشان، پرونده کیفری ثبت نشده است یعنی تا آنجائی که به قوه قضائیه ونهادهای امنیتی مربوط است آقای احمدی امویی در زندان نیست. فریده غیرت وکیل او پس از چهار ماه پیگیری نصف پرونده آقای امویی را پیدا کرد. اما همچنان امکان دسترسی به همین نصف پرونده را ندارد چون گفته شده که پرونده ناقص است."
فیاض زاهد، روزنامه نگار و عضو ارشد حزب اعتماد ملی نیز از دیگر بازداشت شدگان پس از انتخابات است.
نعمت احمدی وکیل فیاض زاهد با اشاره به اینکه همچنان از وضعیت وی بی اطلاع است می گوید:" پرونده آقای زاهد جزو پرونده معترضین به نتیجه انتخابات نبود، پرونده مربوط به روزنامه اعتماد ملی طرح و تحقیقات اولیه انجام شد. ولی با تاسف این پرونده را از دادسرای کارکنان دولت گرفتند و به دایره ویژه یا معاونت امنیت دادسرا بردند و ما را در بی خبری گذاشتند."
باز پرس شعبه صراحتا اعلام می کند که دستور دادند کسی آزاد نشود، این را در مورد آقای زیدآبادی هم شنیده ام. این عمل غیر قانونی است ولی متاسفانه نمی دانم چرا و به چه علت دستور داده شده که خانم شهیدی و دیگر بازداشت شدگان با وثیقه آزاد نمی شوند
محمد مصطفایی
هنگامه شهیدی، روزنامه نگار، حدود سه ماه است که در زندان به سر می برد و قرار ۱۰۰ میلیون تومانی وثیقه او نیز پذیرفته نشده است.
محمد مصطفایی وکیل خانم شهیدی در این خصوص توضیح می دهد:" بازپرس شعبه قرار بازداشت موقت را به وثیقه ۱۰۰ میلیونی تبدیل کرد. مادر هنگامه شهیدی حاضر شد این وثیقه را بدهد تا دخترش آزاد شود، از ان روز بارها ما به بازپرسی رفتیم و باز پرس شعبه صراحتا اعلام می کند که دستور دادند کسی آزاد نشود، این را در مورد آقای زیدآبادی هم شنیده ام. این عمل غیر قانونی است ولی متاسفانه نمی دانم چرا و به چه علت دستور داده شده که خانم شهیدی و دیگر بازداشت شدگان با وثیقه آزاد نمی شوند. "
شبنم و فرزاد مدد زاده دو دانشجوی ایرانی هستند که از پیش از انتخابات بازداشت شده اند. این خواهر و برادر از اسفند ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برند. محمد اولیایی فرد وکیل این خواهر و برادر می گوید که آنها متهم به محاربه از طریق ارتباط با سازمان مجاهدین انقلاب هستند. این در حالی است که سازمان مجاهدین انقلاب از احزاب قانونی و رسمی کشور است.
جلسه دادگاه این افراد تا کنون به دلایل مختلف سه بار به تعویق افتاده است.
در همین حال که اخبار مختلفی از وضعیت بازداشت شدگان به چاپ می رسد، مقامات جمهوری اسلامی ایران همچنان بر روند قانونی بازداشت این افراد تاکید می کنند و اعلام کرده اند که پرونده بازداشت شدگان همچنان در حال بررسی است.

/////////////////////////////

تجمع مادران جانباختگان اعتراضات ضد حکومتی اخیر در پارک لاله

از تهران خبر می رسد مادران و صدها تن از اعضای خانواده جانباختگان اعتراضات ضد حکومتی اخیر تجمع هفتگی خود در پارک لاله تهران را در فضایی کاملا امنیتی برگزار نمودند.
تجمع اعتراض هفتگی مادران علیه سرکوب خونین و ادامه بازداشت عزیزان شان برگزار می گردد و آنان کماکان خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی و محاکمه آمرین و عاملین سرکوب خونین مردم ایران هستند।

/////////////////////////////////////

خودداری از فک پلمپ دفتر "جمعيت تلاش برای جهان شايسته کودکان"

گزارش منتشره حاکی است کوشش ها جهت رفع پلمپ دفتر "جمعيت تلاش برای جهان شايسته کودکان" همچنان با ممانعت پليس امنيت جمهوری اسلامی مواجه است.
پلیس امنیت رژیم اسلامی فک پلمپ این جمعیت را مشروط به در اختیار نهادن اسامى تمامى كودكان افغانى فاقد كارت سكونت،آدرس كامل و دقيق آنان و گزارش عملکرد ماهانه فعالیت های این انجمن به مقامات امنیتی، نموده است.
//////////////////////////////////

آخرین اخبار از وضعیت زندانیان در بند زندان اوین

از زندان اوین خبر می رسد اعتصاب غذای روزنامه نگاران زندانی که از روز یکشنبه 3 آبان ماه در اعتراض به بلاتکلیفی آنان آغاز شده، همچنان ادامه دارد.
گفته می شود به علت ادامه اعتصاب غذا و وخامت شرایط جسمانی"هنگامه شهیدی" به بهداری زندان اوین منتقل شده است.
"فریبا پژوه" دیگر روزنامه نگار زندانی نیز با گذشت 1 هفته همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد و تاکنون از وضعیت جسمانی وی اطلاعی در دست نیست.
در خبری دیگر زندانی سیاسی "پیمان عارف" روز جمعه 8 آبان ماه به علت حمله قلبی به بهداری زندان انتقال یافته است.
////////////////////////////////

وقوع سیل در تعدادی از روستاهای تابعه شهر مهاباد

اخبار منتشره حاکی است بارش باران شدید و جاری شدن سیل در 10 روستای بخش خلیفان شهر مهاباد خسارات فراوان مالی برجای گذاشت.
بارندگی شدید و جاری شدن سیل موجب وارد آمدن خسارات فراوانی به باغ ها و زمین های کشاورزی روستاهای "یارعلی، قوزلو سفلی، رفته، سویناس و کاولان" گردیده و گفته می شود راه های ارتباطی تعدادی از روستا این منطقه بر اثر رانش زمین و بارندگی شدید مسدود گردیده است।

////////////////////////////////

ابلاغیه محرمانه وزارت ارشاد رژیم به رسانه های جمعی

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد اسلامی رژیم در آستانه 13 آبان طی یک ابلاغیه محرمانه، مطبوعات و رسانه های جمعی را از درج اخبار مربوط به رویدادهای اخیر منع نموده است.
"علیرضا ملکیان" معاون وزرات ارشاد رژیم با صدور یک ابلاغیه محرمانه و فوری در هراس از شدت گیری اعتراضات ضد حکومتی در آستانه برگزاری مراسم 13 آبان و جلوگیری از به گفته وی تحرک جریان ها و سازمان های مخالف نظام از رسانه های جمعی خواسته است تا از درج هرگونه خبر، گزارش و مطلبی در خصوص رویدادهای پس از نمایش انتخابات ریاست جمهوری رژیم خودداری نمایند.
///////////////////////////////


بحران اتمی رژیم؛ پیام اوباما برای مقامات اسرائیلی
سایت فارسی وزارت خارجه اسرائیل (hamdami।com): در حالی که شماری از سران اسرائیل در دوهفته گذشته معامله پیشنهادی با رژیم ایران درباره مبادله اورانیوم کم غنی شده با اورانیوم میان غنی شده را مورد انتقادهای شدید قرار داده بودند، بنیامین نتانیاهو در دیدار روز گذشته با جورج میچل (فرستاده صلح ایالات متحده) سخنان متفاوتی بیان داشت و تلاش های پرزیدنت اوباما را ستود و از این طرح جانبداری کرد. آگاهان سیاسی در اورشلیم گفتند: رئیس جمهوری ایالات متحده با فرستادن پیامی از مقامات اسرائیلی درخواست کرده شکیبائی در پیش گیرند و از انتقاد درباره این معامله (که رژیم ایران به هرحال ممکن است آن را رد کند و عملی نگردد) خودداری ورزند و راهکردی شبیه آلمان، فرانسه و بریتانیا در این زمینه در پیش گیرند. ارزیابی آن است که دولت پرزیدنت اوباما، پیش از آن که رشته تحریم های بسیار شدیدتری را علیه حکومت ایران برقرار کند، می خواهد به جهانیان، و به ویژه به روسیه و چین نشان دهد که بیشترین مدارا با جمهوری اسلامی انجام شده و همه راه های دیپلماتیک مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه ای نداده است.

/////////////////////////////////


تماس با لباس شخصی ها؛ رسوايی بزرگ برای شرکت آلمانی زیمنس
رادیو آلمان: هفته‌نامه "اشپیگل" خبر داده که تماس گرت− رنه پلی، مدیر حراست زیمنس، با سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی، دردسرآفرین شده است. زیمنس چندی پیش، پلی را که قبلا رییس اداره امنیت و مقابله با تروریسم اتریش بود، اخراج کرد.
رنه ‌پلی اتریشی است و موجبات آمدن‌اش به مونیخ را پتر لوشر، رییس زیمنس، فراهم کرد که هم‌وطن اوست. به نقل از "اشپیگل"، فاش شدن تماس پلی با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی جایی برای ادامه کار او در زیمنس باقی نگذاشت.
بنا بر این گزارش که در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۹ منتشر شده، تذکرمحافل سیاسی آلمان در باره پلی به مسئولان زیمنس، از مدت‌ها قبل آغاز شده بود. گویا آمریکا و اسراییل هم حضور پلی در زیمنس را "مشکلی بزرگ" تلقی کرده و همکاری با وی را رد کرده‌ بودند. هفته‌نامه "اشپیگل" با اشاره به این خبرها، نظر فردی بدون نام در مونیخ را نیز نقل کرده که می‌گوید، شرکتی جهانی همانند زیمنس، نیازمند کسانی است که از توان تعامل و مذاکره پیرامون مسائل امنیتی برخوردار باشند.
گزارش "اشپیگل" حاکی از آن است که سفارت آمریکا در وین، بارها به وزارت کشور اتریش در باره مناسبات پلی با ایران شکایت کرده بود. این شکایت‌ها، مربوط به زمانی هستند که پلی ریاست اداره امنیتی و مقابله با تروریسم اتریش را بر عهده داشت.
هنوز جانشینی برای گرت−رنه پلی در زیمنس تعیین نشده است. پست مدیر حراست، مسندی کلیدی در هر کنسرن تولیدی و صنعتی است. وظیفه مدیر حراست شرکت‌های عظیم تولیدی و صنعتی، مواجهه با مخاطرات امنیتی مانند افشای قراردادهای محرمانه، سرقت تکنولوژی، خرابکاری یا سوءقصد است. سخنگوی زیمنس در گفتگو با نشریه "فایننشال تایمز آلمان" خبر داده که مذاکره برای انتخاب جانشین پلی در جریان است وبه پیشرفت‌هایی نیز دست یافته است. سخنگوی زیمنس، بازگشت موقتی مدیر حراست پیشین زیمنس، نوربرت ولف، به سر کار را منتفی ندانسته است.
روزنامه‌ی آلمانی "تاتس" چندی پیش به نقل از "وال‌استریت ژورنال" نوشته یود که شرکت زیمنس‌ـنوکیا به شبکه‌ی ایرانی "TCI" که خدمات اینترنتی در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهد، نرم‌افزاری موسوم به DPI فروخته است که با آن می‌توان مجموعه‌ای از داده‌ها را فیلتر کرد। نرم افزار "Inspection Packet Deep"، اساساً برای ردگیری ویروس یا هرزنامه‌ها و جدا کردن و فرستادن آنها به قرنطینه‌ ساخته شده است، با آن اما می‌توان اطلاعات هم گرد آورد و گفت‌وگوهای کاربران را نیز شنود کرد.

/////////////////////////////////////


هنگامه شهیدی به بهداری زندان اوین منتقل شد
کمیته گزارشگران حقوق بشر - هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار زندانی که از یکشنبه 3 آبان ماه در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی‌اش دست به اعتصاب غذا زده بود ساعاتی پیش به دلیل وخامت شرایط جسمانی‌ به بهداری زندان اوین منتقل شد.
روز گذشته خانم "رضایی" رییس بند نسوان زندان اوین در دیدار با این روزنامه‌نگار خواهان شکستن اعتصاب غذای وی شد. با این وجود هنگامه شهیدی تاکید کرد تا زمان آزادی اعتصاب غذای خود را ادامه خواهد داد و در صورت عدم آزادی در این اعتصاب می‌میرد.
این روزنامه‌نگار که چهارماه است در زندان به سر می‌برد یکشنبه هفته گذشته با وعده آزادی از بند 209 به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. ادامه نگهداری هنگامه شهیدی در زندان در حالی صورت می‌گیرد که حدود 1 ماه پیش از سوی دادگاه جهت آزادی وی قرار وثیقه 100 میلیون تومانی صادر شده بود اما به دلایلی نامشخص از آزادی وی خودداری شده است.
محمد مصطفایی وکیل این روزنامه‌نگار چندی پیش اعلام نمود قرار وثیقه موکلش به قرار مجرمیت تبدیل شده و پرونده وی به دادگاه ارسال گشته است.
هنگامه شهیدی در تاریخ 9 تیرماه و در جریان بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی پس از انتخابات، دستگیر شد و مدت 50 را روز در سلول انفرادی بند 209 به سر برد. این فعال سیاسی در مدت بازداشت خود تحت شدیدترین فشارهای روحی و روانی قرار گرفته است.
همچنین فریبا پژوه دیگر روزنامه‌نگار زندانی نیز با گذشت 1 هفته همچنان در اعتصاب غذا به سر می‌برد و تاکنون از وضعیت جسمانی وی اطلاعی به دست نیامده است।

////////////////////////////////////


وضعیت نگران کننده فریبا پژوه روزنامه نگار زندانی
وبلاگ تا آزادی روز نامه نگاران زندانی - وضعيت اعتصاب غذاي فريبا پژوه با توجه به بيماري زخم معده وي ، نگران كننده شده است.
مینا جعفری وکیل فریبا پژوه در این باره می گوید:«متاسفانه با وجود اخبار ضد و نقيض از زندان مبني بر اعتصاب غذاي فريبا از روز 2 شنبه هفته گذشته و وجود سابقه بيماري زخم معده وي و عدم امكان ارتباط تلفني بدون فشار فريبا از زندان با خانواده اش ، ‌روز بروز بر نگراني خانواده او و نيز فعالان جامعه مدني در خصوص وضعيت جسمي و روحي اش افزوده مي شود.»
این روزنامه نگار زندانی با وجود 70 روز از بازداشت او همچنان از ملاقات با وكيل محروم بوده و افزون بر اين به دستور دادستان تهران ، ممنوع الملاقات مي باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر