Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۸ مهر ۲۰, دوشنبه

آخرین گفتگو با بهنود



آخرین گفتگو با بهنود
نویسنده: صبا واصفی
این مصاحبه وقتی انجام شد که بهنود هنوز زنده بود. هیچ وقت فکر نمی کردم نوشتن فعل «بود» این قدر تلخی به جانم بریزد.
بهنود از پشت تلفن گفت: «آدم به امید زنده است»... کاش وقتی شما این مصاحبه را می خوانید بهنود هنوز زنده «باشد». کاش رنگ سرخ آسمان بامدادی، آخرین رنگ چشمهایش نباشد؛ کاش آسمان آبی بعد از طلوع را ببیند...
اگر بخواهی نقاشی بکشی از چه رنگی استفاده می کنی؟
آبی
چرا آبی؟
به خاطر آسمون. خیلی وقته که آرزو دارم از بیرون زندان ببینمش.
چند بار تا حالا برایت حکم صادر شده ؟
تا الان سه بار رفتم پای چوبه که رییس قوه قضاییه به من وقت داده. چهار پنج بار هم دو سه روز مانده به اجرای حکم به من وقت دادند.شب اجرای حکم را در کجا می گذرانی؟
در یک سویت تنها دور از همه. اون جا تا صبح هزار بار مرگ رو جلوی چشم هایت می بینی. همه کسانی که آن جا می روند فقط آرزو می کنند که خدا رحمی به دل شاکی بیندازد و رضایت بدهد.در مسیری که از سلول تا جایگاه اجرای حکم طی کردی به چه کسی یا چه چیزی فکر می کردی؟
بار اول اصلا باورم نمی شد قرار است بمیرم. وقتی سوار اتوبوس شدم که از اینجا به اوین بروم تازه فهمیدم قرار است چه بلایی سرم بیاید. فهمیدم یه کاری کردم که آخرش جدی جدی مرگ است. آن جا فقط به این فکر می کردم که ای کاش خدا یه رحمی در دل شاکی بیندازد و من را ببخشد. فکر می کردم کاش یه لحظه، فقط یه لحظه خودشان را جای من می گذاشتند. اگر احسان جای من بود چه در خواستی داشتند؟ فکر می کردم کاش مادر احسان برای من مادری کند!خودت تلاش کردی از شاکی رضایت بگیری؟
بله. برایشان چندین بار نامه نوشتم از آن ها خواستم به خاطر امام حسین، به خاطر خدا رحم به جوانی ام کنند. قبول دارم اشتباه بزرگی مرتکب شدم اما آن موقع من بچه بودم اصلا فکرش را هم نمی کردم کار به این جا برسد. از همین جا به آن ها التماس می کنم به خاطر روح احسان به من یه فرصت دوباره، یه زندگی دوباره بدهند.
شب هایی که در سوئیت تنها بودی و منتظر رسیدن زمان اجرای حکم دوست داشتی چه کسی کنارت بود؟
مادرم. مادرم که سال هاست ندیدمش. وقتی 12 ساله بودم بیماری دیابت گرفت. بعد از دو سال نابینا شد و مرد. نه فقط شب های اجرای حکم، هر شب این آرزو را دارم. دلم می خواهد خدا یه رحمی به دل شاکی بیندازد تا من یه بار دیگه بتوانم سر مزار مادرم بروم.
اگر آزاد شوی اولین جایی که بروی کجاست؟
نذر کردم اول بروم جمکران بعد هم سر خاک مادرم.
هنوز امیدواری که شاکی رضایت بدهد؟
نمی شود که آدم امید نداشته باشد. همه آدم ها به امید زنده اند. نا امیدی بزرگ ترین گناه است. تا الان سه بار مرگ را با چشم هایم دیده ام. در این یک سالی که بارها رفتم پای چوبه و برگشتم فقط توکلم به خدا بوده و بس!
این بار چه زمانی قرار است حکمت اجرا شود؟
یکشنبه 19 مهر بعد از نماز صبح.دوست داری این بار هم اجرای حکمت به تعویق بیفتد؟
نه. نه. واقعا دیگه نمی خواهم به تعویق بیفتد. ولی می خواهم که مارد احسان برایم مادری کند. می دانم که عزیزشان را از دست دادند، می دانم درد بزرگی است ولی دلم می خواهد یک کمی فکر کنند من اصلا قصد قبلی نداشتم. خدا هم خودش می داند من رفته بودم یک نفر را آشتی بدهم. احسانم هم که فوت کرد توی این دعوا هیچ کاره بود. من و احسان هیچ کاره بودیم. رفته بودیم دو نفر را آشتی بدهیم. به مادرم توهین کرد کار به این جا رسید.
تا حالا با خانواده شاکی برخورد داشتی؟
بله. یک بار در دادگاه یک بار هم سری اول که رفتم پای چوبه. آن جا اتاقکی است که در آن نماز صبح می خوانند. بعد متهم را می برند پای چوبه. بعد از نماز به آن ها التماس کردم من را ببخشند. مادرش چیزی نگفت. فقط گریه می کرد ولی برادرش گفت برادر جوانم را کشتی. من واقعا جانی نیستم یک اتفاق ساده، بدون هیچ قصد قبلی کار من را به این جا کشید.
فکر می کنی سزاوار قصاص هستی؟
حکمی که برایم صادر شده را قبول ندارم. نه این که قصاص را قبول نداشته باشم ولی من مقصر اصلی نیستم.خدا خودش می داند من اصلا چاقو نداشتم. من با شیشه ضربه زدم و پزشکی قانونی گفته احسان با ضربه چاقو فوت کرده است. وقتی به قاضی ام آقای کوه کمری گفتم مقتول با ضربه چاقو مرده است نه شیشه، گفت: فرقی ندارد بالاخره زدی، با شیشه زدی انگار با چاقو زدی. اگر این واقعا عدالت است باشد من حرفی ندارم. روی حکم من مراجع تقلید فتوا دادند که من ملزم به پرداخت دیه هستم نه اجرای قصاص. نامه برای مراجع قضایی و آقای رییس جمهور نوشتم ولی .... بازم توکلم به خداست. اگر قسمتم باشد که بمیرم می میرم.
دوستانی داشتی که حکمشان اجرا شود؟
بله . بار اول که پای چوبه رفتیم 5 نفر بودیم . 4 نفر را جلوی چشمانم بالا کشیدند. سری دوم 11 نفر بودیم. 8 نفر را بالا کشیدند. بار آخر 7 نفر بودیم 2 نفر را بالا کشیدند.
اگر ولی دم را ببینی از او چه درخواستی می کنی؟
التماس می کنم تمنا می کنم به خاطر روح احسان از من بگذرد. به خاطر علی اکبر، به خاطر امام حسین من را عفو کنند. من از 17 سالگی در زندان بودم. از بچگی مادر نداشتم. بدبختی زیاد کشیدم. از 17 سالگی تا الان 4 سال و نیم عمرم را در زندان پیش یک مشت خلاف کار گذراندم. به خدا به اندازه تمام عمر یک آدم من تنبیه شدم. از خدا می خواهم دشمن آدم هم گرفتار چنین جایی نشود. از ولی دم می خواهم با خودش فکر کند اگر جریان برعکس بود دلش به چی رضایت می داد، همان کار را بکند. دلم خواهد از ته دل به آن ها بگم تا آخر عمر بردگی می کنم.. می دانم در خواست بزرگی است، چیز زیادی از آن ها می خواهم، می دانم گذشت کردن در چنین حالی خیلی سخت است اما این جا هر کسی قصاص کرده پشیمان شده است. اگر هر کدام از شاکی ها فقط یک هفته در زندان زندگی کنند نه تنها خودشان رضایت می دهند بلکه از همه شاکی ها رضایت می گیرند.
سری دوم یک متهم را با من بدن پای چوبه بعد از مدتی شنیدم همسرش ناراحتی اعصاب گرفته. مادرش هم فلج شده است در به در دنبال خانواده متهم می گشتند از آن ها حلالیت بگیرند. یک متهم دیگر هم بود که بعد از این که زیر چار پایه اش زدند خانواده اش گفتند می خواهیم رضایت بدهیم که قاضی گفت این رضایت را باید 5 دقیقه پیش می دادید.
فکر می کنی اگر پدر تو جای پدر احسان بود رضایت می داد؟
پدرم اذیت می کرد اما مطمئنم رضایت می داد. هر کسی یک لحظه دلش را جای دل متهم بگذاره و احساس کند به او چه می گذرد رضایت می دهد. من 20 ساله ام. باور نمی کنید! گفتنش ساده است ولی وحشتناک است 20 نفر جلوی چشم هایت جان بکنند. هیچ کس نمی تواند خودش را جای من بگذارد و تصور کند چه قدر سخت است. لحظه ای که می بینی هم بندی هایت به دست و پای ولی دم می افتند و فایده ای هم ندارد.بهنود امیدوارم تا هفته دیگر چنین روزی خانواده ات حضور تو را در خانه جشن بگیرند.
من که دست هایم بالاست. هر چی او بخواهد. رضایم به رضایش.
------------------------------------------------
تشدید پارازیت بی‌اعتمادی را بین مردم افزایش می‌دهد
به گفته یک عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس طرح سئوال از وزیر ارتباطات و فناوری به دلیل افزایش پارازیت‌های ماهواره‌ای و نگرانی از تاثیر آن بر سلامت مردم توسط برخی از نمایندگان در حال پیگیری است.
مجید نصیرپور با تاکید بر تهیه سئوال از وزیر ارتباطات گفت:«اینکه وزیر ارتباطات نسبت به ارسال پارازیت‌ها و نهاد مسئول آن ابراز بی اطلاعی کند راه‌گشا و رافع مسئولیت‌هایش نیست.» وی با بیان اینکه آقای تقی‌زاده باید تسلطش را بر حوزه کار خود نشان دهد گفت:«مجلس با فردی که نتواند به درستی وظایفش را انجام دهد برخورد می‌کند.» نصیر پور تصریح کرد:«مردم حقوقی دارند که هیچ کس و با هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند حقوق مردم را از بین ببرد.» وی ادامه داد:«مجلس حتما این موضوع را پیگیری خواهد کرد و بنده سئوالی را از وزیر ارتباطات مطرح خواهم کرد.»
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید براینکه اقداماتی نظیر تشدید امواج پارازیت بی‌اعتمادی را بین مردم افزایش می‌دهد گفت:« اگر اعتماد به مسئولان بیشتر از اهمیت سلامت جسمی آنها نباشد کمتر نیست لذا هیچ کس حق ندارد به اعتماد مردم لطمه بزند.»
وی افزود:« اگر مردم احساس کنند که چرخش آزاد اطلاعات دچار سانسور شده و کسی این سانسور را انجام می‌دهد که هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد حتما از مجموعه مجلس و دولت دلسرد خواهند شد و این به نفع نظام نیست.»
عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس با اشاره به سوالش از وزیر ارتباطات گفت:« اگر در نظام مجموعه‌ای وجود دارد که می‌تواند بر تصمیمات کلی نظام تاثیر بگذارد اگر معرفی شود تا همه بشناسند اقدام مفیدی است.»
گفتنی است نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس نیز با اشاره به جلسه مشترک این کمیسیون با مسئولان وزارت ارتباطات و بهداشت در خصوص بررسی مساله افزایش ارسال پارازیت گفت:« وزارت ارتباطات نسبت به ارسال امواج پارازیت و اینکه چه نهادی مسئول آن است ابراز بی‌اطلاعی کرد.»حسینعلی شهریاری در خصوص جلسه روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان و بررسی پارازیت بر سلامت شهروندان تهرانی گفت:« مسئولان وزارت مخابرات در جلسه روزگذشته توضیح دادند که امواج مربوط به آنتن‌های موبایل در چارچوب استاندارد است اما مسئولان وزارت بهداشت و درمان عنوان کردند در این خصوص نظر مثبت یا منفی ندارند.»
وی تاکید کرد:« مسئولان وزارت بهداشت عنوان کردند وزارت ارتباطات اطلاعات کافی در این خصوص ارائه نکرده است.»
نایب رییس کمیسیون بهداشت در خصوص افزایش امواج پارازیت بر ماهواره و تاثیر آن بر سلامت شهروندان گفت:« در این خصوص هم سئوالاتی مطرح شد که مسئولان وزارت ارتباطات عنوان کردند هیچ اطلاعی از اینکه این امواج از کجا و توسط چه نهادی ارسال می‌شود ندارند.»
وی ادامه داد:« مسئولان وزارت بهداشت هم عنوان کردند بر روی مساله پارازیت و آثار آن بر سلامت افراد کار نکرده‌اند.»
شهریاری گفت:«در جلسه روزگذشته تصمیم گرفته شد وزارت بهداشت و درمان گزارشی در خصوص این موضوع و تاثیر پارازیت بر سلامت شهروندان تهیه و به کمیسیون ارائه دهند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر