Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۸ مهر ۲۵, شنبه

کردستان - محمود عثمان: موضع اردوغان در قبال کرکوک همسو با مواضع شوونیست‌ها و افراط گرایان است






کردستان - محمود عثمان: موضع اردوغان در قبال کرکوک همسو با مواضع شوونیست‌ها و افراط گرایان است
دکتر محمود عثمان عضو پارلمان عراق فدرال صحبت‌های رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه‌ در باره‌ی کرکوک را دخالت آشکار وی در امور داخلی عراق فدرال و همسو با مواضع شوونیست‌ها و افراط گرایان قلمداد کرد.

محمود عثمان در گفت و گو با‌ خبرگزاری پیامنیر به‌ صحبت‌های نخست وزیر ترکیه‌ در پارلمان عراق فدرال اشاره‌ کرد و گفت: نکته‌ی جالب توجه‌ درصحبت‌های اردوغان با رئیس پارلمان عراق فدرا ل و رئیس برخی از ائتلاف‌های داخل پارلمان این بود که‌ وی کرکوک را دارای وضعیتی ویژه‌ توصیف کرد و گفت: باید حساب ویژه‌ای برای کرکوک در نظر گرفته‌ شود.

عضو پارلمان عراق فدرال با بیان اینکه‌ بزرگترین مسأله‌ی مورد بحث میان کوردها با اعراب و ترکمن در قانون انتخابات آینده‌ی عراق فدرال مسأله‌ی کرکوک است تصریح کرد بخشی از اعراب و ترکمن‌های افراط گرا خواستار به‌ تعویق انداختن و تصویب قانون ویژه‌ای برای برگزاری انتخابات آینده‌ در کرکوک هستند به‌ گونه‌ای که‌ انتخاباتی ویژه‌ در این شهر برگزار شود.

وی افزود کوردها بر این باورند که‌ در کرکوک هم مانند سایر استان‌های کشور باید انتخابات برگزار شود و به‌ گفته‌ی وی به‌ همین دلیل است که‌ صحبت‌های نخست وزیر ترکیه‌ همسو با مواضع افراط گرایان و دخالتی آشکار در امور داخلی عراق است و اردوغان به‌ جای آنکه‌ می‌گفت:"این یک وضعیت ویژه‌ است" بهتر بود که‌ می‌گفت:"این یک مسأله‌ی داخلی عراق است".

محمود عثمان با بیان اینکه‌ ایاد سامرایی، رئیس پارلمان عراق فدرال در جواب اردوغان انتخابات کرکوک را یک مسأله‌ی داخلی خوانده‌ از موضع رئیس پارلمان عراق فدرال در برابر صحبت‌های اردوغان تقدیر نمود.

----------------------------------------------------------------


عراق - دیدار جلال طالبانی و رجب طیب اردوغان با حضور جمعی از مقامات بلند پایه‌ی کورد در بغداد
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر دولت ترکیه‌ که‌ به‌ منظور شرکت در دومین اجلاس شورای عالی همکاری استراتژیک میان عراق و ترکیه‌ به‌ عراق سفر کرده‌ است روز گذشته در محل کاخ ریاست جمهوری در بغداد‌ با جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق فدرال دیدار کرد.

پس از این دیدار که‌ با حضور جمعی از مقامات بلند پایه‌ی کورد در بغداد صوت پذیرفت جلال طالبانی در کنفرانس خبری مشترکی با رجب طیب اردوغان، سفر نخست وزیر ترکیه‌ به‌ عراق را بسیار پر اهمیت توصیف کرد و گفت: این سفر حامل پیام مهمی برای عراق و توسعه‌ی روابط میان دو کشور بود.

نخست وزیر ترکیه‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ 48 یادداشت تفاهم میان دو کشور به‌ امضا رسیده‌ است آن را روزی تاریخی در روابط بین دو کشور توصیف کرد و گفت: توافق‌نامه‌ی استراتژی که‌ میان دو کشور به‌ امضا رسیده‌ است شروع مهمی برای پیشرفت روابط میان دو طرف در زمینه‌های مختلف به‌ حساب می‌آید.

در دیدار میان رئیس جمهور عراق فدرال و نخست وزیر ترکیه‌ هرکدام از دکتر برهم احمد صالح، رئیس کابینه‌ی ششم دولت اقلیم کوردستان، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ی عراق فدرال، دکتر عبدالطیف جمال رشید، وزیر منابع آبی عراق فدرال و نرمین عثمان، وزیر محیط زیست عراق فدرال از مقامات بلند پایه‌ی کورد در بغداد حضور داشتند।
-------------------------------------

کردستان - نقض حریم هوایی اقلیم کوردستان همزمان با سفر نخست وزیر ترکیه‌ توسط جنگنده‌های این کشور
جنگنده‌های ارتش ترکیه‌ همزمان با سفر نخست وزیر این کشور به‌ عراق بار دیگر حریم هوایی اقلیم کوردستان را نقض کردند.


امروز ساعت 11:10 دقیقه‌ی قبل از ظهر هواپیماهای جنگی ارتش ترکیه‌ حریم هوایی اقلیم کوردستان را نقض کردند و در مناطق سیدکان و قندیل به‌ گشت زنی پرداختند.

مصلح زرار، مسئول بخش سیدکان در این خصوص به‌ خبر گزاری پیامنیر گفت: گشت هواپیماهای ترکیه‌ نگرانی‌هایی را میان مردم ایجاد کرده‌ است.

به‌ گزارش خبرگزاری پیامنیر اهالی 114 روستای حوزه‌ی سیده‌کان به‌ دلیل ترس از لشکرکشی و بمباران‌های ارتش ترکیه‌ روستاهای خود را ترک کرده‌ و از محصولات کشاورزی خود بی بهره‌ گشته‌اند.

مصلح زرار افزود هواپیماها هیچ منطقه‌ای را بمباران نکرده‌اند و احتمال می‌رود هدفشان شناسایی و پیداکردن مقر نیروهای حزب کارگران کوردستان در مناطق صعب‌العبور کوهستان‌های اطراف بوده‌ باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر