Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

علم و تكنولوژی - نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیكی خطرناک است






علم و تكنولوژی - نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیكی خطرناک است
متخصصان می‌گویند، نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیكی خطر داخل شدن مواد شیمیایی سمی به درون بدن را تا 70 درصد افزایش می‌دهد.

‌در یك پژوهش جدید كه با تلاش محققان دانشگاه هاروارد و كارشناسان مركز كنترل و پیشگیری امراض آمریكا صورت گرفته، معلوم شد كه نوشیدن آب از بطری پلاستیكی كه از ماده شیمیایی و البته سمی بیسفنول A یا BPA ساخته شده‌اند، میزان مواد شیمیایی سمی موجود در ادرار را تا حدود 70 درصد افزایش می‌دهد كه بدون شك تهدید مهمی برای سلامت كل بدن است.

به گفته‌ی متخصصان ؛ بیسفنول A یك ماده شیمیایی صنعتی است كه باعث می‌شود پلاستیك‌های تهیه شده از آن محكم و شفاف شوند.

بر اساس این گزارش، این ماده شیمیایی به‌میزان فراوانی در بطری‌های پلاستیكی آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین در شیشه شیر نوزادان و سایر محصولات از این دست استفاده می‌شود.

این پژوهش روی 77 دانشجوی داوطلب انجام گرفت و نشان داد كه ماده شیمیایی بیسفنول، سیستم هورمونی این افراد را مختل می‌كند و در نتیجه روی اندام‌ها و توانایی‌های تولید مثلی تاثیر نامطلوب دارد و همچنین به مغز آسیب می‌رساند و سبب بروز بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت می‌شود.

--------------------------------------------------


علم و تكنولوژی - کشف ده‌ها سیاره تازه در خارج از منظومه‌ی شمسی
منجمان از کشف 32 سیاره تازه ورای منظومه‌ی شمسی خبر داده‌اند.


به‌ گزارش بی. بی. سی، محققان می‌گویند این سیارات به اصطلاح "خارجی" ابعاد بسیار متنوعی دارند. جرم بعضی از آنها 5 برابر زمین است و جرم بعضی نیز به پنج تا ده برابر مشتری می رسد.

این سیارات با استفاده از ابزاری بسیار حساس در تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپایی واقع در لا سیلای شیلی کشف شدند. قطر آینه این تلسکوپ سه متر و 60 سانتیمتر است.

این اکتشاف مهیج توصیف می شود چون نشان می دهد که شمار سیارات کم جرم در کهکشان راه شیری می‌تواند زیاد باشد.

استفان اودری از دانشگاه ژنو در سوئیس توضیح داد: "با نگاهی به این نتایج درمی یابیم که حداقل 40 درصد ستارگان مشابه خورشید دارای سیاراتی کم جرم هستند. این واقعا مهم است چون بدین معنی است که سیارات کم جرم همه جا هستند."

او افزود: "نکته خیلی جالب اینکه مدل های علمی وجود آنها را پیشبینی می کند و ما آنها را پیدا می کنیم؛ و به علاوه این مدل ها سیارات حتی کم جرم تر مانند زمین را نیز پیشبینی می کنند."

با کشفیات تازه شمار سیارات شناخته شده در خارج از منظومه شمسی به بیش از 400 عدد می رسد.

این سیارات با استفاده از شماری از تکنیک های مختلف نجومی و تلسکوپ ها شناسایی شده اند. تازه ترین گروه سیارات با کمک طیف سنج هارپس در لا سیلا کشف شد.

ابزار هارپس (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) برای کشف سیارات از تکنیکی موسوم به "تکان های ریز" استفاده می کند.

این یک شیوه غیرمستقیم برای استنباط وجود سیاره است. هرچند سیاره به علت دور بودن از ما مستقیما قابل رؤیت نیست اما قوه جاذبه اش باعث تاب خوردن ستاره مرکزی به صورتی کاملا خفیف در فضا می شود و کار هارپس شناسایی همین تکان های بسیار خفیف است.

اکثر سیاراتی که تاکنون به این شیوه پیدا شده اند از نوع مشتری و بزرگتر هستند.

با این حال هارپس بر ستارگان کوچک و نسبتا سرد - به اصطلاح دسته اِم - متمرکز شده است به این امید که سیارات کوچکتر را بیابد - سیاراتی که به احتمال زیاد شبیه کرات خاکی منظومه شمسی هستند.

پروفسور اودری به بی بی سی گفت که دو عدد از سیاراتی که تازه پیدا شده اند احتمالا پنج برابر زمین هستند و دو تا نیز شش برابر زمین.

هارپس قبلا شیئی را شناسایی کرده است که جرم آن فقط دو برابر زمین است.

اما دانشمندان مطمئن هستند که این سیاره حاوی هیچ نوع آثار حیات نیست زیرا دمای سطح آن به خاطر نزدیکی بیش از حد به ستاره مرکزی بسیار بالاست.

اعضای تیم هارپس روز دوشنبه با اعلام خبر کشف این گروه جدید از سیارات گفتند انتظار دارند که طی شش ماه آینده وجود یک دسته دیگر از سیارات را اعلام کنند.

هدف نهایی یافتن کره ای خاکی در "ناحیه قابل سکونت" در اطراف یک ستاره است، مداری که دمای آن برای وجود آب به صورت مایع مناسب باشد.

دانشمندان معتقدند که با پیدایش فناوری های حساستر، شناسایی چنین کره ای ظرف چند سال آینده ممکن خواهد شد.

آژانس فضایی آمریکا نیز اخیرا تلسکوپی به نام کپلر را در مدار زمین قرار داد که وظیفه آن جستجو برای یافتن سیاراتی با ابعاد مشابه زمین است.
-----------------------------------------

اسرائیل جشن استقلال ترکیه را تحریم می‌کند
در پی بروز بحران در روابط بین تركیه و اسرائیل تعدادی از وزرای این کشور اعلام كردند از شركت در جشن استقلال تركیه خودداری خواهند كرد.


به گزارش روزنامه‌ی اسرائیلی "یدیعوت آحرونوت "، "ایلی یشای" وزیر امور داخلی اسرائیل كه معمولا به عنوان نماینده‌ی این کشور در جشن‌های رسمی شركت می‌كند، گفت: یا شركت در این مراسم را تحریم خواهد كرد و یا به منظور ایراد یك سخنرانی داغ و تند، در آن حاضر خواهد شد.

در حالی كه انتظار می رود "آویگدور لیبرمن " وزیر امور خارجه اسرائیل از شركت در این مراسم خودداری كند، "ایهود باراك " وزیر دفاع اسرائیل تاكنون، موضع خود را در این باره اعلام نكرده است.

"یولی آدلشتاین " وزیر اطلاع رسانی اسرائیل از وزاری كابینه‌ی "بنیامین نتانیاهو " خواست تا در مراسم جشن استقلال تركیه شركت نكنند و تاكید كرد كه خود نیز در این مراسم حضور نخواهد داشت.

این در حالی است كه سفیر تركیه در اسرائیل، از تل آویو برای شركت در هشتاد و ششمین جشن استقلال تركیه دعوت كرده است. اما وزاری كابینه‌ی بنیامین نتانیاهو قصد دارند این مراسم را تحریم كنند، زیرا اخیرا روابط میان تركیه و اسرائیل بدلیل مواضع خصمانه‌ی دولت تركیه علیه این کشور تیره شده است.

لغو مشارکت ارتش اسرائیل از مانور نظامی "عقاب آناتولی "، روابط دو کشور را به بحران رسانید.

پخش سریال تلویزیونی ضد اسرائیلی از کانال دولتی تركیه نیز تنش در مناسبات دو طرف را به اوج خود رساند.
----------------------------

گونا گون - گیاهان خواهر و برادرشان را تشخیص می‌دهند
پژوهشگران آمریکایی می‌گویند، گیاهان خواهر و برادرشان را می‌شناسند و زمانی که کنار یکدیگر رشد می‌کنند و رفتار دوستانه‌تری دارند. در این شرایط گیاهان به جای رقابت‌، سود طرف مقابل را در نظر می‌گیرند.

گروه تحقیقاتی دانشگاه دلاور در نوارک، چندین هفته متوالی رشد ۳ هزار گیاه "آرابیدوبسیس" را در آزمایشگاه زیر نظر گرفته است. آرابیدوبسیس یکی از معروف‌تر‌ین گیاهانی است که در تحقیقات علمی از آن استفاده می‌شود. پژوهشگران آمریکایی تایید می‌کنند که گیاهان خواهر و برادر خود را از گیاهان غریبه تشخیص می‌دهند.

گیاهان مواد و ترکیبات گیاهان مجاور را بررسی می‌کنند. گیرنده‌های ریشه گیاه با بررسی این مواد تشخیص می‌دهد که آیا گیاهی که در مجاورت او رشد می‌کند، غریبه است یا از مادر مشترکی پدید آمده است.

اگر گیاه همسایه غربیه باشد، رقابت تا جایی که ممکن باشد بالا می‌گیرد. هر گیاه تلاش می‌کند با دواندن ریشه، تا آخرین ذره آب را به خود جذب کند و فرصتی برای رقیب نمی‌گذارد.

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند، در این حالت، گیاه با تغییر سیستم رشد خود انرژی زیادی صرف گسترش ریشه‌هایش می‌کند، در حالی که اگر دا‌نه‌های هر دو گیاه از یک مادر باشند این رقابت به نحو محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

گیاهانی که مادر مشترک دارند رفتار دوستانه‌تری از خود نشان می‌دهند و ذخایر موجود را عادلانه ‌تقسیم می‌کنند. جالب اینجاست که در سطح خاک هم داستان تغییر می‌کند. در حالی که در شرایط معمولی، گیاهان از تماس با گیاه مجاور پرهیز می‌کنند، خواهر و برادر از نزدیک‌شدن به هم ابایی ندارند.

منبع: رادیو دویچه‌وله‌

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر